fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

X-MAN: NEMES Z. MÁRIÓ II.

2014.11.19. 07:00 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: video vers interjú irodalom centrifuga nemes z márió xman tóth kinga bizarro csutak gabi a hercegprímás elsírja magát akademie schloss solitude bad reading a fétismajom

Nemes Z Mario_foto Csutak Gabi_2.jpg

 

 

 

Nemes Z. Márióval Tóth Kinga készített interjút.

 

 

 

 

 

 

Preparáló prímás






Jelenleg Solitude ösztöndíjjal Stuttgartban, az Akademie Schloss Solitude-ben dolgozol. Mesélnél az ösztöndíjról, a kinti munkáidról? Az akadémián minden művészeti ág képviselteti magát, találkoztál a jelenlegi ösztöndíjasok közül olyannal, akinek az alkotásai hatással voltak rád?

Az ösztöndíj három hónapra szólt, aminek lassan a végéhez közeledek. A Solitude-kastély egy nagyon izgalmas művészetközi tér, ahol egyszerre lehet elmélyült önkutatásokat folytatni a közeli erdő árnyaitól kísérve és produktív közösségi projekteket, work-shopokat megvalósítani a világ legkülönbözőbb részéről érkező művészekkel. Ilyen közös projekt lesz például november 26-án a Bad Reading névre keresztelt felolvasás, melynek keretében én és Rasha Abbas, Dan Boehl, Vanessa Emde, Sînziana Păltineanu egyfajta közös, hibrid szöveget fogunk előadni angolul, melynek megalkotásában a konceptuális költészet különböző „kisajátító” technikáit próbáltuk alkalmazni. Amúgy a jelenlegi ösztöndíjasok közül külön kiemelném az Apparatus 22 képzőművészeti kollektívát, akiknek az As Good As Gold című pszeudo-rituális kiállítása szeptemberben volt látható a Solitude-kastélyban.
http://moussemagazine.it/apparatus22-schloss-solitude/



Művészeti pályád mellett párhuzamosan kutatásokat is végzel, doktori programban vettél részt. Hogy kapcsolódnak a kutatásaid az írásaidhoz, mik azok a főbb tudományos kérdések, melyekkel a verseidben is foglalkozol?

Ezt elég sűrűn kérdezik tőlem, de mivel idén A hercegprímás elsírja magát című verseskötetemmel párhuzamosan megjelent A preparáció jegyében című tanulmány/kritika/esszé-kötetem most a szokásosnál is élesebben kellett szembesülnöm ennek a két világnak a kapcsolatával. Itt nyilván nem teljesen eltérő dimenziókról van szó, hiszen tudományos, illetve kritikai irányultságom számos ponton találkozik költői/írói érdeklődésemmel, most éppen – és talán ezt a két könyv egybeolvasása is megmutatja – a hibriditás, a poszthumanizmus, illetve a plurális kultúrafelfogás mentén. Ugyanakkor mindebben a keresztbe olvasásban és írásban az a legfontosabb számomra, hogy mindig meghagyjak bizonyos játékteret az intuitív folyamatoknak is. Élvezem a racionalitást, de tökéletesen rendszerszerű soha nem akarnék lenni. Ezért is próbálom őrizni saját gyakorlatomban a költészet „vétó jogát”, vagyis az ellenkezésnek, a mást-mondásnak a szabadságát – még a saját rációmmal, elveimmel, koncepcióimmal szemben is. 

Az elmúlt hónapokban a Katapult alkotói oldal művészeinek is köszönhetően, illetve a József Attila Kör POPJAK sorozatában is többet hallhattunk a bizarro műfajról, mellyel téged is kapcsolatba hoztak. Hogy viszonyulsz a bizarro jelenséghez, a "magyar bizarrohoz"?

