fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

FEM-X: TURI TÍMEA III.

2015.01.26. 07:00 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: vers interjú irodalom magvető kiadó centrifuga turi tímea szegő jános vagány históriák bach máté femx a dolgok amikről nem beszélünk feminista líra

Turi Tímeával Szegő János (1982) irodalmár, a Magvető Kiadó szerkesztője készített interjút.

bach_mate_fotoja_vagany_historiak.jpgVagány Históriák, Bach Máté felvétele



Túlzok, mint a színpadi smink





Az elmúlt néhány évben, mióta irodalomértelmezőből költővé is avanzsáltál, változott-e számodra a nőíró, írónő, női irodalom fogalmaknak a jelentése? Másképpen látod-e ezeket a kategóriákat szerzőként?

Ha az embernek egyszerre több szerepben is otthonosan kell mozognia, akkor könnyebben lesz megértő. Engem az irodalomértelmező hátterem, azt hiszem, talán megengedőbbé tett: megértem, ha valaki kategóriákon keresztül akar megérteni valamit, és megértem azt is, ha valaki kényelmetlenül érzi magát, ha nőírónak nevezik, noha én nem érzem magam ilyenkor kellemetlenül. Nő vagyok, és írok, ez a helyzet, ezt tekinthetném akár semleges helyzetnek is, de nem tudom annak tekinteni - ez egy olyan helyzet, amivel, úgy érzem, valamit kezdenem kell. Viszont rá kellett döbbennem, hogy bár feministának tartom magam, irodalomértelmezőként mennyire kevés történetesen női szerzővel foglalkoztam (eddig), mennyire kevéssé vagyok feminista mint olvasó – ez például egy tanulságos felismerés volt számomra. Költőként könnyebb feministának lenni, mint irodalmárként. Könnyebb a női tapasztalatokhoz költőként nyúlni, mint egy eddig hagyományosan mégiscsak férfiasabb terepen, az irodalomkritikában kamatoztatni azokat – mondom ezt némi önkritikával.


Te valóban otthonosan mozogsz több közegben, sőt az otthonosság eleve jellemző Rád. Közben több művedben is felmutatod, nyelvileg re- és dekonstruálod az otthontalanság, otthonvesztés tapasztalatát. Azt, amikor körön belül látjuk meg, hogy mennyire idegen az egész világ. Ez alkati szerinted? Illetve van-e, lehet-e az írásnak ilyen paradox dialektikája hogy egyszerre teremt s szüntet meg otthonokat? Mennyire vagy otthon a nyelvben? Van-e nyelv vagy csak nyelvek vannak?

Inkább azt mondanám: iszonyatosan nagy munka otthon lenni valahol, bárhol. Egész egyszerűen azért, mert az idő az otthonosság ellen dolgozik. Az vagyok, aki tíz meg húsz éve voltam, de közben történt ez-az, hoztam bizonyos döntéseket, másokat elmulasztottam, és az akaratomtól függetlenül is változtak a körülmények: felismerni magunkat a múltban korántsem olyan egyszerű dolog. Legalábbis ezt tapasztalom. Irodalmi szöveget létrehozni, úgy sejtem, ennek az otthonteremtésnek az eszköze: az a hang, ami egy irodalmi szövegben meg tud szólalni, az én is vagyok meg nem is: egy időn kívüli idea. Az általad felvetett fogalmakkal én úgy mondanám: a nyelv az én otthonom, az én mozgalmas, képlékeny otthonom, prokrusztészi ágyam.


 

A műfajváltásnak, hogy epikai szövegek után, a líra felé fordultál milyen okai lehetnek? Összefügg az előbb említettekkel? Persze ezek a versek igazi kistörténetek, narratív fészkek, de azért versek. A sűrítés logikájával.

Összefügghet. Az van, hogy bizonyos szempontból nagyon türelmes vagyok, évekig tudok egy-egy képet hordozni, egy - mondjuk így - motívumon gondolkodni, de amikor elkezdek írni, akkor többnyire már türelmetlen vagyok, és minél gyorsabban akarom megmutatni, mire jutottam: ez alkati dolog is, meg összefügg az ember körülményeivel és életritmusával, mindenesetre ez a tempó a versnek kedvez és nem másnak. Kötődöm a történetekhez, de azt tapasztalom, néha többet megtudhatunk egy-egy történet szereplőiről, ha bizonyos dolgokat – sőt, minél többet - egész egyszerűen letakarunk mellőlük a képről. Ez sokszor hazárdjáték, de én így tudok, ahogy te mondod, sűríteni.


A személyességet, a közvetlenséget teszed sokszor a vers tárgyává, mintegy tárgyiasítod a szubjektumot. Pszeudó-referenciák, majdnem-azonosságok; közben pedig létezésünk képletszerűsége, szerkezeti gikszerei rajzolódnak ki. De azért sokszor kacérkodsz is azzal hogy megmutasd, mi van a kulissza mögött. Túl az újabb kulisszákon. Ha szerep-játék is a líra, segít-e esetleg az önértésbe? Általánosabban milyen funkciója-tétje van szerinted és számodra a lírának?

Azt szoktam mondani, hogy a legutóbbi könyvem személyes könyv, de nem az én személyességem van benne, nem is másé, hanem szándékai szerint a könyv a személyességről szól magáról. Arról, hogy – például – az ember hogyan lelhet otthonra a saját történeteiben, vagy hogyan ismerheti fel a saját idegenségét ugyanazokban. És persze emiatt sarkítok, sokszor túlzok, mint a színpadi smink, hogy a kakasülőről nézve is meggyőző legyen az alakítás. És igen, az írás még mindezzel a szerepjátékkal együtt is – sőt, pont ezzel – nagyon sokat segít az önértésben. Számomra mindig fontos volt, hogy amit írok, az hiteles legyen, hogy valamiképpen magamra ismerhessek benne – de idő kellett, míg rádöbbentem arra, hogy ezt csak akkor lehet megkísérelni, ha nincs egy az írást megelőző valaki, akihez képest az az írás őszinte lesz, hanem csak úgy, hogy – bármilyen zsenánsan is hangzik – az írással együtt válok azzá, amit írok.



Szegő János


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr727100707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.