fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

MEETING: JUMANA ALBAJARI II.

2014.07.09. 07:00 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: irodalom meeting centrifuga debreceni boglárka jumana albajari iraki nőirodalom latefa aldulami nazik almalaka balqees hameed hasan rafid design

Jumana Albajari az iraki nőirodalomról.

jumana 6.jpg




Iraki nőirodalom




Az iraki nők szeretnek olvasni, kedvelik a szépirodalmat, a történelmi jellegű és a szociológiai írásokat. Ahogy mindkét nem képviselői közül sok olvasó kerül ki, úgy akadnak férfi és női írók is, egyaránt. Az iraki feminista irodalmi alkotásokról – az arab nőirodalomról úgyszintén – elmondható, hogy – amint a nők kultúrája a férfiakétól – különböznek a férfiak által létrehozott művektől, témáikat tekintve.
A nők által létrehozott irodalmi munkákban a legtöbb női szereplő várakozó pozícióban van, várnak a Férfire, aki egyszer majd felbukkan az életükben. A férfi lehet katona, aki hirtelen eltűnik, lehet munkás, akit a rá nehezedő nyomás arra kényszerít, hogy másik városban, esetleg külföldön keressen munkát, vagy talán már meg is halt, megölték a polgárháborúban, s bár emlékezetünkben örökké él, párja életében így sosem jelenhet meg, nem kaphat helyet.

jumana 11.jpg
A nők lehetőséget látnak az irodalomban, ami olyan teret biztosít számukra, ahol kiélhetik szenvedélyeiket, megjeleníthetik szenvedéseiket, küzdelmeiket, számot adhatnak gondolataikról és hitükről, hogy felhívják az olvasók figyelmét bizonyos jellemvonásokra, társadalmi szerepekre. Írásaik önfegyelemről tanúskodnak, sugárzik belőlük az erő, megmutatják a női szerepeket, hogy a nő szerető, anya, feleség és lánytestvér is egyben, akinek feladata, hogy gyötrelmei ellenére kimutassa az őt körülvevők, a közösség iránt érzett szeretetét.

1.jpg
Az iraki költő, Balqees Hameed Hasan regényében, a Mona Lisa szökésében az írónak sikerül hitelesen közvetítenie az iraki nők küzdelmeit, szenvedéstörténetét. Mozzanatról mozzanatra haladunk, a szerző egy nő életének eseményeit követi nyomon, gyermekkori emlékeitől kezdődően. A főszereplő fiatal korában azok közé tartozott, akik hittek a rendszer elleni harcban, a kilencvenes években. Később a lány a szeretett nő szerepében jelenik meg, egy olyan nő képében, aki Európában hozzámegy házas szere- tőjéhez. Az olvasó szinte hallja a női elbeszélő hangját, mely átível az egész regényen.

2.jpgLatefa Aldulami iraki feminista író, újságíró számtalan regényt írt. A Férfi – vagy a nő életében létező férfi – alakja jelenik meg műveiben, pl. A férfi szomorúságához vezető út, Szaturnusz nők és a magányos nők világában. Legutóbbi könyvében Aldulaimi egy magányos nőt jelenít meg, aki idős édesapjával él, arra vár, hogy megtalálja az igaz szerelmet.
Telefon keresztül mutatják be kedvesének. Később megtudja, hogy a férfi a szomszédban él és nemrég tért vissza a háborúból, vakon. A nőt azonban nem érdekli a fogyatékossága, mert végre megélheti a szerelmet, amire vágyott. Az író nem elégszik meg ennek a bonyolult érzelmi légkörnek a megjelenítésével, tovább „nehezíti” a történetet. Kiderül, hogy hősnőjének van egy vele született betegsége, amiről ő maga nem tud, testét lassan elemészti a rák. A mű, miközben kivetíti a főszereplő lelki tusáját és ábrázolja szerelmi életét, az iraki nők 1986-os iraki-iráni háborúban való küzdelmét is bemutatja. Az irakiak Aldulaimit történelmi bloggernek tartják, mert regényeiben a kortárs iraki eseményekről, szokásokról és tradíciókról ír.

3.jpg
Az iraki kultúra sok feminista költőnőt kitermelt, ezzel hozzájárult ahhoz, hogy hazánk nőírói gazdagíthassák az arab irodalmat. Ezen szerzők közül többen, például a híres Nazik Almala’ka költő és kritikus, aki 1923-ban született és 2007-ben hunyt el, úttörőnek mondhatók, mivel ők fektették le az új költészeti iskola alapjait. Almal’akát tehát az arab költészet pionírjának tartják, számtalan verses- és tanulmánykötetét kiadták. A Holdfa c. könyvében, mely számtalan verset tartalmaz – de címadója a Holdfa című elbeszélő költemény – a költő saját életén elmélkedik. Egyedi nézőpontból jelenít meg különböző rejtélyeket, rengeteg metaforát és allegorikus képet alkalmaz.


Fordította: Debreceni Boglárka


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr476389541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.