fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

X-MAN: BOKODI BALÁZS III.

2014.10.08. 07:00 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: kritika regény irodalom centrifuga xman bokodi balázs szuicidrománc hungler tímea

555461_469367109790778_1617247479_n.jpg

 

 


Bokodi Balázs könyvéről, a Szuicidrománcról, Hungler Tímea filmkritikus írt.

 

 

 

Szurom

 

Bokodi Balázs első regényén, bár címében tartogat romantikát, azok szórakoznak jól, akik nem félnek a halálról elmélkedni.

Ennek ellenére a Szuicidrománc messze nem csak a halálról szól. Ott van benne az élet is. Az élet, amelyet az emberek többsége élni szeretne, és az élet, amelyet valójában élünk. És tegyük a szívünkre a kezünket, ha valaki előállna a lehetőséggel, hogy ez a kettő felcserélhető, legalább egy percre elgondolkoznánk az ajánlaton.

Bokodi hősei pedig pont ezt teszik. Ezüst tálcán kínálják a kiábrándult, életunt embereknek a lehetőséget, hogy ők is ugyanúgy kitűnjenek a tömegből, ahogy a rocksztárok teszik. Egy morbid világ morbid szereplői sodródnak hát a szemünk előtt, akik majdnem pont olyanok, mint mi.

Csak egy kicsivel kényelmesebb életről ábrándoznak.
Egy kicsivel messzebbre mennek el ezért.
Egy kicsivel őrültebbek, mint mi.

A könyv hemzseg a filozófiai eszmefuttatásoktól, és az öngyilkosságok különböző módszertani útmutatójától. A történet azonban ennek ellenére egyetlen percre sem válik nyomasztóvá. Nem hiszem, hogy ennek hatására bárki is a gyógyszerhez, a szikéhez, a meleg fürdőhöz vagy egy pisztolyhoz nyúlna.

Mindemellett a címben ígért romantika is végig ott bujkál a sorok között. Bár a romantika helyett helyesebb kifejezés a vonzódás a furcsa, nem szokványos karakterek iránt. És ahogy a hírnév is csak keveseknek adatik meg, úgy az örök szerelem is csak illúzió, hiszen, ha 500 évig élnénk, akkor valószínűleg nem tartanánk ki a végsőkig a legnagyobb szerelem mellett sem. Így aztán azok, akik erre ráébrednek, örök boldogtalanságra ítéltetnek? Bokodi Balázs szerint igen, így aztán azt is mondhatná: Boldogok a lelki szegények…


Hungler Tímea





Szuicidrománc - részlet




Melinda azt mondta, sosem tudhatod, mikor jön kapóra egy francos ügyvéd.

A legtöbb embernek az élete múlik egy jó ügyvéden, magyarázta.

Állítólag ismert egy fickót, aki már hét hosszú évet lehúzott a rácsok mögött, és még várt rá vagy ugyanennyi. Azt mondta, hogy ez a fickó igazából nem is csinált semmit, egyszerűen csak valami balfasz volt az ügyvédje. Melinda azt is mondta, hogy a jó ügyvédek magasról szarnak az olyan emberekre, mint az ismerőse. Kurvára nem érdeklik őket. Az ilyenek csak azokra gerjednek, folytatta, akiknek vaj van a fülük mögött. Sokkal nagyobb kihívás felmentetni valakit, akit a zsaruk véres késsel találnak meg egy gőzölgő hulla fölött, mint egy eunuchot védeni egy nemi erőszak perben.

Melinda egyébként huszonöt éves volt, de elmondása szerint már tizenhét évesen úgy nézett ki, mint egy huszonöt éves, és úgy is viselkedett, mint egy huszonöt éves. És mindig úgy gondoltam, fejtegette tovább, ha egyszer végre tényleg huszonöt leszek, akkor majd elkezdek úgy viselkedni, mint egy tizenhét éves, és akkor lényegében nem veszítek semmit.

