fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) József Etella (5) józsef etella (8) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

Anya kacag - a megkésett jelentés

2012.07.11. 07:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: ajánló regény recenzió centrifuga murányi zita czapáry veronika

Saját bevallása szerint a 36 esztendős írónő a szingli lét rejtelmeit kutatja, és a szónak mégiscsak hangsúlyos szerepe van. Máskülönben 20 éve foglalkozik írással, első regényével a 19. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon debütált. Czapáry Veronika: Anya kacag című könyvének bemutatásában Soma Mamagésa sietett a szerző segítségére.  

Egyenesen forradalmárnak nevezte a fiatal írót, amiért könyvének elsődleges célja, hogy megmutassa a korunkat meghatározó, új kapcsolati sémát, melyben a nő immáron nem passzív szereplő, hanem saját sorsának, saját szexuális életének kovácsa.  

A blogszerű bejegyzésekből és álomversekből építkező fiktív naplóban Viktória viszontagságaival ismerkedhet meg az olvasó. Az első személyű napló kiváló terepet szolgáltat a fájdalmak kibeszélésére, a hősnő kislánykorában elveszítette édesanyját, és nővére halálát is fel kell dolgoznia, valamint a szexualitás gyötrelmes pillanatait is. Viktória iszik, drogozik, bulizik, pasizik és pszichológushoz jár, ám gyermekkori sérelmeit (például apja erőszakos közeledését) az ital és a keményebb mérgek sem képesek kimosni emlékezetéből.

Soma szerint a regény nagysága az elbeszélt történeten túl abban áll, hogy újraírja az eddigi kettősséget, miszerint a nő csak szűz, vagy csak szajha lehet. Czapáry Veronika azért bevallja, ő gyakran megkapja az utóbbi titulust, már ami szókimondó főhősnőjét, Viktóriát illeti.

A mű kapcsán szóba kerül a női nyelv problematikája is, Soma Czapáry korábbi feminista irodalomkritikát boncolgató írásaiból idéz, melyek eredetileg a Tűsarok honlapján jelentek meg és melyek elől a szerző tendenciózusan igyekszik kitérni, jelezvén itt és most, elsősorban a regényről kíván beszélni. Annyi azért mégiscsak említésre kerül, hogy bár az első szám első személyű elbeszélésmód a női nyelvre jellemző, a nyelv elsősorban mégis a társadalomé és a férfié. Ezért is írhat például James Joyce is nőies nyelven és ezért is mondhatja a női elbeszélő „A nyelv kétszeresen nem az enyém”.

Soma a regény négy fő vonulatát emeli ki, melyért szerinte érdemes olvasmánya lehet mindenkinek. Egyfelől, mert megteremti a nő szexualitáshoz való jogosultságát minden kurvaság nélkül, nyíltan és őszintén vall a szingli létről, a testi élvezetekkel összefonódó női nyelv alapjainak lefektetésére tesz kísérletet, és társadalmi szolgálatot tesz azzal, hogy nyíltan beszél a családon belüli abúzusokról. Ugyanakkor nem mehetünk el amellett sem, hogy a könyv egyik fő vonulata a halál traumájának feldolgozása.

Bár felolvasás közben többen piruló arccal távoznak a teremből, a régiek helyére mindig kerülnek újak. Úgy látszik, igaza van Somának, a női szexualitásról őszintén beszélni ma még tényleg nem számít elfogadottnak, még akkor sem, ha a fűnyírótól a kekszen át a lakóparkig bezárólag, mindent, de mindent a meztelen női testtel akarnak a nyakunkba sózni.

Noha  az üzenetet, miszerint magát a nőt is meg lehet vásárolni, teljes belenyugvással vesszük tudomásul, arról, hogy mit érzünk akkor, amikor az ágyban a karcsikról is kiderül, hogy mégsem az igaziak, vagy, amikor rádöbbenni kényszerülünk, hogy a télapó is lehet pedofil hajlamú, kislányokkal erőszakoskodó férfi, inkább mélyen, torokszorító bűntudatot érezve hallgatunk.

Az Anya kacag olvasása közben végső soron nemcsak pszichénket szabadíthatja fel, de talán szeretni tanulni is segít, ahogy a könyv hivatalos ajánlójában is áll: „A történet, mint minden igazi irodalom, több az elmesélt esetnél: az ember örök szeretetigényéről szól, amely mindannyiunkban él.”

A könyvről és szerzőről frissen megjelent bemutató cikkünk ITT olvasható!

Murányi Zita

CZAPÁRY az Irodalmi Centrifugán itt olvashatóak! KLIKK!


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr74532501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.