fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

A svéd romák élete

2012.01.11. 07:00 | icentrifuga | 33 komment

Címkék: panno szeles judit scandoromani szubeurópai bo hazell

"Több mint 500 éve része a svéd történelemnek a scandoromani népcsoport. Egészen a modern időkig etnikai tisztogatások, kényszersterilizáció, a gyermekek kényszerelhelyezése és erőszak jellemezte a svéd romák létét."  – Bo Hazell cikke a Dagens Nyheterben. 

Egy újabb hivatalos bocsánatkéréssel nem lehet elintézni egy évszázadokra visszanyúló népirtással felérő diszkriminációt Svédországban sem. 


Veszélyben egy sajátos kultúra. Több mint 500 éve része a svéd történelemnek a Svédországban utazóknak (angolul travellers) nevezett scandoromani népcsoport. Egészen a modern időkig etnikai tisztogatások, kényszersterilizáció, a gyermekek kényszerelhelyezése és erőszak jellemezte a svéd romák létét. Svédországnak most már szembe kell néznie a múlttal. Történelmi igazságtétel bizottságot szükséges kinevezni. Nem pusztán nyilvános bocsánatkérésről van szó. A romakultúrát támogató alap felállítása megadhatná a lehetőséget, hogy a romák visszaszerezzék önbecsülésüket és büszkeségüket - írja Bo Hazell a Dagens Nyheter vitafórumában. 

Bo Hazell 1969 és 2007 között a Svéd Rádió (SR) riportere, műsorvezetője és zenei producere, a Svéd Művelődési-Oktatási Rádió (UR) és a Svéd Televízió (SVT) munkatársa. Az ún. utazókultúra (romakultúra) körében végzett kutatásait 1992-ben kezdte, és két évtizeden keresztül követte a népcsoport-kultúrréteg fejlődését. Több rádió- és tévéműsorban, valamint egy Lars-Göran Peterssonnal közösen készített dokumentumfilmben mutatta be a romák életét. Monográfiája, a Resandefolket – från tattare till traveller (Utazók – a cigánytól a romáig) címmel (Ordfront, 2002, 2011) az első olyan, eredeti dokumentumokat (riportokat, vallomásokat és fényképeket) tartalmazó összefoglaló mű, amelyet svéd származású szerző készített.

A monográfia különlegességét az adja, hogy Bo Hazell az anyaggyűjtés ideje alatt gyakorlatilag együtt élt azokkal a romákkal, akik a könyvében megszólalnak. A mű bevezetőjében részletesen beszámol munkamódszeréről, ami a vérbeli etnográfusokéra emlékeztet: ahhoz, hogy hiteles képet tudjon nyújtani ennek a többszörösen sérült embercsoportnak a sorsáról, magának is romává kellett lennie.  – Bo Hazell, aki átesett a beavatáson.

Bo Hazell, aki a december 29-i Dagens Nyheter svéd vezető napilapban ismételten arra figyelmeztet, hogy még nem történt meg a svédországi romák teljes körű rehabilitációja. Az Igazságtételi bizottság felállításával kell rehabilitálni a svédországi romákat című vitaindító cikkében a Resandefolketproblematikája visszhangzik továbbra is.

„Az utazók (romák – a szerk.) legalább ötszáz éves svédországi történelme része a közös svéd történelemnek. De erről a mai napig hallgatnak az iskolában. Több példa is van arra, hogy fontos eseményekről nem esik szó a történelemkönyvekben. Például 1560-ban Laurentius Petri (bátyjával, Olaus Petrivel és Gustav Vasa svéd királlyal a Svéd Egyház alapítója – a szerk.) rendeletileg megtiltotta a „cigányok” megkeresztelését, esketését vagy letelepedésüket.  1637-ben törvénybe foglalták az etnikai tisztogatást. Az utazócsaládokat utasították, hogy hagyják el a svéd királyságot. Azokat a „cigányszármazású” férfiakat, akiket ezután megtaláltak, bírósági eljárás nélkül felakasztották. A nőket és gyerekeket kitoloncolták.

