fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Szocioregény, avagy a közvagyon ragadozói

2011.01.25. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: ajánló gazdaság regény irodalom folyóirat gender leleplezés közvagyon köz élet civil(szf)éra bestiárium szocioregény uhorski k andrás újgenerációs közvagyon ragadozói

Az Irodalmi Centrifuga új sorozattal jelentkezik igényes olvasói számára.

Bestiárium - Csak ICÁn, csak ICÁnak! A ragadozók titkai!

- Remélem, azt gondolják majd rólam, hogy én ismerem legjobban a nőket, Németh László után – ajánlja az önérzetes szerző, Uhorski András három csokor esszéből szőtt regényét ICA női közönségének.

András termékeny tudományos kutató, közíróként a "Szocioregény" az első irodalmi műve. Gondolatai nagyívűek, következtetései megrázóak, főszereplője pedig egy házaspár. Valgatha Pál és felesége Roberval Fanni középkorú üzletemberek, akik számos démonnal találkoznak: interneten kaszáló fehérgalléros bűnözőkkel; a hazafiság érzésével, mint közvagyonnal visszaélő fegyveres politikai alvilággal; és a női kényeztetést, mint közjót forintosítani igyekvő nehéz életű örömlányokkal a városi félvilágból. Éleslátása és humora ritkán hagyja cserben a szerzőt.

Az esszék leleplezik az üzleti erőszak kifinomult újgenerációs eszközeit, az olvasók felismerhetik személyes parazitáikat, és a végtelen közvagyon ragadozóit. A szöveg tömeges tanulmányozása jelentős társadalmi változásokat generálhat! Segít megkülönböztetni a közvagyont az állami tulajdontól és e vagyonok dézsmálásának-védelmének-hasznosításának újraelosztását kezdeményezi, a női költségvetés szellemében.

ICA jószívvel ajánlja Uhorski K. András Bestiáriumát a felelős magyar értelmiségnek, továbbá üzletasszonyoknak és szabadságharcosoknak.

 Uhorski András szocioregényének első része, csak ICÁn, csak ICÁnak!


 

Uhorski K. András

 Szocioregény

 

1. Bevezető

Az üzlet, a politika és a rabul ejtő testiség bestiáriuma három elmesélt esszében

A bestiárium állatok, madarak, különféle fantasztikus teremtmények és néhány irodalmi esetben különös kövek és növények leírását és értelmezését tartalmazza. A bestiáriumok különösen népszerűek voltak a középkorban, amikor egyszerre szolgáltak népnevelő-népborzasztó didaktikus olvasmányként, rémségek képeskönyveként, tankönyvként, egyszersmind forrásmunkaként. 

Az esszék középpontjába helyezett erőszak fogalma kapcsán senki ne gondoljon vérontásra! Verdi operaszínpadán, ahol egy az egyben dúl a szenvedély keltette erőszak, a szövegkönyv szerint várható élettartam közmondásosan rövid. E könyvben azonban a hétköznapivá tett erőszak pénzen vehető, ennyiben tehát itt az „elfogadottabb” formákkal lehet találkozni. Két középkorú, szelíd szavú, az együgyűségig jó szándékú szereplő van jelen, akik azonban vad környezetben – mondhatni a purgatórium egyes evilági helyszínein - kifejtett tevékenységük során a maguk módján szembesülnek bizonyos erőteljes kényszerekkel. 

A bugyrok könyvének e három esszéjét a cselekmény szálainak laza összefüggése mellett főleg ez a tematikai rokonság – a szublimált erőszak variációja - fűzi össze. A két főszereplő által olyan szubkultúrákba kapunk bepillantást, amelyek első megközelítésben távolinak és akár romantikusan titokzatosnak tűnhetnek, valójában azonban tőlünk karnyújtásnyira tenyésznek és szokatlanul rideg törvények formálják őket. A személyiségrajzukban csak takarékos ecsetvonásokkal megjelenített, ám alaposan kidolgozott történeti szövegösszefüggésbe helyezett házaspár mindkét tagja igyekvő üzletemberként számos démonnal találkozik: a számítógépes alvilág szereplői közül az interneten kaszáló fehérgalléros bűnözőkkel; a fegyveres politikai alvilágból az onnét ma már a polgári életbe megtért egykori városi gerillával;  a városi félvilágból pedig vendégeiket függőségbe taszító, nehéz életű örömlányokkal. Míg a szereplők esetében az élő személyekkel fennálló esetleges hasonlóság pusztán a véletlen műve, addig a felemlített történések, sorjázó tényleírások mind saját tapasztalatból származnak, illetve forráskritikailag ellenőrzött és dokumentált esetleírásokon alapulnak.

