fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Megújuló világok - kanadai printművészek a MODEM-ben

2013.05.04. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: ajánló kiállítás identitás képzőművészet centrifuga Kanada

ujvilag_lead.jpgJúnius 23-ig látható a MODEM első emeletén egy 12 kortárs kanadai printművész félszáz munkáját bemutató kiállítás. A Kanada különböző tartományaiban élő alkotók a csoportos bemutatkozásra új alkotást készítettek, melyhez hívószóként az Újvilág, Kanada XVIII. századi elnevezése szolgált. A szóhoz kapcsolódva Karen Dugas, Mark Bovey, Guy Langevin, Tanya Harnett, Walter Jule, Davida Kidd, Sean Caulfield, Bonnie Baxter, Alexandra Haeseker, Liz Ingram és Bernd Hildebrandt arra keresik a választ, mit jelent számukra az országuk, milyen asszociációkkal tudják megragadni lényegét. A tárlatot bejárva, mely print-integrált módszerek bemutatója az installációtól a könyvművészeten át a digitális vetítésig, arra is választ kereshetünk, kézzelfoghatóvá válik-e egy ország identitása különböző szemléletű művészek önmeghatározásai alapján.

Walter Jule munkájába egy XV. századi japán zen mester, Ikkyu egy koanját illesztette: "Önmagába néző tükör. Semmi más." A buddhisták nézete szerint semmi sem létezik magában, minden vonatkozások hálójában áll, s kölcsönös függőségi viszonyok közepette értelmezhető. Az installációban a tér egyik oldalára az idézetet helyezte el megfelelő papírra printelve, a másik oldalon egy több darabból összeálló, szögletes alapformákkal dolgozó, ám a kört a részletekben alkotóelemként alkalmazó összeállítást helyezett el: a bal oldali kétrétegű téglalap alsó tükörrétegére kis kerek lyukak, illetve az Ikkyu-idézet egy mondatának eltorzított formája került sokszor egymás után.

walter_jule_01.jpg

Walter Jule munkájának részlete

A felső rétegen a tükörréteggel egy vonalban kerek lyukak engednek rálátást a szemlélő pozíciójától függően hol a szavak részleteire, hol a tükörfelületekre és az azokban tükröződő valóságrészletekre, akár magára a szemlélőre. A középső részen a bal oldali felső réteg felületére nyomtatott mintával feleselő alsó réteg fölé került egy kisebb, átlátszó plexi-négyzet, melyet az alsó kép mintáját folytató fekete, hengeres műanyag csövek rögzítenek, míg a jobb oldali téglalapban ezek a fekete kör alakú hengerek reflektálnak a többire, ám az átláthatóság itt hiányzik.

walter_jule_02.jpg

Walter Jule: Önmagába néző tükör

Davida Kidd két nagyméretű printjében a hajléktalanság, a társadalom kiszolgáltatott rétegeinek témájával foglalkozik: hajléktalanokat mutat saját környezetükben, ám elengedett, lezser, vagy épp büszkén magamutogató pozíciókban. "A Társadalom másik vége. Ahogy mások látják saját valóságukat. A társadalmi rend közhelyei és aktualitásai. A művészet mint nyilvános hang. Keményvonalas politika, és finom reklámfogások. Ezeket a kérdéseket szövöm össze és szedem darabokra a munkámban" - írja saját alkotásairól Kidd. Az óriásposzterek reklámfogásainak kifigurázására példa egyik kiállított munkája.

davida_kidd.jpg

Davida Kidd egyik alkotása

Guy Langevin installációja az angyalok bukását mintázva angyalok és ember, szent és világi viszonyrendszerének jelenkori lehetőségeit vizsgálja. A MODEM emeleti folyosóján helyet kapott printjeinek alsó rétegén több nyelven szótöredékek láthatók, melyek a hátulról érkező fényben áttetszenek a bukott angyalokat megjelenítő elmosódott képeken.

langevin_bukott_angyalok_2012.jpg

Guy Langevin: Bukott angyalok (2012)

Bonnie Baxter a Jane utazása című sorozatában konkrétan saját identitását vizsgálja és éli újra más bőrbe bújva: a címbeli Jane modelljeként járja be magánéletének legfontosabb földrajzi helyeit, míg a képeket társa, Michel Beaudry készíti.

bonnie_baxter_delnyugat_2008.jpg

Bonnie Baxter: Délnyugat I-III (részlet a Jane utazása sorozatból)

