fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Apud, fiam - 29.

2012.06.04. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: regény sara centrifuga wikiwom lidman apud fiam

    

29. rész

Ha éjnek idején megpróbálsz átmászni a szöges­dróton, és a rendőrség rajtakap, hogy néger létedre nincs passzusod, akkor a rabgazdaságba küldenek, Afrika „Heidelbergjébe" - és akkor már nem Bászutoföldben reménykedsz, akkor már a bányatábor után is vágyódsz. A rabgazdaságban csökkennek az igények, a fekete ember a halál torkába süllyed. Az ottani patkányok igen nagyok.

A bányatáborban a koszt tartalmasabb, mint máshol. Esténként söröskancsóba fojthatod a gondolataidat. Nemsokára kevesebbet kérdezel.  

Ötezer férfi egyetlen nő nélkül; a kisujjuk ártatlan kampója kétségbeesetten összekulcsolódik, s aztán egyszerre mindenki megérti, miért nevetett oly gúnyosan a munkavezető az egymásba fonódó férfikezeken azon a napon, amikor még mindenki csak annyit tudott, hogy az éjszakának az asszony adja meg a becsületét.

Az utca megremeg a férfiak szép járásától. Láb­szárukon még ragyog a búcsúolaj.

A munkavezető fehér ember, telve komor gyű­lölettel. Gyűlölete még nála is hatalmasabb. XII. Károly utolsó seregének toborzója. Hajcsár. Első az alattvalók között. Az örök ispán. Látja-e valaki a fehér munkavezetőt és bászutoföldi zsákmányát? Nem, senki nem látja, mert éppen most jelent meg a „Star"[1]*, és mindenki, aki olvasni tud, most valamicskével többet tud arról, mit művelt Eichmann huszonöt évvel ezelőtt. - Hogyan is lehettek annyira elvakultak azok, akik mindezt művelték? Soha, soha ne feledjük, ami akkor történt!

Az utca remeg a csodálkozástól; azon csodálkozik, ami most történik. Joburg kövei emelkednek és süllyednek a szemem előtt. De a szívem némán hallgat.

Száz fontot nyerek a lóversenyen, egyhavi keresetem - egyetlen délután. Végre fordult a kocka. Nem kell visszamennem a céghez, lesz időm, hogy körülnézzek valami könnyebb és jobban fizetett munka után, ahol nem kell egy helyiségben lennem a feketékkel. Nyomasztanak. Miattuk betegeskedem. Néhány nap múlva megint nyerek száz fontot, a jövő héten ötszázat, és így tovább, amíg a munka mindenféle formáját átengedhetem a rabszolgáknak. Egy reggel kezünkben lesz, Igornak és nekem, az a tízezer, amelynek megszerzését célul tűztem ki. Ha tizenötöt nyerek, az se baj, de tíz is elég. Eladjuk a kocsit és a kacatokat, hazautazunk, és új életet kezdünk.

Megkezdjük az Életet, amely teljesen Igor jegyében fog lezajlani. Ha már ő tökéletes, nekem is tökéletesnek kell lennem. Ha ő nem volna, teljesen mindegy lenne, hogyan élek. De most - amint meglesz az anyagi alap a rendes élethez - rendesen kell élnem. Mindent tisztességesen kell megszereznem, hogy Igor idézhesse apja mondásait. Hogy fogok én dolgozni a birtokon! Hogy megnő Igor, és mennyire svéd lesz testestül-lelkestül! Elfelejtünk mindent, aminek ehhez a tolvajok országához bármi köze van. Igorral beszélek meg mindent, amit teszek. „Mit gondolsz, eladjuk a Gyöngyöt, amikor ilyen jó for­mában van? Vagy tartsuk meg tenyészkancának?" Már előre hallom a beszélgetésünket, az ártatlan vitát, ahogy az istálló felé megyünk vagy járunk az udvaron. Nem számít semmi, ami itt, ebben a feketeségben történik, csak elvezessen bennünket Gocksjö napfényébe.

Este lefektetem Igort, utána majd tollat, papírt fogok és az utolsó pennyig kiszámítom, hogyan osztom majd be a nyereményt. Most lesz egy szabad délutánom, erőt gyűjtök az esti számtanfeladathoz. A sors kegyes volt hozzám, megadta nekem ezt a száz fontot. Talán még nagyobb tervei is vannak velem. Több alkalmat kell teremtenem a számára, hisz nem biztos, hogy a lóverseny magában is meghozza azt a tízezret. Az ilyen „aranyásó" országban vagyonokat lehet felszedni az utcán, ha az embernek megvan hozzá a szimatja.

Elsétálok az italkereskedéshez, veszek egy üveg whiskyt és közben nyomorúságos látványban van részem. Egy nőszemély, aki már kivénült a legősibb foglalkozásból, egy fogatlan csoroszlya, akinek olyan a haja, akár a penészes széna, rengeteg sört vásárol olyan bankókért, amelyek épp olyan koszosak és kopottak, akárcsak ő.

A kiszolgáló félénk pillantást vet rám; hátha a titkosrendőrségtől jöttem? Alaposan ráfizetne, hi­szen csak a szopósgyerek nem veszi észre, hogy ez a nő törvénytelen szeszkimérésből él. A férfi ridegen bánik vele, de úgy látszik, a nő nem bánja. A némber nem is sejti, hogyan fest, milyen undorító a külseje, illedelmesen nevet, és thank you, sir[2] mondja a rémült szeszkufárnak. A férfinak természetesen megfizeti a kockázatot is, semmi szüksége az ilyen finomkodásra. Nincs az az em­ber, aki ilyesmit elvárna ettől a nőszemélytől. A világ más részében talán nem volna ennyire feltűnő, de a fehér  embernek és a szegénységnek a kombinációja nagyfokú illetlenség Joburgban. A bennszülöttek szegények, de azzal menthetik magukat, hogy minden lehetőség zárva van előttük. A szegény fehérek  egyáltalán nem mentegethetik ma­gukat, hiszen már születésüktől fogva rengeteg le­hetőség kínálkozik  számukra;  a  legtöbbjük gon­dolni se mer rá, hogy fajtájának szégyenfoltja. A nő eleven bizonyítéka annak, hogy az ember meg­rekedhet Joburgban, hogy igazán elszegényedhet, és soha nem térhet haza. Nem mentem volna be az italkereskedésbe, ha tudom, hogy odabent a valóságos Balszerencsével találkozom.

De ha már a szemem  elé került, gyávaság   volna   úgy   tenni, mintha nem  ismerném meg. Alaposan meg kell néznem, úgy kell fogadnom, amilyen, nem szabad megriadni, nem szabad engedni, hogy lassan úrrá legyen rajtam, mint valami rossz előjel. A játékos­nak reggeltől estig fáradhatatlanul figyelnie kell, ezer szabályt kell követnie.



[1] The Star - johannesburgi napilap.

[2] Köszönöm, uram (angolul).



Folytatjuk!


 

 Forrás:

Sara Lidman: Én és a fiam, 1970, Bp, Kossuth. Fordította: Lontay László.

A könyv közlését a magyar kiadás egy példányának szkennelése tette lehetővé, amit Molnár Ágnes készített, a blogra szerkesztette Vári Sasa, díszítősorral ellátta Evu, olvasta és értelmezte Gordon Agáta, Orbánné Vica és József Etella.  

http://elofolyoirat.blog.hu/2012/03/03/vilag_tanitonoi_sara_lidman

 

 

 

Sara Lidman 1923-2004.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sara_Lidman

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sara_Lidman

 

 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr704532475

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.