fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Apud, fiam - 30.

2012.06.05. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: regény sara centrifuga wikiwom lidman apud fiam

    

30. rész

Egyszerűen csak szegény ember. Özvegy, aki kiadta utolsó garasát is. A tökéletesen szegény. És kész! Csakhogy még mindig nem végeztem vele. Ebben a kitaszítottban mégis van valami sajá­tos, szemügyre kell vennem őt magát is, nemcsak azt kell néznem, mit képvisel. Talán az orra olyan különös? Vonz vagy taszít?

Megkapom a whiskymet, és miközben olvasha­tatlanul aláfirkantom a vásárlási könyvet, próbá­lom megfejteni a nő gyerekes aláírását - Kitty Burns.  Nyugtalanítóan  sokatmondó pillantásokat vetek a segédre a vevő sörfogyasztását illetően, és nő után indulok.

 

 

 

Merev tartással jár, mint a parasztasszonyok a vizesvödrök járma alatt. Melléje lépek, és megkér­dezem, ne vigyem-e helyette, nehéznek látszik, mondom, és madamnak szólítom. Valami elutasítás-félét morog, de nem ellenkezik, átveszem a szatyrokat. Azt mondom, szégyellheti magát az üzlet, hogy nem küldött vele egy boyt. Morog valamit, és félénken rám sandít. Homlokcsontja és az orra erős, egyébként semmi tartás nincs szétömlő arcában. Kékesszürke ruha csapkodja piszkafa lábát, egész alakja olyan, mintha a vállánál fogva fel volna akasztva. Mi tartja a vállát? Időnként megpróbálja visszaszerezni a szatyrokat, meg akar szabadulni tőlem. De nem tudja kereken kimondani, szándékai mormolásba fulladnak.

Nem, köszöni a segítségemet. Azt mondom, biztosan gyanakszik, hogy a titkosrendőrségtől vol­nék, pedig én is az italkereskedésre vagyok mérges, amiért engedik, hogy egy hölgy ilyen nehéz súlyt cipeljen; miért is nem adnak melléje boyt?

- Ó, megszoktam már ... de most... thank you, thanks .. .

Sejtettem, hogy van valami vityillója, és a feketék odajárnak a sörért. Nem érdekel. De ő maga, az orra és a sorsa, az nagyon megmaradt bennem. Meg kell tudnom, mi az, amit az embernek egyáltalán nem szabad csinálnia.

Bemegy egy ócska vegytisztító műhelybe. Egy pokróc mögött néhány kacat lóg, amelyet soha nem szántak vegytisztításra. Még egy utolsó kísérletet tesz, hogy lerázzon magáról, de én oda is bevi­szem a flaskákat. Aztán átmegyünk egy helyiségen, ahol egy csomó fekete ül a könyvekkel, papírral megrakott asztal körül. A tanulókör veze­tője dühös pillantást vet rám, és zulu nyelven oda­szól valamit a nőnek. Sejtem, azért szidja, hogy idáig elkísértette magát. Hallom, ahogy azt mondja: special branch[1] mire a vén csoroszlya meghunyászkodva vigyorog, és angolul mondja, hogy én csak egy kedves gentleman vagyok, aki segített neki a cipelésben, és hogy előreenged a „konyhába".

- Sámuel olyan szigorú... A barna sör mindig bajt okoz, mondja Sam... Jót akar a mamának, de olyan szig...

Egy pillanatig úgy érzi, meg kell vigasztaljon Megkérdezem, hol van az üvegek helye. Az asztalra mutat, én meg leülök, és most itt vagyok.

Sámuel odajön hozzám, rám néz, nyoma sincs benne a boyok alázatosságának. Tökéletes angolsággal megkérdezi, mit akarok itt. Azt felelem, hogy Miss Bumsnek és nekem közös ismerőseink vannak, és úgy vélem, a kisasszonynak jogában áll azt vendégül látni, akii akar. Arról meg lehet győződve, hogy nem kémkedni jöttem.

