fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

This Must Be The Place - Pieter Hugo a LUMÚ-ban

2013.05.20. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: afrika fotó ajánló programajánló folyóirat kiállítás centrifuga pieter hugo

steven_mohapi_johannesburg_2003.jpgHogy jót tesz-e egy földrésznek, ha a jelenkori magyar kormány részesíti hivatalos támogatásban, afelől kétségeink vannak, de az Afrika Fórum indító eseményeként a Ludwig Múzeumban május 24-én nyíló és augusztus 11-ig látható Pieter Hugo kiállítás a hivatalos támogatás és a helyszínnel kapcsolatos vezetőkinevezési aggodalmak ellenére is megugrotta az ingerküszöbünket, s reméljük, a tiédet is: a Dél-Afrikában élő fotográfus sorozatai nem csak a hutuk és tuszik egyenlőtlen küzdelmének megrázó nyomait, vagy épp a hiénákat kis alamizsnáért mutatványokra betanító országvándorokat mutatják meg, s képesek felmutatni egy földrész számos problémáját, így az ott élők nyomorát és gazdasági kiszolgáltatottságát is, de portréinak világa emlékezetes marad annak is, akit a forró Afrika hidegen hagy (a gyerekeket viszont senki ne vigye magával; sőt, nekik a cikkben szereplő képeket sem javasoljuk!)

cim.jpg

"Afrika a jövő kontinense, a szubszaharai Afrika gazdasági növekedése meghaladja a globális átlagot. A térség a nemzetközi ügyekbe is egyre nagyobb beleszólást követel magának. A régió fejlődési kilátásait, valamint a nemzetközi politikában betöltött növekvő súlyát elismerve Magyarország globális nyitási stratégiájának a szubszaharai Afrika is az egyik iránya. [...] A Fórum célja, hogy afrikai partnereink és a magyar nem-állami szereplők figyelmét sikerrel irányítsa a politikai, gazdasági, kulturális, tudományos és technológiai kapcsolatok szubszaharai országokkal való fejlesztésére." - írta közleményében a Külügyminisztérium. Nos, Pieter Hugo képeiből nem épp a terület gazdasági fejlődése tükröződik vissza, de engedjük meg ezt a szabadságot az alkotónak és beszéljenek a kormány helyett a képek.

A kezdeményezéshez mindenesetre egy facebook-oldal is csatlakozik, mint az "új típusú tájékoztatás" eszköze, hogy a június 6-7-ére szervezett Afrika Fórum előtt is a területre irányítsa a figyelmet.

Aki az Afrika Fórum további programjaira is kíváncsi, az tanulmányozza át az Afriport vonatkozó bejegyzését.

A LUMÚ kiállítása (Pieter Hugo: This Must Be The Place - Válogatott munkák 2003-2012) mint címe mutatja, a lassan évtizedes múlttal rendelkező fiatal fotós sorozataiból válogat, így egyik sem látható teljes egészében, de keresztmetszetet kapunk az eddigi életműből.

Pieter Hugo (sz. Johannesburg, 1976.) 2003 óta kizárólag a Szaharától délre fekvő területeken fényképez. Mindennapi élet a poszt-koloniális Afrikában, saját hazájában, az apartheid megszűnése után kialakult komplex viszonyok és a globális kereskedelem hatása jelennek meg képsorozatai témájaként. Intim, olykor bizarr pillanatokat fotóz, nagy formátumú fényképezőgéppel dolgozik. "Van valami pillanatnyi nyugalom és bizonyos fokú időtlenség ezekben a felvételekben, melyek egyfajta teret biztosítanak a nézőnek, hogy mélyebb szinten kapcsolatba kerüljön a fénykép tárgyával." Tájképei, portréi, csoportportréi, csendéletei a földrész politikai változatosságát is képesek kifejezésre juttatni. Idősekről, vakokról, utcai mutatványosokról, szappanopera-színészekről, közeli családtagokról és barátokról készült képei Afrika sokféleségére mutatnak rá.

portre.jpg

Pieter Hugo egy portréja 

Idősekről, vakokról és albínókról készült műtermi portréin - Félrenézve, 2003-2006 - az ábrázoltak tekintete elkerülhetetlen és nyugtalanító. A Van hely a pokolban nekem és barátaimnak (2011) című portrésorozatban szintén egy lecsupaszított, közelről készült, konfrontatív megközelítést alkalmaz. Korábbi sorozataihoz képest ellentétes szempontból viszonyul témájához. A fényképész és a barátai az etnikai hovatartozás széles skáláját reprezentálják, mégsem térnek el különlegesen a tipikustól; genetikai értelemben nem kivételesek vagy „szokatlanok”. Ábrázolásuk mégis az: felfokozott monoton színvilágban jelennek meg, így bőrük átváltozik túlzott fekete foltok és sötét tónusok rendszerévé.

low-RW-1734.jpg

(Emmanuel Mugangira, Murabi Technical College - © Pieter Hugo forrás)

