fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

ICA Műhely bemutatja: Furják Gergely Aurél

2010.05.20. 11:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: sorozat műhely irodalom énkép trauma bódis kriszta

"Kíváncsi vagyok Aurélra, mint alkotóra. Mivel a képzelet tágasságát tartom az alkotás egyik legfontosabb kritériumának, inspirációs feladatot adtam neki, a következő instrukciókkal: "Az első seb. Ez volna a téma. Saját sebesülés élményre gondolj, minden mást rád bízok, ne filozófálj benne, és ne legyél szentimentális sem, tekintsd ujjgyakorlatnak, legyél merész és kreatív." A következő szöveg született a Műhely számára:"

Az Irodalmi Centrifuga Műhelyében minden héten csütörtökön egy olyan felfedezett szerző, tanítvány, hátrányokból induló író tehetség szépirodalmi szövegét közöljük, akikre szerintünk érdemes odafigyelni. Itt kizárólag felkért szerzők jelennek meg, de a Műhely indulásával párhuzamosan a facebook-on nyílt pályázatot hirdetünk, ahonnan szintén válogatunk írásokat.
A válogatás egy - a hagyományosnál - nyitottabb irodalmi kódrendszer szempontjait tükrözi. A sorozat elsősorban tanulási, fejlődési fázisok eredményeivel ismerteti meg a közönséget. A megjelenő szövegeket és/vagy szerzőket a közléssel párhuzamosan ajánljuk a velünk együttműködő neves irodalmi, közéleti lapok szerkesztőinek, így a Holmi, a Kalligram, a Műút, az Élet és Irodalom, a Nők Lapja, az ELLE magazin munkatársainak. Az együttműködők körét folyamatosan bővítjük, a szövegeket havonta összegyűjtve küldjük a szerkesztőknek.
Célunk, hogy felpörgessük és felfrissítsük az irodalmi életet, esélyt adva olyan tehetségeknek, akik helyzetüknél fogva nem feltétlenül férnek hozzá a közlés, megjelenés és a kritikai visszajelzések lehetőségéhez. A rovat gondozója, válogatója Bódis Kriszta. Az ő ajánlatával olvashatják Furják Gergely Aurél írását.

Furják Gergely Aurél 17 éves dunaújvárosi gimnazista. Óhatatlanul a honi közoktatás avítt művészet mitológiáján nevelkedett, noha evidencia, a guttenberg galaxis agonizál. Persze, de korszerűség és hatékonyság, ez a két érték, biztosan nem jellemzi a mai oktatási rendszert. Aurél tehetséges fiatalember, nehéz dolga van. Az éppen aktuális konform közeg azonban semmilyen korban sem kedvez az érzékeny és tehetséges fiataloknak. Aurél számára ez az időszak  lesz egy másik megmérettetés, egy nem hétköznapi dimenzió megismerésének korszaka. A nagy kísértések és a nagy csalódások túlélésének ideje.
Aurél első verses kötete magánkiadásban jelent meg Katács címmel. Kálnay Adél "szeretettel és jó reménnyel" ajánlja a költőt. "Izgalmasak, kemények a szavai." - írja. "S amit nem mond ki, az is provokál". Amikor Aurél az én véleményemet kérte, első levelemben arra helyeztem a hangsúlyt, mi az, ami tetszik az írásaiban, ugyanis elvből nem kezdek negatív kritikával, sem olyasmivel, ami hatalmi pozíciót erősítő elutasításnak hat. Az ilyen attitűd többnyire személyes krízist idéz elő, és szakmailag sem haszna, sem tanulsága nincs.

"... nem csak erővel vagy képes megjeleníteni a lázadó korszak kérdéseit, csalódásiat, eszméléseit, világosságát" -írtam, "hanem emlékeztetni is tudod mindezekre azokat, akik elfelejtették már... tolulnak benned az érzések, gondolatok és szavak, formát keres a zabolázhatatlanság, és persze sokszor marad úgy, kissé formátlanul, de a maga erejében."

Kíváncsi vagyok Aurélra, mint alkotóra. Mivel a képzelet tágasságát tartom az alkotás egyik legfontosabb kritériumának, inspirációs feladatot adtam neki, a következő instrukciókkal: "Az első seb. Ez volna a téma. Saját sebesülés élményre gondolj, minden mást rád bízok, ne filozófálj benne, és ne legyél szentimentális sem, tekintsd ujjgyakorlatnak, legyél merész és kreatív." A következő szöveg született a Műhely számára:

Furják Gergely Aurél: Az első seb

 