Arra nem kérhet meg, hogy takarodjam, alku­dozni meg nem akar velem. Odafordul Kittyhez, vállon ragadja, figyelmezteti és kéri. A fia lehelne Kittynek. A szemén látom, hogy bántja a nő tehetetlensége, gyengédség árad belőle Kitty felé. Sámuel profilját nézem: gyűlöl, erősen, személytelenül. A rendszer embere vagyok - énvelem nem lehet értelmesen beszélni, engem csak el lehet távolítani. Nem néz rám, amikor visszamegy a helyére.

Az öregasszony ott áll a szoba közepén, szolgá­latkészen lógatja a karját. Nem is élemedett, csak kiélt. Mindenki okosabb nála. Ha egy idegen azt mondja, hogy közös ismerőseik vannak, akkor an­nak úgy is kell lennie.

És nekem már vacogni kezd a fogam, mert látom, hogy ez így van. - Milyen hasznos besúgót vesztett bennem a special branch! Nincs szüksé­gem több részletre, bizonyosságom napnál világosabb. Már nem a hideg ráz, hanem a gonosz kacagás. ..Kényes foglalkozása van - éppen ezért nagyobb tapintatra volna szüksége..." Megrendelem a találkozást - felébresztem az ellenségemet.

- Legyen bennünk tisztelet.

Ugyan miért? Miért kaptam az erőmet, ha nem, hogy bizonyosságot tegyek róla, hogy éljek vele? Tisztelet! Porban csússzak valaki előtt, aki alábbvaló nálam? Hogyan gondolta ezt Irma? Miért is vetette ki magából ezt a szót anélkül, hogy megmagyarázta volna. Miért is nem maradt életben, miért is nem beszéltük meg? Ha csak a legcsekélyebb tisztelet élt volna benne irántam, nem halt volna meg úgy. Könnyű másoknak arról prédikálni, hogyan élje­nek, ha az ember tiszta lelkiismerettel halhat meg, szépségének és ábrándjainak birtokában.

Kitty titkos kocsmája mindennapi menedékem­mé lett. De ez a nő olyan ellenszenvvel fogad, hogy semmi kétség: itt kincs van eltemetve, s az engem illet. Hetekig tart, amíg elejtett félmondataiból kihámozom a történetét, amikor Sámuel nem figyel oda. Mert Sámuel nem szível engem.

Sámuelnek mondhatok olyasmit, hogy rohadt a kormány, hogy változás kell. Ilyenkor csúfondáros képpel figyel rám, mintha valami nagyon okos dol­got mondtam volna, s elvárná tőlem, hogy kifejt­sem átfogó politikai programomat. Nem foglalko­zom ugyan politikával, sem otthon, sem itt, de azért nem volna érdektelen meghallgatni, hogyan is vélekedik egy gondolkodó fekete. De nem elég azt mondani, hogy rohadt a kormány, attól még nem ugrik a nyakamba. Cheeky kaffer, és gonosz a tekintete.

Azt mondom, micsoda disznóság, hogy még szeszt sem vásárolhatnak az italkereskedésben.

- Látom - mondja -, ön igazán szabadelvű társaságba jár. Ilyen helyeken az európaiak mindig kifejezik sajnálatukat, hogy mi nem ihatunk az ő pálinkájukból, és nem fekhetünk le fehér lányokkal. Olyan emelkedettek velünk kapcsolatban, mintha a szegény kaffernek nem is lehetnének köznapibb gondjai, mint mondjuk étel, tankönyv és villanyfény.



[1] A nyomozószervek különleges  osztaga  (angolul)



Folytatjuk!


 

 

 Forrás:

Sara Lidman: Én és a fiam, 1970, Bp, Kossuth. Fordította: Lontay László.

A könyv közlését a magyar kiadás egy példányának szkennelése tette lehetővé, amit Molnár Ágnes készített, a blogra szerkesztette Vári Sasa, díszítősorral ellátta Evu, olvasta és értelmezte Gordon Agáta, Orbánné Vica és József Etella.  

http://elofolyoirat.blog.hu/2012/03/03/vilag_tanitonoi_sara_lidman

 

 

 

Sara Lidman 1923-2004.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sara_Lidman

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sara_Lidman

 

 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr674532479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.