fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

X-MAN: JUHÁSZ TIBOR II.

2015.04.14. 06:55 | Sassa | Szólj hozzá!

Címkék: interjú salgótarján fisz centrifuga nagy csilla juhász tibor xman mizser attila palócföld mészáros márton nyerges gábor ádám ez nem az a környék apokrif könyvek gyenes gábor térpoétika várospoétika

Juhász Tiborral Nagy Csilla irodalomtörténész, kritikus, a Palócföld folyóirat szerkesztője készített interjút.

juhasz_tibor_2.jpg

 

 

 

Juhász Tibor (1992, Salgótarján) költő, versei 2012-től jelennek meg folyóiratokban. A Debreceni Egyetem hallgatója. Tavaly októberben a kulter.hu R25-ös válogatásában is szerepelt, hamarosan megjelenik első verseskötete Ez nem az a környék címmel.

 

 

 



A város poétikája

 

 

Hamarosan megjelenik az első versesköteted, az Apokrif és a FISZ közös, most induló könyvsorozatának első darabjaként. Mesélj, kérlek, a pályakezdésedről!

Nehéz volt, hiszen a legtöbb folyóirat nem válaszolt a leveleimre. Ezért igencsak meglepett, mikor az Ezredvég egyszer csak küldött egy tiszteletpéldányt. A következő, számomra azóta is meghatározó lépcsőfok a Palócföld volt. Mizser Attila, a lap főszerkesztője elsőként adott olyan tanácsokat, amik a mai napig hasznomra vannak. Ez három éve volt, ekkoriban születtek meg az első versek is a kötetből. Ezután pedig az Apokrif adott fogódzót, lehozta egyszerre négy versemet, ami azért volt nagy dolog, mert addig csak egy-kettő jelent meg egyszerre nyomtatásban. Így mikor pályázatot hirdettek, adott volt, hogy hozzájuk adjam a kötetet. Igaz, még nem voltam kész vele, szóval ha a lap főszerkesztője, Nyerges Gábor Ádám nem beszél a lelkemre, még most is a fiókban heverne a kézirat.

 

A kötet meghatározó eleme a tér- és várospoétika, a költői nyelv helyeket, városokat, vidékeket teremt, tesz belakhatóvá. Jól érzékelhető, hogy az általad felépített világ mögött van egyfajta személyes tapasztalat. Hogyan dolgozol az élményanyaggal, hogyan és mire figyelsz a körülötted lévő világból?

Könnyebb megfognom a dolgokat, ha atmoszférát teremtek. Az utcák, terek, városok nevei kiindulópontot biztosítanak a számomra, ami köré feltekerem a valóság többi elemét. Elsősorban az érdekelt a kötet írása során, hogy az életkörülmények hogyan ékelődnek bele az emberbe, és hogy a tér hogyan határozza meg a benne élőket. Rájöttem, hogy a környezet felveszi az egyének identitását, tehát fizikailag azonos lesz belső világukkal, de az is világossá vált számomra, hogy ez fordítva is igaz. Sokat segített az, hogy én is ebben a közegben éltem, hogy általam ismert személyekről mintázhattam a karaktereim többségét. Így jött létre a kötet városa, amelyen átvezetem az olvasót, feltárva előtte a közeg húsbavágó erejét.

juhasz_tibor_apokrif-est_meszaros_martonnal_es_nyerges_gabor_adammal.jpgApokrif-est a Roham Bárban: Mészáros Márton, Juhász Tibor és Nyerges Gábor Ádám (2014. november 27.)
 

A kötet egyik fontos vonulata a szegénység. A szegénység morális vagy szociális fogalom/kategória nálad?

Én nem tudom elválasztani egymástól ezt a két kategóriát. Ha arra gondolok, hogy a valóság beleszól abba, hogy a benne élő emberek mire vágyjanak, miről álmodjanak, akkor morális kategória. Viszont meg kell értenünk, hogy a társadalom szintjei különböző igazságokat termelnek ki. Ezeknek a különbségeknek számos vonzatuk van. Én azt látom, hogy az alsóbb néprétegek igazsága eltávolodik a felettük lévők álláspontjától. Így olyan törések jönnek létre, amelyek miatt annál bűnösebb lesz valaki, minél lentebb van. Ez miatt a rétegződés miatt a szegénység szociális kategória. De nem hiszek abban, hogy létezne az egyik fogalom a másik nélkül.

