fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

FEM-X: IZSÓ ZITA II.

2014.09.12. 11:02 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: ajánló vers könyv irodalom centrifuga pollágh péter izsó zita könyvajánló irodalom színről színre deres kornélia tengerlakó femx

Izsó Zita Színről színre c. új kötetét Deres Kornélia költő, irodalomtörténész mutatja be.

2012 konyvhet dedikalas_FISZ stand Bolla David fotoja_Izso Zita.jpgIzsó Zita dedikálja Tengerlakó c. kötetét
83. Ünnepi Könyvhét és 11. Gyermekkönyvnapok, 2012, FISZ stand
Bolla Dávid fotója

 

Hegek az időn





Izsó Zita második kötete titkokat hoz felszínre, mítoszba csomagolt történeteket. És a történeteknek tétjük van. Veszteségekről szólnak, az elválás felfoghatatlanságáról: kitartott és ismétlődő haláltusák, golyó ütötte lyukak, sérülések. Emlékek egy sosem-volt időről. S végül a gyógyulás esélyei. Egy bizonytalan, csak a nyelv által megteremthető múlt és jövő szálai kapaszkodnak össze a kötetben, vetülnek egymásra. Így nyitnak ablakot azokra a résekre és hegekre, amelyek csak a képzelet által tölthetőek ki: „Mert én – az mindig valaki más.”
Az időből való kisodródás, a linearitásba vetett hit elvesztése itatja át az Izsó-féle versnyelv rétegeit. Ahogyan Deleuze írja, „általánosságban véve a múlt mint létezés előttiség, és a jelen mint végtelenül összezsugorodott múlt között ott vannak a múlt körei, megfeszített és összeugró területként, rétegként és lepelként”.1  Ezekbe a leplekbe burkolóznak a Színről színre szövegei, ahonnan elfelejtett, átírt, elhazudott családtörténetek és családtagok ismerős, aztán ismeretlenné váló arcai lesnek kifelé. Az emlékek bizonytalan, kísérteties terein haladunk át (Költöztetők, Méhkirálynő), amit sokszor mesék és mítoszok alakítanak tovább, mint a gyermeket kihordó tölgy esetében (A felejtés lehetőségei).

Szinrol szinre_borito.jpg

Nem véletlen, hogy a kötet cikluscímei is egyfajta eligazodást keresnek ebben a hullámzó, mindig változó tájban: a ház, az év, az óra és a fok speciális horgonyokként próbálják rögzíteni a múltról és jövőről (!) szóló emlékeket. Még csukott szemmel sem tudom majd / felidézni, hogy milyen volt a múlt. / Csak a külföldi nyaralásokon simogatom a régi épületek falait, / mint aki a sötétben próbál meg kitapogatni / egy villanykapcsolót. A terekben lapuló idő kedves és rettenetes képmásai, valamint az ezekre való ráérzés felelőssége alakítja a Színről színre ciklusainak ívét.
S ahogyan Pollágh Péter, a kötet szerkesztője a fülszövegben találóan rávilágít: „Úszik egy nő a víz szintje alatt, bokalánc van rajta. Nem bántják a tenger gyümölcsei. Felhozza őket.  A második kötetébe hozza, hova más hova. A másodikkal mindig nehezebb, mert azt már nem nézik el. De itt nincs lebukás, nem sípol az úszómester: nem fulladunk szürkeségbe.” Szürkeség helyett a föld és a víz együtthatói színezik Izsó könyvét, mint azt a megfoghatatlan partszakaszt, ahol a víz érintkezik a földdel, beborítva, átalakítva azt. Ahol a lábnyomok elmosódnak. Ahol a hullámok sosem állnak meg, maximum eltűnnek.

Tengerlako_borito.jpg
És amint ebből is látszik, újra itt a tenger (lásd: Tengerlakó, 2011), a mitikus, a be nem fogható: néha a horizonton feszül, máskor felénk borul. És jelen esetben képes visszaadni azt, ami egykor elveszett. Képes kísérteties, egyszersmind reményteli hellyé válni: a feltámadottak közegévé (A hit fokozatai). Ám a feltámadás mikéntje, az elmúltak visszatérése, a tengerből kivonuló halottak, az újra életre kelő test összeköti a transzcendenst a nyugtalanítóval: „de nem nevezik feltámadásnak a szemmozgást, / a vesék összehúzódását, a beinduló keringést.” S éppen e folyamat megmutatása zárja le Izsó második kötetét: a jelenések megtörténése, amely során az idő visszafelé is elkezdődik, a halott visszatér az élők közé, és megkezdődik a test és az otthon (újra)keresése. Azé az otthoné, ahol talán mégis lesz „vészkijárat az imáknak”.


Deres Kornélia


1 Gilles DELEUZE, Cinema 2: The Time-Image, The Athlone Press, London, 1989, 99 (Deres Kornélia fordítása)


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr456691605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.