A Magyar Sajtófotó kiállításról Györe Gabriella írt.
Máté Bence: Nagy kócsag-sorozat
Sajtófotó-ünnep a Capa Központban
Az idei évben ismét a Capa Központ ad (remélhetőleg végleges) otthont a Magyar Sajtófotó kiállításnak. A múlt évi terméséből rendezett, március 20-án nyílt kiállítás május 17-ig látható. A pályázatra 243 fotóstól beérkezett 7164 képből félezer látható a kiállítás anyagában, köztük mind a 13 kategória-győztes, a hat különdíjas és a nagydíjas alkotások. A kiállításra kerülő képeket Szigeti Tamás, a kiállítás kurátora és a zsűri válogatták.
Illyés Tibor: Asszonyok-sorozat 1
Az idén új koncepció szerint mutatják be az anyagot, hangsúlyozva annak eredeti, a nyomtatott sajtóhoz kötődő létmódját. A kiállítást támogató Canon segítségével így készülhettek el az egy méternél kicsivel szélesebb, 17 méter hosszú szalagok, melyekre a kiállítás képei kerültek, a napilapok layoutjára emlékeztető tördelésben. Szigeti Tamás kerüli e képekkel kapcsolatban a művészet kifejezést: koncepciója szerint a hétköznapok műfaját a múzeumokba kerülve is érdemes eredeti közegében tartani.
„A pályázatra a fotográfusok zömében az előző év hétköznapi munkáinak termékeit, a napi eseményekről tudósító hírképeket töltik fel. […] Ilyen értelemben tehát a sajtófotó nem műalkotás, hiszen – az újsággal együtt – legtöbbször hamar a szemétre kerül […] Számtalan példát tudunk ugyan arra, hogy egy-egy sajtófotó aktuális, napi hírképből művészi erejű műalkotássá válik. Azt gondolom azonban, hogy ez a folyamat évekig, évtizedekig tart […]. Természetesnek tartom, hogy a képek ezt az utat végigjárják, és úgy érzem, hogy némi identitászavart is okoz nekik, hogy ha rövid idő alatt – esetünkben ez egy-két hónap, ami a zsűrizéstől a kiállítás megnyitásáig tart – kell műalkotássá válniuk.” Ezt az identitászavart váltja ki a kiállítás koncepciója, mely a lap-struktúrába ágyazza a bemutatott képeket. Ugyanakkor egyfajta rekviem is ez a forma: a sajtófotóért, mely még megjelenhetett, értelmezhetett, hosszú képriportokban mutathatta meg egy-egy szituáció több oldalát.
Veres Viktor: Bálvány
Látogatóként nem hiányoznak a keretek, ugyanakkor mintha többletjelentést kapnának az egymás mellé kerülő képek – nagyobb súlya lesz annak, melyik kép melyik másik fotó mellett kap helyet. A hatalmas tér is szinte kevésnek bizonyult, s egyfajta sajtófotós értékrendet közvetít, hogy a kisebb teremben kaptak helyet a válaszfalként, két oldalról is sorakozó képek majdnem-zsúfoltságában a kevésbé hírértékű, az emberábrázolás/portré vagy épp a természetfotó kategóriában díjazott vagy indult alkotások. Remek sorozatok és képek kerültek itt egymás közvetlen közelségébe: úgy érzem, az Emberábrázolás/portré egyedi kategória győztese, Veres Viktor (Mediaworks Kiadó nemzeti Sport/Népszabadság) Bálvány című képe maradandó, ha erejét kiállítási pozíciója nem sugározza is vissza. Másképp marad kortörténeti emlék Koszticsák Szilárd (MTVA) Hír-/eseményfotó kategóriában 2. helyen végzett Avató című képe.
Oláh Gergely Máté: Pallag Zoltán kezes bárány
E teremben kapott helyet Oláh Gergely Máté Emberábrázolás/portré egyedi kategóriában 2. helyezett képe is Pallag Zoltánról – a karján Tandori idézetét tetoválásként viselő költőt a függőségtől szabadulás egyik napján kísérte el a fotóriporter, itt azonban a sorozat egésze helyett egyetlen képpel pályázott és nyert. (Aki a kortárs irodalom más jeleseit keresi a kiállításon, még legalább három helyen akadhat rájuk: szerepel egy portré Závada Pálról ugyanebben a teremben és Déri Miklós: Haverok című sorozatában a második nagyteremben szintén sokukkal, többek között Németh Gáborral, Para-Kovács Imrével és Garaczi Lászlóval találkozhat. A pályázó fényképeszek között pedig ott találjuk Szöllősi Mátyást is.)