A romákat és az utazókat különösen keményen sújtotta az 1885. évi csavargótörvény, ami megtiltotta a kereseti igazolás nélkül való utazást.

Az 20. században többször is ún. „cigányleltározást” tartottak. Utoljára 1943/44-ben, a második világháború alatt, a Szociális Hatóság kivizsgáló hivatala kérdőívet küldött ki minden rendőrkörzetbe. A rendőrség feltérképezte, hány „cigány” volt, milyen lakcímen, és kik voltak hozzátartozó címén velük. (…)

Sok utazót pecsételtek meg a „cigány” jelzővel a regiszterben. Az eljárásmód bizonyos tekintetben hasonlóságot mutat a náci Németország néhány évvel korábbi zsidó- és romalistáival. Sok svédországi utazó attól rettegett, hogy a „cigánylista” egy német invázió előkészítésének egy formája.

A háború évei alatt egy kiterjesztett sterilizációs törvényt fogadtak el, hogy szociális alapon is sterilizálhassanak állampolgárokat. Azok a személyek, akik az akkori életnormának nem megfelelően éltek, meg kellett fosztani attól a lehetőségtől, hogy gyermekük lehessen. (…)

600-700 svédet soroltak be „cigánynak”. Legalább minden negyedik utazó háztartásban található egy hozzátartozó, akit kényszersterilizáltak.(…)

A 20. század nagy részében kényszerrel gyermekotthonokban és nem-romaszármazásúnevelőszülőknél helyezték el a romagyerekeket.  A gyerekek elveszítették kapcsolatukat a szüleikkel, és saját kultúrájuk gyökereit. Ami az ENSZ emberi jogok és gyermekjogok egyezménye szerint egyenlő a „népirtás egy formájával”.

Svédországnak el kell számolnia múltjával, ami a romák és utazók ellen elkövetett történelmi bűnöket illeti. Ennek érdekében egy történelmi igazságtételi bizottságot kell felállítani, ami hatóságilag az elkövetett bűnök mélyére nézhet, mind állami és helyi szinten.

Egy igazságtételi bizottság nemcsak a hivatal visszakapásait kell, hogy megvizsgálja, hanem azokat a történelmi következményeket is, amelyek abból eredtek, hogy a társadalom nem avatkozott közbe, amikor a romákat zaklatták. A mobbinggal és a zaklatással kapcsolatos vizsgálatok azt hangsúlyozzák, hogy az áldozatok számára legalább olyan bántó, ha a környezet hallgat, és a hatalomban lévők pedig hagyják, hogy a zaklatás csendben folytatódjon. (…)
A hatóságok nem-beavatkozásának holokaisztikus eredménye lett a romák számára, és az igazságtételi bizottságnak erre is fényt kell derítenie.

A romakérdésekkel foglalkozó bizottság vizsgálatban („A romák jogai – stratégia a svédországi romák számára”, SOU 2010:55) is rámutatott egy olyan igazságtételi bizottság szükségességére, amely arra rendezkedik be, hogy dokumentálja a romák és utazók ellen a 20. században elkövetett túlkapásokat, mulasztásokat és diszkrimináló intézkedéseket.

Annak ellenére, hogy romakérdésekkel foglalkozó bizottság anyaga alaposan megindokolt, a koalíciós kormány úgy határozott, hogy elutasítja az igazságtételi bizottság létrehozásának gondolatát, és megelégszik azzal, hogy a Munkaerő Minisztérium belsőleg, Katri Linna vezetésével összeállít egy „fehérkönyvet”. Vajon helyes-e etikai szempontból egy fehérkönyv megírása egy olyan hivatal által, amelyik maga felelős az elkövetett erőszakért?

