fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Lányok a Pál utcában - újraolvasó.

2013.01.12. 12:12 | icentrifuga | 77 komment

A Centrifuga 2005-ben vizsgálta meg Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című kötelező ifjúsági regényét, ami közel száz éve kollektív tudatunk elnyomhatatlan része.  Újraolvasása megrázó felismeréseket tudatosított bennünk, és most, a szerző 135. születésnapja alkalmából frissítjük fel a történet tanulságait:
http://centrifuga.blog.hu/media/image/200504/http://centrifuga.blog.hu/media/image/200504/""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5181397390400557330"
1. Molnár Ferenc nagy magyar feminista írónk. A Pál utcaiakat talán épp a Centrál karzatán írta! Nekem feminista példaképem, a társadalmi nemi szerepek vizsgálatában nagy mesterem.
Művének fontosságát felismerte az irodalomtanítás és kötelező olvasmánnyá magasztosította, értelmezését azonban tunyán és renyhén berekesztette a látszatigazságoknál. Pedig szól az áldozattá válás folyamatáról is, legalább olyan egyértelműen, mint a fiúkori csapatromantikáról. (( Irodalomtörténet előzmények: „Máj Károly”, Dickens ... Következmények: Tanár úr kérem, Légy jó mindhalálig, Tatay Sándor: Puskák és galambok, Ottlik, Fekete István... ))

2. 5 MILLIÓ NEMECSEK ORSZÁGA! A NŐ: NEMECSEK ERNŐ.
(Milyen nemű? Ernőnemű!) Nemecsek nevének silabizálása:
Nem ... nő. Neme ... nő. Ezzel a névjátékkal a nagy író korán figyelmeztet: ez a társadalmi struktúra kirekesztő és nőellenes!
Azonban mennyire könnyű ezt NEM észrevenni, lásd pl Nemeskürty irodalomtörténetét! ...733.o. Noha Világosan beszél a regény: 18-19.o.

3. A regény jó és igaz. A valóságot megközelítő komplikáltságú modell. Ezért természetesen, magától értetődően és következetesen tartalmazza a nőszempontú értelmezés lehetőségét isIdeje felráznunk Nemecseket Csipkerózsika-álmából. Ahogyan Nemecsekhez viszonyulnak a fiúk, pontosan megmutatta, milyen családi erőviszonyok közül jönnek, és a társadalmi-nemi szabályokat is. Boka pártfogó-patriarchális kihasználó, a pásztorok a fizikai erőfölény gátlástalan lefölözői, Geréb a kétszínű haszonélvező. Az összes többi fiú pedig egyszerűen szerencsésebb Nemecseknél: ezzel úszta meg, hogy közlegényként bánjanak vele. Valahonnan, talán a családból, ahol szintén mindig akad egy közlegény, a regény összes kiskamasz fiúszereplője pontosan tudja, mit érdemel a közlegény, és azt is, hogy ő maga olyan kiváltsághoz jutott, amelyet nem érdemelt ki: a gyengébbeken való élősködés kiváltságához. Mindegyikük számára a levegővétel természetességével azonos a férfidominancia a gyengébbek, nők és gyerekek fölött. Ez a törvény. A Pál utcaiakban az a szép, hogy ezek a kiskamasz fiúk még emlékeznek rá, hogy az ő dominanciájuk nem kiérdemelt és megszolgált, hanem igazságtalan előjog, amelyet kicsit még pirulva gyakorolnak szegény Nemecseken. 

4.
  A regény pontos jóslat és jövőkép, bizony Molnár mintha mindent tudott volna. 100 éves ez a könyv, és gondoljuk végig, milyen 100 év telt el… Rajtunk úgyis átgázolnak: ez a jövőképe a Pál utcaiakon nevelkedett minden nemzedéknek, és ez sokáig érvényes is volt. A kisfiúk még anyjuk szoknyája mellől látják a világot, és a gyengébbek elleni erőszak még fájdalmas a számukra, mert anyjukat éri vagy őket magukat. Szenvedélyes igazságérzetük őszinte együttérzés az igazságtalanság elszenvedőivel, a kisfiúkkal és az anyákkal. 
5. A Pál utcaiak ártatlan fiúk, a pálfordulat előtt, a nagy átverés pillanatában. A rosszat felismerik, a jók győznek, de a nagy lép: a férfiak világháborúi jönnek a következő félszáz évben. Többszöri centrifugálással ezeknek a meglepő kijelentéseket sikerült megértenem, és ezt most szeretném átadni, de hol is fogjak hozzá.. 
Nos...
Ez az olvasmány az én gyerekkoromban kötelező volt, attól tartok, hogy ma is az. Első regényem volt, amelyet friss olvasástudásommal a magamévá tettem hétéves koromban. Tisztán emlékszem arra, ahogy az ablak melletti sárga széken kucorgok és küzdök. Nehéz volt az első egy-két oldal, a reálgimnáziumi óra muzeális leírása egy más kor és viszonyrendszer levegőjével terhesen alig tudott átjönni nekem, egy második osztályos tanyasi kisiskolásnak. Lassan túltettem magam a bunsen-égő okozta megakadáson és onnan már jó volt, a kifejlet felé tartva pedig Nemecsek tragikus nagyságát már égő szívvel és a sorokon száguldva véltem érteni.

Amikor pedig becsuktam a könyvet, egyszerűen úgy maradtam: sokáig ambivalensen néztem magam elé. Örültem, hogy teljesen egyedül elolvastam és megértettem a regényt, és éreztem valami fura, bénító megvertséget, amiért bezárult ez az olvasva átélt világ, mert Nemecsek kihalt belőle. Fájt a regényvilág bezárulása, Nemecsek halála, és nem elégített ki engem az ő posztumusz szentté avatása. Világossá vált, hogy én örökre kívül maradok e tereken, soha nem lehetek Pál utcai, de még Vörösinges se. Mert ez férfivilág, és még azok is belehalnak, akik fiúk ugyan, de kisebbek és gyengébbek a többieknél. Én csak messziről integethetek, ebben a megismert társadalomban nincs helyem, az én létezésem, a kislányok és egyáltalán a nők létezése nem kopogtat e világ kapuján...
________________________________________

Csakhogy ez az olvasmány kötelező. És ahogy a grammatikája, a szókincse és a két fiúbanda bonyolult hierarchiája pontosan leképeződött fogékony elmémben, ugyanúgy átjött az őstermészet könyörtelen túlélő üzenete is: hogy a kicsiket és gyengéket ki kell használni. Elvenni, amijük van és csicskáztatni. A kisebbek és gyengébbek – vagyis többnyire a kis állatok, a lányok és a nők – ugyanis természetes áldozatok, ezt pontosan tudja már minden óvodás fiú. Ezt onnan tudják ilyen pontosan, mert ez a megkérdőjelezhetetlen viszonyrendszer cseréltette ki a pelenkájukat minden alkalommal.
_________________________________________

A gyermekeknek szóló műben persze nincs helye semmiféle szexualitásnak, amely a társadalmi nemek hatalmi viszonyait látszólag összekuszálja kissé. Itt még a tiszta erőfölény működik: lecsupaszítva látható a férfidominancia működése, ahogy a fák koronájának térszerkezete ősztől tavaszig.

Csakhogy ez a szerkezet itt és most, ebben az országban és ebben a társadalomban, ahol élünk, kötelező. Amikor az elemi iskolai oktatást a lányok számára is kötelezővé tették, az irodalom-tanítás (amely vagy szűklátókörű, vagy – és ez a rosszabb − a nőgyarmatosító macsóminta zsoldosa) a tananyagot úgy igazította, hogy a nőtanulók világosan megérthessék szerepüket a társadalomban. A nőtanulók Ernők, Nemecsekek, a fiúcskák pedig választhatnak a Bokaság, a Pásztorság, a gigerli Kolnayság és még néhány ismerős fiúszerep közül.
A tanulók fele kislány, aki azt szívja magába a regény levegőjéből, grammatikájából és társadalmi huzalozásából, hogy mindenkori alárendeltsége természeti törvény. Az egyetlen lehetséges világrend. Megváltoztathatatlan. Kötelező. Olvasmányként és társadalmi szerepmintaként egyaránt.
________________________________________

A regény népszerűségét remekül szolgálja Nemecsek figurája, amellyel olyan édesen szomorú dolog azonosulni. Főszerep: oroszlánt megvető erkölcsi bátorság a gyönge szőke kis testben, megaláztatásainak együttérzést keltő sorozata, tragédiává emelt végkifejlet. A zseniális színpadi szerző Molnár bizony tudja, mi kell egy jó szerephez, és mindazt bele is gyúrja: muszáj is meghatódnunk, magunkban legalább megsiratnunk Nemecseket.

http://centrifuga.blog.hu/media/image/200504/http://centrifuga.blog.hu/media/image/200504/""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5181397562199249186"
Nemecsek mindazon olvasók megváltója, akiknek kevés jut a fiúbandák közös örömeiből, és mindazok elégtételét tartalmaznia kell, akiket még közlegényként se vesznek be a mennyei játékba. Főszerep, és ez bizony nagy elégtétel. Akkora, hogy szinte beletörődünk, hogy ez jut nekünk, s kissé nehezen vesszük észre a figurában megtestesülő figyelmeztetést, amelyet Molnár intéz hozzánk: itt valami nincs rendben.
A valóságban nem kapnak akkora elégtételt a nemecsekek, amekkorát ő szeretne adni nekik, ráadásul fáj őket elveszíteni, mert elveszíthetjük az egész grundot is.

