fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Füsti Molnár Éva - színész, rendező

2009.08.18. 06:40 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: interjú folyóirat láng judit

Romagyerekeket tanít színiiskolájában Füsti Molnár Éva, a Pécsi Nemzeti Színház Jászai Mari-díjas színész-rendezője. Elmondta: szívügye, hogy a hátrányos helyzetűek is élvezhessék a színjátszás örömeit, amely készségeiket és tárgyi tudásukat javítva hozzásegíti őket egy sikeresebb élet lehetőségéhez. Füsti Molnár Éva az iskolai nyári szünetben, társadalmi munkában egy közeli romafaluba, Gilfánfára jár oktatni. Hogy a hátrányos helyzetű gyermekekre felhívja a figyelmet, színpadra írta Visky András erdélyi író Tiramisu című novelláját, április elején pedig nagysikerű felolvasóestet rendezett a műből. A darab egy állami gondozott cigánylányról szól. A színész-rendezőt Láng Judit kérdezte.
 

- Milyen nőként rendezni?
 
- Már az, hogy nőként véleményem van, maga is egy probléma. Komolyan. Olyan visszatetszést kelt a férfiakban, hogy valami őrület. Rögtön keresnek valamilyen módot, hogy lekezeljenek, háttérbe szorítsanak, vagy ellentmondjanak nekem. Szerintem azért, hogy azt gondoljam magamról: nahát, milyen hülye vagyok, már megint nem volt igazam. Bizony. - Honnan van önben a rendezéshez szükséges tartás? Romagyerekeket is képez a pécsi színiiskolájában.
 
Honnan a szociális érzékenység? Támogató családban nőtt fel, vagy épp ellenkezőleg?
 
- Húúúúú, kezdjük az elején: olyan családba születtem – ha már a művészetekről van szó – ahol anyai nagyanyám ágán voltak színésznők, méghozzá operettprimadonnák. Petrás Sári, Pálmai Ilka a század elején nagy nevek voltak. Anyukám tanárnőként végzett, de otthon maradt velünk, édesapám pedig gyerekorvos. Egy nővérem van. A nyolcadik után fogalmam nem volt, mihez kezdhetnék. Szerettem volna kiszakadni a családi környezetből és a külvárosi kerületből, ahol éltünk. XVI. kerületi vagyok, és ez a hatvanas-, hetvenes években még egy csöndes kis hely volt, nagyon elszeparálva mindentől. Az első nagy összeütközésem az volt otthon, hogy olyan gimibe szerettem volna járni, ami a Belvárosban van. Ehhez képest beírattak Cinkotára. Ebből a szempontból kitoltak velem, mert tizennyolc éves koromig ingerszegény volt a környezet. Sok mindent tanulhattam volna, szívhattam volna magamba a tudást. Elkezdhettem volna már akkor színjátszani például, mert ez a mi iskolánkban lenézett dolog volt, szó nem lehetett ilyesmiről. Legfeljebb karénekre járhattam. Kiskoromban állandóan szerepeltem otthon. Nem volt kérdés a szüleimnek, hogy hordozok valamilyen képességet, mert említettem, voltak a családban híres primadonnák, ráadásul magamtól kezdtem el játszani. Összegyűjtöttem a családot, és előadtam nekik valamit. Például, utánoztam az énekeseket. Most ugrok egy kicsit időben - két éve rendeztem egy katalán színdarabot a Pécsi Nemzeti Színházban. Erre a komoly, drámai darabra (Színház és méreg – Színésznők) meghívtam a parodista Bach Szilviát is játszani, aki egyébként kitűnő színésznő is. Nagyot alakított. Neki mutattam meg, hogyan mulattattam a családom korábban. Meg volt elégedve. Csodálom őt, ő az egyetlen női parodista az országban, úgyhogy le a kalappal a bátorsága és művészete előtt. Amikor megismerkedtünk, a tiszteletkörömet lefutottam nála ezért. Kár, hogy nem látni sűrűbben a tévében vagy színpadon. Viszont a Thália színház Új stúdiójában nagy sikerrel játszották a darabját, az Alt-duett-et, amit ő írt és rendezett, az idei könyvhéten pedig már a második könyvét dedikálta. Visszatérve az időben, a gimnáziumi évek után folytatni akartam a családi hagyományt: én is orvos leszek, de apukám lebeszélt erről, főleg azért, mert nő vagyok. Főleg azért. Szerinte: ne legyek orvos, mert a nőknek gyereket kell szülni – ahogy anyukámnak is megmagyarázta, és aztán ő otthon is maradt velünk, pedig szerintem nagyon jó tanár lett volna. Apám elmagyarázta, hogy egy komoly szakmába nem lehet nőket odaengedni. Miután az orvosit nem engedték a szüleim, egyértelmű volt, hogy a színművészetire adom be a jelentkezési lapomat. Nem sikerült az első felvételi, ezért elmentem dolgozni, hogy mégse ligjek-lógjak, hanem pénzt keressek. Körülnéztem, hol egy stúdió, ahová bejárhatnék munka mellett. Egy év múlva a második felvételi sikerült és bejutottam a főiskola musical szakára. A diploma után először a Madách színházba szerződtem, mert ott ment egyedül zenés darab, a Mahagóni, abban kezdtem. Aztán Pécsre költöztem, itt élek azóta is. A Pécsi Nemzeti Színházban játszom és rendezek is.
 
- A rendezéseiben főleg nőket érintő problémákkal foglalkozik. Mi érdekli még?
 
- A romaprobléma is borzasztóan érdekel. Ha valaki romaként tanulni akar, sokkal nehezebb elvégeznie egy iskolát. Ez sajnos tény. Éppen ezért ez esélyegyenlőségi kérdés is. Társadalmi munkában, ahogy tehetjük, nyaranta lejárunk pécsi tanárokkal a közeli Gilfánfára, ahol csak romák laknak. A környező településekről busszal hozták át az érdeklődő romagyerekeket a foglalkozásainkra. Az idén nem volt pénze az önkormányzatnak, hogy megszervezzék az utaztatást, így nem tudom tanítani őket, pedig szükségük lenne rá. Van egy nagyszerű monodráma, egy intézetis romalány napi küzdelmeiről. Visky András írta: Tiramisu a címe. A mű csak Erdélyben jelent meg eddig, de Visky Andrástól tudom, hogy lefordítják cigány nyelvre is. Foglalkozni kell a társadalmi nehézségeket érintő darabokkal, mert nagyon-nagyon mélyen szólnak a nézőkhöz. Van egy álmom – ezt még senkinek nem árultam el –: hogy ezt a darabot egyszer be kéne mutatni ugyanabban az időpontban a nagyvárosainkban, Debrecenben, Győrben, Szegeden, Pécsett, Szolnokon, Budapesten, hogy valami robbanás történjen. Akkor úgy érezném, történt végre valami, amire fölhívnánk a figyelmet. Pécsett színházi felolvasó estet már rendeztem belőle. Nagy sikere volt.
 
- Mire hívná föl a figyelmet?
 
- Például az emberi lelkiismeretlenségre. Ne tegyen meg az egyik ember a másikkal olyasmit, amit ő maga lehet, hogy nem is élne túl, ha vele megtennék. A barátaimat soha nem tagadtam meg, ha megszeretek valakit, akkor amellett kiállok. A véleményemet, azt pedig kimondom! Vagy megírom.
Láng Judit
 
Füsti Molnár Éva díjai:
Jászai – díj - 1997
Nívódíj
Nívódíj 2003-ban
Szendrő-díj 2004-ben
 
Füsti Molnár Éva jelenleg Rebeca nurse-t alakítja a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) idei nyertes darabjában, az Istenítéletben, továbbá a Harmadik Színházban a nagysikerű Parti Nagy Lajos monodrámát, az Ibusárt játssza.
 
Korábbi szerepei:
A Revizor - Anna Andrejevna, a polgármester felesége
Grace és Gloria - Gloria
Romeo és Júlia - Dajka, Capuleték szolgálója és Júlia nevelőnője
Anconai szerelmesek - AGNESE, a panzió tulajdonosa
Színház és méreg - Színésznők - Maria Caminal - színész és rendező
Ördögök - Varvara (Petrovna) Sztavrogina
Hippolyt, a lakáj - Aranka, Schneider Mátyás felesége
Istenítélet - Rebecca Nurse
Jézus Krisztus Szupersztár - játékmester
Valahol Európában - játékmester
Grace és Gloria - rendező
A Szentek kútja - A helység kalapácsa - dramaturg és rendező
 
Láng Judit további interjúit az alábbi linkeken olvashatják:
 

Ágens interjú
http://elofolyoirat.blog.hu/2008/11/03/tapasztalati_leny_vagyok_interju_agenssel


Neményi Mária interjú
http://elofolyoirat.blog.hu/2009/08/06/ordogi_korok_lang_judit_interjuja_nemenyi_maria_szociologussal


Ivacs Ágnes interjú
http://elofolyoirat.blog.hu/2009/03/16/ontorvenyu_vagyok_es_fontos_hogy_ne_hasonuljak_meg

Tóth Edu interjú
http://elofolyoirat.blog.hu/2009/04/02/toth_edu_abszolult_szerda

 
 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr411316770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.