fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Apud, fiam - 57.

2012.08.07. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: centrifuga sara lidman apud fiam

en_es_a_fiam-02.jpg

1. rész  ...  

57.

Nem mintha bármi közöm volna hozzá, csak azért jegyzem fel, mert mulatságos: Kathleent titkárnőnek alkalmazta Fivér, a bátyja. Az ürügy az, hogy Kathleennek meg kell kísérelnie valamit tenni az anyjáért. A mama jó lehet erre is, arra is. A fivér meghívta féltestvérét, legyen a vendége egy évre, de Kathleen nemet mondott: nem csupán Delilának van szüksége különbejáratú szobára, hanem neki is. De azért a bevándorlási hatóságoknál úgy jelentsék be, mint a Fivér vendégét.
Ha Fivér, aki vagyont keresett az apartheiden, nem tiszteli az ország törvényeit, akkor én miért ne szolgáltatnék magamnak igazságot a saját szakállamra - a törvény keretein belül, vagy éppen szükség esetén azon kívül.

Ha Kathleen valamelyik ebédszünetben meglátogatja az anyját, utána én is odamegyek, és felmarkolok egy kis pénzt. Nem nagy összegek, de arra elegendők, hogy játékra fussa. Tulajdonképpen csak kölcsön. Ha megnyerem a nagybetűs Nyereményt, kamatostul visszafizetem Kittynek. Semmi rosszat nem akarok Kittynek. Az a kevés, amit kap, tulajdonképpen csak szétosztogatásra való. Akkor meg miért ne én kapjam meg? Mi bizonyítja, hogy a feketék nagyobb ínségben vannak, mint én? Az, hogy feketék? Most már eleget siránkoztak a bőr színéről. Annak is lehetnek emberi szükségletei, aki történetesen fehérnek született. 

Addig babusgatom Dolorest, a kölyökboxert, amíg túlságosan kezes lesz, és fel kell ingerelnem. Addig mutatok rá ujjal, amíg megharap, sőt amíg a gyengécske kis teremtés már reszket a dühtől. Végül, amikor már nem bírja tovább, vinnyogni kezd, bemászik az ágy alá, és úgy nyafog, mint egy csecsemő. Együtt érzek bánatával. Mások azt gondolnák, hogy csak állat, nem érez úgy, mint mi, de én tudom, hogy a fájdalma épp olyan erős, mint bármelyik emberé, és ráadásul ártatlan. 

Csak egy valaki van, akinek az ártatlansága Doloreséval összehasonlítható: Igor, a fiam.  Addig hallgatom Dolorest, amíg együttérzésem tovább már nem fokozható, akkor lemászom a padlóra, és engedem, hogy végignyalja az egész arcomat meg a két kezemet. Aztán megvigasztalom, és pompás falatokat tömök bele. Ő meg micsoda szeretettel jutalmaz, ahogy ártatlanul rám néz az apró szemével! Ő aztán tudja, mi az a hála. Tudja, soha nem hagynám, hogy örökre bűnbánatban éljen. Bízhat benne, hogy én magasra emelem. Álmomban sem jutna eszembe, hogy cserbenhagyjam.

Dolores nagy vigasz számomra a hosszú órákban, amikor nélkülöznöm kell Igort.
Dolores velem jöhet, amikor a mama zugkocsmájába megyek. Ki más gondolná, hogy az öreg Kitty vágyódik arra, hogy valami puhát tartson a kezében. Harminc éve nem volt báránya, amelyhez ragaszkodhatott volna.
Kitty most egészen más: mintha a lánya végül is a karmai közé kaparintotta volna. Persze, hozzá sem nyúl a feltálalt finom szendvicsekhez, de új ruha van rajta, és hajat mosott, megfésülködött. És ez a nagy tisztaság mintha nem is zavarná, elégedettnek látszik, hogy ne mondjam, boldognak. Megijed, amikor megpillant, de annyira hozzám van kötve, hogy inkább az én biztonságomra gondol, mint a magáéra. Int, hogy menjek el, vannak a másik szobában.

És az ajtónyíláson keresztül megpillantom Sámuelt és Kathleent.  Ott állnak az ablaknál, az üveg fehérre van festve, hogy ne lehessen belátni; két hosszú alak, kölcsönösen és teljesen feljogosítva mindenre. Nem kell ahhoz rendőrnek lenni, hogy az ember lássa: ez a két ember túltette magát a törvényen.

