fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Szemtelen arcok, körívek és szögpercek

2012.06.23. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: ajánló kiállítás képzőművészet centrifuga deák csillag kölüs lajos

Deák Csillag - Szemtelen arcokStudy 2. (2012, acrylic and coal on paper, 125X90 cm).jpg

Nem csalódom a Léna & Roselli Galériában meghirdetett kiállítás címében: ARCOK. A falakról nagyméretű, színes portrék néznek szembe a látogatóval. Illetve nem néznek. Látni azért valószínű, hogy látnak, csak nem teremtenek szemkontaktust a külvilággal.

Keressük a szemüket, de nagyrészt csak szemgödrüket látjuk, vagy még azt sem. Szemtelen képek. Egy arc facettája, arcok sokrétűvé csiszolása művészi eszközökkel. Dekonstruált arcok, több orral, szájjal, félprofilból, több perspektívából megfestve, melyek mégsem esnek szét, hanem egymásra, egymásba épülnek, egyek.

Deák Csillag és Kölüs Lajos élményeit olvashatjátok.

Miért ne látnánk egyszerre több irányba, a nélkül, hogy zavartak lennénk, vagy elvesztenénk a fejünket. A szemek hiánya csak kezdetben zavaró, minél tovább nézzük a képeket, annál nyilvánvalóbbá válik, saját magukba néznek, önmagukat keresik. Nem Janus-arcok, nem ellentmondásos kettősség köszön ránk, és nem összenőtt fejű sziámi ikreket látunk. Az absztrakció eszközével a művész mégsem egyedi portrét tár elénk. Nem tudjuk, nem is érdekel kit ábrázolnak a kiállított arcok, azt sejtjük, egy és ugyanazt szeretnék megjeleníteni, még akkor is, ha néhány kilóg ezekből, mint az elmosódott, kék, monokróm, vagy gyászfátyolos nő. Sok a közös elem. A markáns orrok, három-négy, realisztikusan megfestve egy-egy portrén. Elgondolkodtató, miért pont ez uralja a képeket. A legősibb érzékszervünk a szaglás, visszavágyunk az ősi ösztönök világába? Vagy inkább még több levegőt szeretnének ismeretlen hőseink? Ezek a kiugróan karakteres orrok, melyek a legtöbb képen felhívják magukra a figyelmet, vezetik a szemünket, jelzik nekünk, nem csak a dekonstruált arcok egyek, hanem valamennyi kiállított arc összetartozik, egy nagy egységet alkot, de úgy, hogy mindegyik megmutat valami egyedit.

Potraits of Tarka Niko at the exhibition 'Faces'.jpg

Kortalanok, nincsenek ráncaik, nem érezzük a bőrt, a húst, az izmokat, nem látunk mosolyt vagy bánatot. A komor színekkel harsányak versenyeznek, nem hagyják elernyedni, elszürkülni az arcokat, az absztrakció sem hagyja mimikriként belesimulni környezetébe. A művész vastag, határozott ecsetvonással, rikító színnel határt fest az arc és háttere közé, kiemeli a háttérből, vagy elszigeteli, falat rajzol modellje köré. De nem húzza meg ezeket a határokat körös-körül. van menekvés, van lehetőség az átjárásra, csak merni kell.

Egy-egy arc provokatív és néha brutális ábrázolása szétfeszíti a figuráció kereteit. A nagyságot, a kicsinységet így kívánja megragadni, hangsúlyozni. Niko tehát szándékosan torzít, karikíroz, tudatosan vállalja a veszélyt is, amely állandóan fenyegeti, hogy túlírja, túlfesti az arcot és annak karakterét. Szakítani próbál a festészet ábrázoló-kifejező módjával, és ha nem is mindig sikerül neki, mert még formanyelve nem mondható kiforrottnak, az látható, hogy nem tévúton jár, és privát vívódásai nem hiábavalók, a megformált arcok expresszivitása erre vall. És nem véletlen, hogy szemtelen, szem nélküli arcain a tekintetek, akár a miénkkel, mégis találkoznak.