Sok szempontból rendkívül megtermékenyítőnek érzem ezt a kaotikus és kulturálisan nagyon nyitott írásmódot. Ugyanakkor a bizarro persze egyfajta anti-fogalom is, hiszen nagyon nehéz definiálni, egyfajta popkulturális meta-abszurdról van szó, ami rendkívül töményen koncentrálja a legkülönbözőbb sokk-esztétikákat, hogy „nevetve hányjunk és hányva nevessünk” (Turi Márton). Ez a fajta következetes felforgatás kifejezetten közel áll az én ízlésemhez is – Komor Zoltán fordításában nemrég fel is került néhány szövegem a Bizarro Central oldalára (http://bizarrocentral.com/2014/10/03/flash-fiction-friday-three-shorts-from-mario-z-nemes), és úgy éreztem nem mutatkoztak „idegen testnek” ebben a kontextusban. Ugyanakkor a „magyar bizarro” még a jövő zenéje, engem is talán a prózaírás szempontjából inspirál leginkább ez az esztétika, de erről talán még korai volna beszélni.


NZM_A preparacio jegyeben_borito.jpg

Legújabb köteted, A hercegprímás elsírja magát igazi szürreális történelmi... nem is tudom, milyen műfajba soroljam. Nem lehet nem észrevenni az aktuális társadalmi helyzet megjelenítését. Azt gondolom, ennyire erősen ez eddig nem volt jellemző a verseidre. A következő kötetedben is erősíted ezt a vonalat?

Még nem tudom, illetve nem akarom tudni, hogy milyen lesz a következő kötet. Egyelőre élvezem a különböző lehetőségek közti ingázást, a kísérletezés szabadságát. Miután befejeztem a Bauxitot, megfogadtam, hogy a következő kötetemben mindent ki fogok próbálni, amit addig bizonyos esztétikai megfontolásokból nem engedtem meg magamnak. Most nem akarok megfogadni semmit.  Amúgy a társadalmi/közéleti/politikai kérdések továbbra is érdekelnek és lehet, hogy még közelebb merészkedek ehhez a területhez, hiszen ebben a tekintetben A hercegprímást egy bonyolultan közvetített viszonyrendszer jellemezte. De, ahogy mondtam, érdekel a próza, meg van egy színdarab-töredékem a Ceauşescu-házaspárról is, amit be akarok fejezni, szóval van min dolgozni, csak a megfelelő körülményeket kell megteremteni hozzá.   

Tudni rólad, hogy szívesen dolgozol együtt más művészekkel a képzőművészet, zene, performansz stb. területeiről. Milyen akciókat várhatunk 2015-ben?

Remélem sikerül még szilveszter előtt elfogyasztanunk Juhász Ferenc A halott fekete rigó című époszából készített káposztánkat, amit egy művészi kollektívával közösen mint egyfajta eat-art projektet készítettünk el, ezzel próbálván jelezni az életmű érzéki és materiális „befogadása” iránti eksztatikus érdeklődésünket. De emellett egyik fő vágyam, hogy jövőre beindíthassam a MagnetoCult nevű projektemet, melynek keretében magnókazettákra szeretném felolvasni több 19. századi költőnk életművét. (Akinek van felesleges magnókazettája, és szeretné támogatni a projectet, kérem juttassa el hozzám.) Először Vörösmarty Zalán futásának „előadására” és rögzítésére készülök, hangsúlyozottan lo-fi körülmények között.  

A facebook portálon rendszeresen teszel közzé meglehetősen karcos, brutális zenéket. Mit ajánlanál a mai napra?

A ma naphoz a legmegfelelőbb kísérőzene szerintem a Burning Witch Crippled Lucifer (Seven Psalms for Our Lord Of Light) című doom-drone-sludge alapvetése lenne, amiből megérthetjük, hogy pontosan mit is jelent az angol zenekritikai kontextusban a „demented shriek” kifejezés.



Tóth Kinga
 

Nemes Z. Márió portréját Csutak Gabi készítette.

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr456913381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.