fmx.jpg

 

xmen.jpg

 

meeting.jpg

femx.jpg

epizod.jpg

kreativity.jpg

CIVILKURAZSIJPG.jpg

IMPRESSZUMJPG_1.jpg

VILAGTANITONOIJPG.jpg

NOKAKUTNALJPG.jpg

APUDFIAMJPG.jpg

SZERELEMKUSZOBJPG.jpg

GORDONKONYVJPG.jpg

BESTIARIUMJPG.jpg

DZSUMBUJISTAKJPG.jpg

ORBANNEVICAJPG.jpg

ILLEMKODEXJPG.jpg

 

versvasarnap.jpg



 

Címkefelhő

a (8) afrika (21) afrikai irodalom (17) ágens (16) ajánló (846) alapjövedelem (8) amerikai irodalom (49) angyalkommandó (9) anya kép (8) apple világnézet (5) apud fiam (59) az alapítványról (10) az asszony beleszól (26) a bihari (7) a dajka (5) baba (5) bach máté (12) bajtai andrás (5) baki júlia (6) bak zsuzsa (15) balogh rodrigó (6) bánki éva (11) bán zsófia (11) bárdos deák ágnes (7) becsey zsuzsa (11) bemutatkozó (6) bencsik orsolya (5) beszámoló (68) bitó lászló (14) blog (6) bódis kriszta (116) books (7) borgos anna (10) bozzi vera (6) büky anna (19) bumberák maja (5) centrifuga (802) cigányság (200) civil(szf)éra (157) csapó ida (6) csepregi jános (5) csobánka zsuzsa (5) czapáry veronika (33) czóbel minka (9) deák csillag (29) debreceni boglárka (56) délszláv irodalom (5) depresszió (7) deres kornélia (8) design (11) diszkrimináció (9) divat (30) divatica (32) dokumentumfilm (5) dráma (12) drog (18) dunajcsik mátyás (5) dzsumbujisták (11) egészség (5) együttműködés (24) éjszakai állatkert (16) ekaterina shishkina (6) ekiadó (6) elfriede jelinek (5) énkép (60) eperjesi ágnes (6) epizod (59) erdős virág (9) erőszak (5) esszé (9) evu (9) fábián évi (18) falcsik mari (13) feldmár andrás (7) felhívás (5) feminista irodalomkritika (12) feminizmus (10) femx (102) fenyvesi orsolya (9) festészet (10) fesztivál (77) fff-gender (20) fff gender (248) film (161) filmszemle (17) folyóirat (1868) forgács zsuzsa bruria (26) fotó (98) fotókiállítás (6) gazdaság (7) gender (153) geo kozmosz (5) geréb ágnes (13) gömbhalmaz (10) gordon (14) gordon agáta (240) gubicskó ágnes (8) gyárfás judit (18) gyerekirodalom (7) györe gabriella (75) győrfi kata (5) háború (28) haraszti ágnes (5) heller ágnes (8) hétes (27) hír (77) hit (5) holokauszt (12) icafoci (44) ica i. évad (6) ica ix. évad (14) ica vii. évad (17) ica viii. évad (17) ica x. évad (5) ica xi. félév (9) identitás (5) identitásfenyegetés (16) ifjúsági regény (5) ikeranya (13) illemkódex (65) incesztus (7) interjú (119) intermédia (5) irodalmi centrifuga történet (54) irodalom (626) izsó zita (6) játék (14) jogalkalmazás (22) józsef etella (8) József Etella (5) jumana albajari (6) kalapos éva veronika (6) kamufelhő (5) karafiáth orsolya (6) katerina avgeri (6) katona ágota (5) kecskés éva (11) kemény lili (7) kemény zsófi (6) képregény (24) képzőművészet (214) kiállítás (71) kiss judit ágnes (10) kiss mirella (8) kiss noémi (33) kiss tibor noé (6) kocsis noémi (7) költészet (68) kölüs lajos (31) koncepciós perek (7) koncz orsolya (5) konferencia (8) könyv (12) könyvajánló (138) könyvfesztivál (11) könyvtár (82) környezettudat (16) környezetvédelem (23) kortárs (14) kosáryné réz lola (6) köz élet (231) kritika (10) kultúrakutatás (6) ladik katalin (6) láger-élmény (6) láger élmény (6) lángh júlia (42) láng judit (40) lévai katalin (19) lidman (27) literature (14) ljudmila ulickaja (5) lovas ildikó (5) magdolna negyed (34) magvető (5) magyari andrea (51) mai manó ház (6) majthényi flóra (10) marsovszky magdolna (5) média (32) meeting (46) ménes attila (9) menyhért anna (10) mese (41) mesterházi mónika (6) miklya anna (8) milota (5) mitológia (6) moramee das (6) móricz (28) mozgalom (5) mozi (43) műfordítás (16) műhely (125) murányi zita (27) műterem (11) művészet (15) nagy csilla (15) nagy kata (7) napló (12) néma nővérek (7) nemes z márió (5) németh ványi klári (48) nők iskolája (5) nőtudat (196) novella (6) oktatás (6) önismeret (112) orbánné vica (20) összefogás (106) összefogás mozgalom (51) pályázat (51) palya bea (10) pál dániel levente (5) pénz (12) performansz (5) pintér kitti (5) poem (10) polcz alaine (7) politika (85) pornográfia (5) pride (5) programajánló (417) próza (15) psyché (11) pszichiátria (14) pszichológia (9) push (27) radics viktória (11) rakovszky zsuzsa (13) recenzió (57) reciklika (7) regény (231) reisch éva (8) rólunk (7) sahar ammar (6) sándor bea (5) sapphire (27) sara (27) sara lidman (32) sasa (44) simone de beauvoir (6) soma (7) somogyi aranka (5) sorozat (277) spanyolország (7) spanyol irodalom (12) spiegelmann laura (5) spiritualitás (35) sport (16) sportella (19) szabo evu (13) szabó imola julianna (10) szabó t. anna (9) szalon (31) szécsi magda (35) szegénység (68) szerelem (36) szerelemküszöb (19) szerkesztőség (12) szex (48) színház (94) szocioregény (42) szőcs petra (5) szolidaritás (249) szöllősi mátyás (5) szomjas oázis (12) takács mária (13) takács zsuzsa (7) tanatológia (6) tánc (28) tanulmány (29) tar sándor (9) tatárszentgyörgy (9) telkes margit (7) testkép (89) tilli zsuzsanna (7) tímár magdolna (10) történelem (59) tóth kinga (9) tóth krisztina (13) trauma (123) turi tímea (5) tuszki (15) uhorski k andrás (37) ünnep (31) urbányi eszter (10) utazás (35) várnagy márta (5) város (17) városkép (5) vers (232) versvasárnap (69) vidács anett (14) vidék (33) video (10) világirodalom (104) világ tanítónői (40) virginia woolf (6) weöres sándor (5) wikiwom (143) xman (31) zakia el yamani (6) závada pál (9) zene (96) zilahi anna (5) Összes Címke

