fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

X-MAN: SZABÓ TIBOR BENJÁMIN II.

2015.03.10. 07:00 | Sassa | 1 komment

Címkék: interjú irodalom epic centrifuga könyvkiadás könyvszakma athenaeum kiadó xman szabó imola julianna Szabó Tibor Benjamin kamufelhő behordás a ciprusi király

Szabó Tibor Benjáminnal Szabó Imola Julianna készített interjút.

szabo_tibi_i.jpgSzabó Tibor Benjámin - a háttérben az Északi vasúti összekötő híd

 

A „könyves junkie"

 

 

Szerinted miben más az író, a szerkesztő és az irodalomtörténész Szabó Tibor Benjámin?

Mindegyik ugyanaz a békési parasztgyerek. Értsd jól: mivel még nem ment el teljesen az eszem, nem gondolok úgy magamra, mint akiben több ember él. Mindenki egy csomó szerepben létezik egyszerre, ez teljesen természetes, és jó esetben ezekben a szerepekben azért meg tud maradni az önazonossága. Egy anya például úgy dadus az egyik percben, hogy a következőben már szakács, utána, ha kell, pszichológus, és ha napközben gebasz van a fürdőszobai lámpával, akkor villanyszerelő is. Így élünk mindannyian. Miközben az általad felsoroltak közül, azt hiszem, egyik se vagyok igazán. Könyvek szerzőjeként ugyan dolgozom, de írónak lenni más. Író, mondjuk, Tóth Krisztina vagy Esterházy Péter, és igazi rajongói büszkeséggel szoktam arra gondolni, hogy távoli barátaimnak tudhatom őket. Hagyományos értelemben vett szerkesztői feladatok is csak a legritkább esetben találnak meg. Bár pro forma az Athenaeum Kiadó főszerkesztőjeként dolgozom, valójában inkább projektmenedzseri tevékenységet végzek, szöveggondozásra nemigen jut idő, nincs rá lehetőség. Irodalomtörténész meg sose voltam. Kritikus néhány évig igen, de már elmúlt. Ha kell valami megnevezés, a "könyves junkie" a legtalálóbb. A könyves gazdasági ágazat szerkezeti kérdéseit elég jól ismerem, kitanultam. Ezt a tudást igyekszem fejleszteni és kamatoztatni az Athenaeum szakmai vezetőjeként is, segítve a kiadó igazgatóját, Nyáry Krisztiánt.

Mi volt az első szöveged ahol azt érezted, hogy ez más, hogy ez irodalom? Volt-e konkrét pillanat, amikor magával ragadott a szöveg?

Amennyire emlékszem, fordítva történt ez a dolog. Megjelent az első könyvem, A ciprusi király (publikációs háttér vagy irodalmi kapcsolatok nélkül), és utólag azt éreztem, ez így NEM irodalom. Aztán elkezdtem tudatosan készülni az alkotói pályára. Más kérdés, hogy végül a könyvcsinálás kiadói oldalán kötöttem ki.

szabo_tibi_kisfiaval.jpgSzabó Tibor Benjámin Dani fiával a Kinizsi Várban, Nagyvázsonyban

Az apa és a fiú figurák veled nőnek?

A Kamufelhő feszes, pontos könyv lett, annak ellenére, hogy egyértelműen egy terápiás munkáról volt szó. Amikor ennek a kötetnek a szövegeivel elkezdtem dolgozni, már rég nem írtam saját örömért, minden novella egy-egy felkérésre volt válasz, mégis, valahogy egy öngyógyítási kísérlet dokumentumaiként működtek, utólag ez teljesen egyértelműen látható. 2007-ben elváltam, ami azt is jelenti, hogy a feleségem mellett az akkor másfél éves fiamat is elhagytam. Nagyon nehéz jól elmondani azt a lassú, de könyörtelen pusztítást, amit a saját árulással való szembesülés véghezvitt bennem. Újra és újra letarolt mindent a kognitív disszonancia, a Kamufelhő egy redukciós próbálkozás, és persze ilyenként szükségszerűen sikertelen. Az apa és fiú figurák a nosztalgiamentes emlékezés lenyomatai, ők a legeredendőbb árulásmomentum elszenvedői. A modellként használt emberek változnak, a gyerek nő is, persze - de a szereplők már nem tudnak fejlődni, mert megírtam, amit erről a témáról megírhattam, szerzőként nem foglalkozom tovább a dologgal. Magánban cipelem (de ott azóta is) a meghasonlottságot.


Van kedvenc mondatod a
Kamufelhőből?

Sok kedvenc mondatom van, de egyik sem saját szövegből. Ha a Kamufelhőből kell valami nekem fontosat kiemelni, az egy felismerés: hogy elmúlnak a dolgok; azok is, amik azt ígérik, hogy nem múlnak el soha.

szabo_tibi_iv.jpgCoelho Házasságtörés c. könyvének bemutatóján, a Hemingway Étteremben


Mondanál akkor egy kedvencet?

So it goes; Kutya nehéz úgy hazudni, ha az ember nem ösmeri az igazságot; A kis szabályokat be kell tartani, és akkor a nyakat meg lehet szegni; Anci imádja a tetővilágítást, kedvenc színe a babakék, Tável vunét oszáre cigne saverenge bugyogá… és fűzöld legyen a plüsskanapén… és kérünk még rá egy fasza kis hableányos szökőkutat is… na, minden világos, csávókáim?


