fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Márta, élőben

2010.03.24. 08:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: film mozi beszámoló folyóirat cigányság fff gender kőszegi edit

Az Irodalmi Centrifuga is részt vett a Corvinus Egyetem Társadalmi Nem Kutató Intézetének filmvetítésén március 23-án, kedden. Kőszegi Edit: A nagycsalád: Márta című filmjét láttuk, majd az alkotókkal beszélgethetett a közönség. A film 1994-től 2000-ig követte a család a sorsát, de a kapcsolat tartós: Kőszegi Edit és filmjének főszereplője azóta is jó barátságot ápolnak.

A film Mártáról, a gyerekként a Fóti gyermekvárosba került kislányról szól, aki felnőttként tizenegy gyermeknek adott életet, s kilencszobás házukban a gyerekei és azok családja együtt élnek kisközösségben. Egy apró faluban élik mindennapjaikat: Márta minden munkát elvállalt, amit csak el lehetett vállalni a vályogvetéstől a napszámon át a tapasztásig, takarításig, parasztmunkákig. Gyerekként tanulni vágyott: tizennyolc éves korában, nagykorúvá válásakor az édesanyja megjelenésével kellett távoznia az intézményből, s nem folytathatta tanulmányait. Később a sógora és a nővére szöktették meg, akarata ellenére, egy férfi, későbbi férje kérésére, akinek aztán tíz gyereket szült. Halála után nem kívánt újraházasodni, bár tizenegyedik gyermeke, mint a beszélgetésben elmondja, más apától van. Egyedül nevelte fel a családot, abból a keresményből, amit a napszámos munkákból össze tudott szedni.
A filmben megismerjük a gyermekvárost, látjuk Mártát, ahogy legkisebb lányának mutogatja végig egykori életének helyszíneit, találkozik régi tanáraival. Megismerjük az anyját, aki egykor anyagi nehézségei miatt vált meg gyermekeitől, s meglátjuk a házat is. Bepillantást nyerünk két gyermek életébe: egyikük már külön él, az ő esküvőjét is belevágták a filmbe, másikuk épp börtönben van: a filmben halljuk üzenetét közvetlen kis családjának, látjuk a család többi tagjának és Mártának, az anyának a reakcióit, s valamit megérzünk a feszültségekből, melyeket mégis elsimít a tény, hogy elfogadják egymást olyannak, amilyenek. Márta végigdolgozta az életét a családért: jelenleg tizenegy gyerekétől 43 unokája és 9 dédunokája van, a legtöbben ott maradtak a faluban, de kerültek Pestre, más vidékekre is a családtagok közül.
Márta a filmvetítés elején a terembe lépve konszolidált idős nő, botra támaszkodva; gyenge a csípője. Tiszteletet parancsoló családfő, mellette Kőszegi Edit, a rengeteg filmet maga mögött tudó rendezőnő fekete-vörös mintás harisnyájában, fekete farmerszoknyájában, csodálkozó örömet és kíváncsi figyelmet egyszerre tükröző tekintetével kislánynak hat. A kérdések arra vonatkoznak leginkább, mi van azóta a családdal, hogyan tudta megépíteni a házat ("Megálmodtam. Megálmodtam magamnak ezt a kilencszobás házat. Mikor felébredtem, néztem, s rájöttem, hát, ez nem az én házam. Nagyon erősen próbáltam visszaemlékezni az álombéli házra. S akkor lerajzoltam. Elmentem egy tervezőhöz, ő megrajzolta. Az első nem olyan volt. A másodikat is megrajzolta, mondtam neki, Te, ez sem az! A harmadik már az volt. Kérdeztem az önkormányzatba, hogyan tudnám ezt megcsinálni, milyen támogatást kaphatok. Kaphattam 900.000 szocpolt. Nem volt elég, felvettem még kilencszázezret. Egy kőművesmesterünk volt, a többit mi csináltuk, a gyerekeim, a menyem és én. Öt hónapig fóliasátorban laktunk a telken a gyerekekkel."
A film, és Márta mint jelenség leginkább a kitartásról szól: egy olyan hozzáállásról, mely minden időben és minden körülmények között igyekszik össze- és fenntartani a családot. Hasonlóan erős jellemet rajzol, mint amilyet Kőszegi Edit A három nővér című filmjében láthattunk, ugyanakkor a női szerepekről való gondolkodás fontosságára is rámutat: hogyan, mikor állhat a sarkára egy nő, mit tud és mit nem tud megtenni magáért, a jövőjéért, s ha nem tud tenni, hogyan hozhatja ki mégis a legtöbbet a körülményeiből. A család tisztelete olyan formákat ölt, amelyek tiszteletre méltóak, de a városi kultúrában, a nukleáris családokban nem mindig követettek: Márta teljes természetességgel veszi magához magatehetetlenné vált anyját, mikor annak szüksége van rá, és gondozza haláláig, bár ő maga kisgyerekkorától felnőtté éréséig nem részesült az anyai támogatásban, s élete későbbi részében sem állt mögötte támogatóként sem egy anya, sem a testvérei, akiktől külön nevelkedett. (Ami pedig a szociális ellátórendszer visszásságaira is rámutat. Ma már a gyermekvédelmi szolgálatok és intézményeik igyekeznek az egy családból bekerült gyerekeket lehetőség szerint egy helyen nevelni, hogy a vér szerinti kapcsolatokat erősítsék, de akkor ez még nem volt feltétlenül szokás, s sok esetben az is csak nagykorúvá válásukkor derült ki, hogy a gyerekek nem árvák, hanem valahol élnek a szüleik.)
A nagycsalád más elveket követel, már ideákat hoz: élni kell, fűteni kell, enni kell. A fát lopják. Remélik, hogy senki nem kapja el őket. Enni mindig van mit: ennyi rántott szeletet régen láttunk együtt, mint ebben a filmben a különböző étkezésekkor, igaz, ilyenkor mindig ott volt a stáb, akiket vendégeltek, vagy a násznép, akiket etettek. Érdekes betekintés egy másik világba, ha nem is kapunk róla teljes képet: nem derül ki, tételesen hogyan tartható fenn és el ennyi ember, hogyan élnek meg a kevés munka idején, mi történik télen, mikor nincs napszám. Márta sokat élt és sokat megmutat. Határozott személyisége tart fenn egy nagycsaládot: ős-anya, aki szervezi és fenntartja a maga ágát.
Jó volt látni.

Kőszegi Editről bővebben


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr81864310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.