A Bódis-módszer kreativitás- és alkotásközpontú fejlesztő és esélyteremtő, speciális programcsomag. A hétesi tábor ennek a módszernek egyik modellje. A módszer abban különbözik az eddigi roma táboroztatástól, hogy a kreatív és fejlesztőfoglalkozások a telepen zajlanak, így egyrészt olyan gyermekek számára is elérhető az élmény, akik lemaradoztak az iskolából, vagy akik sohasem jutnak el nyári táborokba, illetve a fiatal anyukákon keresztül a telepi családok is részt vesznek az összetett programokban. - Bódis Kriszta szakmai beszámolóját adjuk közre.
II. Hétes telepi alkotótábor szakmai beszámolója
2008 augusztus
2008 augusztus
A tábor szervezése, a körülmények és a koncepció fejlesztése, a 2007-es táborzárást követőn gyakorlatilag folyamatos maradt. 2008 májusától igyekeztünk támogatókat és együttműködőket megnyerni a speciális tábor-jellegű fejlesztőtevékenység augusztusi folytatásához.
A táborozást anyagi hozzájárulással Kulturális Minisztérium, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium támogatta. A pályázatokat az Interkulturális és Irodalmi Centrifuga Alapítványon keresztül bonyolítjuk. Továbbá segítséget kaptunk eszközök/anyagi/személyi hozzájárulással a Honvédelmi Minisztériumtól (150 négyzetméternyi katonai sátor kölcsönzésével és felállításával), a Filmtranszport Kft-tő (a bázist képezőfilmes furgon kedvezményes biztosításával), a Polgár Alapítvány az Esélyekért (az előfinanszírozás meghitelezésével, egy fellépő tánccsoport utazásának hozzájárulásával). Magánszemélyek, akik segítettek: Kollárikné Tóth Zsuzsanna, Tóth István, Tugyi István, Polgár András, Szőke Judit, Parádi Lilla.
A tábor 80 családot, közel 200 gyereket érint.
A Bódis-módszer kreativitás- és alkotásközpontú fejlesztő és esélyteremtő, speciális programcsomag. A hétesi tábor ennek a módszernek egyik modellje, mely az elmúlt évben nagy sikerrel működött, és a helyiek igénylik, várják a folytatást. A helyi szervezőtársam Budai Barnabás.
Idén a tábor időartama egy hét (2008 augusztus utolsó hete volt).
A módszer abban különbözik az eddigi roma táboroztatástól, hogy a kreatív és fejlesztőfoglalkozások a telepen zajlanak, így egyrészt olyan gyermekek számára is elérhető az élmény, akik lemaradoztak az iskolából, vagy akik sohasem jutnak el nyári táborokba, illetve a fiatal anyukákon keresztül a telepi családok is részt vesznek az összetett programokban, segítőként, játékvezetőént vagy alkotóként.
A foglalkozások mellett a gyermekek élemet kapnak, illetve a családok számára összeállított csomagból (közös) ebédet.
Hosszú távon azonban a program célja az integráció! A készségeket megtanuló gyerekeket szeretnék összekötni a környékbeli iskolákkal, hogy a táborozás során elsajátított tudásukat és kompetencia élményt a gettón túl, iskolai foglalkozások szervezésével és vezetésével kamatoztathassák. A programban résztvevő gyerekek olyan eszközökkel és feladatokkal találkoznak játékos módon, amelyek az iskolában már ismerősek lesznek számukra, tehát előkészítik a pedagógia munkát.
A hétesi modellprogram alapja, hogy az alkotó csoportok pszichológiai és pedagógia módszertannal ötvözötten működnek.
Az együttműködés során a helyi felnőttek egyre inkább aktivizálódnak a közösség építés, az általánosabb együttműködési formák felé, melyek célja a telep (kisközösség) jövője és érdekeinek közös képviselete. Öngondoskodás és autonómia az integráció érdekében.
12 szakemberrel és spontán szerveződő helyi segítőkel együtt vezettük a csoportokat. Idén roma és nem roma képzőművészeinknek köszönhetőn a festő rajzoló, kézműves csoportok már összetettebb szinten működtek. Óvodapedagógusainknak és főskolás tanár szakosoknak köszönhetőn egy játékos, közös élményeket erősítő sporttal, zenével és tánccal ötvözött programcsoport is indult, nagy sikerrel. A fotós és filmes csoport munkáját is hatékonyabbá tudtuk tenni, a filmkészítés fázisait megismerve a gyerekek kész kisfilmeket rendeztek és vágtak meg. Kezükbe foghatták az eszközöket, az élményeken túl néhány alapismerettel is gazdagodtak.
Két alkalommal volt kulturális vendégszereplés a táborban, egyszer Palya Beát szerveztük magunk mellé és énekeltünk együtt, másik alkalommal pedig egy roma hastánccsoport lépett fel, és tanított is.
A táborzárást a telepen kívüli imaházban bonyolítottuk. Ünnepi esemény volt, ahova eljött a telep apraja- nagyja. Kiállítottuk az alkotásokat, és levetítettük a gyerekek által készített filmeket. Megható pillanatok voltak.
