A Kalandok és Álmok Szakmai Műhely 2007. óta rendelkezik az Educatio Kht. által alapított „Multikulturális tartalmak és interkulturális nevelés, a kirekesztés és a saját kulturális örökségünk megismerése, a társadalmi előítéletek tudatosítása, az előítéletek csökkentésének lehetséges stratégiái, a kultúrák közötti konfliktusok kezelésének lehetőségei” című képzés indítási engedélyével.
A képzést olyan tantestületeknek ajánlják, akik elkötelezték magukat a sokszínű, előítéletek és hátrányos megkülönböztetés nélküli oktató-nevelő munka mellett. A képzés alapvető nevelési elvek tisztázást célozza meg, így abban bárki részt vehet.
A Szakmai Műhely 30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzési programot tart június 3-án, 4-én és 9-én Pestlőrincen, a Gyergyó utcai Sportoviban (1182 Budapest, Gyergyó utca 16.). Ennek részleteiről olvashatnak cikkünkben.
A képzés időpontjai:
1. 2010. június 3-a, csütörtök 8.00 – 15.00 óra között
2. 2010. június 4-e, péntek 8.00 – 15.00 óra között
3. 2010. június 9-e, szerda 8.00 – 15.00 óra között
A képzés ára személyenként 20000 Ft. Jelentkezni e-mailben vagy telefonon az alábbi elérhetőségeken lehet: Bányai Sándor, Kalandok és Álmok Szakmai Műhely banyai.sandor@kalandokesalmok.hu +36/30-982-3322 Jelentkezési határidő: 2010. június 02. szerda (befizetés, számlázás, stb. a helyszínen!)
Kultúrák találkozása és együttélése olyan napi tapasztalat, amelyre gyermekeink még nem feltétlenül készültek fel. Az előítéletek megjelenése, a kirekesztés és a beilleszkedés kérdései az óvodás és iskolás korúakat is éppúgy érintik, mint a felnőtteket. A gyerekek életéből a történelmi örökség miatt hiányozhat az ilyen irányú, megfelelő szocializáló. A magatartási minták hiánya viselkedési zavarokhoz, agresszivitáshoz vezet, melyet a gyerekek és fiatalok az értékrend kialakulatlansága, torzulása miatt nem tudnak kezelni. A problémákkal küzdő fiatalok korlátozottak a felnőttektől való formális tanulásban, ezért meg kell ismernünk azokat a hatékony módszereket, melyek segítségével játékokon, projekteken keresztül elindulhat a gyerekek aktív részvételével zajló szemléletformálás. Célunk az együttgondolkodás elindítása, az elkötelezettség kialakítása a sikeres együttélés közegének megteremtésében. Célunk a pedagógusok önismeretének, önreflexiós készségeinek gyarapítása, saját kulturális örökségük tudatosítása, a kisebbségi csoportokkal kapcsolatos pozitív attitűdök megerősítése, ismereteik bővítése az előítéletek csökkentésének lehetséges stratégiáiról. Nem konzerv-jellegű kész megoldásokat kínál a képzés, hanem szemlélet formálására törekszik, kézzelfogható ötleteket, módszereket, játékokat, gyakorlatokat és technikákat nyújt, amelyen keresztül az adott csoport kidolgozhatja a saját közösségére alkalmazható akciótervet, meghatározhatja a következő lépéseket annak a közegnek a megteremtésében, ahol sikeresen tud együtt élni gyermek és felnőtt, pedagógus, diák és szülő.
A képzés fő témakörei: A sikeres együttélés alapjai. A résztvevők sajátélményű gyakorlatokon keresztül megélik önazonosságukat, identitásukat, a család szerepét az életükben. Megosztva korábbi tapasztalatainkat lehetőség nyílik a vélemények cseréjére, egymás jobb megismerésére, saját álláspontunk tisztázására és kifejtésére. Sajátélményű játékok és gyakorlatok kapcsán beszélnek a társadalomban előforduló előnyökről, hátrányokról, az iskolai közegben élő és létező kisebbségi csoportok helyzetéről, lehetőségeiről. Multikulturális projektek és fejlesztési tervek: A résztvevők egyénileg vagy kisebb csoportokban dolgoznak a sikeres együttélés elemeinek az iskolához való kapcsolódásán, felmérve, hogy mit is tehet egy intézmény a befogadás, elfogadás érdekében. Egy multikulturális projekt részletesen is bemutatkozik, ennek kapcsán ötleteket lehet gyűjteni ahhoz, hogy mindezt hogyan lehet saját iskolai közegünkben megjeleníteni; hogyan is jelenítheti meg az iskola a multikulturalitást a saját falai között, majd a résztvevők lépésenként elkészítik egy fejlesztési terv szinopszisát, amely a multikulturális iskola megteremtéséhez és fenntartásához vezet.