A népirtás nyomai című, 2004-es sorozatában tíz évvel a ruandai népirtás után, Pieter Hugo maradványok fotózásával eleveníti meg a felfoghatatlan tragédiát. Az emberi élet hiánya nyugtalanítóan van jelen ezeken a képeken. A csontokat mésszel konzerválják, hogy megakadályozzák a bomlást. A maradványokra rakódott vastag por és földréteg mintegy szerves lezárásukat biztosítja. Míg ezek az anyagok gyakran a múltat és az elfeledtet jelzik, a fényképeken látható mesterségesen megőrzött tárgyak az emlékezést szolgálják.

low-RW-1735.jpg

(Bodies covered in lime, Murabi - © Pieter Hugo forrás)

A Megfosztottak (2005) c. sorozatban Fokváros Khayelitsha kerületének hullaházában AIDS-hez kötődő betegségekben elhunytakat fotózott. Itt is megadja a fotókon szereplők teljes nevét; az adatok megkérdőjelezik Dél-Afrika AIDS statisztikáinak anonimitását.

A Messina/Musina (2006) sorozat Dél-Afrikának a Zimbabwéval határos Limpopo tartományában található kisváros lakosairól készült: a cím a város korábbi, gyarmati korszakból származó helytelen írását jelzi, s reflektál a kisváros változó állapotára is.

pieter-hugo-page-043-abdulai-yahaya_permanent_error.jpg

(Pieter Hugo: Messina/Musina - Solomon Kholopha a St Martin temetkezési vállalkozásnál - kép forrása)

A Hiéna és egyéb emberek (2005-2007) című sorozata, mely a világsajtót is bejárta, egy mobiltelefonnal készített fényképfelvételből indult - az interneten talált felvételen Nigériában utazgató, szelídített hiénákkal és más vadállatokkal fellépő utcai mutatványoscsoport volt látható. Hugo két alkalommal járta velük Nigéria városait, s a nomád csoport életét dokumentáló sorozatában az állat és a gazdája közötti kapcsolatot éppúgy felmutatja, mint a vándorélet nehézségeit és a pénztelenség kényszerítő erejét.

tumblr_mava821qCF1rgjts5o1_1280.jpg

Pieter Hugo: Az abujai hiéna emberek, Nigéria (Részlet) 2005. © Pieter Hugo

A Nollywood (2008-2009) sorozat a világ harmadik legnagyobb filmiparára reflektál, amely évente 500–1,000 filmet forgalmaz. A filmek a saját közönségükhöz szólnak, az ő életükre reflektálnak: "a földrész gazdag mesemondó hagyománnyal bír, amely a szóbeli és írásbeli kultúrában egyaránt ismert, a populáris médiában azonban eddig még nem jelent meg. A filmcsillagok helyi színészek; a cselekmény a szerelem, a helyi hiedelmek, a boszorkányság, valamint a megvesztegetés és a prostitúció ismerős helyzetei körül bonyolódik. Az elbeszélés túlzottan drámai, a végkifejletek tragikusak, a boldog vég - a happy end - hiányzik. Esztétikai szempontból rendkívül hangos, erőszakos, túlzásokkal teli; semmit nem mondanak, mindent kiabálnak."

nollywood39.jpg

Pieter Hugo: Nollywood (egy kép a sorozatból)

Az Accra (Ghána) külterületén található Agbogbloshie piac volt a Tartós Hiba (2009-2010) című sorozatának témája. Az Agbogbloshie piac elsősorban a nyugati világ technológiai hulladékának lerakodó helye. A lakosság összegyűjti és elégeti a számítógépeket és elektromos készülékeket, így jutva értékes nyersanyaghoz. Az egészségre káros munkát gyakran gyerekek végzik. Felperzselt föld, szürke ég, gyűjtögető alakok és jószágok látszólagos elszigeteltségben mutatják fel a globalizációnak azt az oldalát, amiről Európa vagy Amerika ritkán akar tudomást venni. A képeken az emberek magabiztosan, teljes nevükkel jelennek meg. Kompozíciójuk a klasszikus portréfestészetet idézi.

permanent_error01.jpg

Egy kép a Permanent Error sorozatból

Atyafiság című sorozata (2011) eddigi pályáján a legszemélyesebb önéletrajzi vallomás, saját családjával és az otthon fogalmával kapcsolatos mély ambivalenciájára utal. Az olyan személyes pillanatok, mint feleségének terhessége, gyermekük születése vagy az édesanyjának operációja nemzeti ikonokkal keverednek: széles panorámák, antropológiai múzeumok, ismert dél-afrikai történelmi helyekre és személyekre való utalások láthatók a fotókon. A jelen és a múlt, a gazdag és a szegény, a csúnya és a szép kölcsönösen hatnak egymásra ebben a sorozatban és apartheid utáni Dél-Afrika társadalmi komplexitásaira is utalnak." - íra a LUMÚ.

Pieter Hugo dolgozott Spoek Mathambo Control című klipjének képein is:


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr615299855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.