fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

"Pörgök, forgok, aztán hazasántikálok." Interjú egy táncossal I.

2010.12.29. 09:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: interjú folyóirat énkép tánc láng judit

A fiatal művészek azon generációjának képviselője, melynek tagjai közül sokan külföldre mentek szerencsét próbálni. Markó Iván együttese, a Fesztiválbalett, a Gérard Michael Bohbot fémjelezte neoklasszikus Art Ballet és a Pécsi Balett után Kozár Eszter is külhonban, a darmstadti táncszínházban talált utat az önkifejezéshez. Legújabb feladata az Ulrike Meinhof – a Vörös Hadsereg Frakció nevű nyugatnémet kommunista terroristacsoport alapítója és ideológusa – életéről szóló mű címszerepe, melyről igen pozitív kritikák születtek a mértékadó német sajtóban. Láng Judit interjújának első részét olvashatjátok. 

Sokszor halljuk, mi játszódik le egy színészben a világot jelentő deszkákon. Egy táncosnő mit érez a színpadon? 
 
Színpadon lenni csodálatos dolog. A tudatosság mellett képes vagyok elfeledkezni önmagamról. Egy jó előadáson ez egyszerűen csak megtörténik velem, mert élvezem a mozgást, a szabadságot, a fizikai teljesítményt, a varázslatot, amit néha sikerül elcsípnünk. Amikor hallom, hogy csönd van, érzem a nézők koncentrált figyelmét, és tudom, hogy velem vannak egy-egy komolyabb szólónál. 
 
Rádiósok mondják, hogy a mikrofonláz sosem múlik el. Ön is izgul még annyi év színpadi lét után?
 
Fellépések előtt mindig van bennem egy kis drukk, de ez normális, és inkább segít, mint gátol. Jógázom, színpadra lépés előtt légző gyakorlatokat végzek, ezzel is oldom a lámpalázamat. Fontos, hogy a darab előtt legyen időm mindent átgondolni, ellenőrizni a kellékeket, a színpadot, hogy aztán elengedhessem gondolatban az egészet és hagyjam, hogy az előadás, amire annyit készültem, csak megtörténjen. Átadom magam, miközben megnyugtat a tudat: közvetítek a néző és a mű között. Ez nem szerénység, hanem pozitív alázat. 
 
 
 
A tánchoz inkább alázat vagy önmegmutatási vágy szükséges? 
 
Az élet minden területén szükségünk van egészséges egóra ahhoz, hogy tudjuk, valóban érdekesek és megismételhetetlenek vagyunk, pláne egy olyan világban, ahol bizonyos értelemben gyakran egymás riválisaiként kell élnünk. Ezért fontos, hogy higgyünk magunkban. A szakmánkban természetes a jó értelemben vett exhibicionizmus. Kell, hogy legyen bennünk vágy a megmutatásra, ez rendben is van. Viszont nem szabad elfelejteni, hogy bármi, amit megmutathatunk, adomány, és a „nagy egész” egy része. 
 
Mik a táncos szakma mindennapos hátulütői?
 
A fizikai fájdalom. Pörgök, forgok a színpadon, azután hazasántikálok csendesen mosolyogva. Így szoktuk mondani: a táncos a szabadidejében beteg. Amikor eltűnik az adrenalin, kiderül, hogy a porcok kopnak, de hát a tánccal jár ez is. Szóval tényleg tudunk illúziókat kelteni. 
 
Hogyan épít fel egy produkciót? 
 
Szerepe válogatja. Ha konkrét dramaturgiával rendelkező darabról van szó, mint például a legfrissebb szerepem, az Ulrike Meinhof, vagy a sokat játszott Schwanengesang, akkor olvasgatok, utánanézek, majd leszűröm az én egyéni verziómat, hogy nekem mi a lényeges ebből a karakterből. A darmstadti táncszínházban a főnököm egy tajvani asszony, Mei Hong Lin, ő a táncosok kreativitásából dolgozik, ez a módszere. Megad egy témát, mi kitaláljuk, aztán a végén összeszerkeszti a jeleneteket. Ilyenkor az embernek rengeteg szabadsága van a próbafolyamat során. Nemcsak a lépéseket, a mozgást, de a figurát illetően is.
 
