Milyen lehet egy dekonstruált csillár? Drozdik Orshi alkotásának magva egy 1746-ban Mária Terézia számára készült, csak leírásokból ismert kristálycsillár. A csillár a művészi elemző folyamat során archeológiai leletként leporolva, gondolatban és művek sorozatában sok ezer darabjára bontva, képi és strukturális elemzés eszközévé, végső soron dekonstrukció áldozatává vált.
A Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtárban (1033 - Budapest, Kiscelli utca 108.) december 3-án nyílik Drozdik Orshi Un Chandelier Maria Theresa című kiállítása, mely január 24-ig tekinthető meg (keddtől vasárnapig 10-16 óra között).
A művész az eredeti struktúrát szétbontja, majd újból összerakja, elemeinek más léptéket ad, de mindvégig utal az eredetire. Újraértelmezi a csillár formáját, készítésének, tervezésének módszerét, valamint a dekoráció jelentéseit.
Egy-egy felnagyított elem szürrealitása, erotikája, hidegsége, a kézzel csiszolt elemekből épülő egykori kristályszerkezet feltérképezése, a részek és az egész viszonyának analízise - a kortárs néző számára - egyfelől kibontja a 18. századi tervezőt átható eszmeiséget, másfelől az anyag darabokra hullását eredményezi.
A kristályprojekt az egykori reprezentációs szándék és a tárgy felfogható, érzéki felületének szétválasztása. A Kiscelli templomban függő mű ennek a folyamatnak a dokumentuma.
Kurátor: B. Nagy Anikó
Drozdik Orshi 2007. áprilisában volt az Irodalmi Centrifuga est vendége.
Drozdik Orshi a C3.hu-n
Drozdik Orshiról ICA-n
Drozdik Orshi az ikertornyok katasztrófájáról
A 2007. április 26-i est kapcsán