Kallos Bea a Társadalomábrázolás/dokumetarista fotográfia sorozat kategóriában 3. helyezést ért el a Zora című, otthonszülést bemutató anyagával. Ebben a teremben egy másik sorozata, a számomra izgalmasabb, bár nem díjazott Alias kapott helyet, mely a magyar pankráció élvonalába tartozó sportolókról versenyen készült imázs-képek mellé a mindennapi munkájukat végző énjüket is odamontírozza, így teremtve izgalmas kontrasztot és billentve ki az értelmezői prekoncepciókat.
Kallos Bea: Alias-sorozat 4
Hasonló koncepcióra épít a szintén díj nélkül maradt, de izgalmas Urbán Ádám által jegyzett anyag, A cirkuszi artisták két arca. Itt kapott helyet az Emberábrázolás/portré sorozat kategória 2. helyezettje, Erdélyi Gábor Vizes válogatott című sorozata, mely a vízből kiemelkedő arcokkal játszik, s olyan hagyományokat tudhat maga mögött, csak az elmúlt két-három év sajtófotóinak vízilabda-válogatottat fotózó terméséből, mint Balogh László 2012-es pályázaton kívüli anyagként beadott képe Kemény Dénesről és csapatáról a víz alatt vagy Glódi Balázsnak szintén 2012-es Emberábrázolás/portré egyedi kategóriában 2. helyre hozott Benedek Tiborról készült fotója, amiket ez a nyugodtabb koncepció továbbgondolni látszik. Éppígy talál a 2012-es anyagban elődöt az idei Emberábrázolás/portré sorozat kategória győztese, Bődey János (index.hu) Visszatérés a csillagos házakba sorozata, Fejér Martin 2012-es egyedi képében.
Ajpek Orsolya: Neohippi törzs-sorozat
Sőt, ebben a kis teremben látható Ajpek Orsolya Művészet – sorozat kategóriában 3. helyezett Neohippi törzs járja táncát Nógrádban című sorozata, ahogy a Természet és tudomány kategória egyedi és sorozat-győztesei is – mindkettőt Máté Bence nyerte, a sorozatban a Nagy kócsagról készült felvételekkel, egyediben a Prés című képpel, melyen szürke gém szorít egy nagyobb halat. Érdemes összehasonlítani az idei díjazott felvételeket a fotós múlt évben beadott képeivel.
A nagyterem hátsó falán egymás mellé került a két nagydíjas sorozat – Béli Balázs (Barikád) Úton Európába című MÚOSZ Nagydíjas sorozata a határainkon át Európába igyekvőkről, és Balázs Attila (MTVA/MTC külsős) Egy hajléktalan karácsonya című sorozata, mely egy két éve a nyíregyházi utcákon élő 62 éves férfit kísért el a szentesti nagymisére. (Balázs Attila lett a megyékben dolgozó legjobb teljesítményt nyújtó fotóriporter, s Béli Balázsé a 30 év alatti legjobb teljesítményt nyújtó fotóriporter díja is.) A nagydíjasok mellett mindig a hír kategória egyedi és sorozat képeié a legkomolyabb figyelem – itt most az internetadó elleni tüntetés vitte el a pálmát, mely Móricz-Sabján Simon (Népszabadság) képével egyediben az első lett, sorozatban pedig Huszti István (index.hu) hozta el a harmadik helyet ugyanevvel a témával, s nem övék volt az egyedüli ezen a tüntetésen készült anyag, a sajtófotó pályázat honlapján sokakat lehet találni, Bielik István sorozata is kifejezetten jó.
Stiller Ákos: Tanyavilág 6, Kiss Tamara Nyársapátiban
Félezer képnél kicsivel több látható a kiállításon a vetítésekkel együtt, így nehéz volna mindenre sort keríteni egyetlen írásban. A díjaszottak közül mindenképp fontos még Stiller Ákos (HVG) A fal mögött című képe (Társadalomábrázolás/dokumentarista fotográfia, egyedi, 1. helyezett), és a Sport – sorozat kategória győztese, a Highlinet már évek óta követő és nem is először nyertes Mohai Balázs (szabadúszó) Highline a Szellemvárosban sorozata. Czimbal Gyula több éve adja be jobbnál jobb, kortárs festőket műveikkel együtt megjelenítő portrésorozatait, így tett az idén is.
