fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

FEM-X: NAGY KATA II.

2015.03.06. 11:11 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: vers irodalom esszé centrifuga nagy kata győrfi kata femx

Nagy Kata lírájáról Győrfi Kata költő írt.

nagy_kata.jpg

 



Beszél magában

 



Mostanában több körülöttem levő fiatal nőben is feltevődik a kérdés, hogy mi az, ami őt, téged vagy engem meghatároz; és igen, arra gondolnak, hogy nőként. Az egyik például azzal jött, hogy általában férfiakról hall nőket beszélni, hogy ő ezt megfigyelte, és hogy figyeljem meg én is, mert ez egy jelenség. A másikkal kutyasétáltatás közben oda lyukadunk kábé ki, hogy milyen – szinte – furcsa, hogy a férfiak határozzák meg a nő fogalmát, hogy az mit tud jelenteni ma, és a mát nem idénre vagy a századra értjük, hanem az egyes jelenekre, amikből aztán megszüntetve megőrzünk nőfogalmakat. Hogy amit viszont azok alatt értünk valahogy soha nem érvényesek már és nem azért, mert a férfiak, hanem mert megalkotásuk pillanatában elveszítik aktuálitásuk és aktivitásuk. De mégis azon kapjuk magunkat, hogy azokat használva tevődik fel a kérdés, hogy mi az, ami őt, téged vagy engem meghatároz. És igen, arra gondolnak, hogy nőként.

Nagy Kata verseit mintha az az önmagát keretek közé szorító – határozottan – nő hangja mormolná az ablak előtt, aki jól is érzi magát ebben a keretben, hiszen ismerős, biztonságos, minden jel arra mutat, hogy ennek így kell lennie, de közben ez a mormolás is történik valamiért, ezek a versek vannak. Ez az összeférhetetlenség, ami kiindulópontja a szövegeknek, egyszerre oda s vissza, nyelvileg és formailag át is hatja ezeket. Áll a nő az ablak előtt, beszél magában, önkényes asszociációk hosszú sora, belső és külső zavar, zsúfoltság és unalom – ezt nevezem itt most nosztalgiának.

Nagy Kata verseit rétegeiben feszíti a szétcsengés. A központozás használata és nem használata nem kifejezetten következetes: egyes szövegekben van, másokban nincs, továbbiakban van is, meg nincs is. Ha ez szándékos volna, akkor több teret és odafigyelést érdemelne, de így az inkonzekvencia csak egy a mormolást aláfestő, helyenként zavaró zaj marad. A szövegtesteknek a kurziválással ápolt viszonyai sem tiszták, nem mindig érthető vagy érezhető, hogy mi miért van kiemelve, elhalkítva, más (kon)textusba helyezve. Illetve a sor- vagy szakasztörések és azok indokai sem mindig koherensek. Nagy Kata versei tehát ilyen szinten néhol a biztonságos és otthonos formai keretből való pánikszerű meneküléskísérletek áldozatai lesznek.



nagygyorfi_1.jpgGyőrfi Kata és Nagy Kata a JAK-táborban (2013)
Haraszti Ágnes felvétele


Nagy Kata verseit rétegeiben feszíti a szétcsengés. A szövegek gyakran olyan ide-oda ugráló narrációknak tűnnek, amik aztán közeli s távoli asszociációk felsorolásai maradnak. Mintha elkezdődne egy magántörténet, de úgy forog önmaga körül, hogy nem mindig ér körbe: önkényes metaforák, hasonlatok és társítások. Ezekre csak rásegítenek azok a rendellenes – néhol helytelennek ható – mondatszerkezetek, amik olvasása közben azt érezzük, hogy nem jó a sorrend, hogy újra kell olvasnunk, hogy megtörik a szövegértést. Ha ez szándékos volna, akkor több teret és odafigyelést érdemelne, de így erősen fragmentálja a befogadást. A versek tehát elsősorban a töredezettség, a megszakítottság, a természetellenesség, a szokatlanság és képtelenség hatását keltik.

Nagy Kata verseit rétegeiben feszíti a szétcsengés. Madarak, ég, felhő, táj, virágok, Duna, hold, reggel, kavics, tó és férj, bérlő, halottak, isten, gyerek, halál, idő – azok a két egymás mellett végigvonuló fogalomvilág elemei az, amik közti feszültség robbanásközeli állapotban tartja a szövegeket. A kedvencem tőle az Őszi kép. Ez a vers úgy cseng szét, hogy álmomban tovább cseng egy picit. Itt a legtökéletesebb az asszociációk elemeinek rendetlen harmóniaérzete. Halk utalások, halk reflexiók, erős vershelyzet. Nagy Kata költői hangja egy önmagát a szövegen keresztül így vagy úgy, újra és újra definiálni kívánó női hang, amit ha este megtalál, reggelre elveszít, amit ha reggel megtalál, estére elveszít. Minden vers egyenként, és a készülő kötete egyben, ennek a keresésnek a lenyomata. A hétköznapi nosztalgia fel-feltörésének tanúbizonysága, a szétcsengés zúgása alvás közben, a robbanásközeli visszafojtottság lesz ez a kötet, amiben nem tudjuk, és soha nem is fogjuk tudni, mi a következő szó, vagy mit jelent igazán az a mondat. Ahogy most nem tudjuk, és most soha nem is fogjuk tudni, hogy mi az, ami őt, téged vagy engem meghatároz; és igen, nőként.

Győrfi Kata


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr367245479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.