fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Finisszázs - Rita Ackermann

2012.03.17. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: kiállítás centrifuga deák csillag kölüs lajos rita ackermann

Bakos Rita Ackermann mindent felhasznál, ami csak a kezébe kerül. Tudatosan épít, legyen az papír, akril, olajkréta, szén, olajfesték, festékspray, zománc, üveg, ragasztószalag, indigó, ceruza, nyomtatott papír, vízfesték, alkoholos filc, csavarok, plexi, motorolaj, latex, nyúlbőrenyv, modellező paszta, tempera, pigmentek.Itt nincs lehetőség javításra, biztos kézre van szükség, itthon szerzett rajztudását magával vitte New Yorkba.  

A kiállítás utolsó napja holnap lesz a Ludwig Múzeumban. Deák Csillag és Kölüs Lajos élményeit olvashatjátok alább.

 

Deák Csillag: Tűzmadár  

Húsz év után repült vissza szülőhazájába, kiállítani. Művésszé New Yorkban érett, onnan Texasba vitte az útja, tanulás és önkívület, csoportmunka és alkotói magány, sivatag és ipartelep határozta meg alkotói világát, ezek lenyomatai most itt égetik szemünket a budapesti Ludwig Múzeumban.

Ahogy belépünk az első terembe, a Parkoló baleset (2009) című kép fogad. Már innen terjed a tűz, ahogy a művésznő írja, tágas a látóhatár, a szél harminc perc alatt szétviszi a lángot két város között, mindent felégetve útjában, a futótűz hegynek ütközött, de az sem volt képes megállítani a rombolást.

 


Parkoló baleset 2009

Repült Szivárvány mögé (2010) és Test nélkül (2010), beleszőve krokiszerű önarcképét. Volt, hogy mindent másként, rózsaszínűnek akart látni, ezért kipróbált tiltott szereket is. De nem tartott sokáig ez a periódus, előbújnak a színek, a vörös és pulzáló narancs, a feketék. Hulladékanyagokhoz nyúl és brutálisan darabjaira szedi régi rajzait, egy új testet épít belőlük, a rombolásból építkezés lesz. Átrágja magát a múlt félelmek nélküli naivitásán, megemészti az ismeretlen veszélyeit, és magába öleli a művészi szabadság folytonosságát, hogy a figurális és absztrakt közötti párbeszéd elérkezzen a még nyitottabb véghez, testet ad egy új munkának. Felépíti önmagát.

A tűz terjed, a képek hatalmas méreteket öltenek. Az anyagokat is ellentétükbe fordítja, a bársonynak a visszájára hordja fel a legkülönfélébb és mégis társítható anyagait, ezzel új dimenziót adva nekik. Vajon mi van a bársonyfüggöny mögött, a válasz a kép maga. Van, ahol elfogy a vászon, kilátszik a feszítő farács, valami hiányzik, megszakadt, nincs tere, a kép túlnő önmagán, nekünk kell továbbgondolni.

Két korszerű anyagot és eszközt találkoztat, miközben az indigó is visszaköszön. Farmeranyagra, blue jeansre sejtelmes, figurális képeit grafikus aprólékossággal, golyóstollal rajzolja, a kifeszített vásznon a vonalakat nem lehet törölni, javítani.

A tűz mindent visz. Halál az alagútban (2008) című műve, Lady Di halálára emlékezik és figyelmeztet. Két plexi között fellángol, világít a narancsszínben égő alagút, az átlátszó, tiszta plexi mögött a bezártságot érzékeljük, nincs kiút, csak elégni lehet.

Kiolthatatlan a tűz, már a művek címében is fellelhető, Tűz, nap nap után (2010-2011). Dolgozni, élni és repülni csak tűzmadárként érdemes. Harminc perc alatt szétviszi a lángot a termek között, képes megállítani a rombolást, újraépít.


Tűz, nap nap után (2010-11)


 

Kölüs Lajos: Tűz-csap

Úgy érzem, valahol az őserdőben járok, indiánok közt, akik most tanulják mesterségüket, a vadászatot, a szövést, az állatok és madarak felfedezését, miben különböznek egymástól, milyen a hangjuk, hogyan rejtőznek. Eszközöket farigcsálnak, hosszú pálcát vágnak le egy fáról, csontot főznek, enyvnek, ragasztanak, durva szőttest készítenek, a déli napsütésben az árnyakat nézik, és azt képzelik, hogy esténként valamelyik ősük jár a kunyhójuk körül.

Rita Texasba kerül, ipari környezetbe, elhagyott világ, csarnok, világossággal, sok ismeretlen anyaggal, amit felhasznál, vászonra illeszt. A festéket jól bírják. Megjelennek a szellemek, férfi arc és kalap formájában, a nők eldőlnek, fekszenek, kitárulkoznak, passzív alakok, valakinek az álmai, valakinek a tárgyai. Egy cukrosbácsié, fontos az idő, fontos a feszesség, fontos a hús. Non-figurális képben a holdképű szellem vibrál, nyújtja orrát és fejét. Sorozat lesz belőle, árnyjáték piros színnel, piros burokban.

A tűz vörös, katasztrófák előidézője és kísérője. Crash. Ütközés, csattanás. A híradóban is ezt látjuk először, tragédia, de már nem az, túl sok követi egymást, kioldódik belőlünk a részvét, csak por marad, tört ágak, üszök és hamu. Lady Di még narancsszínben ragyog, egy más világ, nem a miénk, de mégis odavágyunk, egy narancsligetbe, egy jobbnak hitt világba. Megkapjuk, plexi közé szorítva, ha oldalt nézünk a két üveg közé, narancsszínt látunk égni és derengeni. A halál már nem számít, eltűnik, ha tudatunkban ott is van, de a szín elfed mindent, ami komor és sötét.


Megdermedt idő

A blue jeans farmeranyagon fölényes biztonsággal megrajzolt alakok. A kiszolgáltatottság végig ott van a képeken, a nő elrejtve, kitárt öllel, védtelenül. A modern világ nem szabadít fel, csak jön a crash, a robbanás, a tűz, terjed, mindent elpusztít, véletlenül, váratlanul.


Filthy Bitches 1997

A rend a szín lesz, homálya a figura, szellemek néznek ránk, elnagyolt arcok, akár fehérben, akár sötétben, a változás nem lényegi, a fehér csak elfedi, hogy milyenek is vagyunk, a fekete sötétebbnek hat, mint amilyen valójában.

A rajzok a tudást leplezik le, hogy tudunk valamit, könnyedén és önfeledten, már észre sem vesszük, hogy a színek kompozíciója nem csak elgondolt, de megrajzolt is, a rajz háttérbe szorul, de végig ott van. Láthatatlanná válik. Mobilizálódik tekintetünk és gondolatunk is, nem merünk egyértelműen fogalmazni és látni. Választanunk kell a sok kép között, és ez a választás csak látszólag egyszerű. Nehéz önmagunk kliséitől szabadulni. De muszáj. Ha az utunk a tűzön vagy a crash-en keresztül is vezet. Szembe kell néznünk a halállal. Önmagunkkal. Mi vagyunk a halál, tárgyainkkal, amiket mi terveztünk és hoztunk létre.


BAKOS. Rita Ackermann
2011. november 18. - 2012. március 18., 10.00-20.00
Ludwig Múzeum, Művészetek Palotája
1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.

Forrás:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rita_Ackermann 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr624297983

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.