A darmstadti színházban már készített néhány koreográfiát is. Ilyenkor milyen témából merít?
 
Ha ez a színházi munkán kívül esik, akkor azt az adott felkérés határozza meg, ha meg magam dönthetem el, mint például a koreográfus esten, akkor abból, ami éppen izgat. Gyakran merítek a gyökereimből, a magyar költészetből, zenéből, és az otthonról hozottakból. A versek nagyon inspirálnak. Nemrégen készítettem egy szólót Pilinszky egy költeményére. A színház stúdiójában vették fel a verset, egy német színész kolléga mondta németül, én magyarul, játszottunk a szavakkal, összemostuk, szétválasztottuk, majd erre, illetve Lajkó Félix zenéjére táncoltam. Egyébként minden élményt, benyomást, ami a hétköznapokban ér,  fel tudok használni. Ezért is jó táncosnak vagy színésznek lenni, mert minden minket érő rossz hasznosul.
 
Hogyan látja a hazai táncművészek helyzetét?
 
Három együttesben táncoltam idáig: a Magyar Fesztivál Balettnél, az Art Ballet Budapestnél, ami egy neoklasszikus együttes volt, és a Pécsi Balettnél, onnan kerültem Darmstadtba. Ismerem a hazai előadókat, nyomon követem a munkájukat, amennyire az internet és a kevés hazalátogatásom alkalmával ezt megtehetem. Van pár koreográfus, akikkel szívesen dolgoznék a későbbiekben. Elég nehéz a helyzet, nemcsak a szabadúszóknak, de sok együttesnek is.  Pénzt találni, pályázni egy-egy projektre sosem könnyű,  A kultúra, s ezen belül a tánc sincs még megfelelően megbecsülve. Nagyon nehéz talpon maradni. 
 
 
Hosszú távra tervezi németországi karrierjét?
 
Sok lehetőséget kaptam itt Darmstadban, koreografáltam darabokon belül, és a színházon kívül is. Felszabadult bennem egy alkotási kedv, teret is kaptam hozzá. De mivel táncosként már nem számítok olyan fiatalnak, nagyon meg kell gondolnom, hogy a hátralevő éveket hol töltöm el. Meglátjuk, mi lesz, mert ajánlatot kaptam egy másik német városból, de az biztos, hogy az irány a táncszínház. Több évet szeretnék kinn táncolni, ebből még egy évet biztosan Darmstadtban. 
 
És mik a távlati tervei?
 
Sok mindenhez lenne kedvem. Majd ha jön a lehetőség, akkor tudni fogom, mit kell tennem, nem döntök el előre mindent. Nemcsak táncolok, de koreografálok, akár operát is, például nemrég A Féltékenység, bolondságot. Taníthatnék táncot is esetleg, de nem gyerekekkel dolgoznék, hanem egy felnőtt együttessel, akár asszisztensként, tréningadóként vagy próbavezetőként. Bár elkezdtem a Táncművészeti Főiskola Tanárképző szakát, egy évet el is végeztem, de a külföldi munkám miatt nem tudtam folytatni. Nem bánom, mert nem is ez a vonal érdekel igazán. Ennek ellenére minden tiszteletem a balettmestereké. Amikor egészen kicsi voltam, tízéves, a mesterem, Stimátz Gabriella csúszott-mászott közöttünk, a lábainkat igazgatta egyenként, elképesztő türelemmel alapozta meg a technikánkat. Nagyon szerettem őt. Én inkább felnőttekkel dolgoznék szívesen. A tanárképzőn a neveléstörténeti tanár úr mondta, hogy tanítanom kellene, mert ilyen alkat vagyok, látja bennem a fantáziát. Valószínűleg akkor kerül majd ez előtérbe, amikor az aktív tánc már leáldozóban lesz az életemben. 
 

A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr812544389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.