Ezzel szemben egy igazságtételi bizottság függetlenül működhetne, ha különböző parlamenti pártok képviselői, emberjogi képviselők, történészek, más kutatók és szakemberek az utazók és romák képviselőivel EGYÜTT alkotják azt.

A kormány irányelveiből az tűnik ki, hogy a fehérkönyv nem tartalmaz javaslatot anyagi kompenzációra az utazók és romák által elszenvedettekért. A fehérkönyv pusztán csak hivatalos bocsánatkérést irányoz elő. Más szóval csupán annak a 2000-ben elsuttogott szociáldemokrata bocsánatkérésnek az ismétlése, ami sem az utazókhoz, sem a többi svédhez nem ért el.(…)

Egy újabb hivatalos bocsánatkérés nem elegendő. Egy igazságtételi bizottság felállítása és egy határozat az ötszáz éves elnyomást kompenzálandó anyagi kártérítésről – például az utazókultúrát támogató alapítvány formájában – döntő, hogy a romák visszanyerjék önbecsülésüket, és hogy büszkék lehessenek mind mint egyének, és mint csoport is. Ha a (svéd) kormány nem változtat a hozzáállásán, az a svédországi romák és utazók elárulása. Hosszútávon ez egyenlő az utazónépcsoport sajátos kultúrája elleni kegyelemdöféssel” – írja Bo Hazzel újságíró, író.

 A cikk teljes szövege (2011. december 29.) a Dagens Nyheterben olvasható svédül.

A cikket Szeles Judit fordította, a teljes változat itt olvasható magyarul. 

 

Forrás:

http://www.panno.se/2012/01/igazsagteteli-bizottsag-felallitasaval-kell-rehabilitalni-a-svedorszagi-romakat/

Szeles Judit a Centrifugán

Honlapja: http://www.panno.se/

Centrifuga: http://elofolyoirat.blog.hu/2009/12/29/hogyan_juthatsz_el_tizezerbol_svedorszagba

 A képek illusztrációk.


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr63531708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.01.11. 18:08:28

„Az utazók (romák – a szerk.)" - ez így ebben a formában nem igaz, vagy inkább úgy fogalmaznék, hogy a helyzet ennél bonyolultabb.

Legfeljebb azt lehet mondani, hogy a romákhoz tartoznak, vagy azok egy csoportják alkotják.

Az utazók ugyan romanit beszélnek, a kulturájuk is hasonló, de mégis külön népként jelennek meg. Az eredetük is vitatott - lehet, hogy romák egy különvált csoportjáról van szó, de olyan elmélet is van, hogy a romákhoz hasonló vándorló életmódot folytató svédek (norvégok) vagy pedig az országba került német vagy orosz katonák leszármaqzottai vettek át elemeket a roma kultúrából.

Mára egyébként mind az utazó mind a svéd cigány népesség szinte teljesen asszimilálódott a svéd társadalomba.
Akik a mai Svédországban különállásukkal feltünnek, azok a finn nyelvet beszélö, fekete-fehér ruhát viselö, viszonylag világos börü finn cigányok.

kb. kognitív disszonancia · http://hu.wikipedia.org/wiki/Kognit%C3%ADv_disszonancia 2012.01.11. 18:26:23

Jájj, hagyd már ezt:
"Veszélyben egy sajátos kultúra"
De tényleg.

Egyébként mindig csodáltam, hogy svédeknél mitől volt sokkal hatékonyabb a roma integráció, köszi, hogy megvilágosítottál. Nálam is a bentlakásos iskola a favorit. Merthogy pont ez a lényeg:
"A gyerekek elveszítették [... ] saját kultúrájuk gyökereit."
Másként fogalmazva, kiszakadtak abból a terhelt környezetből, amiben felnőve bűnözőkké, segélyesekké lettek.

világatlasz 2012.01.11. 18:44:46

Itt a megoldás! Csak követni kell!

egyatlagosfelhasznalo 2012.01.11. 19:21:48

Méghogy igazságtétel... rend tétetett. Itt a működő példa.

laci_52 2012.01.11. 19:32:20

"600-700 svédet soroltak be cigánynak”.