Szavak után hallgatózom, amelyekkel leteríthetem őket, de az emberek soha nem azt mondják, amit hallani szeretnék.
"…tudom, hogy kár érte, kár ezért a sok fehérért. És mi az oka annak, hogy nem kár a rühatkáért? Ezek az élősdik pokollá teszik az ember életét, és mi emberek vagyunk, és élni akarunk … itt Afrikában."
„… ha itt születtem volna ..."
„... nem számít, hol születtünk. Az ember hazavágyódik.."
„.. át kellene vennem a mosodát Kitty után ..."
„Nem sörre van szükségünk ahhoz, hogy hazatérjünk. Legfőbb ideje, hogy bezárjuk a mosodát, nem csupán Kitty miatt."
„..de nem vihetem magammal!"
„Éjszaka fogjuk átvinni a bennszülött-negyedbe. Kicsit bekormozzuk az arcát. Vagy cipőkrémmel kenjük be. Az én másik mamám rendes nő, ő majd..."
,,... engem nem tudsz elrejteni?"
„..akinek barátja a leopárd, annak nem kell a hiénáktól félnie."
,,Ha más volna a világ …"
„… és ki tehet valamit a világgal, ha nem mi, akik benne élünk ..."
„... mennyi év . .."
„... hány testvéred van..."
;,..ki az anyád..."
„...Afrika."
„..arra gondolj, hogy éljünk!..."
Várom, hogy mikor borulnak egymás karjába. De nem nyúlnak egymáshoz. Akinek mindene megvan, annak nem kell mohónak lennie, ez ám a keserűség annak, akinek semmije nincs.

Új beszélgetés kezdődik kettejük között, amely jobban kiközösít engem, mintha gyengéd érzelmekről tennének tanúbizonyságot. A férfi zulu nyelven mond valamit, a nő kelta nyelven válaszol. Először nevetnek ezen a játékon, aztán elragadja őket, és egyre komolyabban folytatják, mint páros éneket valami misztikus drámából.
Kittyre nézek, aki úgy ül, hogy nem láthatja azt a kettőt az ablaknál. De úgy fülel, mint egy jámbor falusi anyóka, és Kathleen szavai után ay-t sóhajt megerősítésül, Sámuel szavaira meg yebót. Négyünk közül ő az egyetlen, aki szó szerint érti, ami elhangzik, találkozási pontja két világnak, amely eggyé akar lenni. Odasúgom neki, hogy fordítson, mert nem lehet igaz, amit látok.
Kitty rám se hederít; mint valami kórus vezetője ül, és boszorkánysovány ujjával integet a levegőbe, yebo, mondja, és térdére ereszti le a kezét, aztán felemeli a másikat, ay, mondja, és azt is leereszti.
Egy lépéssel közelebb megyek, és a fülébe sziszegem: - Fordíts!
Akkor rám néz, és azt mondja: - No.
Úgy feldobog a szívem, hogy Dolores rögtön megérzi. Vinnyogni kezd, és mielőtt eltűnhetnék, Sámuel és Kathleen már ott áll az ajtóban. Egymáshoz simulva néznek rám és Kittyre.
Hogy néznek rám, micsoda fensőbbséggel, mintha minden igazság az ő oldalukon volna, s az enyémen semmi.
A kölcsönös fenyegetések, amelyekkel egymást illethetnénk, olyan nyilvánvalóak, hogy el sem kezdjük. Doloresszal szótlanul utamra indulok.
Magukra vessenek.

***

folytatjuk

 

SaraL.jpgSara Lidman: Én és a fiam, 1970, Bp, Kossuth. Fordította: Lontay László.

A könyv közlését a magyar kiadás egy példányának szkennelése tette lehetővé, amit Molnár Ágnes készített, a blogra szerkesztette Vári Sasa, díszítősorral ellátta Evu, olvasta és értelmezte Gordon Agáta, Orbánné Vica és József Etella. http://elofolyoirat.blog.hu/2012/03/03/vilag_tanitonoi_sara_lidman

Sara Lidman 1923-2004.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sara_Lidman


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr544699800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.