fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

ILLEMKÓDEX 18. • A bemutatkozás, köszönés, megszólítás.

2011.07.22. 07:00 | icentrifuga | 14 komment

Az ember azt hihetné, hogy mi sem könnyebb, mint bemutatni egymásnak két olyan embert, akit ismerünk. Ezzel szemben azt tapasztalhatjuk, hogy ennél az egyszerű műveletnél az emberek nagy része hibák egész sorát követi el.

328.§ Alapelvként jegyezd meg magadnak a következőt: mindig a fiatalabbat mutatják be az idősebbnek, a férfit a nőnek, az alantasabb állásút a magasabb rangúnak, a később érkezőt a már korábban érkezetteknek.
Ha ezt az alapelvet megjegyezted magadnak és levonod belőle a levonható következtetéseket, nem követhetsz el hibát. Félreértésekre különösen az a mondat ad alkalmat, amellyel a bemutatást általában kísérni szokás.

Ez a mondat rendszerint így hangzik:
– Megengedi, kedves Mária, hogy bemutassam önnek Kőszegi barátomat?

Bizonyára nem kell külön megjegyzés sem, hogy ezt a kérdést senki sem veszi szó szerint, mert olyan művelt ember, aki erre a kérdésre nemmel felelne – nincs.
Az idézett mondatból először arról történik említés, akinek a másikat bemutatjuk, aki tehát a másiknál előbbre való.
Ezután a bevezető mondat után nem árt, ha az ember megmondja, hogy akit bemutat, az:
– Kőszeg István miniszteri tanácsos. Fiatal emberek gyakrabban akkor vétik a el dolgot, amikor családtagjaikat kell elöljáróikkal összeismertetniük.

Édesanyáddal sétálsz a színház foyerjában és egyszerre csak előtted áll az igazgatód. Köszöntöd és így szólsz:
– Megengedi Édesanyám, hogy bemutassam Szabó kormányfőtanácsos úr őméltóságát?
Ha édesanyád nem tudná, hozzáfűzheted azt, hogy:
– Szabó Géza úr, vállalatunk ügyvezető igazgatója.

Nálunk, az európai kontinensen általában az a szokás, hogy ha nőnek mutatunk be férfit, a nő nevét nem mondjuk. Belátjuk, hogy ez a szokás gyakorlati szempontból kifogásolható, sőt félreértések is származhatnak belőle s a társalgást is megnehezíti, ha a férfi nem tudja: ki az a nő, akinek bemutatták. A szokás azonban törvény és alkalmazkodnunk kell hozzá.

A bemutató – legtöbbször a házigazda – ilyenkor megteheti, hogy nem hagyja azonnal magára a két újdonsült ismerőst, hanem néhány ügyes fordulattal értésére adja a férfinak, hogy kinek mutatják be s olyan mederbe tereli a beszédet, amely a két idegent közelebb hozza egymáshoz.

331. § Ajánlatos közelebbről megjelölni, hogy ki: kicsoda. Ezzel megkönnyítjük annak a lehetőségét, hogy az egymással  összeismertetett két idegen ember beszédbe elegyedhessék egymással.
332. § A társadalmi érintkezésben gyakorlott ember ugyanis a bemutatkozás után nem fog megelégedni azzal, így szól:
– Örvendek,
hanem meg fogja kísérelni, hogy néhány súlytalan mondatot váltson új ismerősével.
Minthogy ebben a kérdésben:
– Megengedi-e, hogy bemutassam önnek…
már kifejezésre jut az, hogy a két ember közül az egyik magasabb állású, vagy magasabb rangú, mint a másik, olyan esetben, amikor két, körülbelül egyidős hölgyet vagy urat, akiknek társadalmi állása is körülbelül egyforma, mutatunk be egymásnak, a fentebb idézett szavak helyett ezeket mondjuk:
– Megengedik, hogy bemutassam önöket egymásnak?

334. § A bemutatás lényege az, hogy mindkét fél megtudja a másikról, hogy kicsoda. Épp ezért tisztán és értelmesen mondjad neveiket és jelöld meg foglalkozásukat.
335. § Ha bemutatnak valakinek, akkor hajolj meg, de ne nyújtsd kezet. A magasabb állású joga, hogy kezet nyújtson, vagy ne nyújtson. Nő és férfi ismerkedése esetén a nő nyújt kezet.
336. § Bemutatáskor a férfi feláll. Csak idősebb úr maradhat ülve abban az esetben, ha nála sokkalta fiatalabbat mutatnak be neki.
337. § Ha étkezés közben, vagy nagyobb társaságba érkezik valaki, a háziak csak általánosságban mutatják be:
– Hölgyeim és uraim, bemutatom önöknek Keleti Géza mérnök urat.
A bemutatott általánosságban meghajol, a kézfogás azonban ily esetben elmarad.
338. § Vasúton, hajón nem kell bemutatkozni.
339. § Rövid útba igazítás kérése vagy adása esetében sem.
340. § És akkor sem, ha kávéházban vagy vendéglőben ismeretlenek asztalánál telepedünk le. Erre – a helyet foglalásra – engedelmet kérni és köszönni azonban illik.
341. § Akadnak olyan fiatal leányok, akik valahogyan úgy képzelik a dolgot, hogy az előkellőség: gőg és hűvös magatartás vegyülete. Ők épp ezért, ha bemutatnak nekik valakit, vagy egyáltalán nem nyújtanak kezet, hanem csak megbiccentik fejüket, vagy kénytelen-kelletlen, ujjuk hegyét nyújtják oda mereven. Ha eddig ön is így járt el, nagyságos kisasszony, kérem, a jövőre nézve vegye tudomásul, hogy a nő legszebb kiváltságának egyike éppen az, hogy szabad szeretetreméltónak és kedvesnek lennie.

