fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (6) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (61) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1869) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (6) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

JÓ REGÉNYEK — FORDULATOK — 2010

2010.01.01. 11:00 | icentrifuga | 4 komment

Címkék: regény irodalom folyóirat recenzió rakovszky zsuzsa spiró györgy gordon agáta fff gender

ICA nem jósnő, de hisz benne, hogy nagy íróink szövegei a legbonyolultabb társadalmi és mentális modellek, amelyek kollektív tudatunkból üzennek, figyelmeztetnek, jósolnak és világítanak. A részletek elmélyült tanulmányozása nagy felismeréseket okozhat: harmadik fülünk van, a telefónia, negyedik szemünk a kamerák, ötödik végtagunk a világháló, és hatodik érzékünk a spiritualitás.
MINDEN OLVASÓNKNAK BOLDOG ÚJ ÉVET KÍVÁNUNK!

 

JÓ REGÉNYEK – FORDULATOK - 2010

Spiró jó író, a Fogság írója, és soha nem szabadul ki belőle. Regényei személyiségének tükörei, valamint kreativitásának és inspirációjának termékei. A Feleségverseny nem jóslat az írója szerint és az írónak nem felelőssége a jövőbe látni - még kevésbé annak értelmezése, amit leír. 
Megnézzük a kártyát, amit kivetett, helyette is.

A Feleségverseny kreatív szöveg, gazdagon strukturált, jó ritmusú és széles látókörű. Ciklikussága kiszámítható, mint a menstruáció: 100 oldalanként sovány vigasz a Kegyes Jóságról, 50 oldalanként durva férfiváltozások az ország működésében: fegyházmegyék, kamatyadó, romanisztán, hátaztán. 30 oldalanként híradó a polgárháborúból és a Vulnera (sebkenőcs) család hányattatásairól, 10 oldalanként a felelőtlen férfibűnözés mindent átható világáról a jogállamiságtól az intim szférákig, és Vulnera Renátáról, aki néma nővérünkként szenvedi el a magyar történelem jövendő viharait. Anyja és nővére férfibűnözők áldozata, ő maga ugyanezért lesz hajléktalan, vagonlakó és erőszak-túlélő.
A regény itt beteljesült jóslat. Májusban jelent meg, s augusztusban gyilkolták meg neonáci terroristák a napszámos cigányasszony Balogh Máriát.
Ennek a gyilkosságnak van egy túlélője, Balogh Mária lánya... Renáta..?

A szerző humora keserű, kenőcse csíp, figurái olyanok, mint Vitéz János a palacsintasütőjével a vásári bábosoknál.
A regény jó, a kiadó jó, a szerző jó. Pontosan kimondja: az országos csőd a férfigazdálkodás csődje és működésképtelensége. Azt is pontosan leírja, hogy a polgárháború – amit sokan még csak sötét lehetőségnek látnak, de másoknak már a mindennapok valósága – ez a háború férfiháború, a bűnözők háborúja a bűnözők ellen.
Újraelosztás és népességszabályozás a rablás és az erőszak jegyében.

Húsz év állóháború kell a megvilágosodáshoz és a férfibecsület helyreállításához, a magyarság magasztos szellemének újjászületéséhez – ez a jóslata a regénynek.

Aztán milyen is lehetne az új magyar időszámítás, a kegyes jóság korszaka?
A szöveg konkrét és hatékony gazdasági, adózási, kommunikációs és közlekedési megoldásokat villant fel, de mintha észre sem venné ezeket az inspirált jóslatokat, körülírja őket a múlt ideológiai ballasztjaival, érzelmi előítéleteivel, kigúnyolja és elutasítja ezeket.
A regény mintha nem venné észre, hogy az új megoldások feltételei már kialakultak. Harmadik fülünk van, a telefónia, negyedik szemünk a kamerák, ötödik végtagunk a világháló, és hatodik érzékünk a virtualitás.
A tömegtermelés és tömegkommunikáció minden eddiginél hatékonyabb és olcsóbb eszközei állnak rendelkezésünkre, ezek szabályozása és közösségi ellenőrzése az újjáépülés legszebb feladata. A csömör és az éhség új frontokon harcol, a felelősség és a mértékletesség fontos társadalmi követelmények. Éppen az a folyamat zajlik, amikor ezeket a feladatokat kell szellemileg, érzelmileg és intellektuálisan felmérni. Mindezt indulatok, irónia, fenyegetés és hárítások nélkül lenne érdemes átgondolni, a nőkkel, a gyerekekkel, az áldozatokkal és az ártatlanokkal együtt. Valós időben, virtuálisan és spirituálisan is.

Spiró becsületes férfiként, szocializmus-túlélőként, férfiésszel és érzésekkel méri fel a feladatot. Csak a férfiakra és a férfimegoldásokra számít. Ettől érzelmileg kissé sivár és mentálisan fogyatékos a szöveg. Ez a legkeserűbb figyelmeztetése. Az író lassan reményét veszti kora és neme börtönében.
Spiró nem tud nőül, és nem lát át a női féltekére, ezért ott intellektuális tevékenységet, nemzetféltést, becsületes és hatékony megoldásokat sem vehet észre. Pedig a regény utolsó száz oldalát a nőknek szenteli a szerző, de valahogy kedvetlenül. Humora itt a legkegyetlenebb, és a szebbjövő itt a legegyügyűbb.
Az inspiráció kimerült, az író elfáradt - kevesebb több lett volna.

ICA szövegválogatása a regény legpozitívabb részeire fókuszál. Egy új Spirót mutat.

