fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

EPIZÓD: KÖNYVSOROZATOK - ALKONYAT

2014.08.27. 07:00 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: film könyv napfogyatkozás vámpír farkasember eclipse újhold epizod twilight alkonyat szórakoztató irodalom robert pattinson kristen stewart stephenie meyer new moon breaking down forks taylor lautner könyvsorozatok hajnalhasadás debreceni boglárka

Stephenie Meyer Twilight-könyvsorozatáról.

poster.jpg




Alkonyattól pirkadatig?
És még azon is túl…




A Twilight-sorozatról rengeteg pozitív és negatív kritika, rajongói értékelés jelent meg az évek során a nyomtatott sajtóban, és online felületeken egyaránt. Kíváncsivá tett, miért kapott hideget-meleget, miért osztotta meg ennyire az olvasóközönséget. Mire a négy kötet végére értem, mindkét álláspontot megértettem.
Stephenie Meyer többször elmesélte, hogy regényét egy álom hatására írta meg. Álmában egy vámpír beleszeretett egy fiatal lányba, ám miközben vágyott rá, a vérét is szomjazta. Először ebből kerekített ki egy rövid történetet, ami később, miután kibővítette a sztorit, az első könyv 13. fejezete lett. A vele készített interjúkból továbbá az is kiderül, hogy eredetileg nem akarta megjelentetni a kéziratot, saját szórakozására készítette, testvére unszolására küldte el néhány kiadónak. A sok elutasító válasz után a Writers House-tól pozitív visszajelzés érkezett.

szemek.jpg
Az ifjúsági vámpírrománc fantasy regénysorozat az évek során négyrészesre dagadt. A Twilight (Alkonyat, 2005) után megjelent a New Moon (Újhold, 2006), az Eclipse (Napfogyatkozás, 2007) és a Breaking Dawn (Hajnalhasadás, 2008), melyekből Isabella Swan történetét ismerhetjük meg. A könyvborítók kiválóan illeszkednek az egyes részek tartalmához. Az Alkonyat almája, a tiltott gyümölcs Bella, az ügyetlen, kétbalkezes lány és a 109 éves vámpír, Edward Cullen tiltott szerelmének jelképe. Az Újhold cirmos-fehér, fodros szélű, lekonyuló virága a szerelmespár kapcsolatában bekövetkező törésre, a fiatal lány fájdalmára utal, a vérvörös szín azonban nem csak a fájdalom, hanem egy új kezdet, egy új vonzalom kezdetének szimbóluma is. A Napfogyatkozás foszlott vörös selyemszalagja, melyet egy vékony szál tart össze, Bella és a farkasember Jacob Black Edward újbóli felbukkanásakor bekövetkező több, mint baráti kapcsolatának megszakadására referál. A Hajnalhasadás sakk-figurái pedig Bella átalakulását mutatják, aki áldozatból (esetlen, sérülékeny emberből), bordó gyalogfigurából, mindenkit védelmező, mérhetetlen önuralommal rendelkező, fenséges és gyönyörű vámpírnővé változik.

ko_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Az írónő, elmondásai alapján, mindenképpen valami újat szeretett volna behozni a vámpírtörténetek sorába, ezért főszereplői „jóvámpírok”, állatvérrel táplálkozó, nappal is mutatkozó kedves, a társadalomba beilleszkedni vágyó és együttélésre képes élőholtak. Ez a fajta jellemábrázolás azonban az első kötet megjelenésének időpontjában már nem számított újdonságnak, gondoljunk például a Vámpírnaplókra (L. J. Smith: The Vampire Diaries, a sorozat első kötete 1996-ban jelent meg). A Meyer által kitalált szerelmi háromszög pedig szinte minden romantikus regény és sikerfilm alapeleme, bár a vámpír- és/vagy ember-románcokból általában hiányzik a vérfarkas. A szerző nem tagadja le „előzményeit”, megjelöl olyan klasszikus szépirodalmi műveket, melyek hatása erőteljesen érződik koncepciója kialakításán, és a történetszövésen is. A következőket említi, Jane Austen: Büszkeség és balítélet (Pride and Prejudice, 1913), Shakespeare: Rómeó és Júlia (Romeo and Juliet, 1590-es évek vége), Szentivánéji álom (A Midsummer Night’s Dream, 1590-es évek közepe), Emily Brontë: Üvöltő szelek (Wuthering Heights, 1847), Lucy Maud Montgomery Anne-könyvei (Anne of Green Gables, stb., 1908-tól). Mégsem lehet azt mondani, hogy nem hozott újat, amikor sikeresen ötvözte és izgalmas momentumokkal (a vámpírok nem hagyományos leírása, megjelenítése, harc az ősi vámpírokkal, "vámpírgyermek" születése, indián mítoszok továbbgondolása) egészítette ki mondanivalóját.