Feloldhatatlan ellentmondásokat sajátítunk el, a regény olvasásával és megtanulásával. Ráadásul, és itt van a legnagyobb csavar, szinte már svéd, amit gyermeki lelkek csak kaphatnak az életre: a regény minden sorából azt lélegezzük be, hogy a férfiuralom valósága az egyetlen valóság, és eközben pontosan értjük és hisszük a mű eszmei mondanivalóját, hogy a gyengébbeket bántani és kihasználni csúnya de elkerülhetetlen dolog. Ráadásul azt képzeljük − és ez a lehető legnagyobb melléfogás −, hogy ez ugyanazt jelenti a fiúknak, mint amit a lányoknak mondunk vele. Fatális tévedése ez évtizedek társadalmi- és nemi szerep oktatásának, értésének. A fiúkat nemi szerepük negatív hozadékában erősíti óhatatlanul, így lesz elsősorban a Vörösingesekből kis macsó gerillahadsereg. A lányokat és a szőke kisfiúkat alárendeltségük elfogadásában erősíti, így lesz hazánk a legalább ötmillió nemecsekernő hazája.
________________________________________

Hiába figyelmeztet a feminista Molnár Ferenc Nemecsek Ernő „nő”-szerepével iszonyú hatásosan, az irodalomoktatás magaslatára nem hatolt el intelme. Ennek az olvasmánynak a belsővé tétele, úgy tűnik, kötelezően segíti a női- és a férfiszerepek közötti egyenlőtlenség fokozását. Ez nem a mű és nem az író hibája, hanem "a kötelezőké".

Említésre méltó talán, hogy egyetlen pöttyös vagy csíkos lányolvasmány sem „kötelező” a fiúknak, míg mi kislányok kimerítően alapos kiképzést kapunk bandázásból, hierarchiából, háborúból, beavatásból és bajtársiasságból; melyekből egyébként természetesen ki vagyunk rekesztve.
És most igazolnám hóbortomat, amellyel Molnár Ferencet feminista példaképemül választottam: hiszen akár őtőle magától is választhatott volna a közoktatás lányregényt, mert ő azt is írt, szépet, meghatót, tragikusat, érzelmes-őszintét. Az Egy gazdátlan csónak történetét. Nos, ez a lányregény is megérne egy gondos olvasást, esetleg egy könnyű otthoni centrifugázást.
________________________________________

http://centrifuga.blog.hu/media/image/200504/http://centrifuga.blog.hu/media/image/200504/""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5181397897206698290"
Végezetül képzeljük tovább a fiúk történetét. Mi lett volna velük ha Molnár Ferenc továbbírja történetüket? (Volt ilyen kísérlet, nem az ő tollából, és még szélhámoskodtak is a gittegylet nevében.) Kiből mi lett volna? Boka? A Pásztorok? Geréb? Kolnay? A háborúkban és rendszerváltásokban mire vitték volna? Mi a személyes sorsuk? Vajon melyik fiú lehetett az író maga? 
Mindezt meleg szemmel végig se merem gondolni..;
 
 
Gordon Agáta
 
 
 
 
 


Forrás:
 
Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk
 
Kortárs visszaemlékezése:
lásd: Vécsei Irén kismonográfiája, 8.o., 
 
 

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr855015421

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.01.14. 12:13:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cpt. Flint 2013.01.13. 18:29:35

A két Lotti nincs a választható kötelezők közt? Szerintem de.
Persze ez sem sokkal több a semminél.

Cpt. Flint 2013.01.13. 18:30:24

Ja, meg Sziget-kék is van, ahol a kisfiú gyakorlatilag lány.

Cpt. Flint 2013.01.13. 18:41:38

Amúgy nagyon érdekes a post nézőpontja, és simán van olyan elfogadható elemzés, mint bármelyik másik. Férfiként természetesen berzenkedek kissé a "minden rosszért a férfiak felelősek" (ami persze nem azonos azzal, hogy a férfiak csak rosszat tennének) konklúziótól, bár elhiszem, hogy nagyon sok nő így érezhet. Én szívesen kipróbálnék egy matriarchátust is, elég sok férfi író is kacérkodott azzal a gondolattal, hogy abban esetleg jobban is mehetnének a dolgok.

nyelv-ész 2013.01.13. 19:09:11

Remélhetőleg az Árvácska is kötelező olvasmány volt, ahol a női dominancia és a hierarchia alján állók megalázása ugyanúgy tanulmányozható. Nem kell ehhez Nemecseket femininné minősíteni, meg előjönni a férfivilág sztereotípiájával, mert a nők ugyanúgy kialakítják a "csípéssorrendet". Aki ezzel nincs tisztában, annak elég egy hétre beülni egy irodába, ahol csak nők dolgoznak.

nyelv-ész 2013.01.13. 19:10:42

@Cpt. Flint: Szerintem a matriarchiátus a nőknek lenne a legkegyetlenebb.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.13. 19:26:37

Szerintem a nő az ember legjobb barátja. Persze a kutya után.

Kilgore Trout 2013.01.13. 20:03:31

Kicsit mellékszál, de én most élem ezeket a dolgokat a lányom révén. Most 8.-s, és a Légy jó mindhalálig-ot kellett volna elolvasnia. persze nem tette. De emlékszem a Pál utcai fiúkra is, és már akkor sem értettem, hogy egy mai 9-10 éves lánynak mit mond ez a történet? Meg szereti-e az olvasást ezeken a regényeken keresztül. Már az első olvasókönyvein is kiakadtam. Sokszor sírt, mikor a Bicebóca, a Három Matyi, vagy egyéb ilyen nem túl lelkesítő történeteket kellett olvasnia. Lehet sokan nem értenek egyet velem, de ezek a történetek és regények egyszerűen elavultak a mai tiniknek. Ők Ferrarikkal száguldoznak egy információs sztrádán, a tanárok (a tanterv) meg egy 4 ökrös szekérbe próbálja begyömöszölni őket ezekkel a regényekkel. Egyszerűen eljárt felettük az idő. Nem megszeretik, hanem még jobban megutálják az olvasást, ráadásul a net tele van olvasónaplókkal, így másolnak és kész.

Kilgore Trout 2013.01.13. 20:06:11

Nem akarnám ennyire sarkítani, de kíváncsi lennék, hogy mondjuk pl. a Bicebóca történet hány gyereknek okoz maradandó lelki sérülést...:)

nyelv-ész 2013.01.13. 20:33:23

@Kilgore Trout: Szerintem sem a legjobb ötlet alsó tagozatosoknak kötelező olvasmánnyá tenni a Kincskereső Kisködmönt, de a lelki sérülés talán egy kicsit erős...

Elavultnak meg végképp nem nevezném, sőt azok közé az irodalmi művek közé sorolom, amelyeket 10-15 évente újra érdemes olvasni, mert mindenéletkorban mást és mást fedezhetünk fel benne. Gyerekkoromban például éktelen nagy ökörségnek tartottam a Kis Herceget, de felnőtt fejjel számtalanszor újraolvastam.

Egyébként kicsit túldimenzionáltnak és túlérzékenységnek gondolom a mostanában folyamatosan felbukkanó témát, hogy egy 8-10 éves gyereknek ne adjunk olvasni olyan műveket, amelyek a világirodalom értékes műveinek bizonyultak.

Gondoljunk bele, a Hófehérke vagy a Hamupipőke micsoda horror, mérgezéssel, öncsonkítással, a gonoszság naturalista ábrázolásával. Jancsi és Juliska esete pedig végképp csak a késő éjszakai műsorsávba való történet. Ezeket mégis a legnagyobb természetességgel meséljük már iskolás kor előtt is gyermekeinknek, holott ezekhez képest a kis Bicebóca története unalmas és banális.