Ja. úgy könnyű kezelni a problémát, ha csak ennyien vannak. Lennének 1 millióan(mint nálunk), máris nehezebb dolguk lenne.

Pángalaktikus-gégepukkasztó 2012.01.11. 19:46:52

"Veszélyben egy sajátos kultúra"
A evolúció már csak ilyen, társadalmi szinten is:
a többség elveit befogadni nem tudó, asszimilálni nem képes kultúrák bizony így járnak...
Ennyi!

nyílméregbéka 2012.01.11. 19:48:53

@Pángalaktikus-gégepukkasztó: Majd megint le lesznek tiltva a kommentek, mint a Cigány lakodalomnál.

SvenH. (törölt) 2012.01.11. 20:11:33

hu de sokat huledeznek hogy ilyet tettek a svedek...

hat kereszepen, a nulladik viaghaboruban tudatosan a masik teruleten irtottak az ellent, meg szerencse hogy a ruszkik megtanultak kesztyube dudalni
es a II vh -ban is a svedek igenis hozzajarultak a nemetek gyozelmeihez, elvegre jo minosegu vaserc es csapagyat a nemetek fokent a svedektol vettek....

Sárga Király 2012.01.11. 20:15:47

Szerintem mentsük meg ezt a sajátos kultúrát - küldjünk át minél többet a saját svédjeinkből. Élhetnek ott is segélyből, skanzenfalvában, jobban, mint itt.

Guzzista 2012.01.11. 20:58:28

Minden tiszteletem és elismerésem a svédeké ezért a hathatós lépésért. Az adórendszerük után ezt a megoldást is importálhatnánk tőlük.

Guzzista 2012.01.11. 21:24:12

Itt sem lenne semmi gond ha a cigányokat a cigányok által befizetett adóból támogatná az állam.

azallamenvagyok 2012.01.11. 21:43:17

nem értem mit kell ezen a kérdésen rágódni, az új kontinensen működik a példa: földet viszi a másik földrészről jött csürhe, az őslakosok* maradéka meg menjen rezervátumokba:)

*őslakosok=régebben ott élő népcsoport

wowerman 2012.01.11. 21:55:27

@azallamenvagyok: És itt melyik melyik? Idióta... Vagy Magyarországon: ha mi 895-ben jöttünk ide, a cigányok viszont 1200-ban, akkor minket kéne rezervátumba zárni? ;) gondolkodj (évente párszor legalábbÖ

AzHofi 2012.01.11. 22:10:58

Ikeaországban találtak megoldást.

tron. 2012.01.11. 22:42:23

A szuverenitás kérdése ,hogy Isten fenntartja Önmagának jogot,hogy mindazok kik ítélkeznek msáok felett kettös Ítélet alá tétessnek és akik kiírtnak más népcsoportot teljesen milyen indokra való hivatkozással azt az Isten maga személyesen ítéli meg és ehhez fenntartja magának a megkéreőjelezhetetlenséget.
Ez törvény ,az Isten törvénye és ez az Ő szuverneitásnak a része,mert Ő a teremtő Isten és rajta kívűl nincs más Isten, ezért. Zsoltárok 83:19 verse
A példabeszédek 22:12 az ember uralkododt a maga kárára.