A BIBLIOTHEQUE PASCAL nyerte a Szemle fődíját

2010.02.09. 14:00 | icentrifuga | Szólj hozzá!

Címkék: film folyóirat hír filmszemle

Hajdu Szabolcs BIBLIOTHEQUE PASCAL című filmje négy díjat kapott a 41. Magyar Filmszemlén. Megnyerte az Arany Orsót, a külföldi kritikusok Gene Moskowitz-díját és az Országos Diákzsűri Zöld Holló-díját, míg a film operatőre, Nagy András kapta a Szemle Operatőri díját.  A film február 11-21. között a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Fórum szekciójában mutatkozik be a nemzetközi közönség előtt. Itthon március 18-ától vetítik a magyar-német koprodukcióban készült 111 perces történetet Mona Parauról.

Mona Paparu magyar nemzetiségű román állampolgár. A Fekete-tenger partján megismerkedik egy szökött fegyenccel, aki túszként fogva tartja. Viorel műveletlen, ostoba fickó, de gazdag képzelete és egyszerű érzelmei hatással vannak a lányra. Az éjszakát együtt töltik, de a rendőrség másnap kioltja a menekülni próbáló Viorel életét.  Mona és Viorel kapcsolatának gyümölcse egy leánygyermek, akit Mona Vioricának keresztel. 

Mona egyedül neveli hároméves kislányát, és vásári bábelőadásokkal tartja el magát. Az egyik előadáson találkozik édesapjával, Gigi Paparuval, akit évek óta nem látott.  Paparu megkéri Monát, hogy kísérje el őt Németországba, ahová egy műtétre kell utaznia. Mona rááll, Vioricát pedig távoli rokonára, Rodica jósnőre bízza. 

