Iránban szerelemféltő férjek okozta élethosszon túli sérelmek, Afrikában kosárlabdázástól eltiltás, Vietnamban az azonos neműek házasságáról szóló törvényi szabályozás változásai, szerte a világban a szegénység és nyomor képei - pár villanás az idei anyag teljességéből. A World Press Photo kihirdette nagydíjasait a 2012-es év beküldött képterméséből (124 ország 5666 fotósának 103481 képe közül) válogatva. Mikor az index.hu Nagykép rovatának szerkesztői képválogatásuk bevezetőjében úgy fogalmaztak, az idei anyag "szokatlanul nyers és erőszakos képekkel döbbent rá mindenkit a 2012-es év véres eseményei miatt szenvedő emberek tragédiáira", nem csak a háborús helyszíneket bemutató képsorozatokra gondoltak. Válogatásunkban az idei díjazottaknak a nők helyzetét bemutató képeiből láthatsz néhányat.
Ebrahim Noroozi iráni fotóriporter jelentkezett talán a legsokkolóbb sorozattal egy iráni anyáról és lányáról, akiket a férj savval öntött le szerelemféltésből. A teljes sorozat, mely a spontán portrék sorozat kategóriájában az első helyet kapta a zsűritől, sokkoló, itt csak egy képet láthatsz, de a linkre kattintva meg tudod nézni az egészet (nehéz!!).
A riporternek egy másik sorozatát is díjazta a zsűri. Ez a műtermi, vagy beállított portré kategóriában a második helyen végzett. Moharam, a siíta tradíció első hónapjának 9. napján a loresztáni Khoram-Abadban a nők mezítláb, gyászruhát öltve, arcukat kendővel takarva mutatják ki Mohamed próféta unokája, Imam Husszein iránti tiszteletüket, mikor csendben körbejárnak a saqa-khaneh-nek nevezett negyven szószék között, s mindegyiknél némán gyertyát gyújtva emlékeznek, gyászolják az egykor e hónap során csatában elhunyt szentjüket, s várják tőle kívánságaik teljesítését. A sorozat az e szertartásra érkezett nőket mutatja be. (A teljes sorozat ide kattintva érhető el.)
A beállított portrék kategóriában a harmadik helyet szerzett sorozat egy kínai fotósé - Fu YongJun Zhangmu-ban készített sorozata, melynek címe "Úgy hiányoznak a szüleim", kisgyermekeket és tanárnőjüket választotta témájául - arra a problémára hívja fel a figyelmet, hogy Kína-szerte több mint ötvenmillió gyermek él külön a szüleitől. (Teljes sorozat itt)
Jan Grarurp dán fotós a sport kiemelt kategória sorozatai között hozta el az első helyet a szomáliai Mogadishuban készült képeivel. A 'Csak zsákolni akarok!' Suweys-t, a 19 éves kosárlabda-csapatkapitányt mutatja be. Szomáliában tilos a nők számára ez a sport, s nem csak a radikális iszlamisták életveszélyes fenyegetéseivel kell szembenézniük a csapattagoknak, de a családjuk férfitagjai is aktív rosszallásukat fejezik ki az őket megtartó közösségi élményt adó sportággal szemben. "Ha kosarazom, minden gondom elfelejtem." - mondja erről a csapatkapitány. A sorozat egészét itt kattintgathatod végig.
A spontán portré sorozatai között harmadik helyre került egy érzékeny sorozat, mely az alulképzett fiatalok jövőtlenségére reflektál: Amanda Van der Pluijm holland fotográfus Martin című sorozata itt nézhető meg.
A korunk kihívásai kategóriában az egyedi képek között Micah Albert felvétele nyerte el az első díjat - az ide egyedi képként került felvétel nem egyedüli, hiszen egy másik, ugyanezen a szeméttelepen készült, a dolgozó nőket ábrázoló felvétel a National Geographic éves fotóversenyének emberábrázolás kategóriájában lett győztes. A kenyai Dandora melletti szeméttelepen dolgozik, gyűjtöget a városka lakosságának nagy része - ezekt a nőket mutatja be mindkét díjat nyert kép. (A National Geographic-nyertes felvételét lásd pl. itt.)
Ugyanebben a kategóriában a zsűri említésre érdemesnek találta Felipe Dana Natalia című portréját, mely egy 15 éves crack-használó lányról készült, aki a Manguinhos nyomornegyed Crackland-nek nevezett telepén állt a kamera elé - a róla készült képet láthatod e cikk bevezetőjében.
A korunk kihívásai sorozatai között első helyen Maika Elan vietnami fotós sorozata szerepel: ő a vietnami meleg párok helyzetéről készített riportot. Az itt látható képen Binh és Bach, a négy éve kapcsolatban élő pár pihennek egy szobában, miután Bach épp felépül egy munkahelyi balesetéből. A sorozat további képei itt érhetők el.
A spontán portrék között második helyre Marie Hald dán fotográfus felvételét méltatta a zsűri. A Bonnie című képen látható Bonnie Cleo Andersen 18 éves kora óta prostituáltként dolgozik, a foglalkozás Dániában 1999 óta legális. A most 38 éves Bonnie saját bordélyházat üzemeltet; nehéz gyerekkor és több börtönben letöltendő hosszabb-rövidebb büntetés után jelenleg legfőbb célja, hogy a gyermekei boldogabb életet élhessenek, mint ő.
A beállított portrék sorában harmadik helyezett lett Anna Bedyńska Zuzia című fotója, mely egy albínó kislányról készült, aki napfényérzékenysége és albinizmusa miatt gyengénlátók számára fenntartott iskolába jár, s minden vágya, hogy hozzá hasonlókkal találkozhasson.
A beállított portrék sorozatai között első helyet kapott a Staphan Vanfleteren által a Mercy Ships nevű szervezetnek fotózott sorozat: a Mercy Ships Guineában, a legkevésbé fejlett országok egyikében üzemeltet orvosi segélyhajót. Guineában az emberek 60%-a napi egy dollárnál kevesebb pénzből él, s a lakosság negyede analfabéta. Az egészségügyi ellátás igénybevétele az itt élők nagy része számára nem kifizethető. A Mercy Ships civilszervezet Canakryban üzemelteti hajóját önkéntes sebészekkel, orvosokkal és nővérekkel segítve a rászorulókat. A sorozat egésze egyszerre esztétikus és mélyen megrázó - innen nézheted meg (szintén nem könnyű).
Még több kép és valamennyi nyertes a World Press Photo honlapján.