Természetesen ha nincs Isten ,úgy az én írásomnak sincs értelme és nincs törvény és Ísten ,aki valódi igazságot és elszámoltatást adjon így nincs törvény sem.

pál levele 1 korinthus 15részben végig...
De Isten gondoskodik az Istenm törvényéről..így nem a Mi feladatunk lesz ennek biznyítása és igalosáa..majd Ő megoldja....

baliquez 2012.01.11. 22:56:57

"Veszélyben egy sajátos kultúra."
Meg az összes többi is aminek a közelében vannak, miattuk.

azallamenvagyok 2012.01.11. 23:04:39

@wowerman: esetleg feltételezhetted volna, hogy pont az általad említett "csavar" miatt írtam, amit írtam. így csak önmagadat sikerült minősítened;)

kerdesek05 2012.01.11. 23:16:06

@α Ursae Minoris: finn cigányok fekete fehérben? hol lehet róluk olvasni vagy utánanézni neten?

uZsoNNa 2012.01.11. 23:19:01

@tron.: Te olvasod is, amit irsz???

llipitik 2012.01.12. 00:20:05

@baliquez: te sem vagy veszélytelen, ami a kultúrákat illeti, szerintem.

llipitik 2012.01.12. 00:31:21

@nyílméregbéka:
...és ez így van rendjén!
itt.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.01.12. 00:45:47

Mérleget kell készíteni, de a mérlegnek két oldala van:
"túlkapások" a cigányok ellen ...kontra... a cigányok által elkövetett bűncselekmények

cukorrépa 2012.01.12. 01:18:32

morzsoljunk el egy csepp könnyet svédországi roma felebarátainkért!

SzaszaG1 (törölt) 2012.01.12. 01:22:29

Van megoldás. :-)
Bár 500 év sok idő, de vmikor el kell kezdeni

wowerman 2012.01.12. 02:18:51

@azallamenvagyok: ó jaj nekem, minősítettem magamat

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.01.12. 09:18:24

@kerdesek05: A neten nem tudom, az utcán viszont naponta találkozom velük. :-)

Most így rákeresve hirtelen ezt találtam:
svenska.yle.fi/matochfritid/specialartikel.php?id=2912
bár ez sajnos csak egy nagyon rövid cikk.
Igaz, az oldal alján ajánlanak szakirodalmat is a témában, de az könyv formában van és finnül.

Judit Lingon · http://www.panno.se/ 2012.01.12. 11:21:14

@α Ursae Minoris: Bo Hazell pont ezt a kérdést járja körbe a cikkben is említett monográfiájában.Hogy mennyire diffúz az az embercsoport, akikről "utazók" néven esik szó, sok mindentől függ. Pl. minek látszódjanak (a többségi vélemény), minek vallják magukat (identitástudat, félelem).Mindenesetre pont azt fájlalja, hogy a mai napig nem tisztázott rengeteg olyan dolog, ami egyértelműbbé tehetné a helyzetet.

A svédországi és a finnországi romák között szoros rokonság van. Hazell kitér arra, hogy sokan a 16.századi statárium idején a mai Finnország területére menekült (az akkor Svédország része volt), mert a peremvidékeken kisebb volt az esély, hogy rájuk találjanak a hatóságok. A finnországi csoport elszigetelten élt és sajátos fejlődésen ment keresztül.

α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2012.01.12. 12:04:33

@Judit Lingon: A témához lazán kapcsolódik, hogy most volt a Nordiska museet-ben egy Rosa Taikon kiállítás, aki egy finn-cigány ékszerész.
www.nordiskamuseet.se/Publication.asp?publicationid=14564&cat=191&topmenu=143
Megnéztem karácsony körül, nagyon érdekes volt látni, ugyanis a hagyományos cigány stílust követi, mégis (a filigrán-technikának köszönhetöen), az alkotásai sokban hasonlítanak a (pl. a Historiska museet-ben megtekinthetö) viking ékszerekhez is - legalábbis nekem laikus szemmel így tünik.

Judit Lingon · http://www.panno.se/ 2012.01.16. 12:44:17

@α Ursae Minoris: Március 24-én állandó kiállítás nyílik az uddevallai Bohusläns Museumben
www.bohuslansmuseum.se
Norvégiában a Glomdalsmuseet ad otthon jópár éve már egy ugyanilyen állandó kiállításnak.