Kilgore Trout 2013.01.13. 20:43:09

@nyelv-ész: Annak idején, mikor a lányom kicsi volt, megvettem a Világszép Nádszálkisasszony című mesés könyvet. (Mikor én gyerek voltam, már akkor is volt ez) Szóval megvettem, és elolvastam. Rémálmaim lettek, komolyan mondom. Nem is olvastam belőle egyet sem a gyereknek. Az általad említett meséket sem. Az én lányom Pöttyös Panni történeteken nőtt fel. Olvasd el, ha módodban áll, az alsós olvasókönyvek történeteit. Borzalmasan lehangolóak. Nem régen találtam az alábbi viccet. Sarkított, de sajnos igaz:

Egy magyar család kiköltözik az USA-ba, a kisgyereket beadják az oviba. Az első szülői értekezleten az óvónő mondja az anyukának:
- Vigyék el pszichológushoz a gyereket, megmagyarázhatatlan kegyetlenség, agresszivitás látszik rajta.
- Miért, miből látszott?
- Égő csigát rajzolt. - mondja az óvónő.
- Égő csigát? De hát ez igen egyszerű. A magyar gyerekek a csigát így hívogatják ki a házukból: Csiga-biga gyere ki, ég a házad ideki.. Talán volt más is?
- Hát, mindenféle sérült madarakat rajzol, például a múltkor egy vak madarat. - így az óvónő.
- Hm, hogyan? Ja, igen. Ön nem hallotta azt a kedves magyar mondókát, hogy csip, csip, csóka, vak varjúcska.?
- Na, jó. De a csonka tehén mégiscsak durva.
- Csonka tehén? Hm,.. Ja, igen. Egy nagyon helyes kis dalocskánk van: Boci, boci tarka, se füle, se farka..
- ...és mondja, kedves anyuka! Semmi vidám, kedves dalocskát nem énekelnek a magyar gyerekek?
- Dehogynem. Ott van például a Süss fel nap, fényes nap, ...kertek alatt a ludaink...basszameg..!!

Tittikém 2013.01.13. 20:50:43

A Kincskeresőnek már az emlegetésére kiráz a hideg a mai napig, pedig már vagy 25-30 éve olvastam. Évekig kísértettek a képek, amiket láttam a történetet olvasva, a haldokló kislány, stb.
Értelmetlen kötelezővé tenni ezeket, akinek addig nem volt, ezektől lesznek depresszív gondolatai...
Írja meg valaki a Harisnyás Pippi magyar megfelelőjét! :)

nyelv-ész 2013.01.13. 20:51:22

@Kilgore Trout: Szerintem neked nem jött át, hogy a vicc az erőltetett amerikai PC-séget ugyanígy ekézi. Azért elgondolkodtató, hogy hány generáció felnőtt a fenti gyerekmondókákon, mindenféle lelki törés nélkül.

Ezt a sok drámát a felnőttek magyarázzák bele, a gyerekek meg könnyedén túlteszik magukat rajta.

nyelv-ész 2013.01.13. 21:05:48

@Tittikém: Grimm jó példa, hogy nem magyar sajátosság a gyerekek horrorral traktálása...

Kilgore Trout 2013.01.13. 21:53:59

@nyelv-ész: Az a helyzet, hogy most épp van egy kis rátekintésem a magyar és az amerikai oktatás közötti különbségre. Ha nagyon röviden kellene összefoglalnom, akkor azt mondanám, hogy az a különbség, hogy az USA-ban arra kíváncsi egy tanár, hogy mit tud a gyerek, itthon pedig arra hogy mit NEM tud? És ez rohadt nagy különbség. De ez messze visz a poszt témájától.

Cpt. Flint 2013.01.13. 22:34:55

@nyelv-ész: A Grimm-történetek eredetileg nem gyermekmesék, hanem népi (rém)történetek gyűjtésének eredményei. Már jelentősen szelídítve "adták el" őket mesének. Annyira gyerekmesék azok, mint az Ezeregyéjszaka...

Cpt. Flint 2013.01.13. 22:36:04

@nyelv-ész: "Szerintem a matriarchiátus a nőknek lenne a legkegyetlenebb."
Kifejtenéd?

Cpt. Flint 2013.01.13. 22:49:59

@nyelv-ész: "Elavultnak meg végképp nem nevezném, sőt azok közé az irodalmi művek közé sorolom, amelyeket 10-15 évente újra érdemes olvasni, mert mindenéletkorban mást és mást fedezhetünk fel benne."

Márpedig ezek a könyvek többségükben bizony elavultak. És a világirodalom remekeihez nem sok közük van. Egészen egyszerűen egy olyan világot és olyan élethelyzeteket mutatnak be, amelyek már nekünk, a szülőknek is idegen és távoli volt. Emellett nyelvezetük régies, avíttas, nehézkes, helyenként a gyerekek számára érthetetlen; tempójuk nagyon lassú, a gyerekek többségének unalmas. Tudomásul kell venni, hogy ilyenformán nem töltik be a szerepüket, sőt én is egyetértek azzal a véleménnyel, hogy inkább az ellenkező hatást érik el.
Már nagyon régen neki kellett volna állni lecserélni ezeket a műveket újabbakra. Ugyanis nem magával a kötelező olvasmányok "eszméjével" van a baj és természetesen nem is az általuk közvetíteni kívánt mondanivalóval, tanulságokkal, erkölcsiséggel (ha eltekintünk a posztban felvetett erősen patriarchális attitűdtől).
Akár a világ-, akár a magyar irodalmi kánonból bőségesen lehetne találni frissebb, érdekesebb, gyermekközelibb, és igen, jóval vidámabb darabokat.
És persze igaza van a posztolónak, lányregényeket is, mindenképpen.

hopptarisznya 2013.01.13. 22:50:31

@Cpt. Flint: volt már női főnököd? Amit ezek egymással művelnek... :-)

@Kilgore Trout: mégis az USAban vannak igencsak alulképzett és szerintem sekélyesebb érzelemvilágú emberek. A "hülyeamerikai" sztorikon kívül (ami szerintem mindenkinek van, aki példul kereskedett már velük) érdemes megnézni egy európai sikerfilmet és egy amerikait.

Kilgore Trout 2013.01.13. 23:06:34

@Cpt. Flint: Tökéletesen egyetértek. Elmúltam 50 éves, és én ugyanezeket a könyveket olvastam kötelezőként, mint most a lányom. És kevés kivétellel már én is untam őket.

Kilgore Trout 2013.01.13. 23:12:50

@hopptarisznya: Akár igazad is lehet. De mondd meg nekem igaz lelkedre: mi szüksége van egy mai 14 éves lánynak, hogy fizikából például elektromos kapcsolási rajzokat kelljen megtanulnia? Szóval a mi oktatási rendszerünkben meg annyi felesleges tudást próbálnak beleverni a gyerekekbe, amire az életben nem lesz szükségük. Vagy aktuálisabb: nézd meg, mit tanulnak informatika címszó alatt? Na mindegy, nem erről szól a poszt, nem akarom szét offolni.

Cpt. Flint 2013.01.13. 23:41:45

@hopptarisznya: vezetésre alkalmatlanok természetesen a nők között is lehetnek. én mégis azt mondom, hogy a nyers erő(szako)n alapuló politika visszaszorulása nagy hasznára lenne az emberi társadalomnak, és erre matriarchátusban jóval nagyobb lenne az esély.

Cpt. Flint 2013.01.13. 23:45:07

@hopptarisznya: a jelenlegi patriarchális társadalomban egyébként vezetői szerepet szinte kizárólag a férfias nők kapnak, vagy legalábbis vezető pozícióban nagyon gyorsan férfiassá kell válniuk, hogy alkalmazkodjanak a jelenlegi elvárásokhoz. így ebből megítélni azt, hogy valójában milyen lenne egy nőközpontúbb társadalom, nemigen lehet.

hopptarisznya 2013.01.13. 23:48:24

A poszthoz: Érdekes felvetés. A nők valóban háttérbe vannak szorítva. És nem csak a könyvekben. A filmek döntő többsége is inkább férfiak kalandjairól szól. Na de az életben nem így van? Pl baráti körben is megfigyelhető, hogy inkább a fiús ökörségekről sztorizgatunk. (a lányok is ezeket emlegetik egymásnak) Ritka az olyan vagány lány, akinek a balhéit felidézzük a tábortűz mellett.
Szóval kedves posztoló, talán nem így van???

