Egy intermédiaművész, aki láthatóvá teszi a hermeneutikát: Gosztola Kitti a harmadik, aki az Essl Art Award idei magyar jelöltjei közül többféle médiumot is használ munkáihoz. A Mai Manó Házban a jelöltek kiállítását május 17-e óta tudod megnézni. Nálunk eddig Kocsi Olgáról és Németh Bettináról olvashattál - most pedig a komoly kérdésekről is humorral szólni képes fiatal alkotónő munkáit mutatjuk meg.
Gosztola Kitti: Önarckép
A sárkeresztesi lány a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatója, ahol 2007 óta tanul. 2009-ben állami ösztöndíjas volt, 2010-ben elnyerte az Óvári Díjat, 2011-ben Erasmus Ösztöndíjat kapott. Folk Intimacy (Népi intimitás) címmel beadott munkáival a mindennapi életre reflektál humorral: az első sorozatban népművészeti mintákkal hímzett ki betétet, tampont és óvszert, az ide tartozó két videomunka egyikében a szivárvány jelképével játszik, amit egy autó hátsó ablakára húz fel-le az ablaktisztító-lapát, míg az következő videóban egy darabokra tört szarvasagancs-trófea összerakása látható mint különös konyhai operáció.
Gosztola Kitti: Folk Intimacy
A környezettel kapcsolatos eseményekre, a globális felmelegedésre és a faji diverzitáscsökkenés jelenségére reagál pályamunkáinak másik csoportjában. Itt a Transzfer sorozathoz egyaránt használt papírt, üveget, ceruzát és üvegfetéket alapanyagként. A Tüdő címet viselő képeken az emberi légzés, a fák légzése és a felfújt nejlonszatyrok között teremt kapcsolatot, mikor a nejlonszatyrokra mintázza a fát és tüdőt egyszerre megjelenítő képeit.
Gosztola Kitti: Tüdő
A Botanikus karácsonyfa című munkájában egy karácsonyfára számos fenyő tobozát helyezte, melyekhez kis kártyákon mellékelte, milyen fenyő tobozáról van szó, hol él a faj és mit lehet tudni róla.
Gosztola Kitti: Botanikus karácsonyfa
A beadott művek harmadik csoportjában a művészettel, a múzeumi terekkel és a tudománnyal kapcsolatos kérdések foglalkoztatták: az Igazság és módszer című munkája egyszerre idézheti meg bennünk Jack Kerouac gesztusát, mikor az Úton-t egy WC-papír tekercsre jegyezte le, vagy épp Esterházy Péterét, mikor úgy állított méltó emléket és ugyanakkor dekonstruálta Ottlik Iskola a határonját, mikor lemásolta a regényt - egyetlen lapra, az olvashatatlanságig szétírva azt. Az Igazság és módszer Gadamer nagy jelentőségű (s ekként vélhetően minden egyetemista torkán így vagy úgy lenyomott) kötetének dekonstrukciója: Gosztola Kitti a hermeneutika láthatóvá tételére vállalkozott, mikor darabokra vágva Gadamer kötetének magyar példányát, egy gombolyagnyi papírszalaggá egyesítette újra a sorokat.
Igazságot a módszernek, avagy Gadamer után gombolyítva - Gosztola Kitti: Igazság és módszer
A Múzeumi kordon című munkája a múzeumi ready-made-ek hagyományát eleveníti fel: "véleményem szerint minden tárgy szebbé válik a művészeti terekben" - mondja erről az alkotó, aki a négy narancssárga oszlop közé középütt ízléses masnikkal összekötött piros-fehér szalagot kötött e munkáján - akár azt is hihetnénk, hogy a mindennapjainkra, közéletünkre reflektál vele, ideidézve az V. kerületnek a civilek által többször is támadott és különböző flash mobokra okot adó kezdeményezését, mely hasonló kordonok felállításával próbálta távol tartani a hajléktalanokat a pár fokkal melegebb aluljáróktól a hosszúra nyúlt télben. Itt is, értelmezési módszerek szerint, az üres semmit, vagy épp a nagyon is jelentésteli múzeumi teret veszik körül a narancssárga korlátok.
A ready-made reneszánsza
A harmadik mű e csoportban a permutációval dolgozik: Gosztola Kitti e munkáját matematikai rendszerként jellemzi, amelyben a színek és szavak logikai rend szerint váltakoznak - ha Te átlátod a hatos sorokba rendezett kishajók rendszerében a követhető matematikai logikát, írd meg nekünk is!
-gyg