fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (6) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (61) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1869) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (6) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

FEM-X: FENYVESI ORSOLYA IV.

2014.09.05. 07:00 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: video vers irodalom bemutatkozó centrifuga izsó zita fenyvesi orsolya femx versvideo damien bonneau szemedtől részeges az ég

Izsó Zita költő, író, műfordító baráti hangvételű esszéje - Fenyvesi Orsolyáról.

Fenyvesi Orsi_eloadas.jpgFenyvesi Orsolya és Damien Bonneau előadása a RoHAM Bárban
(2013. november) 



"akkor a legszebb, ha egyedül vagyok"





Fenyvesi Orsolyával kapcsolatban legelső személyes benyomásaim közé tartozik, hogy mennyire nyitott és jóindulatú. Engem általában megijeszt az előzmény nélküli, látszólag indokolatlan, váratlan kedvesség, mert eleinte nem kellemes, kicsit olyan érzés, mintha hideg kézzel simogatná a hátamat valaki. Később pedig azért érzem rosszul magam, mert biztos vagyok abban, hogy az ehhez  hasonló magától értődő, természetes közvetlenség után erőltetettnek fog tűnni minden, ami csinálhatok.  
Orsiban azonban a kezdetektől fogva volt valami ismerős. Talán a jelenhez való viszonya, az önmagáról való megfeledkezés képessége, ami kapcsolatot teremt közte és a dolgok között. Mert ő is szeret várakozni, elmondása szerint „akkor a legszebb, ha egyedül van”. Elképzelem, hogy szívesen sétál egyedül, jár-kel a városban, akár csak én, hogy befogadó lesz, annyira, amennyire elképzeléseim szerint csak azok tudják érzékelni, átélni a dolgokat, akiknek nincs testük, vagyis nincsenek tisztában a testben élők hatalmas felelősségével, nem kell tehát kínosan ügyelniük arra, hogy nevetés közben nem nyitják-e ijesztően nagyra a szájukat, vagy nem remeg-e meg görcsösen a kezük, esetleg nem hajtják-e hátra a fejüket annyira, hogy a többiek beleláthatnak az orrlyukaikba. Talán ő is megfeledkezik ilyenkor arról-, hogy látják, de minden addiginál tökéletesebben átéli azt, hogy ő lát, ezáltal a maga teljes valóságában megy keresztül rajta minden, és pont azokat a dolgokat hallja meg, veszi észre, amik nem neki szólnak, ezzel ellentétben ha valaki konkrétan hozzá szól ilyenkor - mondjuk odajön hozzá megkérdezni, hogy merre van valamelyik utca vagy épület - csak meredten bámulja egy jó darabig, és zavart keltően lassan józanodik, mintha valami mély álomból ébredezne, mintha akkor kezdene tudatosulni benne, hogy milyen következményekkel és kötelezettségekkel jár, ha valakinek teste van, és nem csak érzékszervei.

Fenyvesi Orsi portre 3.jpg
Aztán a verseiben megismert világ ugyanezt az ismerősséget igazolta. Mert tér van a szövegeiben, beláthatatlan távlatok. A szerző olyan, mintha a tengerparton élne, vagy valami hatalmas síkságon, mintha már megszokta volna, hogy bármikor a szeme elé kerülhet valami, aminek nem látja a végét. És ez furcsamód nem riasztja, hanem inkább megnyugtatja. Több ez, mint beletörődés, inkább egyfajta béke, sőt, a be nem látható iránt érzett bizalom.
Talán a versekben tapasztalható időtlenség miatt érzem ezt. Majdnem olyan, mint amilyet gyerekkorunkban élünk át, amikor talán a legjobban és a leggyorsabban alakít minket az idő, mégis a legkevésbé foglalkozunk vele. Mivel nem érezzük, hogy mit fog jelenteni, ha ennek az időszaknak vége lesz, nem rontja meg azokat az éveinket a türelmetlenség. Ma már csak akkor tapasztalok ilyesmit, ha kénytelen vagyok behúzódni valahová az eső elől, és éppen nincs semmi dolgom, nem sietek sehova, ezért nem számolom idegesen az eltelt perceket, szinte megfeledkezem az időről, mert tudom, hogy úgysem rajtam múlik, mikor folyathatom az utamat. Semmilyen más olyan pillanatot nem tudok kiemelni, ami ennyire közel állna az örökkévalóságról alkotott, természetszerűleg pontatlan elképzeléseimhez.
Orsi könyvét olvasva olyan érzésem támad, mintha nagyon messziről érkeznék, és mindenképp haza akarnék térni az ünnepekre, de a váratlan időjárási viszontagságoknak köszönhetően lemaradtam valahol, valami ismeretlen településen, ahol a tejüveg ablakokon keresztül láthatom mások ünnepét, aztán egyszer csak ismerőssé válnak az árnyalakok mozdulatai, a gyerekét simogató anyában vagy apában felismerem a saját szüleimet, legalábbis a gesztusaikat, a körvonalaikat, azt a szobát, ami mint minden emberben benne van (Beköltözés).
Persze azért kívül maradok, de ott sem rossz, mert Orsi a kertjébe madarakat termő fát ültetett (A férfi és nő bestiáriuma), és a figyelmes szemlélő csak az öregedő szobrokon veheti észre (A képzeletbeli világháború), hogy telik az idő.


Izsó Zita

 


Damien Bonneau videója

Damien Bonneau (1980), költő, zenész, képzőművész, Fenyvesi Orsolya alkotótársa.


A bejegyzés trackback címe:

http://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr996625973

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.