A feminista kilengést, meg inkább hagyjuk. Méghogy a fiúk vörösingesek a lányok meg Nemecsek Ernő akart lenni. Ugyanmár!! (zárójeles megjegyzésem, hogy szerintem a harcosabb feministák inkább női testbe született pasik, akik a saját reménytelen harcukat próbálják ráerőltetni a többi nőre)

A férfi-nő főhősökről: Meryl Streep mesélte tavaly, hogy ő nőként (női mozinézőként) ugyanúgy szurkol egy férfi akcióhősnek, mint egy nőinek. Ugyanakkor egy férfi mozinéző nem képes azonosulni a női hőssel. Ez akkor meg is nyugtathatná a kedves posztírót. Semmi baj a Pál utcai fiúkkal, hisz a lányok ugyanúgy izgulnak rajta :-)
Na de komolyra fordítva: meg tudom erősíteni, hogy sokszor csak legyintek, amikor kemény nőket látok a tévében. Sokkal nehezebb olyan női főhőst kreálni, akit egy férfi is hitelesnek tart. De nem lehetetlen! Én csodálkoztam a legjobban, amikor szívből átéltem Frida Chalo történetét. (most látom őt ennek a blognak a bal felső sarkában) Vagy ott volt a Glen Close-féle főnökasszony szerep. (A hatalom hálójában sorozat). De az Erin Brockovich is pozitív csalódás volt.
De hogy vannak-e ilyen -fiúk számára is hiteles- női főhősök a magyar szépirodalomban, azt nem tudom. Az talán megnyugtató lehet a posztírónak, hogy a fiúk sem a kötelező olvasmányok alapján szocializálónak. Magasról tojnak rá gyerekek. (anno mi is)

Cpt. Flint 2013.01.13. 23:59:58

@Kilgore Trout: minimális fejlődést azért látok, a fiaméknál elég nagy választékot adtak, és vannak benne (legalábbis számomra) kellemes meglepetések is. de 40-50 évesnél így sincs frissebb, zöme jóval régebbi. én ezt látom ijesztőnek; ugyanis ez számomra azt jelenti, hogy a tanítóképzősök/magyartanárok vagy nem is ismerik a legújabb kori minőségi gyermek/ifjúsági irodalmat, vagy megragadtak abban a totálisan sznob és agyalágyult konzervatív álláspontban, hogy csak ezek a "régiek" tekinthetők "értékes" irodalomnak.

hopptarisznya 2013.01.14. 00:00:10

@Cpt. Flint: azért nézd meg, hogy a női beosztottak kire néznek föl. Egy férfi vezető ezerszer kisebb súrlódással jár. Elfogadják amit mond. És szerintem nálunk pasiknál is úgy van, hogy a vezető legyen domináns. Azt pedig nehéz kis testtömeg és vékony hang mellett. Az ilyen adottságú férfiak ugyanúgy verhetnék az asztalt. Nekik marad az, hogy tudásban megpróbálnak mérföldekkel a többiek előtt járni. De még akkor sem mindig. Saját magamról is tudom, hogy amikor éles helyzet volt, sokkal tovább kitartottam egy zsarnokoskodó barom felügyelete alatt, mint egy szelídebb alfőnöknél, akit többre becsültem emberileg, de tudtam, hogy meg fogja érteni, ha 48 óra munka után hazamegyek. (az előző kisfőnöknél ez a luxus föl sem merült)

macskaságos (törölt) 2013.01.14. 00:06:26

@hopptarisznya:

baráti körben is megfigyelhető, hogy inkább a fiús ökörségekről sztorizgatunk. (a lányok is ezeket emlegetik egymásnak) Ritka az olyan vagány lány, akinek a balhéit felidézzük a tábortűz mellett.
Szóval kedves posztoló, talán nem így van???

Ez talán azért van, mert ha nők próbálnak hasonló ökörségeket csinálni a fiúk zavarba jönnek, nem tudják kezelni, jaj egy nőnek ne legyen humora, stb., ki van nézve.
Anno jártam egy társaságba, na ott balhés, "ökörködős" lányok voltak, nagyon jó sztorik, legendák születtek. Bár ott a fiúk hagyták őket érvényesülni.

Cpt. Flint 2013.01.14. 00:32:26

@hopptarisznya: Te azt nem érted akkor, hogy a lányok nem csak női főhőst, hanem női sztorit szeretnének olvasni. Teljesen más dolgokról, és/vagy legalábbis teljesen más szempontból. Amúgy is marhaság ez a "férfi mozinéző nem képes azonosulni a női hőssel" dolog... csináltak egy csomó akciófilmet is női főhőssel, valszleg több férfi megnézte, mint nő. De az "Elfújta a szél"-en kezdve a Terézanyuig egy csomó, témájában is inkább "csajos" filmet szerintem legalább 30%-ban férfiak néztek meg és jó részük élvezte is. Jó könyvekről már nem is beszélve; annyi jó, érdekes női író és hős van, mint a fene.
Hogy csak egy konkrét magyart és ifjúságit mondjak, ott van mondjuk G. Szabó Judit "Megérjük a pénzünket", "A macskát visszafelé simogatják" stb. sorozata, ami lányokról szól és én férfi (első olvasáskor még fiú) létemre nagyon élveztem. Vagy mondjuk külföldiből Brunella Gasperini önéletrajzi ihletésű vidám regényei (Én és ők; Ő és mi stb.).
Vagy Gibbontól a "Skócia lánya". Vagy Fehér Klára könyvei. Csak így hirtelen, és nem annyira "magasirodalomból" (de azért nem is éppen az aljából) szemezgetve.

Cpt. Flint 2013.01.14. 00:43:36

@hopptarisznya: "azért nézd meg, hogy a női beosztottak kire néznek föl."
Értsd már meg végre, hogy az általad hozott példák az európában honos "jelenlegi berendezkedés", a több, mint ezer éves patriarchális társadalmi/erkölcsi rendszer jellemzői. Ezek alapján nem lehet megítélni, hogy milyen (lenne) ma egy matriarchátus. Ahhoz egy olyan társadalmi rendszert kellene megnézni, kicsit élni benne. De jelenleg ilyen "fejlett", nyugati típusú kultúrában nincs.

Daniel W. Mcload 2013.01.14. 01:19:08

@Kilgore Trout: Kikérem magamnak. Mármint jelent. Számomra ezek az elavult, érdektelen és rettentő történetek (mint a PUF vagy a kincskereső...) igenis komoly lelki traumát okoztak gyerekkorban.

radikalisviccek 2013.01.14. 01:32:47

szerintem a Pál utcai fiúk c. mű rasszista is, mert például néger egyáltalán nincs is benne. És homofób, mert meleg sincs benne.

...

egy valamivel életszerűbb elemzés:

"Újra elolvastam A Pál utcai fiúkat Molnár Ferenctől, és arra jutottam, hogy Nemecsek Ernő nevét nyugodtan lehet kisbetűkkel írni. "

suhodminyak.freeblog.hu/archives/2008/05/19/A_Pal_utcai_fiuk/

fordulo_bogyo 2013.01.14. 02:42:44

@Kilgore Trout: "De mondd meg nekem igaz lelkedre: mi szüksége van egy mai 14 éves lánynak, hogy fizikából például elektromos kapcsolási rajzokat kelljen megtanulnia?"

De mondd meg nekem igaz lelkedre: mi szüksége van egy mai 14 éves GYEREKNEK, hogy fizikából például elektromos kapcsolási rajzokat kelljen megtanulnia?

Talan az, hogy a mai eleteben gyakorlatilag minden ilyen alapon mukodik, a nagyszoba lampajatol kezdve a csaladi auto elektronikajan at a szamitogepig, azon, amin hozzaszoltal... miert jo, ha ismeri az alapelveit? Nem is tudom. De vannak tippjeim.

Bretschneider detektív 2013.01.14. 07:53:47

@radikalisviccek: És nem támogatja az otthonszülést sem, hiszen az egyik legnegatívabb karakter Geréb.
(A cikk mellett a "Mindennapi Flow"-ban épp Geréb Ágnes képe jelenik meg, erről jutott eszembe.)

Amúgy nincs olyan, hogy "felesleges tudás".

nyelv-ész 2013.01.14. 08:21:29

@Cpt. Flint: Bocs, de mit kell ezen kifejteni? Zárt női közösségekben az első pillanattól kezdve kialakul a hierarchia.

Attól még, hogy ez a férfiak számára kevésbé látványosan működik, ugyanúgy egy dominancia sorrend, mint ami miatt a kedves cikkíró a "férfivilág" kapcsán nyafog. Viszont ez sokkal merevebb és kegyetlenebb hierarchia. Itt elég egy rossz szó vagy lapos pillantás, és egy életre elvágja magát az illető. A nők egymással szemben sokkal kevésbé megértőek és megbocsátóak. Náluk nem működik a behódolás rendszere sem, évekkel korábbi sérelmeiken is képesek kicsinyes bosszút állni, csak legfeljebb nem olyan látványosan, mint a férfiak. És az erőszak az ő világukra ugyanúgy jellemző, tehát végképp nem értem a cikkíró férfidominanciát és erőszakot reklamáló sorait, hiszen a nók számára a dominancia és az erőszak ugyanolyan meghatározó jelenség.

nyelv-ész 2013.01.14. 08:25:35

@fordulo_bogyo: Való igaz. Helyette inkább azt kéne megtanulnia, hogy a bekapcsolt tévét ne törölgesse vizes ronggyal, vagy hogy ne rakjon cserepes virágot a tetejére, amit aztán kannából öntöz. Bár ez a lapostévék korában egyre kevésbé lesz probléma :-)

icentrifuga · http://centrifuga.blog.hu 2013.01.14. 08:38:20

Köszönöm az alapos értelmezést mindőtöknek;
és hogy elfogadjátok, ez is csak egy pálutcai-élmény a sok közül.
Ami a női hierarchiát illeti, alighanem igazatok van, beismerem, hogy erre kevés a rálátásom, de vakon is érzem, hogy volna itt mit söpörni.

