fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

EPIZÓD: VIVIAN MAIER A MAI MANÓ HÁZBAN

2014.05.21. 07:00 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: fotó programajánló dokumentumfilm centrifuga epizod mai manó ház vivian maier street photographer john maloof

Györe Gabi írása Vivian Maier fotóiról és John Maloof dokumentumfilmjéről, amely megtekinthető a Mai Manó Házban.

vivian_maier_self_portrait_in_mirrors.jpg

Vivian Maier önarckép tükrökkel

 

Megtalálni, akit megteremtesz

 


A Mai Manó Ház kávézójában ülve várom a pillanatot, hogy meglelhessek egy elveszettnek tűnő dadát, aki szokatlanul sokat fotózott. John Maloof dokumentumfilmjét premier előtti vetítésen több alkalommal is láthatta már, aki kíváncsi a fotótörténeti kuriózumokra, s a Maloof által felfedezett Vivian Maier nyugodtan nevezhető így: egy fotótörténeti kuriózum, aki szerencsét hozott felfedezőjének.

Akit nem érdekel a fotózás, s annak Maier által profin űzött ága, az utcai fotózás, de kedveli a discovery channelen futó licitvadászok vagy konténervadászok sorozatokat, az is megtalálhatja a dokumentumfilmben azt, amit keres: hiszen Maloof története egy chicagoi aukción kezdődik. Épp egy történelmi köteten dolgozott, Chicago múltjából lett volna szüksége néhány képre – az árverésen a sok doboz között talál egyet, tele negatívokkal – hát licitál rá. 380 dollárért az övé, az információval együtt: az anyag egy bizonyos Vivian Maieré volt. Mivel a google-keresés nem ad ki semmilyen eredményt, s a képek között sincsenek olyanok, amiket keres, egy időre a szekrény mélyére kerül a doboz – de aztán úgy határoz, digitalizálja a felvételeket. Maloof blogja az első hely, ahol Vivian Maier remek képei megjelennek – még ha felmerül is a gonoszka magyarázat, hogy százötvenezer negatív között csak lehetett találni néhány jót is… Azonban a gonoszkodásra semmi ok: John Maloof, akinek családjában hagyomány az aukciókra járás, s már kölyökként számos konténernyi anyagot kellett átbogarásznia, a scannelés során rádöbben, hogy kincsesbányára: egy tehetséges fotósra lelt.

912.jpg

Innen már csak egy lépés, hogy úgy határozzon, felkutatja az árverésen szerepelt többi dobozt is: s hamarosan a Vivian Maier-i oeuvre egyedüli tulajdonosának mondhatja magát. A fotográfus utáni kutatásáról szóló dokumentumfilm, melyet itthon a magyarhangya független filmforgalmazásában láthatunk, azt az utat dokumentálja, ahogy Maloof felfedezi a művész ember-arcát. Életében nem jutott el Vivian Maierig, de a hosszú évtizedeken át dadaként dolgozó, zárkózott nőről egykori neveltjei és a munkaadó családok, s életének szemtanúi festenek éles képet – még ha nem minden pontján teljesen tiszta is ez a kép.

Egy magányos, gyűjtögető szenvedéllyel élő, a múltjában valamilyen titkos fájdalmat és szerencsétlenséget hordozó, saját fotográfusi értékeivel többé-kevésbé tisztában lévő nő alakja bontakozik ki előttünk, aki, talán épp múltjának ismeretlenségbe vesző történetei miatt, végtelen érzékenységről tesz tanúbizonyságot képeivel az emberek mindennapjaiban megmutatkozó dráma és boldogság iránt egyaránt.

A dokumentumfilmben is felvonultatott fényképek, a rolleiflex kamera által biztosított láthatatlan exponálási lehetőség érdekes felvételek sorát eredményezte, az alsó látószög magasítja és kiemeli az alakokat, erős kontrasztok és nagyon pontosan eltalált pillanatok maradtak meg a negatívokon.

Életének egykori tanúi a róla szóló emlékeket idézve lassan bontják ki személyiségének jó és sötétebb oldalait is. Kedves nő volt, - mondja egyikük, majd pár másodperc szünet és emlékezés után egy halvány de azért-et is utánabiggyeszt a mondatnak. De azért krónikus gyűjtögető volt; volt egy sötét oldala; kereste a 'különös', 'bizarr', 'ugye megmondtam' cikkeket, s érzékenyen őrizte a privátszféráját, míg ő maga, mint dada, tökéletesen hozzáfért a családok történetéhez.

A kamera sajnálkozó arcok sorát mutatja: ha ekkora művész volt, megalázó lehetett ennyire keveset keresni. Egy férfi korrektnek tűnő véleménye róla: belátta, hogy ha van a feje fölött fedél, van mit ennie és van elég pénze a fotózásra, akkor minden fontos szükségletét kielégítette.

Egy fotográfusnő, aki tudja, hogy jó, amit csinál, és utoljára az anyja szülőfalujában hívatott elő fényképeket, az első kísérleteit. A filmen brutális mélységélességű, gyönyörű tájképek sora, szép fényekkel, képeslap-méretben, nem fényes papírra nagyítva le.