Az
EPIC ifjúsági regényed tavaly jelent meg. Miért vonzott a téma? Miben más egy félig-meddig meghatározott célcsoportnak írni?

Az EPIC valójában egy kiadói projekt. A Manó Könyvek szeretett volna egy fiús sorozatot, amihez engem találtak meg szerzőnek. Más kérdés, hogy semmit nem élveztem még úgy, mint ezt a történetet írni. Van hat gyerek, akik egyik kalandból a másikba csúsznak, sodorja őket a kíváncsiságuk, a sorsuk, a körülményeik. Mint hat kicsi Indiana Jones. Kitalálni is szórakoztató.


Amúgy az az író vagy, aki tud megrendelésre/felkérésre dolgozni?

Mindig agyal az ember valamin, de megírni szövegeket régóta csak felkérésre szoktam. Így alakult. Tulajdonképpen a Behordás is ilyen. Egy nagyszerű ember életéről szól, akit a sorsa és a XX. század mindig oda sodort, ahol a fontos dolgok történtek, miközben őt (az én értelmezésemben) leginkább a méhészet érdekelte. Az unokája kért fel, hogy írjam meg a történetet, nagyon nagy munka, lassan haladok vele, de mindig előrelép kicsit ez a vállalkozás is.

szabo_tibi_puder_barszinhaz.jpgSzabó Tibor Tari Annamária pszichoterapeutával és Horváth Gergely rádiós műsorvezetővel mutatta be közös, Rád találni című könyvüket, 2014 februárjában


Az Olvasás Éjszakája, az Új Könyvpiac és az IR(T)ÁS alkotótábor is a nevedhez fűződik. Miért fontos számodra az irodalom népszerűsítése?

Közösségi ember vagyok, hiszek a social powerben. Miközben, ez is igaz, tavaly nyár óta a kőkemény termelésben dolgozom. Eladható könyveket kell csinálnunk az Athenaeum kiváló csapatával, aztán ezeket a termékeket tényleg el is kell adni. A kiadó munkatársai mind nők – nehéz pontosan megfogalmazni, hogy ez mit jelent, mivel jár. Ha úgy foglalom össze, hogy egyik kollégáról se mondanék le, semmilyen okból, mert ez a csapat így gömbölyű, akkor érzékeltettem, mennyire otthon érzem magam velük. A vállalati kérdések soha nem személyes kérdések, és ez így van jól – de ez a közösség kicsit több mint egy kiadói brigád. Nem sokkal, nem tolakodóan több. De több. És akkor így kapcsolódik vissza mégis a termelés a social powerhez.


Nagyon tiszta és megrázó szövegnek gondolom Sun-Mi Hwang: Rügy című könyvét (Athenaeum Kiadó), ami az anyaságról szól. A kiadó főszerkesztőjeként van olyan könyv, aminek a megjelenése kiemelten fontos (volt) számodra?

A Rügy volt az őszi presztízs kiadványunk, Földi Andi Pazar grafikáival jelentettük meg, igyekszem figyelni arra, hogy legyen egy-egy ilyen is minden szezonban. Most a legfontosabb könyvünk Bíró Szabolcs történelmi témájú regényfolyama, az Anjouk első része lesz. És mellette sok-sok fontos, jó könyv jön, amelyek között ott a legnagyobb szerelem is, Hartay Csaba Nem boci! című vicces tehenészprózája.

Szabó Imola Julianna


Szabó Tibor Benjámin a könyvkiadást, a könyvpiacot érintő fontos kérdésekre, problémákra rámutató könyvszakmai cikkei:

http://hvg.hu/velemeny/20140417_Azonnali_valaszok_oraja

http://kotvefuzve.postr.hu/zuzdat-a-konyveknek

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr717253149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rajongó Tibor 2015.03.16. 15:09:05

Kiegészítés az EPIC-hez:
Ha szereted az olyan mai magyar iskolaregényt,
- ami egy különleges (fullra bekamerázott) iskolában játszódik, ahol kis csoportokban tanulnak a srácok, és ha egyvalaki kihull, mindenki röpül, és az egyik srácot Márkónak hívják,
- ahol speciális tantárgyakat tanulnak,
- ahol hangsúlyos szerepet kap a harcművészet és a lovaglás,
- ahol négy fiú és egy lány alkot egy csapatot,
- ahol az iskolai óráknak dramaturgiai szerepe van,
- ahol különleges csapatépítő módszereket használnak,
- ahol a learning by doing elvére épül az oktatás,
- ahol nem lehet tudni, mi az iskola célja, és a srácok megkísérlik kinyomozni azt,
- ahol a számítógép és a net ugyanúgy kiemelt szerepet játszik, mint Budapest leírása,
akkor olvasd el a 2011-ben megjelent, A SIEBENKREUZ ALAPÍTVÁNY című regényt is.
Nem plágiumról beszélek – elvégre a Jézus-történetet is alapból négyen megírták, és a popkultúrában kötelezőek az áthallások –, csak azt mondom, ha szereted a műfajt, ne hagyd ki
A Siebenkreuz Alapítványt.