fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Koncentrikus körök

2008.07.14. 10:20 | luckylany | Szólj hozzá!

Címkék: vers irodalom folyóirat háború gender györe gabriella köz élet gordon agáta icafoci láger élmény

 

Ica szerzőinek soraiból kollektív tudatunk üzen. Ica szerkesztői arra válallkoztak, hogy megnézik a vizet: a kollektív tudatfolyam-áramlat jelenségeit értelmezik, s mielőtt továbbáramlanánk, felhívják a figyelmet az örvényekre, irányokra.




Ica szerzőinek soraiból kollektív tudatunk üzen.

Ritkán találkozunk a férfivilág kártékony, agresszív és paranoid képviselőivel, megnyilvánulásaikkal ilyen tisztán és szemtől szembe, mint a 13. felvonuláson. Jó látni közös férfitudattalanunkat a maga valójában.
A férfit, aki fájdalmat és rettegést okoz, téveszméivel ciklikusan erőszakolja a környezetét. Életellenes, zárt világ. Élősködő. Erre a férfitípusra figyelmeztet, ettől óv a férfiak egész történelme. Ez a bűnöző.
Maguk a férfiak rettegnek sötét erőiktől, minden hálózatuk a paranoid túlvédekezés kényszerében épül. A jog a lelkiismeret patkánylabirintusa, az üzlet a kölcsönösség patkányjárata, a munka a kényszerek útvesztője, ha nem értjük a lényegüket. És azt sehol sem találjuk az egész kerengőben.

Mert a nőknél van. Akiknek fel kell nevelniük azt a nemzedéket, amelyik túlél – és továbbít – minket. A mi felelősségünk, milyen ez a ’mi’, amit továbbítunk.

Kollektív férfitudatunk árnyékolta be a menetet, ellenpontja mint fókuszált fény vonult a zavarosban. Az áldozati menet leszbikus szárnya vitte a fényt. Ez a spirituális különítmény 6 fő volt, hat képpel hat pajzson. Húsztól hetvenig, nagyanya és szűz, művész és civil, spirituális erő és szeretet. Ezt kellett volna látnunk. De ez mindannyiunk elől rejtve maradt. Pedig erre járhatna a jövő: közösségben az oltalom.
Ennek örült Cilin, amikor megtalálta a pajzsokat, a képeket és a nőket. A hordozók közöttünk vannak, a pajzsok pedig kivédték az ellenünk vonuló gyűlöletet.

12 napja megy ez, már lepörgött a hírekből, a szemekből és a tudatokból.
A bántalom elmúlt és kiürült a város, vidéken fesztiválozik.
A hazabuzikat nyakonverték és hazazavarták, kurucinfo újra köcsögöl: ont, vartyog, hasít. Regressziójuk közveszélyes, nagyon tud fájni nekünk is. Bár a mentális klíma, amit a bűnözőkkel operáló gárda közvetít, erkölcsileg már kihalt, mint a koffer-mobil.

 

 

Gordon Agáta



De lássuk az áramlás (t)örvényeit! A szerzők és szövegek interferenciáit.

Aletta Vid verse muzeálisnak álcázott kalózhajó: Nyugatos hangzásba csomagolt motívumok és elégikus rejtelem. Kihez szól és milyen nemben? Titkolja, ahogyan kánoni szerzőink is gyakran. De rejtett tartalmai kalózként csáklyázzák meg az olvasói tudatot, ha ismerve a körülményeket a július 5-ei felvonulás és a magánélet tényei felől olvassuk őket.
Bumberák Maja látni akarja a féléves lánya jövőjét, s hisz a gyűlöletmentesség lehetőségében. Nagy különbségek.
Gerevich András és Gordon Agáta melegtudatú költők profetikus himnusz-átirataikkal a nemzettudat felől zavarták fel a vizet: G. (a fiú) elveszíti a Himnuszt s a Dunába ugrik, G. (a lány) megtalálja, de nem tetszik neki, ezért újat ír, s a káros tudattartalmak kiürítése érdekében jót káromkodik irodalomtörténeti apanyelvén.

