fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Nehézfiúk bakancslistája (Született gengszterek – Stand Up Guys)

2013.03.03. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: ajánló film centrifuga györe gabriella

Helyzetmeghatározás:

1. Ez nem egy kritika, inkább egotrip. Vagy nevezzük, műfaj-meghatározásként, (erősen) szubjektívnek.
2. Jegyet kaptam a filmre, tehát nem fizettem azért, hogy megnézzem, mint Te fogsz, ha beülsz a moziba.
3. Szeretem nézni Al Pacinot, Christopher Walkent és Alan Larkint.
4. A cikk spoileres, ha a sztori meglepetéséért mész a moziba, ne olvasd tovább.

"It's like the old days, isn't it?
No. It's better."

standupguys_02.jpg

Kilencvenöt perc, és az első húszban (legalább) untam. Nem kicsit. De ha az első benyomásoknak hiszek, sosem olvastam volna végig a Gépnarancsot, például. Időtlen díszletek, időtlennek, kicsit divatjukmúltnak ható ruhák, mintha legalább húsz évet csúsztunk volna vissza mától. A lakás, ahová Val (Al Pacino) megérkezik, Doc (Christopher Walken), a régi barát kéglije valóban egy lepukkant odúnak hat inkább, mint egy egykor jól menő gengszter otthonának. A film során aztán lassan kiderül, hogy rég nem dolgoznak már – nemcsak együtt, de egyáltalán – a szakmájukban ezek a gengszterek.

Val hosszú időt tölt a börtönben, kijön, a barátja várja – hamar kiderül, nem véletlenül. Barátságuk ugyan valódi, de a bent töltött évek alatt mindvégig egy megbízás gyötörte a kint lévő Doc-ot is: az utolsó közös akció során elhunyt a banda fejének fia, aki azóta is Val-t hibáztatja az esetért. Doc feladata, hogy ha letöltötte a büntetését, s kiszabadul, megölje Val-t.

A filmajánló szerint: „Val (Al Pacino – Angyalok Amerikában, Szemtől szemben, A keresztapa-trilógia) 28 kőkemény évet töltött börtönben, mert nem adta fel bűntársait. Legjobb barátja, Doc (Christopher Walken – Kapj el, ha tudsz!, A szarvasvadász) várja szabadulásakor; s első útjuk a régen látott harmadik cimborához (Hirsch - Alan Arkin – Az Argo-akció, A család kicsi kincse) vezet. Barátságuk épp oly erősnek tűnik, mint a börtönévek előtt, Val teljes erővel veti magát az addig nélkülözött élvezetekbe. Mégis, érzi, hogy valami nincs rendben, s hogy egyik társa vele kapcsolatos megbízást kaphatott. Hiába tölti gyönyörű nőkkel az idejét, hiába fog ismét fegyvert a kezében, s utazik luxusautókban, elkerülhetetlenül szembe kell néznie múltjának egyik főszereplőjével, a volt maffiafőnökkel…”

Mindezzel csak az a baj, hogy elég kevés igaz belőle így. A 28 évről valahol a film közepe felé szerzünk tudomást. Sejthető, hogy nem volt épp rövid, de számszerűsítve hosszú ideig nincsen. Első közös útjuk Doc lakásába vezet, s már ott érezhető, hogy valami nem stimmel. A második a buli jegyében egy régi kávézóba, majd egy diszkrét bordélyba. Csak jóval később jutnak el a harmadik egykori cimbora, (Alan Larkin) öregek otthonában bérelt szobájába, hogy ’kiszabadítsák’ – s ahogy az egykori sofőr a csodás lopott autó volánja mögé ülve kapásból ötösbe tolja a váltót, a film is felpörög. Ekkorra már tudjuk, hogy Val tudja, Doc feladata megölni őt; tudjuk, hogy eszébe’ sincs menekülni; s látjuk, hogy Docnak nem fűlik a foga a feladatához.

Ha a filmet mindenképp előképhez kell kapcsolni, inkább olyan, mint a Bakancslista – összejönnek a régi cimborák, s szeretnék még, a biztosan bekövetkező halál előtt, megtenni, amire eddig nem volt módjuk.

standupguys_01.jpg

A forgatókönyv messze nem hibátlan. A túl sok deus ex machina nem válik előnyére. Sok a régi utalás, hogy megmutatkozhasson egy-egy villamásban a már nem épp fiatal színészek egykori filmes oeuvre-je, s nem válik kiemelkedő gengszterfilmmé sem – mégis szerethető film Fisher Stevensé.

Számomra Al Pacino inkább az Egy asszony illata főszereplője, mint A keresztapáé – így hozzám a diszkós táncjelenet szólt az első részből. Az összehasonlításban az Egy asszony illata tangó-jelenete nyer, mégis, már a megidézés sikere is mutat valamit, bár még a film unalmasabb félórájában dagonyázunk. Nem akarván lelőni az összes poént, annyi biztos, hogy minden eklektikussága ellenére is élvezhetővé áll össze az egész, ha elég romantikus vagy hozzá, hogy kedveld és értékeld a gengszter-etikát. Rekviem ez pár régi értékért, mint baráti, házastársi hűség, nők iránti tisztelet, vagy épp a család – tudod, hogy jó részük nem, vagy nem úgy működik, de szeretnél regresszálni egy korba, mikor még hitted, hogy igaz lehet.

Sok szállóige-gyanús idézet is helyet kapott a szövegkönyvben, még ha ezek a mindennapi kultúrtörmelék valamiféle következetlen mixéből származtathatók is – hogy egyetlen példát említsek, mikor újra akcióba lép a csapat, Val és Doc egymáshoz intézett szavai (Val: „It’s time to kick ass or chew gum.” Doc: „And I’m all out of gum.”), melyek mintha egykori közös gengszteréletükre utalnának vissza – 28 év!!! – Duke Nukemtől, egy először 1991-ben megjelent videojáték-sorozat fő karakterétől származtathatók, így nem a forgatókönyvíró eredeti ötletei – de jól hangzanak. (Itt egy verzió a Duke Nukem hangját adó Jon St. John-tól a soundcloud-on)

standupguys_03.jpg

Szép, ahogy Doc visszakérdez, Val milyen módszert választana a saját megölésére, ha már a Doc által választottat fantáziátlannak nevezte, de a legjobb rész mégis a temetési jelenet – melyről akkor itt most ennyit.

A film kritikai visszhangja inkább negatív felé hajló, leggyakrabban vegyes. Sokat vitatkoznak arról, a rendező nem épp arra teremtett-e lehetőséget a filmvásznon, hogy ez a három remek színész az egykori hírnév előtti tisztelgésben önmaga paródiájává váljék. Annak ellenére, hogy az eleje egy elrontott gegfilm és egy hétvége koradélutáni műsorsávba helyezett kórházsorozat egyvelege - amit a szereplők személye miatt néztem el -, a nyitva hagyott, mégis tudottan zárt végkifejlet (memento mori) impresszionista szépsége és a film második felének jóval erőteljesebb sodrása kellemes élménnyé tették ezt a mozit – annyira, hogy jegyért is beültem volna (a szélesvászon szerelmese vagyok).

30 kritika gyűjtőoldala a metacritic-en a filmről

SZÜLETETT GENGSZTEREK - STAND UP GUYS (színes szinkronizált amerikai film, 95 perc, 2012)

Rendezte: Fisher Stevens. Szereplők: Al Pacino, Christopher Walken, Alan Arkin, Julianna Margulies.

Korhatár: 16 év. Forgalmazó: ADS Service Kft.

Magyarországi bemutató: 2013. március 7.


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr955107796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.