Ha az elmúlt év sajtófotó termésének nőábrázolását nézzük, akkor ki kell emelnem Illyés Tibor érzékeny és remek Asszonyok sorozatát, mely az itthon rendezett VI. veterán fedett pályás atlétikai világbajnokság versenyzőit hozza testközelbe, s látható a kiállításon is, de a honlapon szereplő képek közül Molnár Zoltánnak a roma nőkről készült sorozata, vagy Komka Péter parádsasvári asszonyfarsang-sorozata is ideidézhető, témája szerint. Érzékenysége alapján leginkább Glódi Balázs Kinga és Soma sorozata és Kovács Tamás Prostituált - ember sorozata ami még megfogott, bár nem értem a pályázat összes képének végére… A honlapon barangolás során feltűntek még Sándor Tóth Zsuzsa remek szénégető-portréi – az egyik itt.
Süveg Áron: Bú/csúztatók 2
2013-ban a World Press Photo Pályázaton első helyezett lett Portré kategóriában Nemanja Pancic A kis túlélő című felvétele. Az idei magyar anyagban két képet is megihletni látszott a felvétel – az egyik Süveg Áronnak a képriport (sorozat) kategóriában 2. helyen végzett, remek Bú/csúztatók sorozatának 2. képe, a másik Ajpek Orsolya Schilling Árpádról készített felvétele.
Akár már ennyiből is kitűnhet – érdemes ellátogatni a Capa Központba az idei kiállításra, de akinek több ideje is van, és nem elégszik meg a félezer felvétellel, remek kutatási felületet talál a magyar sajtófotó honlapján, ahol minden pályázó felvételt és alkotót, több évre visszamenőleg követhet. Érdemes.
Györe Gabriella
***
A 33. magyar sajtófotó szemle zsűritagjai voltak:
Adrian Evans a Panos Pictures fotóügynökség igazgatója, Eric Baradat, az AFP Photo szerkesztője, Bócsi Krisztián, a Bloomberg Finance fotósa, Marián Pauer fotótörténész és Reviczky Zsolt, a Népszabadság fotóriportere.
A kiállítást rendezte:
Szigeti Tamás fotográfus, a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztályának titkára.
A kiállítás megtekinthető:
2015. március 20. – május 17.
Alkotók:
Ajpek Orsolya, Balázs Attila, Béli Balázs, Bese Zoltán, Bielik István, Bíró Lajos, Bődey János, Bódis Krisztián, Botos Tamás, Campean, Thomas, Csernok Gyula, Csudai Sándor, Czeglédi Zsolt, Czimbal Gyula, Derenycsényi István, Déri Miklós, Dömölky Dániel, Dr. Borsi József, Dr. Mészáros Csaba, Eöri Szabó Zsolt, Erdélyi Gábor, Faragó Csaba, Fazekas István, Fehér Bertalan, Gémesi Balázs, Gergely József, Gódor Miklós, Hajdú D. András, Hartyányi Norbert, Hegedűs Róbert, Hirling Bálint, Huszti István, Illyés Tibor, Janzsó Tamás, Kállai Márton, Kálló Péter, Kallos Bea, Kaszás Norbert,Komka Péter, Koszticsák Szilárd, Kovács Tamás, Kovács Zita, Krizsán Csaba, Kurucz Árpád, Lakatos Benedek, M. Schmidt János, Máté Bence, Mohai Balázs, Móricz-Sabján Simon, Mudra László, Németh András Péter, Oláh Gergely Máté, Pályi Zsófia, Pintér Márta, Pozsonyi Roland László, Rácz Tünde, Sándor Tóth Zsuzsanna, Sánta István Csaba, Selmeczi Dániel, Stiller Ákos, Süveg Áron, Szabó Balázs, Szabó Gábor, Szalmás Péter, Szemerey Bence, Szigetváry Zsolt, Szirtesi László, Teknős Miklós, Tökölyi Csaba, Tordai Márton, Tóth László, Tuba Zoltán, Urbán Ádám, Varga Tamás, Végh László, Veres Viktor, Vincze Bálint