A privát és a nyilvános terek érdeklik, keresi a helyét, s izgatja a transzcendens - magát éppúgy képes szentként, mint nyúlként láttatni; eljátszik a reklámokkal, s mélyen a családtörténetben gyökerező munkáival a családhoz és nőkhöz köthető helyszínek és történetek megidézésével a történelem egészére is reflektál - ez Kocsi Olga.
2013. május 17-től június 9-ig látható a Mai Manó Házban az Essl Award-ra pályázott tíz magyar fiatal képzőművész anyagából rendezett kiállítás, melynek Ébli Gábor, a MOME munkatársa a kurátora. A már ötödik alkalommal meghirdetett Essl Art Award CEE díj 2013-ban is arra tesz kísérletet, hogy nemzetközi szinten tegye láthatóvá a fiatal európai művészeti körök aktuális irányait. Bulgária, Horvátország, Románia, Szlovákia, Szlovénia, Csehország, Magyarország és az idén először Törökország művészeti egyetemeiről több, mint 500 diák jelentkezett az ötödik Essl Art Award CEE pályázatra, hogy részt vegyenek a Jelöltek Kiállításán („Nominees’ Exhibitions“) és megnyerjék az utánpótlás-díjat, melyet 2005-ben adtak át először.
A kétévenkét átadott díj kapcsán az alapítók, Professzor Ágnes és Karlheinz Essl, így fogalmaznak: "Arra vágytunk, hogy Közép- és Délkelet-Európa fiatal művészeit támogatva lehetőséget teremtsünk számukra a nemzetközi múzeumi színtéren mutatni meg munkáikat, s ez arra ösztönzött bennünket, hogy megalapítsuk ezt a díjat, Ausztriában is, ahol családi vállalkozásunk, a BauMax székhellyel bír. Az ESSL ART AWARD-ot kétévenként adjuk át.”
Az idei 10 magyarországi jelölt: Bálint Bence, Gosztola Kitti, Kocsi Olga, Németh Bettina (intermédia /vegyes technika), Gábor Kristóf, Zékány Dia (festészet), Kopacz Kund, Pelczer Dóra, Száraz Kata (fényképezés) és Pacsika Máté (videó/új média).
Kocsi Olga Budapesten született 1987. 10. 16-án, 2008 óta a MOME hallgatója. 2009-ben a Millenárison, 2010-ben a Next Art Galériában szerepelt egy-egy installációjával, 2012-ben a KOGART Friss tárlatán volt látható a Szekrény a házikóból című installációja, ugyanebben az évben lehetett látni a Cekl'Art Group szervezésében a Guzsdu C udvarában a Szent Olga anyagot.
"A személyes és a nyilvános érdekel. Helyek, amelyek fontosak. Keresem a saját helyemet. Számomra fontos dolgok: a kapcsolat az emberek és vallások között, valamint a média. Sokszor építkezem a családi hagyományaimból, a gyökereimből.
Az utóbbi időben a legnagyobb projektem a Szent Olga - az első szentkép rólam 2010-ben készült. Egy iskolai projekten dolgozva fedeztem fel az arcomat egy képen, melyről úgy tűnt, mintha valamiféle transzcendenciát sugározna. Elkezdtem ezzel dolgozni: ahová utaztam, ott olyan turista felvételeket készítettem, melyeken szentként szerepelek. Múlt ősszel pedig elkezdtem egy Szent Olga-brandet építeni: bekereteztem a képeket és üvegkezekbe tettem őket. Minden, amit használok, a kínai boltokból származik: a világító üvegkezek, az aranyozott műanyag-keretek, minden giccs az olcsó boltok terméke, melyek Jézus-portrékkal vagy anélkül árusítják őket, így a helyzet adott volt." - írja saját munkájáról a bemutatkozásban.
Egy fotó a borderline sorozatból
Az Essl díjra három munkát választott az eddigiek közül: a 2011-es Borderline című videomunkában egy nagyméretű Szűz Mária képpel járja be az általa ismert területeket, így a panelházak, a külkerületek szórakoztató vándorcirkuszai, a bevásárlóközpontok üzletei vagy a ház tövében alv hajléktalan, de a gyerekjátszótér is szerepel a meglátogatott helyszínek között, hogy a videó végén a hit kérdései is felmerüljenek.
egy fotó a borderline sorozatból
"A festmény a családom tulajdona. Úgy döntöttem, elhozom a padlásról és megkeresem a méltó helyét. Körülhordoztam Budapesten, készítettem egy fotósorozatot és egy videofilmet, valamint egy hangfelvételt is. Egy alvó hajléktalan mögé is lehelyeztem a képet, de elszomorított, hogy nem tud róla - hazamentem, kinyomtattam a képet és visszavittem neki." - írja a munkáról az Essl Award pályázati anyagában.
Második munkája, amivel pályázott a Change of Scale (Méretarány-váltás) 2009-ben készült fotómunka, melyről ő maga így ír: "Az ideális nő, a nő ideája mint szerepmodell gyermekkorunk óta velünk van, s egyfajta nyomást is gyakorol ránk, hogy pont olyanok legyünk, mit ő. Ez az ideálkép, amelyet gyermekként ismertünk: a mi leszek, ha nagy leszek, s ennek elképzelései. E munkánkban megpróbáltuk a lehetetlent és megmutatjuk az ideált és a valóságot, megrajzolva magamról azt a másikat."
Egy képpár Kocsi Olga Change of Scale sorozatából
A képsorozaton a Barbie-baba modell mellett látható apró tárgyak a hasonlóan öltözött alkotóról készült képeken nagyobb méretben köszönnek vissza, az idea és a valóság közötti különbségek felé tolva a figyelem fókuszát, egyúttal a női identitás-keresés kényszerére és az eleve lehorgonyzott szerepek megkérdőjelezhetőségére is rávilágítva.
Egy másik képpár a Change of Scale sorozatból
A harmadik pályamű, a Szekrény a házikóból egy átalakított biedermeier szekrény, amelynek belsejében a Szent Olga-projekt képei, tárgyai, és néhány valódi emléktárgy látható.
Képek a szekrény középső részéről, a Szent Olga projekt ereklyéivel
A szekrény két oldalába be lehet ülni, s egy videót nézni-hallgatni, melyen Kocsi Olga édesanyja meséli el a ház történetét, melyben felnőttek.
Kocsi Olga összes videója itt elérhető.