fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

FEM-X: MIKLYA ANNA III.

2015.02.16. 07:00 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: vers interjú regény irodalom centrifuga szőcs petra miklya anna dühös nemzedék femx a hivatásos eloldozás

Miklya Annával Szőcs Petra (Kolozsvár, 1981) költő, filmrendező, egykori lakótársa készített interjút.

miklya_anna_a_vasarcsarnokban.jpgMiklya Anna a Vásárcsarnokban

 

 

Mindig az a kérdés, ki vagyok én igazából

 




Amikor megismertelek, versekkel foglalkoztál. Miért regénnyel debütáltál mégis?

Amikor még együtt laktunk, akkor történt, hogy elkezdődött bennem az első regény, mégpedig úgy, hogy mentem a 61-es villamoson hazafelé, és eszembe jutott az első mondat, és azzal az egész történet („Amióta Csicsi meghalt, gyakrabban gondolok az életre.”) A verseimmel kapcsolatban kevésbé vagyok magabiztos. Azt látom, hogy hogyan válik az ember prózaíróvá, hogy ez mennyi tanulást és megfutott köröket jelent, és folyamatosan nagyon alaposan figyelem a saját szövegeimet, hogy mit tudok bennük megcsinálni, merre megyek tovább. Ráadásul a regényírás valami egészen eksztatikus öröm számomra, ami estéről estére előidézhető, amikor nekiülök a szövegnek.


A versírás nem okoz ilyen örömöt?

A lírához egyszerűen úgy érzem, hogy nem értek eléggé. Prózaverseket írok, és alapvetően az egész természetem epikus, és folyton azon szorongok, hogy most akkor ez jó-e, kell-e, érti-e valaki rajtam kívül, meg kell-e osztani az emberekkel. De ettől függetlenül nagyon fontos számomra, csak egészen más regiszteren szólnak a versek.

miklya_anna_eloldozas_borito.JPG
Nekem sokkal jobban tetszenek a verseid, kérlek, ezt ne vedd sértésnek. Mi volt az, ami miatt visszatértél a lírához? Jól értem, hogy ez történt?

Most gyűlt össze nyolc-tíz év versanyaga. Folyamatosan írok verseket, de csak évente 3-4-et. Évek óta gondolkodom egy nagyregényen, egy sokezer oldalas szépirodalmi agymenésen, jegyzetelek, írogatok hozzá, de mielőtt igazán belevágnék, úgy érzem, hogy előtte minden függő dolgot le kell zárni.  Scifit, verseket. És hát most állt össze a kötet. Az utóbbi egy-másfél évben nyugodtabb, higgadtabb versek születtek, áthelyeződtek a hangsúlyok, így lett egy szép íve a kötetnek.


Hova helyeződtek át a hangsúlyok?

Örökké arról fogok írni, versben és prózában is, hogy a szeretet (a másik szeretete, magam szeretete) vajon elképzelhető-e. És jó, hogy ezt a kötetet egy olyan pillanatban tudtam befejezni, amikor a versek valahova oda jutnak el, hogy ez nem feltétlenül kizárható dolog.


Mi lesz a versesköteted címe?

Így hűl ki minden a munkacíme. Most leírva ez iszonyú optimista a szeretettel kapcsolatban. :D

miklya_anna_eso_borito.jpg
Első regényednek, az Eloldozásnak az elbeszélője nagyon sokszor hangsúlyozza, hogy ő jó nő. Mintha ez lenne az egyik élettémája. Miért tartottad ezt ennyire fontosnak?

Janka nem igazán tud mit kezdeni a szépségével. Narcisztikus, de mint a legtöbb narcisztikus, nem igazán szereti, inkább csak folyton figyeli magát.  Úgy beszél, mintha nagyon laza lenne, és közben nagyon erősen morális-etikai kérdései vannak, és azokra keresi a választ. Legfőképpen arra, hogy ő milyen ember.  És a világ azt válaszolja: szép vagy. Ez egy skizoid állapot: egyszerre hízeleg neki, meg gyűlöli is.  Arra a kérdésre, hogy milyen vagyok én igazából, a szépség nem válasz.


Második regényedben, A hivatásosban nagyon plasztikusan fested meg az egyházi iskolát. Remek választás volt, hogy ez legyen Erika, az escortlány új munkahelye. Úgy tudtad megjeleníteni ezt a közeget, hogy nagyon ismerősnek tűnik fel.

Én is református gimibe jártam, de nem csak emiatt: a szüleim mindketten vallástanárok, hívő családban és közegben nőttem fel, és ennek nagyon sok előnyét megtapasztaltam, sokat kaptam tőle, de láttam a hátrányait is. Volt egy olyan időszak az életemben, amikor kifejezetten a neveltetésem miatt nem jártam templomba és vallottam magam kvázi ateistának. Aztán ez csak elmúlt. Ahogy benő lassan az ember feje lágya, rájön, hogy minden szervezetbe, iskolába, vallásba, klubba emberek tartoznak, az emberi hibáikkal, ezt nem lehet kiküszöbölni. A Gyöngyösi zárt és könnyen igazságtalanná váló rendszere akármilyen rendszer lehet. Egyébként nagyon vicces, hogy nem írtam le pontosan, milyen iskola, és akárhány ismerősömmel beszéltem eddig a könyvről, mindenki egyértelműen a saját felekezetéhez sorolta, miközben nyilván én is végig reformátusként gondoltam rá.  

miklya_anna_a_hivatasos_borito.JPG
Az első három regényed hasonló elbeszélőket, hasonló főhősnőket mozgat: aztán jött a Dühös Nemzedék.

Igen, kellett egy kis váltás, szakmailag is, meg nem is tudtam hirtelen hova tartok: az első három regényre úgy gondolok, mint egy trilógiaszerűségre, annak ellenére, hogy mindegyik más élethelyzetet, más szituációt dolgoz fel. Jonas története pedig egy olyan időszakban jött, amikor jobb szerettem volna mindentől elszakadni, és a Mars jó üdülőhely. :) Na jó, mondjuk a kész scifi ennél komolyabb. Aztán teljes meglepetésemre a szöveg már az első kötet kiadása után elkezdett önálló életet élni, saját akarata lett, és most ott tartunk, hogy külön részek helyett inkább ismét egyben adnánk ki az egészet, mert a trilógiaforma helyett egy összefüggő, komoly scifi-nagyregény lett belőle, amolyan ujjgyakorlatként más nagyregények előtt. De esküszöm, nem így terveztem.


Szerinted mi a legnagyobb bűn, amit az irodalomban el lehet követni?

Az írásban nem nagyon tud az ember bűnöket elkövetni, mert ha bűnt követne el, akkor az azt jelentené, hogy rossz szándékkal van a szereplők és történet iránt, ezt pedig egyszerűen nem tudom elképzelni.

miklya_anna_duhos_nemzedek_i_borito.JPG
Gondatlanságból is el lehet követni bűnöket, de akkor nevezzük mulasztásnak.

A leghamarabb azt kell kinőni szerintem, hogy az ember el legyen alélva attól, hogy jaj, milyen jól megfogalmazott kis mondat vagy kép ez, de kis ügyes vagyok. Vagyis mindent át kell rágni és megvizsgálni, boncolni, felolvasni hangosan, hogy a szöveg ne az alkotóért legyen, hanem a befogadóért. Ehhez szervesen hozzátartozik, hogy nem szabad megsértődni a kritikákon, még a legszemélyeskedőbb lehúzó kritikában is lehet találni olyat, ami megfontolásra érdemes.

Szőcs Petra interjúja


 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr737173971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.