A telepiek egyre aktívabbak, alig várják a folytatást, terveink szerint nyitnánk a telepen kívülre is, kiemelnénk gyerekeket, akiket egy előtáborozási programban részesítenénk. Aztán visszatérve a telepre, ők még hatékonyabban részt vehetnének a csoportvezető munkákban. A telepiekkel a csoportvezető egy része és jómagam folyamatosan tartjuk a kapcsolatot. A később előhívott fényképekből például mindenki kapott, de a kapcsolat tartásnak személyesebb része is van. Ezeket már magunk finanszírozzuk, ahogy az előkészítést is. Dolgozom a modellprogram fejlesztésén, és a következő tábor előkészítésén.
Bódis Kriszta
táborvezető, a Bódis-módszer kidolgozója
(író, rendező, pszichológus)
A táborozást anyagi hozzájárulással Kulturális Minisztérium, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium támogatta. A pályázatokat az Interkulturális és Irodalmi Centrifuga Alapítványon keresztül bonyolítjuk. Továbbá segítséget kaptunk eszközök/anyagi/személyi hozzájárulással a Honvédelmi Minisztériumtól (150 négyzetméternyi katonai sátor kölcsönzésével és felállításával), a Filmtranszport Kft-tő (a bázist képezőfilmes furgon kedvezményes biztosításával), a Polgár Alapítvány az Esélyekért (az előfinanszírozás meghitelezésével, egy fellépő tánccsoport utazásának hozzájárulásával). Magánszemélyek, akik segítettek: Kollárikné Tóth Zsuzsanna, Tóth István, Tugyi István, Polgár András, Szőke Judit, Parádi Lilla.
A tábor 80 családot, közel 200 gyereket érint.
A Bódis-módszer kreativitás- és alkotásközpontú fejlesztő és esélyteremtő, speciális programcsomag. A hétesi tábor ennek a módszernek egyik modellje, mely az elmúlt évben nagy sikerrel működött, és a helyiek igénylik, várják a folytatást. A helyi szervezőtársam Budai Barnabás.
Idén a tábor időartama egy hét (2008 augusztus utolsó hete volt).
A módszer abban különbözik az eddigi roma táboroztatástól, hogy a kreatív és fejlesztőfoglalkozások a telepen zajlanak, így egyrészt olyan gyermekek számára is elérhető az élmény, akik lemaradoztak az iskolából, vagy akik sohasem jutnak el nyári táborokba, illetve a fiatal anyukákon keresztül a telepi családok is részt vesznek az összetett programokban, segítőként, játékvezetőént vagy alkotóként.
A foglalkozások mellett a gyermekek élemet kapnak, illetve a családok számára összeállított csomagból (közös) ebédet.
Hosszú távon azonban a program célja az integráció! A készségeket megtanuló gyerekeket szeretnék összekötni a környékbeli iskolákkal, hogy a táborozás során elsajátított tudásukat és kompetencia élményt a gettón túl, iskolai foglalkozások szervezésével és vezetésével kamatoztathassák. A programban résztvevő gyerekek olyan eszközökkel és feladatokkal találkoznak játékos módon, amelyek az iskolában már ismerősek lesznek számukra, tehát előkészítik a pedagógia munkát.
A hétesi modellprogram alapja, hogy az alkotó csoportok pszichológiai és pedagógia módszertannal ötvözötten működnek.
Az együttműködés során a helyi felnőttek egyre inkább aktivizálódnak a közösség építés, az általánosabb együttműködési formák felé, melyek célja a telep (kisközösség) jövője és érdekeinek közös képviselete. Öngondoskodás és autonómia az integráció érdekében.
12 szakemberrel és spontán szerveződő helyi segítőkel együtt vezettük a csoportokat. Idén roma és nem roma képzőművészeinknek köszönhetőn a festő rajzoló, kézműves csoportok már összetettebb szinten működtek. Óvodapedagógusainknak és főskolás tanár szakosoknak köszönhetőn egy játékos, közös élményeket erősítő sporttal, zenével és tánccal ötvözött programcsoport is indult, nagy sikerrel. A fotós és filmes csoport munkáját is hatékonyabbá tudtuk tenni, a filmkészítés fázisait megismerve a gyerekek kész kisfilmeket rendeztek és vágtak meg. Kezükbe foghatták az eszközöket, az élményeken túl néhány alapismerettel is gazdagodtak.
Két alkalommal volt kulturális vendégszereplés a táborban, egyszer Palya Beát szerveztük magunk mellé és énekeltünk együtt, másik alkalommal pedig egy roma hastánccsoport lépett fel, és tanított is.
A táborzárást a telepen kívüli imaházban bonyolítottuk. Ünnepi esemény volt, ahova eljött a telep apraja- nagyja. Kiállítottuk az alkotásokat, és levetítettük a gyerekek által készített filmeket. Megható pillanatok voltak.
A telepiek egyre aktívabbak, alig várják a folytatást, terveink szerint nyitnánk a telepen kívülre is, kiemelnénk gyerekeket, akiket egy előtáborozási programban részesítenénk. Aztán visszatérve a telepre, ők még hatékonyabban részt vehetnének a csoportvezető munkákban. A telepiekkel a csoportvezető egy része és jómagam folyamatosan tartjuk a kapcsolatot. A később előhívott fényképekből például mindenki kapott, de a kapcsolat tartásnak személyesebb része is van. Ezeket már magunk finanszírozzuk, ahogy az előkészítést is. Dolgozom a modellprogram fejlesztésén, és a következő tábor előkészítésén.
Bódis Kriszta
táborvezető, a Bódis-módszer kidolgozója
(író, rendező, pszichológus)