fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Majthényi Flóra: Spanyolországi képek 5.

2013.05.17. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: utazás irodalom spanyolország folyóirat centrifuga majthényi flóra

majthenyiflora_180.jpg"A kereszt egyre jobban közeledett nagy csöndesen, előtte egy kis csapat guardia civil-lel; ezeket követte ugyanannyi katona s a Nazareno-k, Hermano-k vagy Pientes-ek egyesületei. Ezt a három nevet viseli az a testűlet, mely a Krisztus szenvedéseire vonatkozó, különböző elnevezésű egyletekből áll. Ezek mindenike más-más parochiához tartozik, csak a nagyhét alkalmával szerepelnek s egyéb processiókban nem vesznek részt. Öltözetük szabása mind egyforma, csak a színekben térnek el olykor. A devise-ük is más. Színeik fekete, fehér, barna, zöld, világoskék és fekete bársony aranynyal. Nagyon hasonlítanak a farsangi vászon-dominókhoz, csakhogy fejökön hegyes, magas süveg van, mint az ó-kori bűvészeknek, a erről foly le a lepel, mely arczokat és fél testöket elfödi, csak a szemeknek hagyván nyitva egy-egy kis rést."

Majthényi Flóráról (1837. július 28. – 1915. május 18.) korábban a Magyar világjárónők sorozatban olvashattad Takács Mária írását. Spanyolországi képek című úti beszámoló-kötetét most ICA-n is olvashatod: a kilenc esszéből álló kötetben megismerheted azt a Madridot, Sevillát és Granadát, amit akkori úti élményeiből Majthényi Flóra rakott össze a világnak. Ma Sevillába kalauzol. A kötethez írt előszót itt találod. Jó utat!

Majthényi Flóra: Spanyolországi képek
SEMANA SANTA (SEVILLA)

Csoportosan látjuk sétálni imitt-amott a vidékieket, a mi szintén azt mutatja, hogy elérkezett a várva várt nagyhét, a Semana santa.

A vidéki dandyket rövid kabátban – melyeknek zsebei fölfelé hasítvák, - derekukra csavart piros öv-kendővel (facha) s fejükön ama sajátságos lapos andaluziai kalap, mely a torrerók (bikaviadorok) ismertető jele szokott lenni.

Udvariasan kalauzolják a nőket, kiknek fején hanyagabban áll a mantilla (fejfátyol), kiknek egész ruházatán látszik, hogy csak ritkán veszik elő a szekrényből s kik fél-keztyűs kezökben szokatlanul forgatják a legyezőt s úgy megbámulnak mindent.

4493432863_489b9797d4_z.jpg

(forrás)

E csoportokon kívül azonban szőke ladyk s a szíjra fűzött látcsövet hátukon vivő magas gentleman-ek is tartanak a nevezetesebb helyek felé, szemben találkozván a élénken társalgó francziákkal, vagy egy-egy szemüveges, hosszuhajú mélázó némettel.

Ezek mind azért sereglettek ide, hogy a híresztelt rendkívüli ünnepélyeknek szemtanúi legyenek.

Az ünnepélyek már virágvasárnapján elkezdődtek, akkor reggel lévén a templomokban a szokásos pálma és olajág szentelése; délután pedig a paso-k (passziók) első körmenete a parochkiákból a nagy székesegyházba és onnan vissza.

A merre elhaladtak, az utczákon végig fizetéses székek voltak fölállítva. A Placa San Francisco-n különösen sok. Az ayuntamento-hoz (képviselők házához) támasztva láttuk a királynő, II. Isabela (s nem Izabella) páholyát piros bársonyból, ugyanolyan mennyezettel.

Ettől jobbra-balra húzódtak az emelvényeken rögtönzött, csinosan aranyozott rácsozatú nyitott páholyok az előkelőséges és az egész hétre 250 frankot vagyis pesetát fizető közönség számára.

Mindez megtelt a legtarkább közönséggel. A nők nagy része ez alkalommal levette a szokásos fekete ruhát és mantillát, ez utóbbi helyett világos kalappal díszité a fejét.

Nagy volt a feszült várakozás. Olykor, ha meglibbent az udvari páholy bejáratának függönye, a szemek arra fordúltak; máskor viszont lesték a Calle Sierpes végét, hogy feltűnik-e már ott valami?

A királynő ez alkalommal nem jelent meg, de az utcza végén látható lett az első kereszt, és a bibliai csoportozatot ábrázoló nagy emelvény, melynek körvonalai összefolytak a sok gyertya lángjával.

A sétálok helyt adtak a nyitva hagyott úton, a frissítőket, virágokat és sorsjegyeket árulók félrevonúltak, s a rendőrök még egyszer végigtekintettek a vonalon, hogy nincs-e ott valamely eltávolítani való gyerkőcz.