Anyám volt az. Ő mászkált a füvön a hetedik nyaram valamelyik hüvöskés reggelén. Sűrű volt a köd, de könnyen felismertem az alakjáról.
A Duna parton sétált, úgy tűnt, mint aki vár valakire vagy valamire. Furcsa volt, mert nem szokott ott mászkálni. Szép a hely és gyönyörű a kilátás, de ő nem szokott ott sétálni. Másrészt meg hajnali öt is alig volt még... [Mondjuk én is minek voltam akkor ébren és miért pont ott?...]
Szóval ott sétált és várt. Aztán láttam, hogy eljött ez a valami és ő nekiindul. Követem, inkább még nem szólok neki, hogy itt vagyok – gondoltam. Érdekelt, mi lesz ebből. Csak ment és ment és ment, alig tudtam tartani a tempót, egyszer le is maradtam, de aztán megláttam őt négy lépcsősorral lejjebb a füvön ülve. Közelebb mentem egy kicsivel és figyeltem, de még mindig nem szóltam neki, hogy itt vagyok. Fent maradtam a legfelső szinten. Most mintha megint várna, igen, egyértelmű, hogy vár -bizonyosodtam meg, mikor hirtelen észleltem, hogy el is jött, amire várt. Elővett valamit a táskájából, a táskát arrébb dobta, a blúzát kigombolta és magához szorította azt a nagy tárgyat. Lefeküdt a fűbe és most jó ideig megint várt. Már harmadszorra!
A köd is felszállt közben, a nap is előbújt. Kezdett kicsit melegedni, szél fújdogált. Ő meg csak ott feküdt és én kíváncsian figyeltem. Egyszerre váratlanul megint megjött, amit várt, hirtelen mozdulatokat tett. Mintha veszekedett volna valakivel. Nagy félelem tört rám és csak arra tudtam gondolni, hogy most már szólnom kéne, hogy itt vagyok. Elkezdtem futni a lépcső felé. Beértem a nagy bokrok mögé és leszaladtam négy szintet. Nem üldözött senki, mégis olyan érzésem volt. De inkább arra gondoltam, hogy mindjárt "anyuhoz" érek és megmondja nekem, hogy nincs semmi baj. Odaértem arra a szintre, ahol volt. Láttam, hogy alszik a fűben. Meg is nyugodtam a látványától és fáradtan odabújtam anyámhoz. Eléggé nedves volt alatta a fű, pedig mostanában nem esett. Nem tudom, miért kellett pont egy ilyen részre feküdnie. Mindenhol máshol is volt egy kis lecsapódott köd, de ennyire vizes, sehol. Már a blúza és a blézere is nedves volt tőle. Valami, valami más -rossz érzés- is volt bennem. Mintha valaminek vége szakadt volna. Ürességet és félelmet éreztem. Nem tudtam mire vélni ezt az érzést, mindenesetre megnyugtatott a gondolat, hogy Anya testéhez bújhatok. Mert anyám Anya volt. Mikor hozzábújtam is az volt, bár merev, kényelmetlen, hideg és nedves, de Anya. A rossz érzést kivertem a fejemből és inkább aludtam.
Aztán hirtelen felébredtem. Ekkor már az ágyamban voltam és anyám kiabálva ismételgette a földszintről, hogy "Szennyes ruha, koszos edények! Tizenhat év alatt megjegyezhetted volna!". Szombat volt és nem akartam délnél előbb felkelni, de ahogy anyám hangját hallottam amint a nevemet kiáltja, ugyanazt a rossz érzést éreztem, mint álmomban a mellette való elalváskor. Lementem, vittem, amiket kért, de őrá voltam kíváncsi és az érzésre -hogy miből fakad és mi ez egyáltalán. Akkor és ott nem tudtam meg semmivel sem többet. Később észrevettem, hogy időről időre visszatér. Hogy néha-néha felüti a fejét az életemben ez az ijesztő érzés, és ez így ment évekig. Majd közel két évnyi kutatás után végre megértettem mindent.
Megtudtam, hogy hét évesen az álmomban miért volt hajnal és köd. Hogy miért vált egyre naposabbá és világosabbá az idő. Megtudtam, hogy miért csak követtem anyámat és nem szóltam neki. Hogy miért követett az az érzés évekig. Megtudtam, hogy miért volt merev a teste, mikor félve odaértem, hogy miért volt csak alatta nedves a fű és miért volt a ruhája is vizes. Megtudtam azt is, hogy mi volt Az a nagy tárgy, amit a táskájából kivett. -Akkor, álmomban.
Elborzadtam.
Egyszerre lettem felszabadult és teljesen üres. Az járt a fejemben, mikor minderre rájöttem, hogy "Velem így mi lesz?". Nem tudtam elhinni, hogy ez után lehet valahogy.
Tudtam, hogy véget ért valami. Vége szakadt valaminek. Egy korszak lezárult. Egy olyan korszak, amiről akkor azt éreztem, hogy az elvesztése örök fájdalommal, kínnal, örök szenvedéssel és végül mocskos halállal jár.
Nagyjából így lehet elmesélni a pillanatot, mikor rájöttem, hogy anyám meggyilkolta magát.


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr212016100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.