fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (6) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (61) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1869) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (6) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

FEM-X: DERES KORNÉLIA IV.

2014.10.03. 12:07 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: ajánló irodalom recenzió centrifuga deres kornélia szarka zoltán femx szőrapa iwona nowacka orbán jolán

Orbán Jolán egyetemi tanár, a Pécsi Tudományegyetem oktatója írt rövid esszét Deres Kornélia Szőrapa című kötetéről.

Deres Kornelia portre.jpg




Mintákba rejtve





Deres Kornélia Szőrapa (2011) című kötete kegyetlenül őszinte, kíméletlenül pontos, zavarba ejtően szép kötet. A személyes, az irodalmi, a kulturális emlékezet mélyrétegeiből hívja elő a hiányzó apához való kötődés, az azonosulás, a leválás, az elidegenülés, az elmúlás megannyi történetét.

Hátborzongatóan idegen, mégis ismerős történetek. Újra meg újra felteszik a kérdést – mi az apa? Dolog, alak, kísértet, fantom, látomás? Hipotézis, fikció, törvény, „jogi koholmány”? Újra meg újra szembesítenek a kérdéssel – mi az anya? Jelenlét, biztonság, érzéki tapasztalat, bizonyosság? Újra meg újra megerősítik, majd kizökkentik a logikát, mely szerint az anya látható, az apa láthatatlan, az anya érzékelhető, az apa elgondolható, az anya jelenvaló, az apa hiány, tulajdonítás, titok, rejtély.

A Szőrapa egy ironikus gesztussal átírja a szőranya-történetet, egy dramaturgiai fogással újrarendezi az egérfogó jelenetet. Mert ahol az apa hiányzik, ott máris érkezik a szellem, máris újraíródik Hamlet története, Elektra története.

Iwona Nowacka fotoja.jpgIwona Nowacka fotója


Fényérzékeny versek


Három ciklusba rendeződnek a Szőrapa-történetek. A kötet első (Pedig apa) és utolsó verse (Nagy levegő) adja a keretet. Az írás, az emlékezés, a lélegzetváltás a ritmust. Ebbe a keretbe íródnak bele a gyermekkori emlékek (Pedig apa), az apa-vesztés kényszeresen ismétlődő történetei (Az üvegház vége), az apa-alakmások, az apapótlékok, a pótapák történetei (Pedig dehogy).

Az üvegház körül forog a Szőrapa-világ. Hozzá kötődnek a gyermekkori emlékek. Az első ciklusban az üvegház még arányos a gyermek világával, de már az apa-világ és a gyermek-világ közötti törés jele: „Ekkor készült az üvegház”, apa beköltözött, „látni az ablakon a repedést” (Bevitte magával), „A fiúk körbevették”, valaki az „apa székébe ül” (A fiúk), „Mostanság érkeznek lányok is” (Mindig csak álarcban) – a fiúk kiabálnak, a lányok nevetnek. Az üvegházon belüli én hallja a kiabálást, hallja a nevetést, látja az álarcos lányok üvegen átütő másságát, figyeli a „repedések vonalát” (A fiúk), üvegbe karcolja a történeteket, amelyek csak megfelelő fényviszonyban válnak olvashatóvá – fényérzékeny versek.

A pragai kastely uveghaza.jpgA prágai kastély üvegháza


Üvegcsontú versek



Az erkélyre került az üvegház a második ciklusban – „Akkoriban derült ki: ott is elfér”. (Halmoz) De nem csak az arányai változtak meg. Ahogy az apa teste már csak emlék, „dobogó szív helyett leszedált ékszer” (Gyógyszerek), ahogy nem maradt más belőle csak a szervek – esti szervek, új szervek, szárnyas szervek, uszonyos szervek – úgy az üvegházból is csak az üveg és a ház maradt. Néha még feltűnik ugyan – „Egy ideje nincsenek emlékei/ az üvegházról, azt hiszi/csak kitaláltuk” (Az üvegház vége) –, de ez már a félig felépült üvegházak – „Nyár óta a félig épült üvegházak között jár” (A bohóc) –, a pótapa készítette babaházak világa  – „De az utolsó ház után/annyit értettem csak meg,/milyen nyomot hagy/az üveg, ha valaki/átmegy rajta.”(A babaházkészítő) Az üveg a csontig hatol, a csontok üvegcsontok, a versek üvegcsontú versek. Áteresztik a fényt, olvashatóvá teszik a másik szövegét, de a fénytörésben más és más mintázatot adnak ki.  


Mintákba rejtve


„Azóta fekszem ezen a szőnyegen/a mintázatot figyelem, hátha kiolvasható/belőle valamelyikünk története …” (A szőnyeg) Elektra, Hamlet, Babaház, Kockadobás, Levegőt! Üvegbura, Apu, A kolosszus, Harmonia Caelestis, Fotelapu – sorolhatnánk tovább a történeteket, amelyek kiolvashatók a Szőrapa-kötetben. De nem a történetek számbavétele a cél, még csak nem is pusztán annak felismerése, hogy miként vannak ezek a történetek egymásba ékelve -- mottóként, idézetként, átiratként, ironikus inverzióként? Sokkal inkább az, hogy miként válnak e történetek személyes történetekké, az érzéki tapasztalatként megélt hiány poétikai eseményévé. Ha ráismerünk a mintázatba rejtve a magunk történetére, ez csak azért lehet, mert Deres Kornélia bevon minket a játékba, belesző a történetbe, amibe maga is beleszövődik. Szőrapa személyesen hozzánk szól, mindenkihez a maga nyelvén beszél, és mindenkit arra késztet, hogy elmondja a maga történetét.

Deres Kornelia_Szarka Zoltan fotoja.jpgSzarka Zoltán fotója

Orbán Jolán


A bejegyzés trackback címe:

http://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr596719347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.