A sorozat számos díjat nyert (úm. British Book Awards – "Az év gyerekkönyve 2008", Kid’s Choice Awards – "Kedvenc Könyv 2009"), sokáig vezette a könyveladási listákat, állítólag több mint 235 hetet töltött (a) The New York Times bestseller-listáján és számtalan nyelvre lefordították. Sokan elgondolkoztak azon, vajon mi okozta a Twilight Harry Potterhez hasonló népszerűségét, a J. K. Rowling-áradat megszakadása, vagy a 2000-es években ismét felfutó „vámpír tematika"? Egyesek szerint a kérdésre nem ilyen egyszerű a válasz, ők a siker titkát a tiszta, erotikamentes, éteri szerelem megjelenítésében vélik felfedezni. Mások a „könnyenbefogadhatóság” számlájára írják.

735967_5.jpg
Már a Bridget Jones-könyvek olvasása közben megfogalmazódott bennem a kérdés, miért kedveli annyi nő és tinédzser a saját nemünket nem éppen pozitív színben feltüntető, szerelmiháromszöges történeteket. Talán nem más ez, mint önigazolás. Az ilyen típusú munkák reményforrások, azt kommunikálják, hogy legyünk bár képzetlenek, buták, csúnyák, akaratgyengék, szegények, naivak, érdektelenek és esetlenek, ahogyan kedvenc könyvünk főszereplőjére, ránk is ránk talál majd az igaz szerelem, sőt, jóképű, délceg, gazdag, ügyes, okos és menő, „hibátlan” férfiak fognak versengni a kegyeinkért. Így tehát ezeknek a szövegeknek önbizalom növelő hatásuk lehet, megfelelő reklámstratégia segítségével szerzőik számtalan olvasóra tehetnek szert, kár, hogy rajongóik rövid idő múltán rádöbbennek majd, hogy a valóságban kevés gyalog-figura válhat jégkirálynővé. Mindez természetesen nem jelentene gondot ebben a kategóriában, hiszen a műfaj egyik fő jellemzője, hogy kimozdít az unalmas hétköznapokból (még romantika nélkül is, így azonban hatványozottan), lehetőséget teremt arra, hogy azonosuljunk olyan lényekkel és élethelyzetekkel, melyekkel alapvetően (mivel nem léteznek) nem tudunk.

2161663_6c1507a891632d1d05f7418a210466ce_m.jpg
A problémát leginkább a szövegminőségben látom. Rendkívül irritálóak az unalomig ismételt részletek, Bella és Edward egymást dicsőítő, illetve önmarcangoló monológjai, gondolatmenetei, az eltúlzott, cukormázas párbeszédek, a megállás nélkül újra és újra felbukkanó sémák, szavak, kifejezések, érzések. Az öltözetek pontos leírása is felesleges, nem kellene részletekbe menően lefesteni minden egyes alkalommal, amikor megjelenik egy szereplő a színen, ki mit visel, csak abban az esetben, ha annak jelentősége van. A gyengé(bb)re sikerült párbeszédek és szövegrészek miatt az olvasó sokszor képtelen átérezni a szereplők fájdalmát, örömét, problémáját, csak a „felszínen mozog”, vagy unatkozik. A könyvek mégis „pörgősebbek” az Alkonyat-filmeknél, a filmsorozat ugyanis katasztrofálisan sikerült, ami nem kizárólag Kristen Stewart (Bella), Robert Pattinson (Edward) vagy Taylor Lautner (Jacob) színészi játékának köszönhető.

Mindezek ellenére Meyer műve hatással volt az irodalmi életre, ismerünk olyan magyar-, illetve angoltanárokat, akik beépítik a középiskolás tananyagba, de bekerült a Cambridge-i Egyetem tananyagába is, a Harry Potter könyvekkel és néhány videojátékkal együtt, hogy a leendő irodalomtanárok megértsék, mit, miért szeretnek a fiatalok, és megvizsgálják, hogyan hatnak rájuk ezek a művek. A kimutatások alapján Meyernek köszönhető, hogy megnőtt a fantasy fanok száma is. A Twilight azonban nem csupán az irodalmi, hanem a gazdasági életre is hatott, Forks város kedvelt turistalátványossággá vált, megjelentek a piacon a Twl-tematikára építő eszközök, játékok, poszterek, ruhák, DVD-k, valamint a Volvo népszerűsége is megnőtt. Következésképp, érdemes megismerkedni az Alkonyat világával, ha nem is válik mindenki kedvencévé, tanulságos olvasmány lehet, társadalomtörténeti és pszichológiai szempontból egyaránt.


Debreceni Boglárka   

The Twilight Saga – rajongói oldal:

http://alkonyat-saga-twilight.blogspot.hu/


Facebook:


https://www.facebook.com/twilight (film)

https://www.facebook.com/pages/Twilight/107825249240945?rf=115396495141709 (könyv)

Kapcsolódó bejegyzések:

http://centrifuga.blog.hu/2014/12/02/epizod_tronok_harca

http://centrifuga.blog.hu/2014/07/16/konyvsorozatok_az_ehezok_viadala

http://centrifuga.blog.hu/2011/11/05/vilag_tanitonoi_stephenie_meyer

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr996620683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.