JÓ REGÉNYEK – FORDULATOK - 2010

Rakovszky jó író, az Ismeretlen tényező (A Hold a hetedik házban című novelláskötet egyik darabja) klasszikus női kisregény, a legjobbak közé tartozik, mint mondjuk Katherine Mansfield vagy Carson McCullers legjobbjai.
A kisregényével nem jósolt, a története nem értelmezhető szélesen és figyelmeztetően, fogalmaz óvatosan és szerényen. Megnézzük a kártyát, amit kivetett, helyette is.

Egy húszéves fiú merítkezik meg a magyar élet mélységeiben, egy hibátlan, kedves, apa-anya szeme fénye, nagynéni kedvence fiú, értelmiségi kisvárosi közegből, egyetemista, széleskörű társadalmi tudás hordozója. Amint éppen megvizsgálja, hogy mindaz a tudás, amellyel szülei, nevelői és olvasmányai felruházták, hogyan működik a mindennapokban, mentálisan és szociálisan. És ő maga, ez a felnőtt fiatal férfi, mit tehet, mire képes és miért vállalhat felelősséget, mintha élne.
Akik most húszévesek, azoknak ez lesz életük legragyogóbb időszaka húsz év múlva is, ahogy apánknak is '56-ról vannak a legszebb emlékei: az eseményektől távolmaradt ugyan, de szerelmes volt és egy tanyasi iskolában kezdte küldetését beteljesíteni tiszta szívvel.

Ciklikus a történet, néhány elrugaszkodási kísérletet olvasunk, amikor a fiunk megtapasztal idegen és az övénél kevésbé biztonságos világokat. Hajléktalanokét, elhagyott háromgyerekes fiatalasszonyét, akihez időnként visszatér a bántalmazó férj. Előítélet és részrehajlás nélkül fordul feléjük, sőt, szeretettel és együttérzéssel vizsgálódik, és főleg tevékenyen és teljes személyiségével szándékozik megtapasztalni mindazt, amire eddig a tudósok tudós könyvei készítették fel, és a virtualitásban szerzett gyakorlatot.
A történetet belülről is olvassuk és távolabbról is szemléljük, naplóban követjük és a nagynéni szemével is aggódva figyeljük. Szerelem a szép, de nehéz sorsú szomszédasszony iránt? Ez a segítőkészség magyarázata? - Fontolgatják a fiunk életét a párkák.
Vagy egyszerűen csak úgy viselkedik, ahogy mindünknek kéne, fontolgatás helyett jelen van, pénzt szerez, gyerekre vigyáz, kíváncsi és elfogadó.
Tudósnak készült és szent lett belőle? Hümmögnek fejcsóválva a párkák, nagynéni és barátnői.
Jó és helyes út ez? Vagy beteg és veszélyes? Segítséget érdemel, vagy finom beavatkozást és elterelést...? - találgatják a párkák, és feszülten várakoznak…

A jelen, amiben vagyunk. És a gondok, amelyekre megoldást keresünk. Erről a jóshelyzetről szól a regény, és ha tarot kártya lenne, akkor a bolondot vagy az akasztott embert húznánk éppen.
Az írónak mintha több lehetősége volna, a szöveg lebénítja a "fiunk"at, önkívületbe és lázas betegségbe ejti, hazatoloncolja a biztonságos szülői házba, mielőtt magához térne és újra megpróbálna járni. A segítségre szoruló nőhöz pedig megtér a kalandos férj.

Nincs mód eldönteni, hogy beteg-e a „fiunk”, vagy valami szentféle lett belőle. Hogy csakugyan kötelességünk-e megtenni, amit vár tőlünk, vagy az egész csak egy hibbant
kamasz túlzása?
Nem tudják és nem ismernek semmiféle módszert, amivel el lehetne dönteni. Lehet, hogy nincs is igazából semmi különbség - dönti el a jós-szöveg. Eldöntik a párkák, hogy inkább várakoznak.
Ez a megakadás és megbénítottság a jelen állapot. Megmutatkozik mindegyre és változatosan, a személyesben és a nemzetiben. Ez a szöveg jóslata, és véget is ér vele.  Az író kegyelmébe ajánljuk magunkat, aki, úgy tűnik, nem bízik a "fiunk"ban, és nem hiszi, hogy találhat újszerű mentális és érzelmi megoldásokat ebben a szituációban, amely a párkák számára bénítóan ismerős.
Az író nő, és amit nőként látni lehet a férfias megoldásokból, azt mind ismeri. Főleg arról az oldalról, ahogyan a nők megélhetik.

A két szöveg nem jóslat, a szerzők nem hisznek a jóslatokban.
ICA nem jósnő, de hisz benne, hogy nagy íróink szövegei a legbonyolultabb társadalmi és mentális modellek, amelyek kollektív tudatunkból üzennek, figyelmeztetnek, jósolnak és világítanak. A részletek elmélyült tanulmányozása nagy felismeréseket okozhat…
Amelyekről hamarosan beszámolunk.

Gordon Agáta

Rakovszky Zsuzsa: Ismeretlen tényező (kivonat)

Spiró György: Feleségverseny (kivonat)


· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

http://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr841635070

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az évtized felmérése 2010.01.02. 12:41:22

Túl vagyunk egy újabb évtizeden, amely - anélkül, hogy észrevettük volna - gyökeresen megváltoztatta a hétköznapjainkat, legalábbis, ami a különféle technikai eszközeinket illeti. Manapság minden digitális, színes, érinthető-tapogatható, sokkal nagyobb...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kispista2 2010.01.02. 11:45:03

megint címlapon van ez a hulladék? melyik indexes kúrogatja Gonrdon ágotát, hogy mindig kiteszik?