"A kiállítás válaszokat keres: vajon a kultúra, a művészet hogyan értelmezte és értelmezi az Ego, a személyiség, a civilizációs álarcok mögötti személyiség problémáját. Mit kezd a kortárs művészet az Ego, a figuralitás kérdésével, hogyan viszonyul hozzá, hová helyezi a személyiség értelmezésében a hangsúlyokat.
A tárlaton több különleges munka is szerepel. Ilyen Anna Margit eddig még soha nem látható, magángyűjteményben lappangó festménye, vagy az idei Velencei Biennálé magyar pavilonjában is kiállító, az Egyesült Államokban élő Louise McCagg installációja."
Íme: egy arc, íme: egy álarc… vajon melyik a valós?
Az emberi viszonyokban „a találkozás” az egyik legösszetettebb aktus. Két ember egymást látva, egymást fürkészve tudatos és tudattalan gesztusok egész sorával térképezi fel a másikat és dekódolja a szemben lévő arc jeleit. Minden gesztus, impulzus újabb utakat nyithat meg a másik ember felé vagy zárhat le végleg. Soha nem lehetünk egészen biztosak abban, hogy amit látunk, az a valóság, vagy csak egy karneváli maszk, amelyet a találkozás szituációjában magunkra öltünk. Maszkkal pedig mindannyian bőven el vagyunk látva…
A kiállítás válaszokat keres: vajon a kultúra, a művészet hogyan értelmezte és értelmezi az Ego, a személyiség, a civilizációs álarcok mögötti személyiség problémáját. Mit kezd a kortárs művészet az Ego, a figuralitás kérdésével, hogyan viszonyul hozzá, hová helyezi a személyiség értelmezésében a hangsúlyokat.
A tárlaton több különleges munka is szerepel. Ilyen Anna Margit eddig még soha nem látható, magángyűjteményben lappangó festménye, vagy az idei Velencei Biennálé magyar pavilonjában is kiállító, az Egyesült Államokban élő Louise McCagg installációja.
A kiállított alkotóművészek: Anna Margit, Csók István, Ferenczy Károly, id. Markó Károly, Iványi-Grünwald Béla, Jándi Dávid, Kondor Béla, Patkó Károly, Rippl-Rónai József, Szőnyi István, Tihanyi Lajos, Vörös Géza, Aknay János, Eike, Fabricius Anna, Hohner Katalin, Kemény Judit, Kiss Márta, Lengyel András, Lóránt János Demeter, Lugosi Lugo László, Mátrai Erik, Louise McCagg, Moizer Zsuzsa, Rabóczky Judit Rita, Roskó Gábor, Szemadám György, Szépfalvi Ágnes, Szilágyi Lenke
A kiállítás katalógusában Dúl Antal, Paksi Endre Lehel és Bretus Imre tanulmányai mellett 29 képzőművészi kérdésfelvetés és az azokra adott válaszok olvashatók. Szellemi kalandra hívnak: képesek vagyunk-e szembenézni az EGO-val?
„A magyar nyelv álarc szava éppolyan metafizikai telitalálat, mint a személy, mint a külvilág, mint a különleges létállapot, mint az (ön)azonosság. Az újlatin identifikáció persze szintén felsőfok. A nyelv a megszámlálhatatlan világfátyol legfinomabb szövete, szinte már torzítás nélkül képes megmutatni a kettéosztott lét két oldalát.” – részlet Dúl Antalnak a Hamvas Béla életmű gondozójának tanulmányából.
A kiállítás a Magyarországi Volksbank Zrt. „Érték, Művészet, Mecenatúra” művészettámogatási program keretében valósult meg. A kiállítás 2010. február 20-ig tekinthető meg hétfőn, kedden, szerdán 8 és 16 óra, csütörtökön 8 és 18 óra, pénteken 8 és 15 óra között a Magyarországi Volksbank Zrt. Istenhegyi úti bankfiók-galériájában (1126 Budapest, Istenhegyi út 40/A).
Anna Margitról: Anna Margit 1913-ban született Borotán, s 1991-ben Budapesten vesztette életét. Eredeti családneve Sichermann, majd Sólyom volt. A Vaszary-festőiskolában tanult 1932-től 1936-ig. Első kiállítását 1936-ban férjével, Ámos Imrével együtt az Ernst Múzeumban rendezték meg. 1937-ben mindketten Párizsba utaztak, s megismerkedtek M. Chagall-lal - első korszakában Ámos művészetével rokon felfogású, a lírai hangütést groteszk elemekkel ellenpontozó műveket alkotott. 1945-1948 között - Európai Iskola tagjaként több egyéni és csoportkiállításon szerepelt. Ekkor jelent meg műveinek alapmotívuma, a történelem viharainak kiszolgáltatott embert helyettesítő és jelképező bábu. Festésmódja nyersebbé, elementárisabbá vált. 1949 után sokáig nem lehetett részese a művészeti életnek. Az 1960-as évek közepétől jelentkezett újra hol fojtott tragikumot (Sétalovaglás, 1967), hol gyermeki tisztaságot (Mese, 1964) sugárzó jeleneteivel, a bábumotívum fekete humorral átszőtt, a szürrealitás és az expresszivitás eszköztárából merítő metamorfózisaival. Szentendrén 1984-ben állandó kiállítás nyílt Anna Margit és Ámos Imre műveiből. Anna Margit művei a neten.
Louise McCagg-ról: New Yorkban élő szobrászművész. Arcokkal és álarcokkal dolgozik – papírból, gipszből, bronzból formázott szobrain az egyedi arcok nagy tömegben alakulnak át új minőséggé. Műveiről részletesen a honlapján lehet tájékozódni. A Velencei biennálén Forgács Péterrel együtt a magyar pavilon installációjának megálmodója volt 2009-ben.