 

Fac 1. (2012, oil on canvas, 140X90 cm).jpg

 Kölüs Lajos - Körívek és szögpercek

 

Szakállas arc, szigorú tekintet (Study 4) fogad. Dosztojevszkij félkopaszon, loboncos hajjal?

Nézem a széles arcokat, szétfutnak a formák, a súlypontok máshova esnek, mint várnám, eltorzult vonások,  szomorúvá vált szemek, az orr kap nagy hangsúlyt, ettől válik karakteressé a fej, a figura. Tudni szeretném, kik ők, és miért olyanok, amilyenek.

 

Niko csapdákat kerülget, mélyre ás, a saját csapdáját hozza létre, és olykor bele is esik, csak egy pillanatra, de ez arra elég, hogy elszálljon az arc varázsa, marad a fáradtság, a végelgyengülés előtti közöny, a puffadás, a szétesés. A színek fokozzák az arcok élénkségét és szomorúságát, nincs vidám és mosolygós arc. A küzdelem belül zajlik, lenyomata tárul elém. Még nem dőlt el, hogy ki fog győzni és miért. Kell-e győzni egyáltalán, és ki legyen a vesztes és ki legyen a győztes? Az önmagunkba vetett hit elég ahhoz, hogy a világ ne dúlja szét reményeinket, mosolyainkat, szeretetünket? Melyik arcképet szeressem, és melyiket ne? Nem zavar az amőbás arc, a körökből, ívekből összeáll a karakter, csak nem elég meggyőzően, érzem a lendületet, visz is magával, egyszer csak azt érzem, magamra hagy, gyáván és méltatlanul.

Csak ennyi? – kérdezem magamtól. Az arc mögé bújnék, ha sikerülne. A látott rajzokhoz, festményekhez való viszonyom nem semleges, inkább ambivalens, nem találom az arcok nyugvópontját, ahonnan az adott arc kifordítható, kifosztható, és feltárul az ember pőresége, mezítelensége, védtelensége, erőszakossága, kialvatlansága, őrjöngő tekintete. Tarka Niko néhány képe (Face 2, Consciense 1, Study 2) azonban arról győz meg, hogy az indulatait kordában tartva képes egy-egy arc karakterét megmutatni és elfogadtatni.

Thoughts 2. (2012, oil on canvas, 130X100 cm).jpg

Elmosódott arcok (Face 1, Mind 1), áznak az időben, utaznak, ahogy a gravitáció leküzdésekor is torzul az emberi arc. Deformálódnak a vonások, megnyúlik a bőr, préselődik, és nem ismerünk rá. Tarka Niko sejtet, visszavon, túlhangsúlyoz, kiemel, de rendje még ismeretlen marad számomra.

Szenvedélyét látom az arcokon, nagyon közelről láttatja őket, és ezzel nemhogy felfedné titkukat, inkább eltakarja, elfedi. Nem enged a formára való törekvés szigorúságából, a démoni erők megragadásából, mert az arcokban ott sejlik, hogy nem mindennapi emberek portréit látom, ha nem is tudom a nevüket, nem név szerint azonosítom be őket, ezek az arcok kíváncsiságot kérnek tőlem, nyitottságot, ne lássam másnak őket, mint amilyenek.

 

Niko kísérletezik, tudja, mitől és miről szól az arc, a csont a helyén van, az áll is, a szemgödör, eleven lényeket kreál. Nem másol, de úgy érzem, hogy belső, alkotói bizonytalanságát még nem győzte le teljesen. A kiállítás útkeresésének fontos állomása. Erről győz meg képeinek szuggesztivitása és gondolatgazdag érzékenysége.

 

 

Tarka Niko: Arcok

Léna & Roselli Galéria, 1052 Budapest, Galamb u. 10.

2012. május 3-tól  június 10.


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr974532658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.