 

A kötet címe: Ez nem az a környék. Mihez képest „nem az”, úgy értem, mi az, ami alapján meghatározható, kiemelhető a környék, amelyről írsz?

Ez a környék hermetikusan el van zárva a valóságtól. Zárkózottsága egyfelől az időbeliség számlájára írható, hiszen olyan, mintha a szóban forgó iparváros még mindig az aranykorában élne. A rendszerváltás a város számára hatalmas változást jelentett, amit egyik lakója sem képes megemészteni. Miközben az épületek funkciótalanná váltak, és minden egyre mélyebbre süllyedt a nyomorban, addig a Kitartó állandó vendégei mindent megtettek azért, hogy a kiüresedett gyárak ne dőljenek össze. Az utcák és a terek emlékeznek, de a Kitartó közösségén kívül senki sem tudja, hogy mire. Ez a zárkózottság másfelől tragédiaként is értelmeződik. Jellemző a környék karaktereire, hogy mennek valahová, vagy éppen két állomás között vannak, például egy váróteremben. Igazából a semmiben lógnak. Csak a bizonytalanság állandó számukra, mely eleve kizárja az előrejutás lehetőségét.

juhasz_tibor_illusztracio_boritohoz.jpgGyenes Gábor - illusztráció az Ez nem az a környék c. kötet borítótervéhez

Ha a kötet egyébként nagyon egyedi nyelvét kötni lehet valamilyen beszédmódhoz, azt mondanám, az egyik végpont Kassák (akihez a mottó is szól), a másik talán Petri. A téma vagy a nyelv volt meg előbb? A város „átpoetizálásához” választottál beszédmódot, vagy a beszédmód volt adott, és a téma később talált meg?

Rengeteget alakult a beszédmódom a kötet írása alatt, de azt hiszem adott volt. Sokáig az volt a problémám, hogy nem tudtam miről írjak. Ez a nyelv nem alkalmas arra, hogy olyan, egyébként mindenki számára feltáruló témákról beszéljek, mint mondjuk a szerelem. Vagy nem tudom. Bár tagadhatatlan, hogy Kassák és Petri költészete nagy hatással volt rám, Petrire sokáig példaképként is tekintettem, mégis, ha a kötet lelkületét nézzük, akkor talán József Attilát lehetne megemlíteni, akinek nyelve a szerelemre is alkalmas volt. Nekem a leírások mennek, és a város még segített is ebben, hiszen nem mozdult meg. A kötet utolsó oldalán majd ki fog derülni, hogy miért nem.

 

A borító tervezőjét, Gyenes Gábort te választottad. Miért esett a választásod rá?

Már régóta szemezgettem a műveit, sűrűn látogattam a honlapját, mikor a Palócföldnek köszönhetően személyesen is megismerkedtünk Pozsonyban. Urbanic és Paris texas című sorozatai nagyon tetszettek, láthatóan őt is foglalkoztatta a tér és a város. Egyébként is azt szerettem volna, ha egyéni borító készül a kötethez. Az illusztráció, amit a borítóhoz készített, minden várakozásomat felülmúlta. Hihetetlenül passzol, mélyebbé és kifejezőbbé teszi a könyvet. Mindenkinek a figyelmébe ajánlom a munkáit, senki sem fogja megbánni, ha megnézi azokat.

 

Ha egy ilyen tematika jellemzi az első debütáló kötetet, milyen kondíciókkal lehet az elkövetkező kötetet, köteteket megírni?

Mikor elkezdtem kötetbe rendezni a verseimet, észrevettem, hogy néhányukban határozottan felfedezhető egy másfajta tematika. Végül sikerült találnom egy olyan koncepciót, amely ciklusokba rendezte és ívet adott ezeknek a szövegeknek. Az első kötetem szerkesztése során sok mindenre rájöttem a költészetemmel kapcsolatban, így a könyv verseivel párhuzamosan csiszolgatni kezdtem ezeket az írásokat is. Más lesz, mint ez a kötet, de nem akarom elsietni. A várospoétikát is szeretném továbbvinni, valamint prózaírással is foglalkozom, szóval vannak terveim. Egyelőre kíváncsi vagyok a kritikákra, remélem be tudtam bizonyítani, hogy ez nem az a környék.

Nagy Csilla

 


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr277307226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.