fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (6) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (61) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1869) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (6) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Halott menyasszonyok

2013.10.24. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: regény irodalom folyóirat háború recenzió centrifuga fff gender debreceni boglárka shani boianjiu

„Magabiztos, nyers, szórakoztató” – írta Shani Boijanjiu regényéről a New York Times. 

„Nem háborúkról, üldöztetésről beszél, hanem speciális élethelyzetekben megélt belső küzdelmekről. [...] Az ismerttől és az ismeretlentől, az eseménytelen mindennapoktól és a váratlan eseményektől való félelem ábrázolása [...] egyik központi eleme Boianjiu regényének.” - írja róla Debreceni Boglárka. Ma az ő recenzióját olvashatod a Libri kiadónál megjelent regényről, melyet korábban itt ajánlottunk figyelmedbe a blogon.

batrake_lead.jpg

Shani Boianjiu könyvének eredeti címe (The People of Forever Are Not Afraid / Az örökkévalóság emberei nem félnek) többet mond, mint a magyar kiadás hatásvadász fordítása, a Bátraké a mennyország. A szerző Kunt Anna kulturális antropológusnak adott interjújából kiderül, hogy a „people of forever” kifejezés egy régi nacionalista szlogen, utalás a zsidóságra, amely „örök” (kiválasztott) népként gondol önmagára. (Tinédzser lányok a seregben, Kunt Anna interjúja Shani Boianjiuval, kötvefűzve, 2013.05.02.) A fiatal izraeli író ezzel az apró, finom szókapcsolattal hivatkozik az egyetemes zsidó szenvedéstörténetre, könyvében árnyaltan, indirekt módon jelennek meg a történelem lenyomatai.

Nem háborúkról, üldöztetésről beszél, hanem speciális élethelyzetekben megélt belső küzdelmekről. Hétköznapi szituációkat vázol fel, átlagos fiatalok hadseregben töltött idejéről ad számot, ami különösen izgalmas lehet azok számára, akik nem tettek szert hasonló jellegű tapasztalatokra.
A külső szemlélőnek talán meghökkentő az a racionális érvek alapján hozott döntés, hogy nem csak férfiakat soroznak be érettségi után, és 38 éves koráig tartalékos marad minden nő, Izraelben azonban kevesen tiltakoznak a sorsuk ellen, hiszen egyfajta beavatási rítusnak, a felnőtt életre való felkészülésnek, a közösség érdekében végzett társadalmi munkának tartják a szolgálatot, valamint a nemek közti egyenlőség, a hazaszeretet szimbólumának. Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a lányok félelem nélkül készülnek a katonaéletre, vagy szorongás nélkül teljesítik kötelezettségeiket. Az ismerttől és az ismeretlentől, az eseménytelen mindennapoktól és a váratlan eseményektől való félelem ábrázolása ennek köszönhetően egyik központi eleme Boianjiu regényének. Az aggodalom, a nyugtalanság érzése a tinédzserkor velejárójának tekinthető, a katonaságnál töltött idő alatt azonban fokozottan jelentkeznek a pszichés tünetek, a kiképzés és a gyakorlati idő alatt elszenvedett testi, lelki traumák hatására. A látszólag értelmetlen, egyszerre idegőrlő és agytompító feladatok – mint pl. egy adott falszakaszt mutató monitor előtt való ücsörgés, sorompóőrzés egy forgalmatlan úton, a várakozás, egy valószínűleg soha meg nem érkező telefonhívásra – végrehajtása közben a létezés, a katonalét hiábavalóságának érzése tölti el az ifjoncokat.
Szabó Katalin a következőket írja: „(…) valójában ez a regény a halottak története, azoké, akik a történelem kezdete óta nem élnek túl.” (Szabó Katalin: Az örökkévalóság érzelemmentessége, Folyó, 2013. 10. 01.) Valóban az, de nem csak a zsidóság története, hanem mindnyájunké, hiszen földi létezésünk véges, mégis a túlélésről szól. Boianjiu képes volt ezt a feloldhatatlan ellentétet nyersen, egyszerűen, lényegre törően, olykor kamaszos bájjal, máskor adomázva, mégis érzékletesen és könyörtelenül lefesteni.
A szerző három elbeszélőt szerepeltet könyvében, részletesen bemutatja a személyiségjegyeiket, a közöttük lévő azonosságokat és különbségeket. Az identitás kérdéseit feszegeti, a felnőtté válás folyamatát kíséri végig, amikor Jáviság, Lea és Jáel történetét meséli el, E/3-as személyben. Műve nem rendelkezik folyamatos cselekményvezetéssel, a fejezetek párhuzamosan, lineárisan, de látszólag önkényesen követik egymást. Boianjiu, miközben életről, halálról, árulásról, viszálykodásról vagy barátságról ír, sohasem moralizál, nem kényszeríti a bűnös, a megváltó vagy az áldozat szerepébe alakjait. Hűvös, távolságtartó, objektivitásra törekvő stílusának köszönhetően szakadékot teremt múltja és jelene, az izraeli katonalányok és a többi nő között, így az olvasónak sem támad kedve ítélkezni szereplői felett. Nem véletlen, hogy az amerikai National Book Foundation 2012-ben az öt legjobb 35 év alatti szerző közé választotta.
Boianjiu nyilatkozata szerint a könyv nagy része fikció, de sok megtörtént szituációt dolgoz fel. Több helyen említette, hogy a katonaságnál betöltött unalmas munkájának köszönhető, hogy író lett, ugyanis szolgálati ideje alatt kezdett el történeteket kitalálni, saját szórakoztatására.


Debreceni Boglárka

batrake_borito_440.jpg

Shani Boianjiu: Bátraké a mennyország
Libri, 2013
Fordította: Toth Gitta
388 oldal


A bejegyzés trackback címe:

http://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr585592603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.