"Nem Bettina vagyok. Jelenleg fényképészetet tanulok a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Tanultam egy évet Angliában, és beleszerettem az ottani emberekbe. Számomra a fotózás nem csupán hobbi, de önkifejezési vágyaim kiteljesítése is, az a médium, amelyen át leginkább kifejezhetem a gondolataimat. A mindennapokból merítek inspirációt, a megfelelő pillanat megteremtése (a képkészítés folyamata és eredménye) boldoggá tesz. Az emberi viselkedés pszichológiája foglalkoztat, és fontosnak találom, hogy megmutassuk másoknak, amit magunk körül látunk." - írja a díjra benyújtott munkái mellett közölt önjellemzésében Németh Bettina.
Az Essl Art Award idei magyar jelöltjei közül néhányat bemutató sorozatunk második részében az ő munkáit láthatod.
Három beadott munkája közül az egyik sorozata, a Gesha, a női szerepek és identitás kérdéseire épül. Gesha a fotós német lakótársa volt, akiről, mint a sorozat rezüméjében írja, a legtöbb ember úgy gondolta, szép és vidám. "De én ennél sokkal jobban ismertem." A képeken a modell különféle női szerepekben látható.
A sminktükörnél a fürdőszobában, egy hosszúra nyúló buli utáni evészet közben, vagy tüchtig háziasszonyként a vasalódeszka mellett - de mindegyik képben van valami zavaró, valami elidegenítő, ami a helyzetet kimozdítja az ideáltipikus szituáció keretei közül.
Második sorozatának címe Emberi méltóság - cross-dressing. A cross-dressing szónak egyelőre nincs megfelelő magyar ekvivalense, bár a jelenség régóta ismert: a másik nem ruhatárára jellemző ruhákat öltő férfiakat vagy nőket jelöli (rendszerint inkább a férfiakat).
A sorozat kiindulópontja az alkotó megfogalmazása szerint, hogy a Jobbik ma ismét olyan jogszabály-változtatást szeretne rákényszeríteni a homoszexuális közösségre, amely bírság kiszabásával büntetné a cross-dressinget. A sorozatban a mai kor crossdressing-jelenségét szeretné bemutatni, amely már nem jelent különösebb provokációt, s még csak nem is zavaró, hisze mindenhol jelen van.
Harmadik beadott fotósorozatában az emberek halálhoz való ambivalens viszonya foglalkoztatta: míg tudjuk, hogy egyes élvezeti cikkek súlyos betegségeket, végül halált okozhatnak, s a halál gondolatával nem vagyunk kibékülve, az élvezetről nem tudunk lemondani egy nyugodtabb vagy egészségesebb és hosszabb jövő reményében.
A Tüdőrák címet viselő 2012-es sorozat digitális felvételein a környezetében élőkről készített képekre helyezett következő rétegen az életmódjukkal kapcsolatos nagy rizikófaktorú betegségekre jellemző réteget helyezett, így próbálva megerősíteni annak tudatát, hogy a halálunkban személyes felelősségünk van, annak létrehozói vagyunk.
Az Essl Art Award kétévenként meghirdetett díjára jelentkező, érdemesnek tartott jelöltek anyagából május 17-én nyílt kiállítás A Mai Manó Házban.
Az első részben Kocsi Olga munkáit mutattuk be. A jelöltekről és munkáikról itt tájékozódhatsz. A képek forrása.