Bretschneider detektív 2013.01.14. 08:44:49

@nyelv-ész: A feleségemnek volt egy kalocsai apáca osztálytársa (felnőttképzés), na ő mesélt csuda dolgokat, téged igazolna. A papoknak (sokszor az érseknek) kell rendet tenni köztük. Jezsuita rendet.
És ez megerősítést nyert azóta egy plébános ismerősöm szájából is.

nyelv-ész 2013.01.14. 09:01:29

@Bretschneider detektív: Egy egyszerű munkahelyi környezetben is kialakul a hierarchia. Sok férfi csak annyit lát, hogy nők egymással összezárva nem tudnak együtt dolgozni, de nem látnak az okok mélyére, és fogalmuk sincs, hogyan kezeljék.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2013.01.14. 09:41:13

A Pál utcai lányok

A Feminista Könyvhét szenzációjaként megjelent Molnár Ferencné: A Pál utcai lányok c. regénye!!!
A jól ismert történetben újra feltűnnek gyermekkorunk kedvenc hősnői: az "Einstand"-olva közlekedő Pásztor lányok, akik ily módon veszik el nemecsek erna szemceruzáit.
Ismét viszontláthatjuk az Ács Franciska által vezetett vöröshajúakat, amint vörösre pirosítózott harci arccal küzdenek a Jana néni által őrzött Grundig televízióért. Elszaladnak a Grundig, bemennek a (petrezselymet) áruló Gereblye által kitámasztott művésznőbejárón, de a Bo(glár)ka vezette csapat kitaszítottja, a fején Walkwoman-nel gittet rágcsáló, a jéghideg tejben-vajban fürösztéstől megfázott nemecsek erna a pipereszoba tetejéről púderkészletével fejbe dobja Ács Franciskát, akinek a lába alól hirtelen elsuvad a talaj.
A győzelmi mámorból kijózanodni nem tudó nemecsek erna temetéséről hazasiető Bo(glár)ka a megnyert Grundigban meglátja a székesfőváros mérnökeit, amint szines rudakkal helyszínelnek...
A történet itt Bo(glár)ka szívével együtt megszakad, de a székesfőváros diadalútja töretlenul folytatódik forever...

Megvető kiadó, zsindelyszínű téglakötésben, ára: 9990.- Ft + ÁFA

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2011/08/pal-utcai-lanyok.html
:)

okina3674 2013.01.14. 10:29:32

Molnár Ferenc levele a lányához:

"Így négyszemközt megmondhatom neked, kislányom, hogy én azt hiszem, ha akarod, ha nem, te magad is feminista vagy.
Nagymama még csak elemi iskolába járt, anya már a képzőt is elvégezte, neked már érettségid van. Hát ez a feminizmus, édes gyermekem.
(…) De az igazi stúdiumaidat a feminizmusról majd akkor végzed, szívecském, mikor én már nem simogatom a hajadat. Majd ha megtudod, hogy az előszobánkon túl kezdődik az élet, és az nincs olyan melegre fűtve, mint a mi lakásunk. (...) Majd ha tanácsos uraknál koldulsz a bizonyítványaiddal, és nem eresztenek be hozzájuk, mert nő vagy. Vagy nem eresztenek ki tőlük, mert nő vagy. Majd ha gondolatok és eszmék születnek a szívedben és az agyadban, és meg kell őket fojtanod egyenként, mert az emberek figyelmének kapui nem nyílnak fel előttük. Ha férfi volnál, megtapsolnának, s azt mondanák, lángész vagy. Így megcirógatnak, és azt mondják: szép a nyakad.
Majd ha békességben élsz a kis szobádban, macskák, kutyák, kanárik és Meredith- regények közt, piros korallal a füledben és fájdalommal a szád szögletében, mert a szomszédék cselédje úgy igazítja útba a suszterinast, hogy "ott a sarokban lakik a vénkisasszony" – és agglánynak lenni szégyen, csak agglegénynek lenni dicsőség. Vagy, ha feleség leszel, talán nagyon boldog feleség és nagyon boldog anya, és asszony voltod mégsem engedi, hogy ember légy – majd akkor tudod meg, kisszívem, mi az a feminizmus."

Pepibubó 2013.01.14. 10:32:50

A Pál utcai fiúk "újraolvasása megrázó felismeréseket tudatosított bennünk..."

Amikor ezt a sort olvastam, hirtelen azt hittem, más is rájött a regény és a magyar történelem egy eddig talán föl sem vetett összefüggésére. Mivel azonban most sem arról volt szó, hogy más is rájött volna, hát közkinccsé teszem, "felkínálom népgazdasági hasznosításra" :-) a felismerésemet:

Egyszer a Corvin közből kifelé sétálva a Körút felé, jobbra pillantottam és megláttam a Pál utca tábláját. Hirtelen rájöttem, hogy 1956-ban az egész világ csodálatára a hazánkért fegyverrel harcoló tizenévesek egy részének egészen biztosan földerengett tudatában a Pál utcai fiúk története. A forradalom egyik fegyveres központjában a "Grundért", a MI GRUNDUNKÉRT a támadó "vörös ingesek" ellen hősiesen harcoló, életét áldozó Nemecsek példája, aki Dávid és Góliát küzdelmében elbukva bár, de elsöprő erkölcsi győzelmet aratott.

Genius loci - mondták a már kétezer éve "mindent" tudó rómaiak!

fd 2013.01.14. 11:05:26

...a medve pedig nem játék!
:D
(a "Forr a bor"-t kötelező olvasmánynak!)

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.01.14. 11:24:15

@hopptarisznya: ez hülyeség. itthon is vannak nagyon alulképzett, és "buta" emberek. ugyanúgy mint máshol. a teljes lakosság arányát tekintve szerintem nincs különbség.

minden nézőpont kérdése. te egy busmanra is rámondanád hogy alulképzett és buta? lehet hogy nem ismeri a világirodalmat, de hogy te pl 2 nap alatt éhendöglenél a sivatagban az biztos. minden nemzetnek, közösségnek megvan hogy mi a fontos ismeret, és ne akard hogy ami nekünk fontos ismeret, az más országban lehet hogy huszadrangú

nlght84 2013.01.14. 11:43:29

@Cpt. Flint: ha jó könyv kell matriarchális társadalommal, akkor egy bestsellert trilógiát ajánlanék (ami a siker után kb. 20 kötetes könyvsorozattá nőtte ki magát): R.A. Salvatore: Otthon, Száműzött, Menedék

olyan emberrel még nem találkoztam, akinek ne tetszett volna :) tervezem, hogy angolul újraolvasom az egészet

Kilgore Trout 2013.01.14. 11:49:14

@fordulo_bogyo: Ahhoz, hogy egy izzót kicseréljen a lámpában, nem hiszem, hogy átfogó ismeretekkel kellene rendelkeznie a hálózati kapcsolási rajzról. Ha esetleg villanyszerelőnek megy, majd ott megtanulja. Az izzócserénél bonyolultabb tevékenységet az elektromos hálózaton pedig jobb, ha szakemberre bíz az ember. Újabban pedig az autókban már izzó készletre sincs szükség, mert rájöttek a jogalkotók, hogy ahhoz, hogy egy mai autóban izzót cserélj, szinte le kell bontani a fél elejét. Az enyém legalább is ilyen. De egyébként fizikából az egyenáramú kapcsolási rajzokat is tanulják (fogyasztó, V mérő stb.) váltóáramúból meg áramkört bekötött csengőreduktorral(!!). Semmi értelme. Na mindegy. Továbbra sem erről szól a poszt.

xunilo 2013.01.14. 11:57:11

@Kilgore Trout: "Kicsit mellékszál, de én most élem ezeket a dolgokat a lányom révén. Most 8.-s, és a Légy jó mindhalálig-ot kellett volna elolvasnia. persze nem tette."

Ahogy kiolvasom a hsz-edből, Te pedig nem is tettél semmit. nem olvasta, hát nem olvasta.
Ez az egyik legnagyobb baj ma: nincs meg a kötelesség tisztelete. Ha nincs kedve a gyereknek ne olvassa el.
Talán vissza kellene térnünk ahhoz hogy a kötelesség az első. Az a feladat, h elolvassa a regényt? Akkor olvassa el. Akkor is ha nem tetszik. Akkor is ha nem elég modern.

