fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

EPIZÓD: ID - A CIRQUE ÉLOIZE A PAPP LÁSZLÓ SPORTARÉNÁBAN

2014.05.07. 07:00 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: tánc cirkusz id guminő cirque du soleil epizod akrobatika debreceni boglárka cirque éloize budapest aréna jeannot painchaud emi vauthney patrick lazik ramiro coloma valérie remise

Az extravagáns, nemzetközi hírű Cirque Éloize a Budapesti Papp László Sportarénában lépett fel 2014. április 22-én és április 23-án.

CirqueEloize_iD_Dance_kicsi.jpg


iD – Bandaháború

 

Amennyiben a Cirque Éloize produkcióját és látványvilágát egy szóval kellene jellemeznem, az nem lenne más, mint a graffiti.
Az 1993-ban alapított, az újcirkusz műfaját képviselő társulat, a Cirque du Soleil „kistestvére” merőben új felfogással, koreográfiával állt színpadra, amikor 2010-ben bemutatta iD című produkcióját, melyet április második felében a budapesti közönség is láthatott. A téma, az identitáskeresés, valamint a West Side Story-t idéző rivális, városi bandák és utcán szövődő szerelmek szerepeltetése meglehetősen aktuális, újszerűsége nem a történet meghökkentő jellegében, hanem a színpadi feldolgozás módjában, a viszonylag új megvalósítási formák közé emelésében rejlik.

CirqueEloize_iD_TrampoWall1_kicsi.jpg

A társulat az elmúlt két évtizedben mintegy tíz előadást hozott létre és mutatott be a világ negyven országának több, mint négyszáz városában, mintegy négyezer alkalommal – tavaly a Müpában a Cirkopolisszal léptek fel –, korábban azonban nem volt jellemző, hogy a street artot, a sportos, látszólag „színpadidegen” mozgásformákat, vagy az utcai, hétköznapi, cseppet sem fennkölt élet elemeit beépítsék produkcióikba. Az utcakölykök fő szórakozásai, a break dance, a rap és a hip hop tánc, a trial bike-os mutatványok, a görkoris száguldozások, a street running, az ugróköteles játékok mai világunkban megszokottak, hozzátartoznak utcaképünkhöz. Az imént felsorolt látványelemek megvalósításában nem gondolom, hogy a legprofibb utcai táncosokhoz, sportolókhoz képest újat tudnának mutatni az Éloize akrobatái, ám sikerük nem a részletekben, hanem a gondosan megformált, klasszikus cirkuszi elemekkel kiegészített történet komplexitásában, előadásmódjában rejlik. A nagyszerű lírai betétek, például a guminő násztánca egy akrobatával, az erőművész „szék-tornája”, vagy a légtornászok elbűvölő gimnasztikája sajátos kontrasztot képeznek a „rusztikusabb” elemekkel, és ugyanezt a hatást érik el – természetesen merőben más eszközökkel – a dinamikus zsonglőrszámok, a „tüzes” karikás epizódok is.

CirqueEloize_iD_JumpRope2_kicsi.jpg

Az imént említett kontrasztos jelleg más helyeken is megvalósul, a zenei betétek váltakozásában, a szín-, a fény- és az árnyjátékok esetében egyaránt. A szereplők sokszor beleolvadnak a háttérbe, a díszletekbe, életre keltve a falfirkákat, az éjszakai utcát, az épületeket, máskor a főbb mutatványok előadói, a megvilágításnak köszönhetően, élesen kiemelkednek környezetükből. Ez a folytonos, lüktető beolvadás-kiemelkedés hívja elő a „graffiti-hatás” képzetét.
A falfirkáknak több változata ismert, léteznek szimplán dekoratív díszítések, erős kontúrozással kiemelt feliratok vagy figurák és olykor elfolyó, máskor határozott körvonalakkal rendelkező, esetenként cirádás aláírások, az utcai alkotók művészneveivel. Az iD-ben változatosan, a graffiti-mintázatokhoz hasonlóan jelenik meg a környezethez, az élethelyzetekhez, a bandához kötődés-idomulás kérdése, ugyanakkor az egyéniség fejlődésének, kibontakozásának és megmutatkozásának, illetve számos „kitörési kísérletnek” is szemtanúi lehetünk.
Emi Vauthney, a guminő, a következőképpen nyilatkozott a Nők Lapja Café munkatársának adott interjújában: „Az iD személyiséget jelent, és az alapüzenetünk az, hogy senki ne rejtse el a sajátját, és merjen az lenni aki, de ezt egy konkrét történeten, két utcai banda rivalizálásán keresztül mutatjuk be. Persze itt nem kell komplex, regénybe illő cselekményre gondolni, de az előadásnak mégis van egy követhető íve, és ehhez nincs szükség szövegre. A testnyelvvel mindent el lehet magyarázni.”1