A kereszt egyre jobban közeledett nagy csöndesen, előtte egy kis csapat guardia civil-lel; ezeket követte ugyanannyi katona s a Nazareno-k, Hermano-k vagy Pientes-ek egyesületei.

Semana-Santa.jpg

(forrás)

Ezt a három nevet viseli az a testűlet, mely a Krisztus szenvedéseire vonatkozó, különböző elnevezésű egyletekből áll.

Ezek mindenike más-más parochiához tartozik, csak a nagyhét alkalmával szerepelnek s egyéb processiókban nem vesznek részt.

Öltözetük szabása mind egyforma, csak a színekben térnek el olykor. A devise-ük is más. Színeik fekete, fehér, barna, zöld, világoskék és fekete bársony aranynyal.

Nagyon hasonlítanak a farsangi vászon-dominókhoz, csakhogy fejökön hegyes, magas süveg van, mint az ó-kori bűvészeknek, a erről foly le a lepel, mely arczokat és fél testöket elfödi, csak a szemeknek hagyván nyitva egy-egy kis rést.

whites.jpg

(forrás)

Ez első körmenetben a fekete és fehér szín változata volt a szereplő, a derékra csatolt széles és durván szőtt sárga övvel.

Csöndesen haladtak a Penitentesek, oldalukhoz támasztván a nagy fehér viasz gyertyákat, mások viszont a rendezői kis ezüst pálczát, a jelvényükben végződő hosszú ezüt botot, a lecsorgó viasz fölszedésére szolgáló, de nem igen használt kosárkákat, vagy a gazdagon hímzett jelvényes leplű trombitákat víve kezeikben.

Középen vitték amaz állványszerű szekrényt is, mely a fölösleges gyertyát elhelyezésére szolgál, de szintén ritkán használják; csak hagyományos dísz gyanánt hordják körül.

Ott leng fölöttük a jelvényes, kibontott egyesületi zászló is, meg az a kis római lobogó, melyet gazdag aranyhímzés díszit.

A cofradia-egyesűlet előzi meg és környezi a paso-t (passziót), mely gazdag díszű emelvényből áll, tetején Krisztus Urunknak szenvedéseiből egy-egy jelenettel, melyet életnagyságú drága öltözetű, de rossz faragványú alakok ábrázolnak.

Csillog a sok ezüst, arany és gyertyaláng, melyet szaporítanak amaz ezüst nyelű magas lámpák is, melyeket a Nazareno-k visznek soraikban.

gran-poder--644x362.JPG

(forrás)

A lelógó gazdag leplek alatt huszonnégy ember van elrejtve, s a királyi páholylyal szemben leteszik a nagy terhet, részint a hagyományos tisztelgés végett, részint pedig, hogy kipihenhessenek.

Alkalmunk nyílik most jobban szemügyre venni az egészet, annál inkább, mert igazi vallásos benyomást nem látunk sehol, s inkább csak színházi látványosságnak tetszik az egész.

A rendező Nazareno-k e szünet alatt vidáman szaladgálnak ide-oda, nevetgélnek, beszélgetnek; mások is kilépnek a sorból, hogy közel ülő ismerősökkel társalogjanak.

Az emelvény tetején pedig ezalatt „Krisztust az olajfák hegyén” világítja meg a sok gyertyaláng, az őt elfogók csoportjával és Judással, ki a pénzes erszénynek örül, az élő nagy pálmafa árnyában.

E csoportozatot követi az illető parochiabeli papság, azután ismét Nazareno-k jönnek a második paso-val, mely a fájdalmas Szent Szűzet ábrázolja.

Arany hímzésű fekete bársony palástjának fényével vetekedik az ezüst oszlopokon libegő gazdag baldachinum, mely súlyánál fogva félrezökken, midőn a királyi páholy előtt a földre helyezik.

SemanaSantaSevillaLaSed2.jpg

(forrás)

Ez ábrázolat után ismét Nazareno-k következnek, s végül a vidám zenekar.

Ugyanily rendben halad a második egyesület (cofradia), hozván Krisztust a keresztfán és utána ismét a boldogságos Szent Szűzet.

A harmadik egyesület az Üdvözítő Herodes előtt ábrázolását hozza. Utána pedig ismét a Szűz Máriát. Mindenik egyesület második csoportozata az isten anyját ábrázolja magában, a szent nőkkel, vagy szent Jánossal, kinek egyik alakját tartják a legjobb faragványnak.

A mint látjuk, a bibliai sorrend nincs az ábrázolatokban megtartva, mert az egyesületek régibb keletkezésük szerint indúlnak a körmenetre.

Ismétlések és hézagok is vannak a szent történetben, mert minden parochiának joga van a paso-k készíttetésénél azt a jelenetet választani, mely iránt a legáhitatosb előszeretettel viseltetik.

