fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Világ tanítónői - Liliom és Julika

2012.05.19. 07:07 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: gordon centrifuga molnár ferenc wikiwom lilom

 Molnár Ferenc Lilioma

Molnár Ferenc legendás írónk, ma is olvasott és játszott szerzőnk, akit azonban a kortársai könnyű fintorgással emlegetnek, később pedig a faj- majd osztályüldöző XX.századi téves eszme rendszerek éreztek idegennek. Túl európai, túl gazdag, túl jól menedzselt, túl sikeres író. „Feltűnően szép fiú volt, koromfekete haját simán a fél szemére fésülte, hosszúkás, ovális arcát, finom rajzú száját akármelyik fiatal lány is büszkén a magáénak vallhatta volna. Azonkívül iskoláit Genfben végezte, tökéletesen tudott németül, franciául, a világirodalom közvetlen személyes ismeretsége volt”, írja róla kezdő újságíró korukból pályatársa. 

És akkor viharos szerelmi életéről még nem is szóltunk. Először is feleségül veszi az újságja tulajdonosának a lányát, a tehetséges festőt, Vészi Margitot, akinek Ady is udvarol. A frigy megromlik, Molnár pofozkodónak bizonyul, és már néhány hónap múlva, gyermekük születése előtt különválnak. Hosszú szenvedélyben volt Fedák Sárival, azonban mire feleségül vette őt, már mást szeretett, az akkor 16 éves, kitűnő tehetségű Darvas Lilit. Voltaképpen ő volt az a színésznő, akinek a Molnár darabjai íródtak, és második válása után végül őt vette feleségül...

A gyerekek történeteire érzékeny a fiatal Molnár, ír lányregényt és fiút is. A lány sorsról Egy gazdátlan csónak története című könyve szól 1901-ből, egy 15 éves lányról ír, akit gyerekként kezel anyja és anyja udvarlója, pedig már nem kislány, hanem elvakult felnőttekkel és baljós jövővel körülvett bánatos tisztánlátó. (Ma már találgatni sem kell, tudjuk, honnan a motívum..) A Pál utcai fiúk, Molnár örökzöld fiúregénye, 1906-ból. Ez is jósregény, magyar iskolás ebből a műből ismeri meg a baljós fiúromantikát. Ahogy az áldozatszerep dicső felvállalását is ebből tanuljuk, konkrétan Nemecsek erNŐtől, a gyönge kis szőke közlegénytől, aki önfeláldozóan szolgálja társait és az ügyet. Fontos tudás volt ez a XX. század két háborúja előtt, és megjósolta történelmi sorunkat, mint annyi más regény a békeidők utolsó éveiben.

Molnár Ferencet gendertudatos írónak nevezném, Molnár közös tudatunk férfi-nő dinamikájáról ír, őszinte és szenvedélyes tudással. Csaknem 100 éve játszott sikerdarabja a Liliom, amelyet 1909-ben írt. Latinovits és Müller Péter jut eszünkbe Liliomról, akiknek Molnár Ferenc volt a mestere. Fogukra való a Liliom spiritualitása, a halál ébresztője, a belelátás az inkarnáció mélységeibe. És a megtisztulás lehetősége, a transznemzedéki traumalánc megtörése. A mesterek könnyes haraggal rágódnak a férfisors kies nagyszerűségén, aminek célja láncra fűzni a traumát. Az ismétlés gyalázatával, a megoldhatatlan életfeladat elé állítottak hetyke önfeladásával marcangolják magukat. Ehhez a nők csak statiszták. Csak ontják a fenyegetett, szívbénítóan védtelen, síró és kapaszkodó életet. 

A Liliom egyszerűsége lenyűgöző. Liliom városligeti hintáslegény és hivatásos házasságszédelgő, tehát a lumpen és a bohém szabálytalan, gyökértelen magyar keveréke, aki a vasárnapias cselédlányok sorában tarol. Szépsége az erő és a fenyegetés, amit szeszélyesen éreztet a nőkkel, - a szeretőivel -, az önmeghatódás sziporkái között. Fenyegetőzése férfias kérkedés zabolázhatatlan erejével és indulataival, valamint folyamatos figyelmeztetés a nőknek: nagyon vigyázzanak a jó Liliommal, mert könnyen pórul járnak! És a szerelmes cselédlányok ettől a csekély gondoskodástól is elérzékenyülten - vállalják a kockázatot. 

Jó ember csak ideges, szoktak megemlékezni a Liliom alkatú férfiakról, akiknél a rideg ám parancsoló durvaság váltogatja a szentimentálisba hajló önérzékenységet. Liliom egy ’bűnbe esett’ lányanya gyermeke, és a törvénytelen gyerekként megtapasztalt kiszolgáltatottságot a felnőttkori agressziójával védi túl. Rögtön befenyít ha gyengébbet lát, nyomban lapít ha erősebbet, ez a bántalmazó magyaros macsó komplikált mélylelke, amelyben még halovány balsejtelem is motoz. Mert noha minden jel szerint büntetlenül lehet bántani a gyengébbeket, mégis tart attól, hogy előbb-utóbb beleszalad egy megbánásba. 

A bántalmazó merő regresszió. Az agressziója védekezés, a fájó csecsemő ordítása, a megalázott gyerek résenléte. Amit csak a legnagyobb anyaszentek, egy Mária, egy Julika értenek minden pillanatban és tűrnek el. És az ő gyermekeik. Miközben az értékét is pontosan tudják: érzelmi bűncselekmény, amelyet elkövet ellenük a néhai áldozat. 

Molnár kimond érzelmi bűnöket, elhanyagolást, csalást, ütést, jótett helyébe rosszat, cserbenhagyást. Melyeket nehéz elkövetni, de muszáj. Mert a női kiszolgáltatottságtól olyan ember retteg ön- és közveszélyes dühvel, aki egy kiszolgáltatott nőnek kiszolgáltatott gyerek volt. Ez egyébként a bibliai családmodell.

A darab baljós misztériuma megkérdőjelezi ezt az erőfölényen alapuló világrendet. A mester tudta, és követőiben, Latinovits és Müller Péter mesterekben szintén felködlött, hogy akik nem képesek együttérezni a gyengébbekkel, a nőkkel, a gyerekekkel, azoknak az emléke  átkozott lesz.

Ez egy kicsit rossz érzés, és megtörni gyakran kevés a férfisors. Ami teremtés nagy lutrija.

Gordon Agáta

Forrás:

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150889284309855&set=p.10150889284309855&type=1&theater

http://www.huszadikszazad.hu/bulvar/fedak-sari-a-vadlottak-padjan

http://hu.wikipedia.org/wiki/Moln%C3%A1r_Ferenc

http://hu.wikipedia.org/wiki/Fed%C3%A1k_S%C3%A1ri

 

 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr904520777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.