Cpt. Flint 2013.01.14. 12:05:54

@nyelv-ész: "És az erőszak az ő világukra ugyanúgy jellemző, tehát végképp nem értem a cikkíró férfidominanciát és erőszakot reklamáló sorait, hiszen a nók számára a dominancia és az erőszak ugyanolyan meghatározó jelenség. "
Ezzel én egyáltalán nem értek egyet, és amúgy is kár erőltetni ezt a "munkahelyi fúrás" meg "összeveszett barátnők" vonalat, mert én a nagypolitikáról beszélnék.

xunilo 2013.01.14. 12:09:03

@Tittikém: "A Kincskeresőnek már az emlegetésére kiráz a hideg a mai napig, pedig már vagy 25-30 éve olvastam. Évekig kísértettek a képek, amiket láttam a történetet olvasva, a haldokló kislány, stb.
Értelmetlen kötelezővé tenni ezeket, akinek addig nem volt, ezektől lesznek depresszív gondolatai.."

Így van. Nehogy már depis legyen tőle szegény gyerek. Szerintem elég lenne ha SP meg Vtech dalszövegeket kellene csak olvasgatniuk, hisz a világunk oly' tökéletes és vidám. A szomorú, nehéz dolgokkal pedig meg majd csak elbánik valahogy, amikor az élet elétolja. Empátiát meg nem kell magába szívnia a gyereknek, hiszen amúgy is a brutális világra készül, ott meg nem járna jól ilyenekkel. Még a végén lelki törést szenvedne, mikor átgázol valakin.
Vagy nem?

Cpt. Flint 2013.01.14. 12:11:10

@nlght84: viszonzásul ajánlom neked Joan Slonczewskitől az Ajtó az óceánba, ill az Elízium lánya c. könyveket. :)

xunilo 2013.01.14. 12:14:45

@Cpt. Flint: "minimális fejlődést azért látok, a fiaméknál elég nagy választékot adtak, és vannak benne (legalábbis számomra) kellemes meglepetések is. de 40-50 évesnél így sincs frissebb, zöme jóval régebbi. én ezt látom ijesztőnek; ugyanis ez számomra azt jelenti, hogy a tanítóképzősök/magyartanárok vagy nem is ismerik a legújabb kori minőségi gyermek/ifjúsági irodalmat, vagy megragadtak abban a totálisan sznob és agyalágyult konzervatív álláspontban, hogy csak ezek a "régiek" tekinthetők "értékes" irodalomnak. "
Vagy pusztán azért, mert azokban még van valódi ÉRTÉK? Mert lehet, h a Vtech dalszövegek vidámabbak, mint a PUF (a regény :-) bár az együttes sem a vidámságáról híres...), de azért mégis. Ti, akik ezt kéritek, azt szeretnétek, ha sötét, múltjukat, történelmüket, irodalmukat nem ismerő gyerekek nőnének fel? Ti tényleg amerikára vágytok? Az tényleg jó, ha műveletlen, sötét bunkókat képzünk? Mert az menő, h egy átlagamerikai SEMMIT nem tud a világról? Jól van ez így? legyen így? Csak azért, mert könnyebb?

marxengelszleninsz 2013.01.14. 12:30:53

@Cpt. Flint: "kár erőltetni ezt a "munkahelyi fúrás" meg "összeveszett barátnők" vonalat, mert én a nagypolitikáról beszélnék

Ki kell ábrándítsalak. A nagypolitikában pontosan ugyanez a helyzet. (lásd pl. Thatcher.) Ha egy kicsit visszatekintünk a történelemben (nem is kell túl messzire menni), látni fogod, hogy ahol nők kerülnek a képbe, bizony az erőszak semmivel nem lesz kisebb, sőt (tuszi-hutu mészárlás megvan?, ahol a nők embertelen kegyetlenséggel, dorongokkal verték véres cafatokká az összekötözött, magatehetetlen "ellenséget").

Amit te "munkahelyi fúrásként" emlegetsz, az valójában a hatalomkezelés egyik női formája, végülis mindegy, mekkora hatalom van valakinek a kezében, a lényeg, hogy hogyan él azzal a hatalommal, és bizony a női vezetők ugyanolyan diktátorokká válnak, ha hatalom kerül a kezükbe mint a férfiak, egy különbség van csak; az őket ért sérelemiket kevésbé tudják megbocsátani..

Szóval ringathatod magad a kis álomvilágodba, de valójában mindegy, hogy patri- vagy matriarchátus lenne a társadalmi berendezkedés, pontosan ugyanolyan szar lenne a helyzet.
Arról nem is beszélve, hogy az uralkodás, a hatalom gyakorlása eleve kemény kezet követel, azok a nők tehát, akik hatalmat gyakorolnak, nem a "szép lelkek" közül fognak kikerülni - de ez ugyanúgy érvényes a férfiakra is.

Kilgore Trout 2013.01.14. 12:31:38

@xunilo: Nem tettem. És tudod miért? Azért mert én annak idején, ezelőtt 40 évvel megpróbáltam elolvasni, és nekem sem sikerült. Nem tettem semmit, mert elavult, nem a mai igényeknek megfelelő mű. Van elég felesleges dolog, amit meg kell tanulniuk. Ettől a műtől nem lesz neki semmivel sem jobb. Kötelesség...hm. Ha az lenne a kötelessége, hogy verje a fejét naponta 2x a falba, azért sem szólnék, ha nem tenné.

Cpt. Flint 2013.01.14. 12:36:21

@xunilo: első blikkre azt mondanám, hogy tanár vagy. ugyanazt a sznob ostobaságot hangoztatod, mint amit emlegettem. attól, hogy 10 éves gyerek kezébe nem adok teljesen ismeretlen élethelyzeteket és világot, nyomasztó életeket és súlyos tragédiákat leíró, régies, nehézkes nyelvezetű, lassú, unalmas műveket, még majd annak idején - mikor elég érett lesz rá és érdekelni is fogja - elolvashatja ezeket. és akkor nem lesz sötét és buta, és esetleg nem is fogja megutálni a műveket, az íróikat és az olvasást.
én nagyon-nagyon sokat olvasok, de be kell vallanom, hogy jórészt a kellemetlen iskolai élmények miatt Mórát nem tartom semmire, nem olvasok Jókait, Molnárt, Stendhalt stb.
vegyük már figyelembe, hogy ezek a gyerekek most tanulnak olvasni (nem feltétlen a betűfelismerő értelemben, hanem a befogadóiban, értelmezőiben). miért nem lehet megkönnyíteni a dolgukat és először ismerős világot, ismerős cselekményt tárni eléjük; érdekfeszítő, neadjisten humoros formában?
a felnőttek hány százaléka (akár csak az értelmiségieket figyelembe véve) olvassa (újra) ezeknek az íróknak a műveit rendszeresen? szerintem elég kevés. akkor miért akarnánk erre kényszeríteni a gyerekeinket? mert őket még lehet erre kényszeríteni, ugye? mert így elmondhatjuk melldöngetve, hogy nálunk aztán mindenki olvasott valami "klasszikust" életében, legalább iskolásként, ha többet életében nem is vett könyvet a kezébe.
"Mert az menő, h egy átlagamerikai SEMMIT nem tud a világról?"
Ezt a hülyeséget meg felejtsük már el. Ez egy UL. Az átlagamerikai nem a kosárlabdázó, meg a néger rapper meg a gettólakó. Azért a tisztviselők, autókereskedők, pénztárosok ott is kb. annyit tudnak a világról, mint itt. Lehet, hogy mások a preferenciáik, illetve eleve mást tanultak. De azért ha összeeresztenénk őket a magyar átlaggal és mindkét tudásanyagból kérdeznénk őket, nagyjából ugyanúgy teljesítenének. Nem ismerik Európát? Na és, miért, te ismered Amerikát? Maine állam székhelye fejből megy? 26. USA elnök? Bunker Hill? Szóval hagyjuk ezt.

Kilgore Trout 2013.01.14. 12:38:08

@xunilo: Azt hiszem nem érted. Az iskolának az lenne a dolga, alsóban mindenképpen, hogy megszerettesse velük a tanulást és az olvasást. Na ezt ilyen Kincskeresőkkel meg Pál utcai fiúkkal nem fog menni.Nem is sikerült. A Pál utcai fiúk szerinted mennyire érdekel egy lányt?Idióta kamaszok küzdenek, hogy legyen hol játszaniuk csupa fiús játékot, verekedés, gitt egylet. Ez mennyire érdekel egy mai tini lányt. Látszik, hogy nincs a közeledben ilyen korú leányzó. És amikor azt gondoljuk, hogy lehetne mai témájú könyveket olvasniuk, akkor nem a másik véglettel kellene jönnöd. Hidd el, Zámbó Jimmy vagy a V-tech szövegein és zenéin kívül nagyon sok olyan van, ami megüti még a te igényes ízlésednek a mértékét is.

