fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Dienes, a korai magyar feminista

2010.07.09. 01:31 | icentrifuga | 1 komment

Címkék: oktatás folyóirat tánc művészet nők iskolája gyárfás judit fff gender tuszki

Ahogy az ICAista előolvashatta az elmúlt két napi "áramlatdobozban" itt jobb oldalt, Dienes művészettudományáról írnék egy pár szót, mégpedig Jákfalvi Magdolna "Avantgárd színház-avantgárd dramaturgia" című tanulmánya alapján ("Egy csonk maradhat",Tanulmányok az 1920-as évek magyar irodalmáról, Ráció kiad., 2004). Dienes Valéria sokrétű írói munkásságának mozdulatművészi tevékenysége abból állt, hogy tornagyakorlatokat vegyített szöveg-és helyzetelemzésekkel. Modern színpadi testkoncepciót hozott létre, Magyarországon újszerűnek hatott az az iskola, amit követett.

Az újdonságnak persze megvannak a honi törvényszerűségei. Dienes "igen hamar felismerte: itthon más közegben kell a szabad test művészetét újrafogalmaznia. Fiatal táncpedagógusként látta a közegváltás - (...) nem csak az artisztikus váltás - szükségességét, és azt is, hogy a hierarchikus társadami rendben az engedélyek és támogatások megszerzésére használnia kell arisztokrata kapcsolatait, edzéseket mégis csak a munkásmiliő infrastruktúráját használva, a szakszervezetek székházaiban és a munkásotthonokban tarthat. A magyar színháztörténet eddig nem értelmezte, csak ellentétként jelezte az egyesületet támogató arisztokrácia és a hozzá kapcsolódó munkásmozgalom eltérő ideológiai bázisát (...)"

Emellett (és itt következhet az ICAista számára a lényeg, ha eddig nem jött) a fontos olvasat mellett Jákfalvi arra is kitér tanulmányában, hogy Dienes mozdulatművészetében a korai magyar feminista öndefiníciók találnak alkotói közegükre, ami nem kizárólag az értelmezői utókor szerint van így, hiszen az ICAista is olvashatta (megintcsak) az áramlatdobozban Török Sophie 1930-ből való véleményét. Török a táncművészet periferális jellege és annak női specifikuma között húz párhuzamot: "Ha még mindig vannak, akik a tánc művészetét nem helyezik egy rangra a többi művészettel, ez talán azért van, mert oly finom disztinkció választja el a megmutatkozást a megmutogatástól." Itt jelenti ki Török, hogy a táncosnak nincs neme. "Igaz, ami igaz" - a misztériumnak (megmutatkozásnak), epifániának egyszerűen nem szabad, hogy neme legyen. (legalábbis a hetiszerk véleménye szerint). Dienes "elvette a táncos testtől az érzékiséget, s így a fiatal nő, a lány nem a vágy direkt tárgyaként, hanem művészetet teremtő alkotóként áll a színpadon." És ebben feminista.

Jákfalvi megemlíti, hogy a korabeli szaklapokban az értetlenkedés, a kívülállás és a pozícióféltés is megjelenik (a feminizmussal együttjáróan, mondhatnánk) Dienes iskolájával kapcsolatban. Hiszen az avantgárd mozdulatművésznők megzavarták a táncot tanító klasszikus (férfi) tanítómesterek oktatói privilégiumát. És ide kapcsolódik tegnapi flow-unk Kovács Tivadar személyében. Olyannyira zavarta meg a vizet Dienes (és akkor még a korban valószínűsíthetően szokatlannak minősülő matematikusnői pályájáról nem is beszéltünk), hogy a belügyminiszter külön rendeletekben szabályozta a nyilvános tanításra jogosító oklevelek megszerzését, szabályozta a tornatanítás gyakorlatát. "Hiszen Dienes Valéria iskolája a női test mozgáslehetőségeit nemcsak a színpadi megnyilatkozás, az alkotás kereteire szabta, hanem a női helyzet definíciós lehetőségeinek jelzésére is. Iskolákat alapított. Megkerülte a kortárs alkotói kifejezés hagyományos lehetőségeit, s a Párizsból hozott tudást és tánctapasztalatot más közegben, a tömegművészet, a tanítás közegében alakította a magyar kultúra részévé. (...) Dienes Valéria, Madzsar Alice, Róna Magda, Kövesházi Ágnes iskolái a női test avantgárd mozgalmi ikonográfiáját hozzák létre."

Dienesről, a sokrétű művészről és tudósról dióhéjban itt.

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr922139943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alfőmérnök 2016.06.04. 19:47:15

„Én azt hirdettem, hogy fenn kell tartani a családot; nem szabad szétszórni, mert ott tudja a nő igazában önmagát kifejteni és amennyit a társadalomnak is adni tud, annyit adjon. Ez volt az én feminizmusom. Hogy maradjon meg a család, és a nőnek jusson ideje arra, hogy foglalkozzon mással a családon kívül is.”
Dienes Valéria