De a körmenet az áhitat benyomását nem hagyja maga után s az idegenek nagyobbára csalódottan hagyják el a színhelyt.

Kétnapi szünet után, szerdán, ismétlődött e gazdag látványosság, melyben ezúttal a királynő, II. Isabela is részt vett kiséretével.

semana-santa-sevilla-2011-1.JPG

(forrás)

A menetek sorrendje ugyanaz volt; csak a Nazareno-k öltönyeinek színei mutatták ezúttal a zöldnek és barnának változatait is. Meg egy újabb cofradia is csatlakozott hozzájuk, gyönyörű díszbe öltözött római katonákat ábrázolván, kiséretül.

Emelte a látványosság benyomását az is, hogy minden egyes cofradia két Nazareno-t küldött ki elvonúlás előtt a királynő páholya elé, kik ügyesebb vagy ügyetlenebb meghajlás után kértek engedelmet arra, hogy paso-ikkal elhaladhassanak, mire Isabela nyájas fejbólintással s pár szóval adta meg az engedélyt. Midőn pedig a menet odaért a királyi páholy elé, egészen közel vitték, oda fordították s a földre helyezték le a szent csoportozatot vivő állványt.

Isabela fölkelve aranyozott bársonyszékéről rövid imát mondott, s azután jelt adott a továbbadásra.

E szerdai körmenet még fényesebb, még gazdagabb volt az előbbinél, s imitt-amott csillogni kezdettek már a drágakövek is.

Nagycsütörtökön e pompa azonban még jobban fokozódott s tetőpontját nagypénteken érte el, mely napon kétszer volt körmenet, hajnalban és délután.

2.jpg

(forrás)

A királynő mindig jelen volt a páholyban, melynek hátterét a sok érdemjel és csillogó egyenruha tarkázta. A királynő jobbján, balján szintén rendjeles nők ültek.

Csak nagypéntek hajnalán volt üres a páholy, midőn pedig egyik legszebb körmenet haladt végig az utczákon. Ekkor, valamint a következő délután is, Pazar fénynyel csillogtak már a gyémántok az arany, selyem, bársony, virág és gyertyaláng közt.

Odafent pedig ragyogtak a csillagok s a hangulatot emelte ama félhomály, mely ég és föld között borongott.

Egyesek átérezték az igazi benyomást, s fokozott vallásosság mély hangulatába mélyedtek. Egy-egy Nazareno vezeklésből vagy fogadásból meztelen lábbal haladt a paso oldalán. Egy halálos betegségből kigyógyult leányka halottas-ruhában s koszorúval fején kisérte a „del remedio” feszületet; míg egy öregasszony és egy csecsemő gyermekhang buzgón énekelt egy régi „Saete”-t, mely panaszos, szent ének.

De mi ez, midőn az andaluziai spanyol közönség elrontja az egész hatást!

Kaczagva tapsoltak az éneknek, mint valami szinházban, s habár föl is állottak ülőhelyeikről a paso-k elvonulásakor, mert ez így szokás, de közben föltett kalappal szivaroztak, liqueurt ittak, tréfáltak s minden módon bizonyították, hogy az egészet nem tekintik egyébnek hagyományos látványosságnál.

Ismerek egy nyolczvan éves öreg asszonyt, ki hátralevő napjait kegyes vallásos gyakorlatoknak szenteli; de ki hozzá intézett kérdésemre, hogy jelen lesz-e a körmeneteken, azt felelte:

- Minek mennék én oda? Hosszú életemen át láttam elégszer!

A fokozott pompával körülhordozott bibliai csoportozatok száma vagy negyven lehet. De van még több is Sevillában, csakhogy az illető egyházak és egyletek költség hiányában ma még nem hordozhatják körül.

A körmenetek befejezte után sietett mindenki a sagrario-kat megtekinteni az esteli kivilágítás teljes fényében.

semana-santa-en-sevilla-pasion-2-279.jpg

(forrás)

A nálunk szokásos szent sír helyett mentül díszesebb oltárszerű állványok ezek, a nagypénteki kereszttel, vagy egy koporsóval, melyen az isten báránya nyugszik.

Szombaton reggel volt a föltámadás. A glória alkalmával megkondúltak a harangok, megzendűlt az orgona, csilingelt valamennyi csengő, és egy falrengető dördűlés kíséretében szétvált az oltár leple, mely a díszítéseket födözte.

Húsvét vasárnapján volt a föltámadási körmenet. De a boltok akkor is nyitva álltak, az emberek dolgoztak úgy a házakban, mint az utczán. Andaluziában nincs ünnep, csak a naptárban.

******

Tartalom: 1. Spanyol utczai élet 2. Bika-viadal 3. Műkedvelő torerok 4. Sevilla 5. Semana santa 6. A farsang Sevillában 7. A sevillai vásár 8. Az andaluz nép 9. Granáda


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr135298306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.