 

Amikor megérkeznek egy németországi állomásra, kiderül, hogy Paparu valójában prostituáltakkal kereskedik, és hogy lerója tartozását két veszélyes emberkereskedőnek, otthagyja nekik Monát, aki végül Angliába kerül egy bizonyos Pascalhoz, a Bibliotheque Pascal nevű irodalmi kávéháznak álcázott bordélyház tulajdonosához. 
Eközben a gyámhatóság elveszi a nagynénitől a kislányt. Amikor Mona végül visszatér, a gyámhatóságon el kell mondania, mivel töltötte külföldön az idejét. A film Mona Paparu beszámolója: utazásainak, szerelmének, nyugat-európai kálváriájának története, mely a Filmpartners és a Katapultfilm produkciójában készült, producerei Angelusz Iván, Kovács Gábor és Andras Hamori. Elkészítésében részt vett a Gilles*Mann Filmproduktion, a Sparks és az M&M Film, fő támogató a TV2 és az Eurimages. A főszerepekben Török-Illyés Orsolya és Hajdu Lujza mellett olyan neves román színművészek láthatóak, mint Oana Pellea, Razvan Vasilescu, Andi Vasluianu, Shamgar Amram, Mihai Constantin, Ion Sapdaru.

 

"Mona Paparu történetét először egy tizenhat oldalas novellában írtam meg 5 évvel ezelőtt.  Akkoriban Sepsiszentgyörgyön, egy Brassó melletti kisvárosban éltem, és állandó rácsodálkozással szippantottam magamba ezt a különös balkáni világot, ahol télen a mínusz 30 fokban megfagynak a cigányok lovai, ahol a pópa fekete Audival jár, és libáért, tojásért, jó pénzért áldást vagy átkot oszt.  Itt 70 forintos magyar pudingporral le lehet fizetni a rendőrt, az újságokban csodatevő emberek és jósnők hirdetik magukat, együtt élnek magyarok, cigányok, románok, örmények, németek, a tengernél tatárok, törökök, ruszinok, ide hollandok járnak földet vásárolni, innen a magyarok Magyarországra, a románok latin nyelvterületre menekülnek, és innen fiatal lányokat és gyerekeket hordanak Olaszba, Spanyolba, Németbe meg a Franciákhoz és Nagy Britanniába.
A novella első szám első személyben íródott. Egy fiatal nő bőrébe bújva saját élményeimet meséltem el benne, amit Romániában éltem meg az ott eltöltött évek alatt. A külföldre csábított sexrabszolga történetét egy színházi büféslánytól hallottam, aki a filmbeli Mona Gajdóéhoz hasonló utat járt végig egy pár évvel ezelőtt. Ez a büféslány történetünk archetípusa. Bizonyos jelenetek vagy vele, vagy velem, vagy közeli ismerőseimmel történtek meg, és vannak olyan motívumok is, amit az újságban olvastam és a fantáziám segítségével kiegészítettem." - írja a rendező.

 

A forgatókönyv számos irodalomtörténeti parafrázist tartalmaz. Gerincét a Nyomorultak Fantine epizódja képezi, és erre csatlakozik többek között Schnitzler világa, G.B. Shaw Johannája és egészen konkrétan a Kis Herceg Antoine de Saint Exupérytől. Ezek az utalások újabb dimenzióval gazdagítják a filmet, amely szervesen kapcsolódik korunk infantilis remix divatjához, a kulturális értékzavar és káosz gondolatkörhöz, ugyanakkor önmagára is mutat, hiszen végső soron ez a film se lesz más, mint egy kapós vagy éppen elfekvő árucikk az Art biznisz piacán. Ennek megfelelően a  szerkezet a 19. századi nagyregények mintájára 3 részre, 6 könyvre,  22 fejezetre és egy epilógusra tagolódik, amit csak a történet belső dinamikája és a struktúra átláthatósága szempontjából tartott fontosnak. Az alapjában véve epikus hangvételt, markánsan dramatikus és helyenként meseszerű elemekkel próbálja átszőni, amitől a film átélhetőbbé válik.

 

Hajdu Szabolcs 1972-ben született Debrecenben. A Színház- és Filmművészeti Egyetem elvégzése után a 90-es évektől színészként dolgozott. 2000-ben készítette el MACERÁS ÜGYEK címmel első játékfilmjét, mely 2001-ben a Magyar Filmszemle legjobb elsőfilm díját nyerte el. A szintén a Katapult Film és a Filmpartners produkciójában készült FEHÉR TENYÉR című második mozifilmjét 2006-ban a cannes-i filmfesztivál mutatta be a nemzetközi közönségnek, itthon pedig a Szemlén neki ítélték a Legjobb rendező, a külföldi kritikusok Gene Moskowitz díját és a Közönségdíjat is.

Nagy András munkáját is többször értékelte már díjjal a Magyar Filmszemle: 2004-ben Fésös András BALRA A NAP NYUGSZIK című filmjéért kapta meg a Legjobb Operatőr díját, míg 2006 Mundruczó Kornél JOHANNA című alkotásáért és Hajdu Szabolcs FEHÉR TENYÉR című filmjének fényképezéséért szintén ő nyerte a Legjobb Operatőr díját.


A bejegyzés trackback címe:

https://centrifuga.blog.hu/api/trackback/id/tr371742486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása