fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Amerika legfelzaklatóbb női regénye - 20.

2009.08.26. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: sorozat regény folyóirat trauma világirodalom push amerikai irodalom sapphire

Push! az amerikai irodalom számára valódi knock out-tal ért fel. Sapphire, eredeti nevén Ramona Lofton 1950-ben született a kaliforniai Fort Ordban egy középosztálybeli katonacsaládban. Három éves korában apja megerőszakolta, s alig volt tizenhárom éves, mikor alkoholista anyja elhagyta a családot.
A New York-i City University-n, majd a Brooklyn College-on szerzett diplomát.
 

 

Sapphire: Push - 20. rész
 

– Jó – azt mondja Ms Rain. – Letelt az idő, valaki fel szeretné olvasni?

Én vagyok az egyetlen jelentkező.

– Jól van, Precious, vágj bele – azt mondja.

– Nem igazán akarom felolvasni az egészet, amit írtam, csak el akarom mondani, hogy úgy kábé micsoda, amiről írok, és hogy került elő. És hogy mennyire felzaklat…

– Mi történt? – azt mondja Aisha.

– Hát, hogy röviden elmeséljem, a szállón a tanácsadó Anyuról meg apuról faggatózik, meg ilyesmi, de igazából a munkavállalásról van szó…

– Honnét tudod? – kérdezi Rhonda.

– Mert elloptam az aktám a szállóról és elolvastam. Mindig az a „Mi akarsz lenni?” meg „Velem megbeszélhetsz mindent.” Nem is minket segítenek, csak a támogatási rendszert szolgálják.

Jermaine közbeszól. – Ha csak azt akarják, hogy valami szar melót vállaljunk el, mi meg iskolába akarunk járni, az azt jelenti, hogy mások a terveik a számunkra. Akarok dolgozni, de nem valami kibaszott szoctámért a Central Parkba. És még kinyomok az állásából egy csomó testvért, akik tényleg takarításból élnek, mer én meg ingyért dolgozok ott. És micsoda kibaszás egy olyannak, mint Precious, hogy hagyja ott az iskolát érettségi előtt, hogy valami bentlakásos munkát végezzen vén trottyoknak meg minden. Sose fog tudni felemelkedni, ha ilyen szarba ragad bele!

– Aha – azt mondja Ms Rain – de a lopás…

– Ms Rain, ha nem lopom el azt az aktát, sose tudom meg, miért nem jutok előbbre!

– Egyedül olvastad el az egészet? – kérdezi Ms Rain.

– Aha, nagyjából – azt mondom, aztán, – Tényleg fognom kell magam és szociális munkásnak lennem?

– Nem! – azt mondja Ms Rain. Úgyhogy ne is izgasd magad ezért. Majd átmegyünk a hídon, ha odaértünk. Bízz bennem – azt mondja, aztán, – Nem, bízz magadban. De ami miatt most aggódom, az az, hogy ha ezt a Ms Weisst azért adták melléd, hogy beszélhess vele, hogy vele dolgozd fel a történeted, és nem tudsz megbízni benne, akkor nem kapod meg a segítséget, amire szükséged van.

– Hát, a naplómba fogok írni, amíg nem lesz olyan ember, akiben megbízhatok. Egyébként is többet használ, mint vele beszélgetni. Meg még elkezdek Ritával hereszaktúlélő csoportba járni…

Erőszak – mondja egy Bunny nevű lány.

– Arra gondoltam.

– Na, de az nem az, amit mondtál.

– Mért olyan nagy baj, hereszak vagy erőszak?

– Mert az egyik az, mikor a szüleid bántanak, a másik meg a pasik töke, meg még valami más – aszondja Bunny.

Felvihogok.

Ms Rain viccesen néz rám, azt mondja: – Precious, voltál már hallásvizsgálaton?

– Nem – azt mondom. Igazából még semmilyen vizsgálaton nem voltam. Szemüveg kéne, hogy a szemem ne fáradjon el annyira éjszaka, mikor olvasok. De nem ragadhatsz le a részleteknél, mikor túlélni próbálsz.

– Jó, tegyük vissza a székeket a sorba, és dolgozzunk tovább a hivatalos leveleinken, amiket a múlt héten kezdtünk el.

A múlt héten, vagy valahogy így, Jermaine elkezdte bemásolni a történetét az osztálykönyvbe. A címe, más a címe is megbolygatta az osztályt, Harlemi bika. Miféle cím ez?! Jermaine úgy írta, mintha vers lenne. Ő a legjobb író. Alig várjuk, hogy elolvashassuk.

Most minden nap írok, néha egy órán keresztül is. Ms Rain telefonált a bölcsödének, hogy sokáig maradok még az iskolában, és tartsák ott Abdult délután kettőig, meg a jövő hétre eggyel több ebédjegyet kapok minden napra (nem mintha ma tudnék enni a jövő hétre való kajajeggyel, de tudod, mégis…). Sokat gondolkozom a jövőmön. Mindig. Ms Rain azt mondja, szellemileg friss vagyok, és érdeklődő. Csak azt próbálom meg kiókumlálni, mi folyik idekint. Hogy az, ami velem történt, hogyan történhet meg a mai világban. Azt hiszem, még mindig azt próbálom megfogalmazni, mi történt velem.