CirqueEloize_iD_AerialSilk2012_kicsi.jpg

Regényszerű elbeszélés, „egyenes vonalvezetés” valóban nincs, nem is kell, nem szükséges a megértéshez, hiszen az utcai élet is egymásra rakódó, egymás mellé csoportosuló események, történések sorozata. Az utcakép percről percre, ad hoc módon változik, léteznek általános jellemzők, de forgatókönyvek nincsenek, csak helyszínek, emberek és események vannak, ahogyan a Cirque Éloize produkciójában.
Az előadás folyamán különböző helyekre kalauzol el bennünket a rendező, Jeannot Painchaud, aki a Magyar Narancsnak adott interjújában azt nyilatkozta, hogy a Budapesti Cirkuszművészeti Iskola tanfolyamán szerzett tapasztalatok hatására kezdtek el Kanadában – ahol korábban nem volt e műfajnak hagyománya – cirkusszal foglalkozni. „(…) ez adott lökést a Montreali Nemzeti Cirkusziskolának és az újcirkusz mozgalomnak Québecben, amely a budapesti hatást követően más művészeti ágak bevonásával fejlődött tovább.”2

CirqueEloize_iD_AerialHoop2012_kicsi.jpg

Painchaud elképzeléseinek megfelelően a nézők több helyszínen járhatnak: rakparton, építkezési területen, gyártelepen, pályaudvaron, csatornában, diszkóban, nyüzsgő tereken, lakótelepeken, lakóépületekben, emellett eljuthatnak egy várromhoz és egy óratoronyhoz (templomhoz?) is. Megláthatják az éjszakai belvárost, a kihalt sikátorokat, a jó és a rossz környékeket, a cityt madárperspektívából. Hóesésben, napsütésben, éjszaka és nappal zajlanak az események, az idő múlására mindazonáltal nem csak a napszakok és az évszakok váltakozása, hanem egy óramutató őrült körtánca is felhívja a figyelmet az egyik jelenetben, ahol a „haláltáncot” követően, éles váltás után, talán eljövendő életünkbe, a világűrbe röppenünk, mely akár a halálon túli világ szimbóluma is lehet.

CirqueEloize_iD_AerialSilk1_kicsi.jpg

Vándorlásunk során mindenesetre sok érdekes karakterrel találkozhatunk, maffiózókkal, vállalkozókkal, munkásokkal, bűvészekkel, táncosokkal, bringásokkal, görisekkel, tolvajokkal, nagynőkkel, menő bandatagokkal, gyerekekkel, bohócokkal, bandákkal, lakókkal és szerelmesekkel hoz minket össze az élet, a helyszínek és a karakterek váltakozása, kavalkádja pedig tovább erősíti a graffiti-hatást.
Kovács Tímea az ekultúra oldalán megjelent beszámolójában azt írja, hogy „ez nem az az előadás, ami feltétlen »továbbgondolást« igényel – ez itt a meztelen, hamisítatlan szórakoztatás.”3 Véleményem szerint azonban ez az előadás ugyanúgy lehet az önfeledt szórakozás eszköze, mint elgondolkodtató, továbbgondolásra szánt darab. Mindenesetre (értelmezéstől függetlenül) az iD nagy hatást gyakorolt a budapesti cirkuszrajongókra, ritkán látni olyan előadást, ahol a közönség egymás után többször egy emberként sóhajt fel az élvezetes és/vagy veszélyes mutatványok láttán, avagy lélegzetvétel nélkül, néma csendben, feszült figyelemmel szemléli a gondosan kidolgozott, olykor vérfagyasztó jeleneteket.

CirqueEloize_iD_TrialBike_kicsi.jpg


Debreceni Boglárka

Jegyzetek:

1 TóCsa: A cirkuszba és egymásba is szerelmesek, Nők Lapja Café, 2014. 04. 19.
http://www.nlcafe.hu/szabadido/20140419/cirque-eloize-budapest-interju/

 2 Cirque Éloize: iD, Magyar Narancs, 2014. április 17.
http://magyarnarancs.hu/snoblesse/cirque-eloize-id-89679

 3 Kovács Tamea: Beszámoló: Cirque Éloize: iD - Papp László Budapest Aréna, 2014. április 22.
http://ekultura.hu/latnivalo/egyeb/cikk/2014-04-24+17%3A00%3A00/beszamolo-cirque-eloize-id-papp-laszlo-budapest-arena-2014-aprilis-22


Kapcsolódó bejegyzés:

http://centrifuga.blog.hu/2014/04/17/epizod_cirque_eloize

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr266128466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.