Kilgore Trout 2013.01.14. 12:39:49

@Cpt. Flint: Mintha magamat hallanám...:)

Cpt. Flint 2013.01.14. 12:40:45

@marxengelszleninsz: Thatcher egy férfi. Patriarchális társadalomban női vezető (hosszabb távon) csak férfi attitűddel él meg, írtam már.
Gondolom a női lélekről és a női vezetőkről leírtakat alá tudod támasztani kutatásokkal, és nem csak a sértett férfi beszél belőled.

Cpt. Flint 2013.01.14. 12:55:01

@xunilo: "azokban még van valódi ÉRTÉK"
Azért kíváncsi lennék, hogy ez alatt mit értesz, kifejthetnéd. Mert miről is szól - mióta van - az irodalom? Szerelemről, halálról, barátságról, küzdelemről; becsületről és becstelenségről, árulásról és hűségről, a jó és a rossz harcáról. (Most tekintsünk el a - nagy egészhez képest - viszonylag kis számú avantgarde és egyéb "kísérleti" műtől.) Ezek az egész világon gyakorlatilag univerzális, és ma is szinte minden műben (még az utolsó lektűrben is) felvetett kérdések. A Harry Potter ugyanúgy a jóság, a szeretet, a barátság, a becsület "propagátora", mint a PUF. És attól, hogy valami mai nyelvezetű és feszesebb cselekményű, még esztétikailag sem feltétlenül lesz értéktelen. Ma is írnak magasirodalmat, abban sokszor káromkodnak mint a jégeső, és szexelnek mint a nyulak; oszt' utána meg díjat nyer és az összes kritikus isteníti.
Ahogy mondani szokták, "a kor nem érdem, csak egy állapot". Attól nem feltétlen lesz értékes valami, hogy régi.

Bretschneider detektív 2013.01.14. 12:58:06

@Kilgore Trout: Az én lányom épp a téli szünetben olvasta a művet, mivel ötödikes és ez a kötelező olvasmánya. Az "olvasónaplót" (nevezzük annak) segítettem neki megcsinálni, úgyhogy egészen tisztában vagyok vele, hogy mi "jött le" neki, hogyan értelmezte a könyvet. Egy mondata megmaradt, hogy "mi lányok, pont ugyanígy csesztetjük a suliban egymást", ill. kifejtette, hogy neki Ács Feri sokkal szimpatikusabb, s tulajdonképpen ha a vörösingesek szemszögéből írják meg a történetet, akkor ő még nagyobb hős lett volna, ráadásul nagyobb tekintélye volt a Pásztorok felett pl., mint Bokának a Pál utcában.
No?

marxengelszleninsz 2013.01.14. 12:59:03

@Cpt. Flint: Szeritem nem érted a lényeget. A vezetés alapvetően férfias tulajdonságokat (kemény kezet) követel meg. Ugyanez jelenik meg kicsiben egy olyan irodában is, ahol női főnök van és női (esetleg férfi) beosztottak is. És ugyanez jelenik (jelenne) meg a nagypolitika szintjén is.
Elég egyszerű a képlet.

Cpt. Flint 2013.01.14. 13:13:37

@marxengelszleninsz: "A vezetés alapvetően férfias tulajdonságokat (kemény kezet) követel meg."
Szerintem nem érted a lényeget. Kezdjük ott, hogy a nők (nem a nőnek álcázott férfiak, de sokszor még azok is) többnyire teljesen más eszközöket használnak az irányításra, a "hatalom" fenntartására a nyers erőszak helyett. Ez következik egyrészt a gyengébb fizikumukból, másrészt a férfiakétól meglehetősen eltérő érzelmi élettől, világlátástól és célkitűzésektől. Egy magában bízó, szilárd háttérrel rendelkező, férfiakkal (ráadásul eleve hátrányból) rivalizálni nem kényszerülő női vezető valszleg alapból sokkal kevésebb agresszív, hódító és leigázó késztetéssel bírna.
Nyilván egy patriarchális rendszerben, ahol egy női vezetőnek pápábbnak kell lennie a pápánál, azaz keményebbnek a férfiaknál; ráadásul olyan férfi beosztottakkal, akik egyrészt eleve nem fogadják el, másrészt minden (már alapból is jóval nagyobb) agresszivitásukkal a helyére törnek; szóval egy ilyen rendszerben nem észlelhetők és nem modellezhetők a női vezetés eltérései, lehetőségei.
Szóval ez a képlet csak számodra egyszerű.

marxengelszleninsz 2013.01.14. 13:34:51

@Cpt. Flint: Ami a rivalizálást illeti, egy vezetőnek _mindig_ rivalizálnia kell. Férfival vagy nővel, de muszály. És a rivalizálás mindig magában hordozza az erőszakot is. Az én tapasztalatom egyébként az, hogy általában a férfiak megengedőbbek egy női vezetővel szemben (munkahelyi tapasztalat), inkább a nők fújnak és áskálódnak.

Ami a hatalom fenntartására vonatkozó kitételedet illeti, a férfiak sem csupán nyers erőszakkal (sőt elsősorban nem azzal) tartják fenn hatalmukat, nézz körül egy kicsit jelenkori kis hazánk szemétdombján, és megérted miről beszélek..

Ami pedig magát az erőszakot illeti, a lányok ma már bőven felveszik a versenyt a fiúkkal. Elég csak a jútubon nézelődni (ha van gyomra hozzá az embernek), de akár saját tapasztalatokkal is tudok szolgálni (általános iskola). Persze erre mind azt fogod mondani, hogy "de persze mer' a fiúktól tanulják", szóval ha valaki nem akar felébredni egy szép álomból, akkor azt inkább hagyom aludni..

fordulo_bogyo 2013.01.14. 13:38:02

@Kilgore Trout: Vannak akiknek irni-olvasni is felesleges, sot, karos megtanulniuk. :-(

fordulo_bogyo 2013.01.14. 13:47:16

@Kilgore Trout: "Ahhoz, hogy egy izzót kicseréljen a lámpában, nem hiszem, hogy átfogó ismeretekkel kellene rendelkeznie a hálózati kapcsolási rajzról. Ha esetleg villanyszerelőnek megy, majd ott megtanulja. Az izzócserénél bonyolultabb tevékenységet az elektromos hálózaton pedig jobb, ha szakemberre bíz az ember."

Ilyen alapon csak semmit ami kozvetlenul nem hasznosithato, ne tanitsanak a lanyodnak?
Foldrajz? - majd elmegy es megnezi, ha erdekli
Matematika? - viszi a zsebszamitogepet, eleg azt tudja nyomkodni
Kemia? - ugyan mar, senki nem csinal ilyet otthon
Fogalmazas, irodalomoran? - Majd ha iro akar lenni, akkor megtanulja.

Csak fozni, takaritani es a ferje kedvere tenni tanitsak meg.

Komolyan igy gondolod?

Hogy szorosabban kapcsolodjak a temahoz: en mindefele menu hossel kepes voltam/vagyok azonosulni amikor egy irodalmi muvet olavasok.

A Pal utcai fiukat sokszor olvastam, tetszett. Soha nem merult fel benne, hogy egyes fiuk lanyok lennenk. Abban a korban a fiuk es lanyok mag tobbnyire kulon jatszanak.

wirth6 2013.01.14. 13:54:36

De a Nemecsek Ernőben, ahogy a posztoló is írta az elején, az is benne van, hogy "nem nő".

marxengelszleninsz 2013.01.14. 14:05:38

Hogy a blog írásához is hozzászóljak, először azt hittem, egy szellemes iróniát kezdek el olvasni, aztán az "ötmillió nemecsek országa. A nő: Nemecsek Ernő" szösszenetnél rájöttem, hogy ezt a szerző komolyan gondolja :/
Nem hittem volna, hogy a "Pál utcai fiúk" című regény is bástyaként szolgál majd egyszer a hagymázas feminista propaganda továbbgyűrűzésére, dehát úgy látszik ez is bekövetkezett. Bár lehet, tényleg irónia, csak én nem értem?..

Ami magát a regényt illeti, mindenféle mögöttes ideológiáktól mentesen csak annyit fűznék hozzá, hogy nekem soha nem tartozott a kedvenceim közé, másrészt a mondanivalója mélyebb rétegeit egy 10-12 éves gyerek úgysem fogja megérteni, tehát alapvetően nem is igazán tartom ifjúsági regénynek, felnőttek számára viszont túl egyszerű és gyerekes.
A "Kincskereső kisködmön" jóval drámaibb, és a mondanivalója is fontosabb, de 12 év alatt ez is esélytelen.
Aki pedig azt kezdi számolgatni, hány fiú és hány lány szerepel egy regényben, azzal szerintem alapvető problémák vannak..