A könyv valóságtartalma tehát nem a személyekben rejlik (a mellékelt képek is csak hangulati utalásokat tartalmaznak), hanem a friss nyelvi humorral ábrázolt helyzetekben, a mindig stilizált tényleírásokban és kevéssé ismert, sok gyúanyagot rejtő szélső helyzetek felrajzolásában. Az így előállított laza fikciós keret egyfajta fény-árny játékra, és csevegő stílusban előadott, magvasnak szánt gondolatok megvilágítására ad lehetőséget. A tudományos kutató szerzőnek a „Szocioregény” az első irodalmias igényű műve.

 A hacker idealizált felfogása

Az első esszé bepillantást enged az információgazdaság szereplői közé. Ez a biteken alapuló Új Gazdaság gyakran olyan képet ölt, mintha az atomokból felépülő (való) világ virtuális árnyékképe volna: az irány azonban valójában ma már fordított. Az itt kikísérletezett, jellegzetesen kemény üzleti módszerek azonban rendre átszivárognak a hús-vér világba is. E kísérteties „megoldások” révén a netpolgár gyakran válik tárgyává olyan rafinált vállalati stratégiáknak, amelyek kezelhetetlen következményeire fogyasztóként egyelőre kevéssé vagyunk felkészülve – az állami felügyeletek pedig, ha egyáltalán, már csak a befejezett piaci tranzakciók sápadt visszfényére tudnak reagálni.


 

A politikai erőszak átlényegített felfogása

A második történet, amely módszeres munkával megszerzett, valós és hiteles motívumok szabad kompozíciójából épül fel, egy dialógusban elbeszélt, összeurópai vonatkozású politikai eszmefuttatás sok magyar felhanggal a bevándorlásról, a kialakulófélben lévő, vajúdó euroiszlámról és a sikerületlen társadalmi integráció tévelygőiről. A megélhetésként űzött fegyveres erőszak – és a mögötte meghúzódó megfontolások - itt közelről mutatkoznak meg, és rögtön a világban ma létező egyik legmakacsabb politikai konfliktus árnyékában, ahonnan nézve a normális európai élet gyakran önelégülten békülékeny hedonizmusnak látszik.


 

 Az erotikus masszőz szublimált felfogása

A harmadik írás pedig a függő beszéd áttételeinek alkalmazásával a városi szexipar polgárbarátabb bugyrait, a masszázsszalonok világát tárja fel. Egy társadalomkutatási anyaggyűjtés eredményeinek bemutatása kapcsán a frissen felemelkedett, ám még távolról sem beérkezett társadalmi rétegekre jellemző miliő tárul fel. Ezek a nők immár önállóan, futtatók nélkül élnek és dolgoznak, de árnyékként a háttérben mindig ott settenkedik valami ordas realitás, leggyakrabban a szegénységbe visszaesés rémképe, amellyel időszakosan együtt élni részükről kemény elszánást és tűrésre képes lelkierőt igényel.

A szocioregénynek, mint műfajnak a szabályai egyelőre sehol sincsenek rögzítve. Az itt elmesélt esszék a kulturálisan igényes olvasótól karnyújtásnyira lévő, de mégis sokszorosan fedett életvilágokat tárnak elénk. Azzal kísérleteznek, hogy a pontos gondolatiság érdekében tárgyuk olykor kopogós szociológiai fogalmait, valamint a „velünk élő történelem” szép eszméjét ne az olvasmányosság kárára alkalmazzák. Habent sua fata libelli – a könyveknek is megvan a maguk sorsa, amely néha felér egy regény regényével. Ezt a regényes történetet azonban itt nem lehet az olvasó elé tárni. Helyette inkább két ajánlással élek most. A bugyrok e könyvét életem párjának ajánlom, aki a legnagyobb áldozatot hozta érte. A címválasztást pedig nagy író-szociológusunknak köszönöm.

Uhorski


A következő rész tartalmából:

 I. Rámenős rábeszélők (mélyütések az üzleti világban)

 „…Abba a korba ért (nettó negyven plusz ÁFA), amikor a férfiember, ha lenéz, még nem csak a hasát látja*, de lábápoláskor már nehezére esik körmöt vágnia, Valgatha Pál megalapozott váltásra, az eddigi kaszálgatás után egy nagy dobásra szánta el magát…”

…folytatása következik …!

Tartalom:

Valgatha

Dohány

Fanni

A test örömei

Intelligens erőszak – a tolakodás gazdaságtana

Invazív üzleti tervek

Mi az, hogy köztulajdon ma?

Az információs közvagyon

Az ingyenesség üzleti modelljei

Az ingyenesség bűvöletében

A tolakodó reklámtól a mesterséges intelligencia által adagolt reklám felé

A visszafogás borongó marketingje

Felhasznált irodalom

Glosszárium


 

Keddenként és péntekenként!!!


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr602606978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.