 

 

Györe Gabriella




’Felvonulók kérték’ összeállításunkban Gordon haditudósítóként világította meg a helyzetet (háború ez, a politika háborúja), míg Tímár Magdi Cilin a pajzsaikkal vonuló nőkről írt, akik átmentek a szivárvány alatt. A pajzsokon Rubljov Krisztusa és Máriája vigyázza a lépteket. Az ókeresztény kultúrát a rock-kultúrához köti a Pink Floyd Dark Side of the Moon albumának prizmája: minden fehér fény a színek összességéből áll össze, üzenik nekünk a pajzshordozók. A prizmában Isten szeme. A mindent látó így alkotott: a világosság fényének mindenki egyként részese. Az emberalkotta közlekedési rendet a KRESZ-tábla homofóbia-tiltása jelképezi, de Picasso békegalambja már a szivárvány felett száll át: a kultúra, a művészi együttgondolkodás képes visszatéríteni a tudatot a színek sokféleségének elfogadásához. A keresztény- és zsidó szimbólumok, az emberalkotta világ és a természet képeit egyesítő pajzsok egy világértelmezés részei: sokat tanulhatunk belőlük.

Van aki olyan távolról nézi-, fotózza az egészet, hogy a menet az Andrássy úton visszaugrik néhány évtizedet, s rossz emlékeket idéz (Györe), s van, akinél provincialitásába beleragadt, csak földrajzilag európai város hibás burkolatú korzójává romlik (Dányi).

Ica folyamának mélyén ott örvénylenek a tudattalan férfifantáziák is: az erőszak- és identitásfenyegetés férfiörvényei. Itt a legnehezebb egyszerre tudatosnak és bátornak lenni, ez a téma ránt vissza leginkább a szex-babonák titkos tabuiba. Mintha a szexről, s nem hozzá való viszonyunkról beszélnénk: a férfiviszonyról a testhez és a szexhez, így a nőkhöz is. Hetero- és meleg erőszak-képek: Adrian attól fél, egy mesekönyv lapjaira bilincselve a könyvespolc sötétjében felejtik, Dányi Dániel a teste feletti uralmat szeretné visszavenni illegális bitorlóitól, míg Üsbaszál kommentjében kimutatja a tudat mélyáramaiban megbúvó testi elégedetlenség hatásait a férfikommunikációban.

Becsey Zsuzsa írása folyóba hajított kő. Ica tudatfolyamának felszíne koncentrikus körökbe rendeződik, s várja, hogy olvassák jelzéseit: halkan, de világosan beszél, és a kollektív erőszak traumáját megélők is megértik lassan, hogy a férfinak (annak, amit férfinak gondolunk) változnia kell.

A múlt érzései ma veszélyes téveszmék, amik rezervátumokba záródnak.
A hordozóikkal együtt. A rezervátum magyarul gettó, amúgy börtön. Éles határok.
A jövő a magyar, török, szlovén orosz és lett, lengyel és román óvodákban szívja magába a multikultúrát. Egy olyan generáció születik, amelyiknek mi programozzuk az érzéseit, neki kell megélni őket. Kódfejtő és kódtörő az új nemzedék.

Ica kollektív tudatfolyama kísérte ezt a hetet, ömlött a szép magyar szó, a nemzeti analízis. Tudatfolyam szabadabb volt a médiaátlagnál és tágabb látókörű. Beáramlottak új szerzők és hozzászólók. Beáramlott a tudott és a tudattalan: Ica folyamata pezsgősen és magabiztosan örvénylett néhányat, ma csillogva áramlik tovább.

Újabb ezer olvasóval többen vagyunk, és a pszicho-szocmunkás hozzászólók érzéseivel gazdagodtunk: tudatosabb és türelmesebb csoport ez az átlagnál, érzésekről és sajátélményről tud beszélni. Sokat segítettek Icának a trauma kimondásában és megértésében.

Ica szerzőiből kollektív tudatunk üzen. Madám Sosa analitikus iránya inspirálta Icát – neki is hála a tudásért, melyet megosztott. Pszicho-szocmunkás tudatúakból még kér és újra kér Ica.

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr171151110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.