fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (6) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (61) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1869) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (6) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Üdvöz’légy a Mennyben

2009.12.09. 13:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: regény folyóirat recenzió mészöly ágnes

„Az író nem nevezi meg a szereplőket. Arctalan, egyszerű karakterek bonyolítják a szálakat. A szereplők azonban nem láthatatlanok, konkrét létezők lenyomatai, platóni hasonlattal élve az ideák ideái, a személytelen létezőre és a lét esetlegességére tett utalások – mint Rutkai Bori árnyalakjai a borítón. Mészöly személyes névmásokat használ és párbeszédek nélküli leírásokkal jellemzi, cselekedteti alakjait, akiknek személyisége a múlt árnyékából sejlik fel, fokozatosan. Bedob azonban egy másik elemet is, amivel erősíti a Möbius-hatást: egy történet helyett kettőt vázol.” – Debreceni Boglárka recenzióját olvashatják Mészöly Ágnes Heaven Consulting című regényéről.

Üdvöz'légy a Mennyben

 

Emancipált, karrierista nő, két szálon futó izgalmas történet, amely adott ponton összeér. Great deal, Möbius-szalag és Mennyország Tourist. Heaven Consulting (Noran, 2008). Az évszázad üzletének ötlete egy négygyermekes családanyától.
Mészöly Ágnes második kötetének létrejötte személyes élményen alapul: éppen kertészkedett, amikor – a tyúkhúrok felett térdepelve – eszébe jutott, hogy alapíthatna egy céget, melynek profilja: bankszámlanyitás a túlvilágon. „Tulajdonképpen az is megfordult a fejemben, hogy nem regényt írok a sztoriból, hanem magát a céget csinálom meg, de mivel kevésbé vagyok vállalkozói szellem, inkább papírra vetettem” – nyilatkozta az írónő.
Mészöly valósághű, mégis megfoghatatlan, hihetetlen történetet tár olvasói elé. A „harmadik évezred vállalkozása” ugyanis egy fal-cég, amely tulajdonképpen nem nyújt semmiféle szolgáltatást, legfeljebb lelki nyugalmat biztosít ügyfeleinek. Olyasmi, mint egy menő verda, ami az anyagi jólét illúzióját kelti vagy egy sikertörténetnek elkönyvelhető, luxusanyuka által eladott szoborsminkelő-terv.
A vállalkozást alapító partnerek kihasználják a felszínes tudással rendelkező, az útkereső, a haláltól rettegő és a túlvilági létben bízó média-manipulált egyén naivitását, hiszékenységét, félelmeit. A „lúzerek” persze nem számítanak, nem érdemelnek részvétet, mert aki bedől az ilyesminek, az „megérdemli” – ezzel a gondolkodásmóddal persze az időnként feltámadó lelkiismeret furdalás is kiküszöbölhető.
A H. C. tehát nem más, mint téveszmékre épülő pénzgenerátor, egy újabb felkapott divathóbort. A H. C. nemcsak az újgazdagok szórakozása, a gengszterek pénz- és lélekmosási, a bűnösök búcsúcédula-vásárlási igényeit is kielégíti. A H. C. (akár az egyház) intézmény, a világot gyorsan behálózó kétszemélyes multi, rögeszme, utolsó mentsvár, egyeseknek főnyeremény, mások számára fatális tévedés. A H. C. tagjává válni mindenesetre presztízskérdés.
Mészöly hű tükröt tart a 21. század Magyarországa elé. Bemutatja, miként adja el magát egy dörzsölt, gyesen lévő marketingigazgató-helyettes nagy sikerrel, illetve hogyan termel egy képtelennek tűnő ötlet (mondhatni fikció) extraprofitot. Mert ugyan kinek lenne szüksége bankszámlára a túlvilágon, ha egyszer hisz (vagy nem hisz) a megváltásban? Főleg egy olyan korban, amikor megmosolyogják – többek között – az ókori egyiptomiak túlvilághithez kapcsolódó rítusait.
Az író nem nevezi meg a szereplőket. Arctalan, egyszerű karakterek bonyolítják a szálakat. A szereplők azonban nem láthatatlanok, konkrét létezők lenyomatai, platóni hasonlattal élve az ideák ideái, a személytelen létezőre és a lét esetlegességére tett utalások – mint Rutkai Bori árnyalakjai a borítón. Mészöly személyes névmásokat használ és párbeszédek nélküli leírásokkal jellemzi, cselekedteti alakjait, akiknek személyisége a múlt árnyékából sejlik fel, fokozatosan. Bedob azonban egy másik elemet is, amivel erősíti a Möbius-hatást: egy történet helyett kettőt vázol. Eleinte szinte megegyeznek az eltolt idősíkokban létező, párhuzamosan futtatott sztorik, aztán egyre inkább eltávolodnak egymástól. Látszólagos fordított perspektíva, de végül kiderül, hogy a párhuzamosok a végtelenben összeérnek, azaz az egyik történet a másik folytatásának tekinthető.
A szereplők: sikeres házaspár, ovis kisfiuk, a magánóvoda karate-edzője és az edző barátnője.
Az első történet szerint: adott egy nő, aki kisfia születése után úgy érzi, a karrierépítésnél fontosabb, hogy főállású családanya legyen, nem mer kockáztatni, parlagon hagyja az ötleteit, biztonságra vágyik, éppen ezért veszíti el azt, amikor föladja egyéniségét. Ez a nő nem tud megbékélni önmagával, kritizálni kezdi férje életvitelét, időbeosztását, a férfi pedig képtelen elfogadni az újonnan kialakult helyzetet, motivációs stratégiái azonban ellenállást váltanak ki a feleségéből, elősegítik a nő gátlásainak megizmosodását, ezzel együtt pedig a két fél egymástól való eltávolodását is („mert kapaszkodik, aki fél”). Ez a nő egyre magányosabbnak érzi magát, így eleinte tudat alatt, később tudatosan kiveti hálóját fia karate-edzőjére. Házassága megromlik, elveszíti gyermekét, anyagi biztonságát, és ahogy csúszik lefelé a lejtőn, tönkreteszi új kapcsolatát is.
A második történet szerint: adott egy nő, aki tudja, mit akar, hideg és számító az üzleti életben, szeret kockáztatni, megvalósítja legképtelenebbnek tűnő ötleteit is. Ez a nő kiválóan kezel minden élethelyzetet, kiegyensúlyozott, magabiztos személyiség, tisztában van saját értékeivel, követi a modernkor elvárásait, szűk családját anyatigrisként védelmezi. Ezért a nőért rajong a férje, megbecsüli, támogatja törekvéseit.
A főszereplő lehetséges életútjainak kettőssége jellemezhetné akár Mészöly Ágnes egymásnak ellentmondó, mégis kiválóan összeegyeztetett életút-stratégiáját is: írónő kontra „logisztikai asszisztens a háztartásban”.
A kérdés az, hogy ki tud/akar kitörni abból a közegből, ahová született, és milyen szerepjátékos. Mert nem mindig van arra mód, hogy visszautazzunk az időben, hogy újra kezdjük az életünket onnan, ahol kisiklott a szerelvény.

Debreceni Boglárka


A bejegyzés trackback címe:

http://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr381583576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.