Cpt. Flint 2013.01.14. 14:08:04

@fordulo_bogyo: pont a fizika éppen elég nagy ahhoz, hogy legyen mit tanulni az alapokból is anélkül, hogy Wheatstone-hidat kellene számolgatni. És bizony, földrajzból én is baromi fölöslegesnek tartom, hogy pl. anno külföldi nagyvárosokra lebontva be kellett magolni, hogy hol milyen ipar van. (Nem tudom, ez van-e még.) Pont azért ilyen qrva nagy már a leterheltsége az ált. iskolásoknak is, mert minden szrt bele akarunk gyömöszölni idejekorán az agyukba, emellett meg még tornázzanak is minden nap, meg legyen rajz, ének, etika, technika, két nyelv... és akkor még a különfoglalkozásokról nem beszéltünk... épp csak élni nem tanulnak meg. Ez az iszonyatos, holt lexikális tudás, amivel próbálkozunk, szemmel láthatóan sem sikeresebbé, sem boldogabbá nem teszi honfitársainkat más országok lakóinál.

Cpt. Flint 2013.01.14. 14:12:18

@marxengelszleninsz: két malomban őrlünk, hagyjuk. te csak azt ismételgeted, amit a jelenlegi rendszerben látsz; ebből próbálsz következtetéseket levonni egy alapjaiban más rendszerre, amit valójában meg sem próbálsz (másként) elképzelni.

fordulo_bogyo 2013.01.14. 14:16:15

@Cpt. Flint: Hogy egy-egy tantargyon belul mit tanitanak, azon lehet rengeteget vitazni.
Reszeben egyet is ertek veled.
Nem a sok lexikalis tudas a lenyeg, hanem az adott teruletek gondolkodasmodjanak megismerese, es ez vegul is az adott terulet barmelyik reszen keresztul bemutathato.
A reszletes lexikalis tudast majd a lexikonol, szakkonyvbol, internetrol elohuzzuk, amikor epp arra van szukseg.

De ehhez tudniunk kell, hogy van ilyen tudas, es tudnunk kell kritikusan valasztani a forrasok kozott.

Es kell egy alap, egy hatter, amibe be tudjuk illeszteni azt a tudast.

Az, hogy mennyi "sarkanyfuarus" uzlet viragzik ma Magyarorszagon, nekem azt mutatja, hogy az alap tudas nagyon hianyos.

Spidermike 2013.01.14. 14:32:56

Elég sokszor PUF-ként hivatkoznak itt a regényre, nekem meg arról a zenekar jut eszembe :)

Az elsődleges témához hozzászólva: én is utáltam a regényt, akárcsak a Bicebócát, vagy a Légy jó mindhaláligot. A PUF-nál az jutott eszembe: úristen, de tökön rúgnám (akár Nemecseket, mert csicska, akár az einstandolókat, akárkit, aki az egész grundot/gittet komolyan veszi). Bicebócánál is utáltam, hogy mindenki hirtelen megszereti, mert megtudják, hogy éjszakánként dolgozik, aztán nyugtatgatják a saját lelkiismeretüket. Az ilyenek leszármazottai azok, akik 2 percenként kicsapott kiskutyát/éhező gyereket posztolnak ki a Facebook-ra "nincsen cyved, ha nem továbbítod!!!!!!!" stílusban. Nehogy már neked egy percig is jó legyen, merhess nagyot álmodni, gondolni. Érezd magad szarul, hogy te Opelt akarsz Suzuki helyett, míg máshol éheznek. Igenis edd meg a tökfőzeléket, mert máshol száraz kenyér sincs.
A Nyilas Misi, na ott is ökölbe szorult aggyal olvastam, hogy ő nem üt vissza, ő jó lesz, mert anyukája azt mondta. És genyázott vele az osztálytárs, a tanár, mindenki.

Én rengeteget olvastam 10 éves korom óta, de sok kötelezőt nem olvastam el, míg rengeteg olyat, ami még csak ajánlott sem volt. Karl May, Verne, Cooper, Rejtő: sokat lehet belőle tanulni, pörgős is, vicces is. Szemben egy Kőszívűvel, egy Stendhal-lal, egy Homérosszal.

hopptarisznya 2013.01.14. 15:26:12

@Cpt. Flint: a te kitalált illúzióddal mi értelme foglalkozni? Ha nem lenne gravitáció, akkor faszán lehetne súlyt emelni. És? Hagyjuk már!
Régebben volt matriarchális próbálkozások is. Ezek elvéreztek. Vagy maguktól, vagy mert találkoztak egy konkurens (patriarchális) hatalommal. Ennyi. A kis álmod már tesztelve lett. Nem sokat ér.

Innentől kezdve beszéljünk a mai valóságról: egy női vezetőnek keménynek kell lenni. Ezt várja el tőle a női beosztott is. Ha nem kemény, akkor gyorsan a helyére fog kerülni egy másik nő. Férfiaknál szintúgy. A domináns győz.

Kilgore Trout 2013.01.14. 16:28:31

@fordulo_bogyo: Úgy látom veled nem érdemes érdemi "vitát" folytatni, mert szándékosan félreérted, amit írtam.

fordulo_bogyo 2013.01.14. 17:07:27

@Kilgore Trout: sajnalom, ha felreertettelek es orulok, hogy ezek szerint azzal, amit en irtam te is egyetertesz, hogy igenis szukseg van nem kozvetlenul mindennapi eletben hasznosithato ismeretek tanulasara IS.

Kilgore Trout 2013.01.14. 17:35:14

@fordulo_bogyo: Hogy érthető legyen a fizikai példám: csengőreduktoros (meg a másik is amit leírtam) áramkört tanítani a mai gyerekeknek kb. olyan, mintha egy tv szerelő iskolában azt tanítanák, hogy kell Kékes tv-t javítani. És nagyjából ez vonatkozik átvitt értelemben a Kincskereső, Pál utcai, Légy jó féle irodalmi művekre is. Aktualizálni kéne a tantervet. Erről beszéltem.
A tankönyvekről már nem is beszélve. ma az internet világában mi szükség rohadt drága papíron nyomtatott tankönyvekre?
Rövid történet: lányom év közben váltott iskolát. A régi és az új iskolában más matek tankönyvet használtak (már ez is). Sebaj, a könyvtárban van tavalyi ugyanez a tankönyv. Kivettük, és mit ad isten, nem tudta megcsinálni a háziját, mert amit a tanár feladott példákat, az az ő (előző évi kiadású, egyébként ugyanaz a könyvében nem ott voltak a feladatok! Egész más volt az oldalszámozás. A padlásunkon jelenleg ott van 7 év tudásanyaga, amivel nem tudunk mit kezdeni, max a papírgyűjtésnél bevihetjük, mert semmire nem használható. hiába adom oda egy másik gyereknek, ha a következő kiadás nem ugyanaz, hiába ugyanarról a könyvről beszélünk. kb 140 ezer Ft. (évi 20 ezerrel nyugodtan számolhatunk) Valaki "havernak" rohadt nagy üzlet a tankönyvnyomtatás. Ezek a hülye csóró amerikaiaknál meg nincs tankönyv! Mi vagyunk csak ilyen gazdagok, hogy simán kidobhatunk évente ennyi értéket. Na mindegy. Remélem érthető amit írtam.

fordulo_bogyo 2013.01.14. 17:43:39

@Kilgore Trout: megertem a problemaidat a tankonyvek kapcsan, egyetertek veled.
Egyebkent itt nalunk van tankonyv (USA, WI allam) mi tobb, itt ingyenes a tankonyv az altalanos es a kozepiskolaban. Ev vegen vissza kell adni.
A helyi ingatlan adobol finanszirozzak az oktatast, azaz vegul is igy is mi fizetunk erte, de nem csak akkor amikor epp a mi gyerekunk tanul, hanem allandoan, mindenki.

Szerintem kell a jo tankonyv egyelore a nem helyettesiti a szamitogep.

Az aramkorok kapcsan nem ertek egyet veled, azok amiket felsoroltal, hogy tanulnak, jo alap peldak arra, hogy hogyan, milyen elven mukodnek az aramkorok.

nyelv-ész 2013.01.14. 17:52:06

@Cpt. Flint: Szó sincs a munkahelyi fúrásról. Egyszerűen kialakítanak egy dominanciasorrendet, és abban szigorúan megszabott, hogy ki kihez hogyan szólhat, milyen hangsúllyal és hangerővel, milyen testtartással. És ez nem főnök-beosztott viszony, mert a beosztottak egymás között is kialakítják. Férfiaknál is kialakul ez a dominanciasor, csak kevésbé kötött, és kevésbé megy a munka rovására. Persze kivételek akadnak itt is, ott is.
süti beállítások módosítása