Azt hiszem, Melindából remek filozófus lehetett volna.

Aztán a belső tükröt bámulva a kölyköt kezdte faggatni: És te, kölyök? Te hány éves vagy?

A kölyök úgy tizenhat éves lehetett. A benzinkút környékén lakott egy ócska bérlakásban a három testvérével meg az alkoholista anyjával. Egy hülye kis szargumóra gondolj, aki úgy szaladt a legidősebb bátyja után, mint valami betanított házi kedvenc. Esküszöm, ha lett volna farka, mármint olyan, amit a kutyák a seggük felett hordanak, ahányszor csak megérezte volna a testvére szagát, elkezdte volna csóválni. Úgy nézett a bátyjára, mintha az valami diktátor lenne, akit kötelessége imádnia. Ez a diktátor bratyó meg minden este fogta az öccsét, és beültette az összelopott és felturbózott Ford Mustangjába, aztán nyakukba vették a várost, és a létező összes utcai gyorsulási versenyen elindultak. Az öcsi meg ilyenkor majd lehugyozta örömében az anyósülést. Pedig csak egy egyszerű kabala volt. Valaki kakaslábat szopogat, hogy ötöse legyen a lottón, mások az öccsüket ültetik az anyósülésre, hogy életben maradjanak.

Szóval, mikor Melinda beállított Beatrixhoz, az volt az első kérdése, hogy tud-e valamilyen szexi ruhát mutatni, olyat, ami passzol a halálhoz. Aztán azt is mondta, hogy azt már tudja, hogyan fog meghalni, meg hogy mit fog utoljára enni, kivel fog utoljára dugni, melyik filmet nézi meg utoljára, és hogy melyik számot fogja utoljára hallgatni, de fingja sincs, hogy mit vegyen fel az utolsó útjára.

396781_386888901371933_356135359_n.jpg
A legtöbben valami feketét választanának, mondta Beatrix.

Beatrix rettentő sok mindent tudott a halálról. Sokkal többet, mint az életről.

Nem is tudom. Nem igazán áll jól nekem a fekete, nyafogta Melinda. Aztán megkérdezte Beatrixtól, hogy Monroe miben lett öngyilkos.

Én a helyedben befeküdnék egy forró vízzel teli kádba, javasolta Beatrix, aztán nyissz-nyissz, mutatott az összeszabdalt karjára. Ahhoz bőven elég egy fazongyanta.

Melinda azt mondta, nem szívesen zavarná össze a kiérkező mentősöket a tökéletes testével. A végén még elvárnák a feleségüktől, mondta, hogy ezentúl uszadékfaként viselkedjenek az ágyban.

Így aztán a fél délutánunk arra ment el, hogy utolsó ruhára vadásztunk Melindának. Beatrix azt mondta, érdemes a használt ruhák között keresgélnünk. Ott egy csomó olyan cuccot találhatunk, amiben korábban valaki már meghalt.

Így kötöttünk ki a városi kórház melletti turkálóban.

Találtunk rózsaszín blúzt, fehér szoknyával.

Beatrix rögtön altatókra gondolt.

Aztán kék trikót, fekete nadrággal.

Beatrix szerint csakis akasztás lehetett.

Zöld trikót, barna nadrággal.

Fejlövés, biztos, hogy fejlövés, ismételgette izgatottan Beatrix, mintha éppen egy kvízjáték kérdésére válaszolt volna.

A zöld trikón nem annyira feltűnő a vér, folytatta aztán.

Azt mondta, a zöld pamuton a vörös vér egy idő után pont olyan barna lesz, mint a nadrág.

Alig pár nappal ezután Melinda zöld trikóban és barna nadrágban a lopott kocsink volánja mögül hátrafordult, és azt mondta a kölyöknek, hogy készülj.

Azt mondta, mindjárt megváltozik az életed.


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr416734991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.