„Jane bőrébe bújva beutazom Európát és az Egyesült Államokat, hogy megnézzem, mennyiben változtak meg, mennyiben változtam meg én magam [...] A jane utazásának képisége emlékeztet a tündérmesékre: egyszerre erőteljesen ironikus és humoros az egyes részletek tekintetében, ugyanakkor - a névtelenség és az örökkévalóság iránti vágy miatt - határozottan archetipikus is.” - írja munkájáról.

bonnie_baxter_terben.jpg

Bonnie Baxter képei a kiállítótérben

A személyes én és a kollektív tudat közös gyökereit kutató tárlat négyüknél a vízzel mint témával foglalkozó műveket eredményezett: a környezetszennyezés éppúgy témává emelkedett, mint az emberi test és a víz viszonya, s az érintkezésükben megmutatkozó lehetőségek. Tanya Harnett 2011-ben vízgyűjtés szempontjából fontos területekre látogatott, ahol a helyiek segítségével vörös ételfestékkel színezte meg a vizet azon területeken, ahol a helyiek problémát sejtenek vagy tudnak, majd e vörösre festett felületekről készített nagyméretű printekre kerülő fotókat.

tanya_harnett.jpg

Tanya Harnett két képe a sorozatból

Liz Ingram és Bernd Hildebrandt Kromatikus turbulencia: A víz és a test törvényei című 2012-2013-as munkája művészkönyv, mely a Felbukkanás című 2013-as közös alkotásukkal egy installációban kapott teret, így adva lehetőséget a látogatónak a két munka párhuzamait és különbségeit, illetve az együttes jelenlétükből folyó következményeket átgondolni.

ingram_hildebrandt.jpg

A felbukkanás és A víz és a test törvényei a kiállítótérben

Mark Bovey szorosabban kötődik az Újvilág szóhoz, a felfedezésekhez és tengeri kalandozásokhoz: videovetítés és installáció is, melyben egy XV. századi kísértethajó úszik a matematikai, spirituális és a felfedezésekről szóló információk tengerében. "A történelmi dokumentumok életre kézzelfogható hatalmának életre keltése központi szerepet kap a művészi praxisomban. Úgy vélem, ez a kombináció rávilágít a technológia általi megszállottságunk mögött a menekvés lélektani beállítódására, valamint a technikára való folyamatos és egyre erőteljesebb támaszkodásunk által keltett félelmekre." - írja saját megközelítésmódjáról Bovey.

mark_bovey_kisertethajo.jpg

Mark Bovey Kísértethajója

beasant_portre.jpgA kiállító 11 művész mellett Derek Michael Besant, a kiállítás kurátorának legújabb képsorozata látható A nyelv vége címmel. A sorozatban a textilre nyomott, komputerrel alkotott, fotó alapú képeken elmosódott arcok és személyes sorsot, világlátást kifejező mondatok jelennek meg. Minden embernek saját története van, melyről az arc önkéntelenül árulkodik. Ám a portrékat csak akkor látjuk rendesen, ha messziről nézzük a képeket, s a megértést segítő szövegeket csak akkor tudjuk elolvasni, ha egészen közel megyünk hozzájuk. Közepes távolságból (attól függően, hogy a kép mely összetevőjére koncentrálunk) egy harmadik narratívát társíthatunk az arcokhoz.

Melyik az igazi? Mennyire befolyásolnak bennünket a képek és a szövegek? S mi az a távolság, ahonnan egy személyiség valós énjét, reális megismerhetőségét nem befolyásolja a másik ember közelsége?

beasant_anyelvvege_2011.jpg

Derek Michael Beasant: A nyelv vége (részlet)

A kérdések az identitás meghatározásának nyelvi, formai aspektusain túl a vizuális befogadás és megismerés korlátaira mutatnak rá, mindezt egy szomorú esetet, egy fiatal pár eltűnését bejelentő újsághír kapcsán alkotott keretbe illesztve: a képeken látható portrék és a mondatok mind az eltűnt párral útjuk során találkozó embereket ábrázolják vagy tőlük származnak. A nyomozás így egyszerre válik az eltűnt pár és az identitás, a megismerhetőség utáni nyomozássá. A cím utal arra, hogy a nyelv véges kommunikációs eszközként segítséget kaphat ugyan a látványtól, a gesztusoktól és a megismerés egyéb körülményeitől, de mindezek épp annyira esetlegesek és félrevezetők lehetnek, mint maga a nyelv, így a megismerés személyfüggőségében nehezen lehetne olyan határoszlopokat leverni, melyek bizonyosan egységessé tehetnének egy-egy értelmezési mezőt.

Györe Gabi

Újvilág. Kortárs kanadai printművészet / A nyelv vége
Derek Michael Besant kiállítása
2013. március 30. – június 23.
MODEM


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr555259348

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.