fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Kanakok, cigányok és a rasszizmus Európában

2010.07.29. 11:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: ajánló folyóirat kiállítás képzőművészet önismeret cigányság

"A játék hasonló ahhoz, mint amit Sacha-Baron Cohen űz, aki Ali G-ként feketét, Borat-ként egy Karahsztáni médiamunkást, Bruno-ként egy meleget alakít, de talán nemcsak azért, hogy meggyőző komikusi sokoldalúságát megcsillogtassa, hanem azért is, hogy koncentrált formában szembesítsen bennünket az előítéletekkel, a bigottsággal, és azzal hogy az identitás nem szükségszerűen determinált, hanem lehet konstruált is, sőt valójában annak, egyéni választáson alapulónak kellene lennie."

Múlt héten nyílt meg a Bálint Házban Terri Potoczna kiállítása Cigány vagyok címen, melyen Csizmadia Alexa mondott megnyitóbeszédet. Ezt adjuk közre.

Cigány vagyok

Amikor cigányok jelennek meg a médiában, rendszerint nem ők prezentálják magukat, hanem az ún. többségi társadolom szürőjén keresztül, azaz eleve torzításban látjuk őket, s ez a nézőpont vagy a sztereotípiák továbbélésének, vagy a rasszizmus megerősödésének kedvez leginkább.
 
Terri Potoczna fotósorozata a rasszizmusra adott frappáns válasz.
 
No de mi is az a rasszizmus?

Az emberek már az elmúlt századokban is rasszisták voltak, de még nem tudtak róla. A világkiállításokon és a néprajzi bemutatókon bámulták az ágyékkötős pápuákat, pigmeusokat és zulukat, talán kockacukrot is dobáltak nekik.
Az 1900-as párizsi világkiállításon, melynek legnagyobb ünnepeltje Edison volt, és amit mi a magyar művészet és iparművészet diadalmeneteként tartunk számon, a fejlett országok többek között gyarmataik lakosságát mutatták be. A bőr ágyékkötöt viselő kanakok például egy bambuszkunyhó előtt ültek és kovakővel kőbunkót csiszoltak, holott azelőtt sohasem volt ilyesmi a kezükben, a francia gyarmati közigazgatás alacsonyabb rendű hivatalnokai voltak, akiket az államérdekre való tekintettel rendeltek ki a világkiállításra.
Ez a történet sokszor eszembe jut, amikor pl. romákról készült fotókiállítást látok, mert ezek ma is gyakran sztereotípiákat akarnak megerősíteni, jobb esetben a tisztes szegénységről és a marginalitásról. Mintha fontosabb lenne a belénk ivódott képek megerősítése, további sulykolása, mint a képek alanyaira fordított valódi, önzetlen figyelem.
 
A kanakokat a világkiállítás után  a Gyarmati Múzeum európai turnéra küldte, mindeközben a kanakok többször is leveleket írtak múzeum igazgatójának azt kérdezve, mikor térhetnek haza és foglalhatják el újra hivatalukat. Mivel választ nem kaptak, egy napon megszöktek az őket szállító vagonokból, potyautasként egy hajóra szálltak, amelyről azt gondolták, hogy hazájukba, Új-Kaledóniába tart, valójában azonban a hajó úticélja Libanon volt. Amikor a tengerészek felfedezték a hajó gyomrában bújkáló potyautasokat, büszkék voltak rá, hogy a világkiállítás kanakjait szállíthatják, bőségesen elláták őket enni- és innivalóval, miközben arról érdeklődtek, évente hány kőbunkó készül Új-Kaledóniában.
Az előítéletek bizony makacs dolgok.
 
A „B“ kategóriás festmények tanulsága szerint, amiket ha máshonnét nem, a régimódi lakberendési üzletekből vagy a használtcikk-piacokról ismerhetünk, sokan ma is kivetítik romantikus hajlamaikat és elfojtott vágyaikat a romákra, gondoljunk csak a pipázó öreg cigányokra vagy a buja cigánylányokra, jósnőkre.  Ennek gyökere messzire vezet, egészen a gyarmatosítókig és a XVI. századig, amikor megalkották a „nemes vadember“ (Noble Savage) fogalmát, a szenvedélyes, érzéki természeti népekről, ami ritka makacs elméletnek bizonyult, talán mert Rousseau is kiállt mellette és az európai kiváltságokon és öröklött elönyökön alapuló társadalmi berendezkedéssel szemben idealizálta.  Kimondatlanul is ez a gondolatkör húzódik meg az említett festménytípusok és a sztereotíp fotóábrázolások mögött is.
Figyelemreméltó, hogy az elmélet már az őslakosság leigázása után kapott szárnyra és sokak szerint a bűntudat hívta életre. A lényege azonban az, hogy a felül lévők úgy vélekednek a társadalmi ranglétrán alattuk elhelyezkedőkről, hogy erényük nem a fejben, hanem a szívben van, azaz tulajdonképpen irracionális lényeknek tekintik őket, ami bárhogyis nézzük, az elnyomás cukormázzal bevolt formája. A cukormáz alatt pedig ugyanaz van, mint pl. a lovagkor eszményi nőideáljai mögött: a szerelmi költészet múzsáit az egekig magasztalták ugyan, de elvitatták tőlük a racionalitás képességét, hogy a jogokról már ne is beszéljünk.
 
Terri Potocznától mi sem idegenebb, mint ez a felfogás, ami ellen tulajdonképpen felveszi a harcot fotósorozatával. Projektjének résztvevőit játszótársaknak tekinti, a festészet évszázadainak portrékínálatát pedig egy szerepjáték figuráinak. Ezzel egy provokatív kérdést tesz fel: miért is van az, hogy a festészetben a cigányok megjelenése az ún. zsánerképekre korlátozódik, miért mások előregyártott kényszerképzeteinek statisztái. Miért ne jelenhetnének meg akár a szalonportrékon? Legalább egy gondolatkísérlet erejéig.

A játék hasonló ahhoz, mint amit Sacha-Baron Cohen űz, aki Ali G-ként feketét, Borat-ként egy Karahsztáni médiamunkást, Bruno-ként egy meleget alakít, de talán nemcsak azért, hogy meggyőző komikusi sokoldalúságát megcsillogtassa, hanem azért is, hogy koncentrált formában szembesítsen bennünket az előítéletekkel, a bigottsággal, és azzal hogy az identitás nem szükségszerűen determinált, hanem lehet konstruált is, sőt valójában annak, egyéni választáson alapulónak kellene lennie.
Terri Potoczna munkájának címe: Cigány vagyok, a képek azonban másról beszélnek. Arról, hogy ha levesszük az akár jó akár rossz értelemben vett előítéletek szemüvegét, az etnikai különbségek láthatatlanná válnak, az európai vizuális kultúra pedig osztatlan, közös tulajdonunk.

 

Cs. A.


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr842184054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.