Mi történt velem? Nem tudom csak úgy elmondani egy fehér szociális munkásnak. Úgy néz rám, mintha egy ronda elferdült csaj volnék, aki kicsináltam magamnak, hogy ilyen legyen az életem. Meg megpróbál munkába olyan állítani, hogy öreg emberek seggét törölgessem.

Mikor tizenkét évesen megszültem egy gyereket…

Nem akarok sírni. Megbeszéltem magammal, hogy NEM FOGOK sírni, mikor írok, mert egy az, hogy abbahagyom az írást, kettő meg az, hogy nem akarok mindig csak sírni, mint a fehér kurva a tévében. Mert nem vagyok fehér kurva. Most már tudom. Nem vagyok Janet Jackson, se Madonna belülről. Mindig azt gondoltam, valaki más vagyok belülről. Hogy csak KÍVÜLRŐL vagyok kövér, fekete és csúnya az embereknek. És ha belém látnának, valami szeretnivalót látnának, és nem röhögnének rajtam folyton, nem köpdösnének le (a francba is, egyszer egy nigger a suliban leköpött, mikor terhes voltam) meg nem szórnának le szotyihéjjal, hogy Anyu meg Apu észrevennék, hogy… hogy, nem tudom, Precious! De nem vagyok más belülről. Belül, amiről azt gondoltam, hogy olyan szép, az is egy fekete lány. De elmondom, amit akartam. És aztán. Az egészet magam mögött hagyom, és nem mondom el soha többé. Nem hibáztatok senkit. Csak azt akarom mondani, hogy mikor tizenkettő éves voltam, TIZENKETTŐ, valakinek meg kellett volna akadályoznia, hogy olyan legyen, mint most. Ha – Ms Rain azt mondja, a „ha” és a „de” lehet a két leghasznosabb szó a nyelvben, mármint bizonyos esetekben, azt mondja, mert ha tényleg semmi hasznuk nem lenne, eltűnnének a nyelvből. Miért nem zárta Carlt senki börtönbe, miután gyereket csinált nekem tizenkét éves koromban? Az én hibám, mert nem szóltam a rendőrségnek?

Ma este lesz, hogy Rita elvisz az erőszaktúlélők csoportjába. Busszal megyünk. Harlem kicsi, de mikor benne vagy, úgy néz ki, mintha az lenne az egész világ. Van egy metrótérképem a szobám falán, az megmutatja az összes helyet, ahova a metró jár. A metró elmegy Queensbe, Brooklynba – néha nézegetem, oszt azon gondolkodok, hova juthatnék, ha felszállnék rá, elmennék a végállomásig vagy leszállnék mondjuk a, aaaaa, lássuk csak, Leffert sugárúton Queensben, vagy a Middletown úton Bronxban? Milyen városa vagy része az New Yorknak. Jermaine azt mondja, legyél baseballütős fehér fiú, ha leszállsz a metróról. Rita azt mondja, ez NEM igaz, vagy ha mégis az, akkor is csak részben. Már jövök is! Precious a belvárosba megy. Precious, aki még sose ment el táborozni; itten a gyerekek arról beszélgetnek, hogy ott fognak táborozni, ahol a drogosok vannak. Friss Levegő alapítványok meg rendőrségi liga meg minden szar. Egy tavas meg sátoros vidék. De talán ha elmentem volna táborozni, akkor is csak olyan lett volna, mint a suli régen – barátok nélkül. Én meg Rita a 102-essel megyünk a belvárosba. Rita megjavíttatta a fogait. Az új pasijának van pénze. Fehér pasi. Ő is HIV pozitív. Szereti Ritát. Függő volt (nem tudtam, hogy a drogosok függőek). A szülei nem adtak neki több pénzt, mikor függő lett. De most, hogy beteg, mindent meg akarnak neki adni. Ráadásul hivatali munkája van, aktatáskája, meg minden, ami kell. Ritának van egy álma, ő meg támogatja. Mindannyian támogatjuk. Rita akar egy házat nyitni HIV pozitív nőknek meg a gyerekeiknek. Én is odaállhatok mögé. Azt írom a naplómba, hogy:

busz kerék
gördíts
át időn
Anyu anyu mellett
először házakat
figyelő épületeket
mintha visszafelé néznél
egy rajzfilmet
fura. (homerosz vagyok úton
elmúlt épületek vörös téglarakásain
és ablakok
tört fekete szemein.
rossz de nem
olyan rossz
házakhoz érünk
az utca tisztább
aztán oda érünk
ahol minden
szép
vagy üvegkirakatok
üzletek
fehér emberek
bunda
farmer
más város
más városban vagyok
Ki lennék
ha
itt nőttem vóna fel?
ahol az öleb
nem a tévébe van
hanem végigmegy az utcán
vékony fehér szukaláncon.
ezek seggét töröljem?
Kerekes széket
toljak…
Előbb ölöm meg őket.
 
TIGRIS TIGRIS
.................................
 
Az van Precious
Jones szívében – egy tigris.
könyvesbolt
kávéház
üzletlác!
A busz gördül tovább
 
A regény előző részletét az alábbi linken olvashatják:
 

A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr151334418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.