Folytatjuk.


 A könyv: AZ ÚJ IDŐK ILLEMKÓDEXE Budapest, 1911.  Szerző: Ilse Meister és az Új Idők  Kreatív szerkesztő: iCa és munkatársai  Dizájn&vízió: Evu  



A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr763087935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brannagh · http://studiolum.blog.hu 2011.07.23. 14:01:03

Az utolsó megjegyzés nagyon kedves :)

kpityu2 2011.07.23. 15:21:39

Igen. Niggerek pedig lehetőleg meg se szólaljanak, hanem próbáljanak úgy tenni mintha ott sem lennének. Csak szólok, hogy a feudalizmus már elmúlt egy ideje. Az írás az alantas állásnak számít?

gitáros 2011.07.23. 15:40:56

@kpityu2:
A szöveg muzeális, a tartalom viszont érvényes. Csak szólok.

kpityu2 2011.07.23. 15:59:03

@gitáros: Nos, ha te önként felajánlod a hátsódat egy másik főemlősnek, az a te dolgod. Véleményem szerint az alantasabb és magasabb "rangú" szabály általában már nem érvényes. Pontosabban, csak abban a közegben alkalmazandó, ahol a hierarchia ténylegesen definiálva van.

hörgőszelep (törölt) 2011.07.23. 16:28:19

Ez az" alantasabb állás" ma már nagyon rossz duma. Itt egyenrangú emberek élnek ( elvben)! Én már annak is örülnék, ha a későn jövő színházlátogatók megköszönnék a miattuk felállóknak, hogy beengedik őket, ja, és hogy nem a feneküket mutatják annak, aki miattuk felállt. De még itt sem tartanak nagyon sokan.

penelope garcia 2011.07.23. 16:38:47

@kpityu2:

Szerintem elég egyértelmű a társadalmi hierarchia, még ha nem is explicit.
Vannak a munkanélküliek, akik manapság végzettségtől függetlenül legalulra szorulnak. Aztán a kétkezi melósok, aztán az érettségivel valamit maszatolók, aztán az értelmiségiek, "legfelül" pedig azok, akik gazdagok és/vagy befolyásosak.

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2011.07.23. 16:39:57

A 20. sz. eleje nálunk még bőven az úri, rendi Magyarország időszaka, amikor már ez tulajdonképpen Európában lefutott. Feudális reflexek és etikett, ahol miliméterre ki volt mérve a ki mennyit ér a társadalomban című elég szerencsétlen játék (lásd az összes nyakatekert fizetési kategóriákra épített megszólítást).
Udvariasság és feudális reflexek konzerválása messze nem egyenlő.
Az angol például egy elég hagyományörző társaság, mégis ezerszer lazábbak ennél. Egyszerűen tudják, hogy nem a rang jelenti az ember értékét. Ennek méricskélése nélkül is lehet, sőt sokkal inkább enélkül lehet leginkább kultúremberként viselkedni.

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2011.07.23. 16:45:25

@penelope garcia: Ez messze nem korrelál az értékkel. Jelenleg például az elvben legfelül állók a legsilányabbak. Aki kasztokban gondolkodik, annak azt hiszem, eléggé torz értékrendje van az emberi minőséggel kapcsolatban.
Csak hogy néhány ellenpéldát mondjak az ellenkező szemléletre: Jézus, Buddha, Lao-ce, én inkább velük tartok.

penelope garcia 2011.07.23. 17:39:09

@Chigavera:

Érték? A hierarchia nem arról szól. :)

Brannagh · http://studiolum.blog.hu 2011.07.23. 19:21:53

@penelope garcia: egyetértek veled. A hierarchia egyértelmű az egyes állástípusok vagy végzettségek között (ez nagyon látszik pl a fizetésen, persze). Az idézett szöveghez képest az a különbség, hogy manapság már az "alantas" szónak sokkal pejoratívabb az értelmezése, mint amikor ez az írás készült. Tehát tényleg nem az egyes emberek értékéről van szó.

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2011.07.23. 20:08:25

@Brannagh: A különbség alapvetően Lao-ce és Konfuciusz hierarchia- és társadalomfelfogá közti különbség. Az egyik szerint a császár semmiben nem áll fölötte a földmdművesnek, sőt (lásd taoizmus)! Így az etikettben sem illeti meg nagyobb tisztelet. A második szerint mindennek az alapja ez a különbségtétel, éppen ezért ezek a formalizmok alapvető fontosságúak (lásd konfucionizmus).
Mindkét elképzelésnek nagy tábora van. Magam részéről az elsővel szimpatizálok :)

Brannagh · http://studiolum.blog.hu 2011.07.24. 04:53:52

@Chigavera: a társadalmi egyenlőség nagyon szép elképzelés, és én is szimpatizálok vele. Viszont szerintem a gyakorlatban kivitelezhetetlen: ha teljesen egyenlő emberek csoportját veszed, előbb-utóbb kitűnik közülük, aki nagyobb tiszteletnek örvend, akire jobban hallgatnak az emberek. Ez nem azt jelenti, hogy a többi ember fölött negatívabban ítélkeznénk, egyszerűen csak automatikusan kialakul legalább egy minimális hierarchia, ami iránt a csoport tagjai ilyen-olyan formában reflexesen tiszteletet tanúsítanak. Például a köszönési etikettel is, ha már adott témánál vagyunk. Bár pont ez a bemutatási sorrend ma már szerintem korántsem olyan szigorú, mint anno. Nem is kell neki.

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2011.07.24. 12:04:24

@Brannagh: Ezzel a teljesen egyetértek.
Egy buddhista tanító így fogalmazta meg egyszer a cselekvésre alapozott tiszteletet: Olykor meghajlunk gyerekek, kutyák és macskák előtt.