Maloof szerencséje egyben életprogramja is lett: mikor megvette a dobozt, s megnézve a képeket rájött, hogy ez a nő jó fotográfus, s a képei értékesek, ezzel meghatározta a maga és pár másik ember elkövetkező néhány évét is: hiszen a hatalmas mennyiségű anyagot digitalizálni, archiválni, rendszerezni kell, s tematikus blokkokba rendezve mutatja be a nagyközönségnek, milyen is az a fotóművész, akire rálelt.

Szerencsés kézzel belenyúlt valamibe és rájött, hogy belenyúlt; összeszedte a többi dobozt is a negatívokkal, filmekkel, kalapokkal, cipőkkel, ruhákkal, blúzokkal, mütyürökkel, számlákkal, papírokkal, üzenetekkel, mindennel. Egy élethagyatékot: egy magányos, zárkózott, sokak által franciának tartott, de New Yorkban született vénlány teljes hagyatékát, s arra tette fel az életének egy jelentős szakaszát, hogy fotótörténeti ténnyé tegye az alkotót, akire rátalált.

vivian_maier_rest.jpg

Vivian Maier jó fotográfus volt. Utcaképein nem csak a középosztály átlagos mindennapjai, s a fontos események, vagy elkapott pillanatképek tükröződnek vissza, hanem egyfajta szociális érzékenység, a társadalom alulra szorult rétegei iránti elkötelezett figyelem is: Lewis Hine-t vagy épp Charles C. Ebbetset idézi egy-egy képe, de a dokumentumfilmben megkérdezett fotográfusok Diane Arbust és másokat egyaránt említenek. (Néha az a benyomásom alakult ki, hogy az anyagból nem véletlenül kerültek előtérbe azok a képek, melyek megidéznek egy-egy, a fotótörténetben már klasszikussá vált beállítást.)

A filmben Maloof arról beszél, Atget művei éppen így, utólag kerültek galériákba, ezért nem érti, miért nem lehet ez ugyanígy Maier műveivel. Közben viszont kiállításokat szervez világszerte, s sikerrel adja el Maier képeit. Ugyan a feldolgozáshoz, amikor kért, nem kapott segítséget a MoMatól, se más múzeumtól, mert a még nem kész fotóst nem akarták befogadni, de a dokumentumfilmből kiderül, hogy Howard Greenberg (akinek nemrég mutatkozott be gyűjteménye a Mai Manó Házban is) befogadta Maiert, s segít(ett) a feldolgozásban is.

Vivian Maier az utca fotósa: street-photographer. S hogy ahhoz milyen készségek kellenek? Hasznos volt hozzá a kétaknás rolleiflex, amibe fölülről nézhetett, s fókuszálhatott, nem kellett felemelni és belenézni. Az arcokon visszatükröződik a viszonyuk a fotóshoz és a fotózás tényéhez. De éppígy megörökített számára fontos más pillanatokat is: egy elhullt ló, fejéből vér szivárog az utcakőre; kidobott babák a szemétkosarak áttetsző fémháló-pólyáiban; az összegyűjtött újságok egyikén-másikán a szobába szűrődő fény játéka.

vivian_maier_beach.jpg

Egy emlékező, aki elmondja: "Emlékszem, egyszer láttam, hogy egy szemetest fényképezett. Nem gondoltam, hogy bolond volt, nem volt bolond." Később egy volt neveltje mondja ki egyedül, hogy szerinte Maier őrült volt. Egykori fiú-neveltje azt mondja, amikor a szülei elküldték, neki úgy magyarázták, azért, mert most már kissé megőrült. Rögtön kiegészíti: nem mintha addig nem lett volna bolond, csak épp ekkorra ért el egy olyan szintet, amit nem tudtak tolerálni. Élete utolsó éveiről annyit tudunk meg, hogy gyakran ült egy padon a lakás közelében, amit egykori neveltjei béreltek neki. Sem magányára, sem traumáira nem derül fény, a sok apróságból összeálló hagyatékból sem – amire fény vetül, az egy érzékeny fotográfus, aki meg tudta mutatni a környezetét úgy, hogy abból előbb-utóbb tényleg fotótörténeti kézikönyvek fontos adata válhasson.

John Malouf arra vállalkozott, hogy a hivatalos művészeti kereteken túl épít fel egy művészi brandet, és a jelek szerint sikerrel is jár, ami jó hír lehet mindazoknak, akik hasonló falakat akarnak ostromolni.

Vivian Maier története felfedezőjének (tisztelőjének, kibontakoztatójának és haszonélvezőjének) tálalásában élvezetes időtöltés – a Mai Manó Házban a jeggyel megtekinthető kiállítások, mint a Capa után Cartier-Bresson által tanítvánnyá fogadott Marc Riboud keleti utazásainak képeiből összeálló anyag, már a hab a tortán.

 

Kemenesi Zsuzsanna ASmi etikusan elgondolható c. anyaga június 22-ig látható a Mai Manó Házban, a Vivian Maier nyomában című film vetítéseiről pedig a magyarhangya facebook-oldalán vagy a port.hu-n
(http://www.port.hu/vivian_maier_nyomaban_finding_vivian_maier/pls/w/films.film_page?i_film_id=151689) lehet tájékozódni.


Györe Gabriella

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr406165614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.